Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2034 ggr
Förtvivlad
2020-07-03 11:56

Bebisar! Hjälp!

Jag köpte min första guldhamster någonsin för två veckor sen. En hane sa dem i djuraffären… Inatt hade det fötts flera ungar 😱 Vad gör jag nu då?! Jag kan absolut ingenting om detta och har verkligen inte planerat det heller. Jag har iaf gett dem lugn och ro i ett lugnt rum. Även förstått att jag inte ska röra i buren Jag är i chock! Lite råd och tips tack!

Annons:
DunderBamse
2020-07-03 15:24
#1

Jag tror att det är bäst att du får tag i djuraffären och lämnar tillbaka hamstrarna. De är djuraffärens ansvar. Tråkigt att det blev så här men det är inte ovanligt eftersom många djuraffärer är ganska oseriösa  och bara fokuserar på att sälja.

Herveaux
2020-07-03 15:27
#2

Håller med #1. 😕
Vänd dig till en seriös uppfödare och köp en hamster därifrån så är du säker på att du får den hane du ville ha.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

91Marran
2020-07-03 15:40
#3

Fast jag hade vänt mig till en uppfödare och bett om hjälp med ungarna. Djur hör inte hemma i en djuraffär. Kanske finns någon annan privatperson i närheten som kan hjälpa till. Risken är att dina ungar tas för tidigt från mamman eller att de säras för sent och bildar fler ungar. Djuraffärer säljer även till oseriösa köpare, vilket en seriös uppfödare inte gör. Så kontakta en uppfödare i närheten i stället för djuraffär.

Mvh
Mig

Förtvivlad
2020-07-03 17:15
#4

Ni menar att vi ska lämna tillbaka även mamman antar jag. Jag har försökt nå djuraffären hela dagen men inget svar. Ska köra dit imorgon Hur hittar man en uppfödare? Finns det nån sida på nätet som listar? Vågar man flytta Bobby och ungarna till nån annan redan nu? Tänker att dem är ganska känsliga för stress väl? Men tills allt detta löser sig, vad ska jag tänka på? Kost mm?

91Marran
2020-07-03 17:41
#5

Svenska hamsterföreningens (shf) hemsida. Eller så om du vill skriva i vilket län du bor så kan vi hjälpa till att hitta uppfödare i närheten. Alla är inte reggade i shf.

Mvh
Mig

Cireea
2020-07-03 18:15
#6

Nej nej nej, flytta inte på ungarna eller mamman i det här skedet. Dom är alldeles för små och det kommer bara stressa mamman. 😐
Jag hade pratat med djuraffären och informerat dom om vad tusan som gjort. Men jag hade inte lämnat ungarna och mamman till djuraffären. 

Bättre att ha kvar dom och sen sälja dom till underbara hem där du ställer lite krav på dom som vill ha en hamster. I butiken kan dom hamna var som helst och har man otur blir det samma visa hos någon ny person om någon månad. 

Var bor du du någonstans? Tänker om du kanske har någon uppfödare  i närheten som kan hjälpa dig med exempelvis könsfördelning och försäljning.

Här kan du läsa lite om vad som händer under uppväxten: 
https://hamster.ifokus.se/articles/59e50177ce12c43ead000dc8-avel-guldhamster?discussions-1 

Låt honan vara så mycket som möjligt dom två första veckorna. Ge lite extra proteinrik mat till honan, gärna lite Barnmat också. Jag brukar ge äggfoder till honor som har smått, finns på fågelavdelningen i djuraffären. 
Om buren har massa inredning bör du ta bort sånt som kan skada ungarna, exempelvis Hjul eller tunga saker. 

Vid cirka 8-10 dygn kan du börja strö lite Färskmat över boet, exempelvis lite ärtor. Då kan bebisarna smaska på det och det är bra tillskott.

När ungarna är 2 veckor kan du börja hantera dem för att kika på kön osv. 
Ge extra bra Färskmat då så att ungarna får en ordentlig boost såhär i början.
Vid denna tidpunkt kan du städa buren också. 

3,5 veckor brukar jag sära på honor och hanar. Honorna kan gå med mamman tills det är dags att flytta, förutsatt att honan inte visar tydligt att hon är less då kan du sätta flickorna i egen Bur också. 

5 veckor: dags för flytt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Förtvivlad
2020-07-03 21:00
#7

#6 Nej jag tänkte desamma att jag inte kan flytta dem nu.. Och tänkte inte det heller. Jag bor i Malmö Jag körde till butiken idag redan. Dem sa att jag inte behövde göra nåt före 4 veckor och då skulle jag lämna till dem och de könsbestämmer mm Men efter jag läst om 3,5 vecka blev jag lite osäker. Kanske händer samma sak då? Syskon dessutom.. Dem sa även att det "var ett fel från leverantören" Blev lite sur där faktiskt.. Känns inte bra och lämna tillbaka i butik faktiskt. Bra länk! Tack! Uppskattar verkligen hjälpen!

Cireea
2020-07-03 21:11
#8

#7 Jag särar alltid lite tidigare än 4 veckor då honorna kan börja brunsta lite tidigare än det. Så 3,5 veckor är det jag rekommenderar för Att undvika eventuella hoppsan-parningar. 

Särar man för sent kan det bli hoppsan-parning mellan antingen syskonen eller son+mamma. Vilket man givetvis vill undvika. 

Jag är en erfaren guldhamsteruppfödare kan jag tillägga 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-03 21:15
#9

#8 Ja det var just det jag tänkte, lämna dem till djuraffären vid 4 veckor så kanske det händer igen. Jag tror nog jag kan sköta detta själv, alltså utan att lämna de till butiken. Kan man få hjälp och råd längs vägen så 😊 Jo jag har förstått du är det på dina kommentarer och inlägg. Väntat lite på att du skulle svara i tråden faktiskt 😊

91Marran
2020-07-03 21:26
#10

Fel från leverantör spelar ingen roll. Man kollar alltid kön innan man säljer vidare. Är de långt gånget dräktiga så syns det väl och då säljer man inte. Så tråkigt att detta har drabbat dig. Jag hoppas att det löser sig. Synd att jag inte bodde närmare.

Mvh
Mig

Cireea
2020-07-03 21:31
#11

#9 Behöver du hjälp, tips, råd och vägledning ställer jag mer än gärna upp! 
Det här kommer gå så bra så. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-03 21:41
#12

#10 Precis så kände jag också, lägg inte ansvaret på nån annan. Vi har haft Bobby i exakt 14 dagar idag. Så hon blev nog parad precis innan vi köpte henne. Blir inte fler djur från butiker iaf Hittade en uppfödare i Malmö. Tror ni man kan ta kontakt med henne. Eller uppfödare kanske bara vill hjälpa sälja "rena" hamstrar? #11 Tack! Jag återkommer säkerligen! 😁 Speciellt när det kommer till könen sen 🙈

Cireea
2020-07-03 21:45
#13

#12 Vad menar du med rena?  Guldhamstrar kan inte korsas med någon annan art, så en guldhamster är alltid renartig. 🙂

Ta kontakt du och förklara läget, hoppas uppfödaren hjälper dig! ❤️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Förtvivlad
2020-07-03 21:56
#14

#13 Jag menar där det inte finns nån risk att en bror till mamman är pappa. Med stamtavla och så. "Rena" 😁 Jag ska maila henne och fråga. Kan ju inte få mer än nej. Tack!

Förtvivlad
2020-07-05 09:53
#15

Jag hade tänkt byta Bur till Bobby men avvaktar såklart nu med tanke på bebis. Men när ungarna är 14 dagar, kan man byta buren då? Eller blir ungarna stressade av det? Bobby har gallerbur. Hade lite problem i början med att hon tuggade på gallret men det försvann när vi kunde ta henne ur buren. Igår började det igen och jag får väl stå ut i 2 veckor, finns det nåt jag kan göra åt det? En annan sak jag tänkt på. Hon ligger väldigt gömd med bebis/bebisarna. Kan höra nåt litet ljud ibland och se nåt röra sig. Jag kunde inte riktigt se hur många där var från början men tyckte där var iaf 3. Min känsla nu säger att där bara är 1 . Rädd att någon ligger död i gömman.. Ska jag bara låta det vara? Mycket möjligt där är fler men brukar bara höra ljud från vad som låter som 1 bebis.

Cireea
2020-07-05 21:31
#16

Ja, du kan byta Bur när ungarna är lite äldre. 

Om du är orolig att det ligger döda ungar i boet så kan du försiktigt locka fram honan, ta ut henne i exempelvis rasthage eller liknande en stund. Peta försiktigt undan bomaterialet med en penna eller liknande och kika. 
Är någon död, ta ut den. 

Oftast städar honorna bort avlidna ungar själv, men har varit med om honor som inte gör det och då måste man hjälpa till så dom inte ruttnar i boet där de levande bebisarna ligger. 

Att du inte hör alla samtidigt är inte heller ovanligt, haft stora kullar där jag ändå bara hört 1 bebis åt gången. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-06 09:15
#17

#16 Tack! Jag ska kolla bebisarna ikväll. Kan vara bra och veta hur många där är dessutom.

Cireea
2020-07-06 15:55
#18

#17 Lycka till! 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-06 17:51
#19

Jag kollade för en liten stund sen Kunde ju anat att jag hade helt fel haha 8 små bebisar var där i boet, ingen som var död 🙏

Cireea
2020-07-06 20:20
#20

#19 ja se där 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Förtvivlad
2020-07-09 10:08
#21

Kan jag byta sanden i mammans toalett och lägga in mer strö i buren? Hon har toaletten precis bredvid boet Hon skickar ut strö genom gallert så det sinar i buren nu :/

Cireea
2020-07-09 15:46
#22

#21 Ja det tycker jag att du kan göra 🙂Var bara försiktig. 
Muta med något extra gott medan du gör det så ska det nog gå fint.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-09 19:22
#23

#22 Tack! Ska fixa med det imorgon :)

Förtvivlad
2020-07-12 19:40
#24

Bobby är ungefär 12 veckor och tycker hon verkar tunn. Vägde henne idag och hon väger 92 g.. Är det ok vikt? Tänker hon ammar och är ung men känns lite? Såg även idag att hon har lite bortskavd päls under hakan, halsen. Vad kan det vara?

Cireea
2020-07-12 22:12
#25

Låter inte helt galet med tanke på var hon är ifrån och att hon är så pass ung + kull på det.  Vad ger du henne för Färskmat? Testa ge lite äggfoder, det brukar vara bra. Även Barnmat brukar vara populärt. 

Kanske stress? 
Du har skrivit att hon gnager på gallret, kanske kan vara det också som gör att hon skaver av päls.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-12 22:42
#26

Läste nånstans att djur från butiker väger mindre, lite ledsamt ju.. Hon får kattmat, färsk med biff. Köpte även äggfoder som du nämnde i tidigare kommentarer, till fåglar. Burkmat har jag tänkt på men inte köpt ännu. Precis efter jag skickade inlägget tänkte jag på det med att hon gnager galler.. Hon har ju även lite skav uppe på nosen så det är ju en möjlighet att det även skavt under hakan. Hon gör det då och då men inte allt för länge längre. Längtar tills vi kan byta bort gallerburen! En sak till jag kom att tänka på. Bebisarna är 9 dagar idag. Dem skulle få lite ärtor? Men dem rör sig inte ur boet. Däremot tar Bobby in ärtorna i hennes lilla förråd, får dem i sig nåt då? Är det viktigt att dem får lite mat redan nu?

Cireea
2020-07-13 15:44
#27

#26 Jag brukar strö ärtorna över boet så det trillar ner till bebisarna. 

Jag skulle undvika kattmat på grund av det tillsatta taurinet, kör istället på blötmat för hund om du vill ge något sånt. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Emmmsi
2020-07-13 20:40
#28

Ska du köpa barn mat se till att de inte är kryddor i om du inte är säker kan du ju alltid mixtra ihop ärtor morot och saker hon tyker är gott❤️

Cireea
2020-07-13 21:03
#29

Jag har olika sorters Barnmat på min hemsida som är säkra:

https://eyosuppfodning.weebly.com/faumlrskmat.html


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-13 22:45
#30

Kattmat får hon inte längre. Fick i nån dag innan jag köpte äggfoder. Ännu en sak (kattmat) djuraffären sa jag kunde ge… Suck på dem alltså! Barnmat utan kryddor har jag förstått. Tack för listan! Underlättar Jag hörde och såg bebisarna tuggade på pellets idag så nåt äter dem iaf. Jag ska lägga lite ärtor i boet imorgon. Dem börjar bli riktigt söta nu 💜 Ser framemot helgen när man kan titta mer ordentligt på dem.

Cireea
2020-07-13 22:54
#31

Ja, vissa säger att det går bra med kattmat men jag är mer skeptisk och säger nej; på grund av det tillsatta taurinet. Hamstrar tillverkar sitt eget så känns väldigt dumt att ge extra taurin när det inte behövs. Då är det bättre att ge något annat, när man inte vet hur extra taurin kan komma att påverka hamstern.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-14 00:19
#32

Ja såklart! Kattmat var nån dag sen hon fick sist och köper inte mer. Satsar på snällare Foder. Bebisarna ska/kan också äta lite äggfoder och Barnmat när de börjar äta mer? (Du har kanske skrivit i tidigare kommentarer)

Cireea
2020-07-14 03:57
#33

#32 Japp 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-15 19:19
#34

#33 Hur brukar du göra när du lämnar ungarna till nya familjen? Skicka med lite mat? Lite av spånen från buren? Och i vad, transportbur, papplåda? Hittar inga lådor på nätet.. Nån vecka till men vill förbereda mig lite så jag vet vad jag gör när familjen frågar. Rätt många intresserade nu med många frågor

Annons:
Cireea
2020-07-15 19:48
#35

#34 Jag skickar med mat och stamtavla. Kan skicka med lite Bottenmaterial och bomaterial också. Transportlåda får dom stå för själv 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-15 20:09
#36

#35 Okej, lite mat skickar jag med. Känner sig bebisarna lite tryggare med spån från buren eller det spelar ingen större roll? Ja då kanske jag ska vara ganska tydlig med det då att dem själv får ta med något att transportera hem dem i.

Cireea
2020-07-15 21:33
#37

#36 Skulle säga att det är individuellt, är flera gånger som jag inte skickat med något till någon ur kullen och det har gått fint ändå. Vissa kan behöva den tryggheten medan andra inte bryr sig alls om det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-17 18:55
#38

#37 Jag har rent för många intresserade och vissa har jag ändå sållat bort redan vid första meningen. Jag tänker meddela kön och färg i helgen till de som är intresserade. Är det lite först till kvarn med vem som vill ha vilken? Tur ordning? Hur brukar du göra?

Cireea
2020-07-17 19:00
#39

#38 Jag har en intresselista där alla står uppskrivna för varje enskild kull. 
Jag står alltid först såklart, sen uppfödare (ett par per kull oftast) och sist dom som ska ha till sällskap. 

Jag har inte någon specifik ordning utöver det, jag försöker matcha rätt individ med rätt hem. Har någon specifika önskemål om färg eller kön så försöker jag matcha så dom får det dom önskar, men ibland går ju inte det och då får dom välja bland det som finns helt enkelt. 

Jag kontaktar dom en och en så när en valt går jag vidare. Skickar jag till alla hade det blivit kaotiskt, allra helst om flera väljer samma.. 

Så kontakta dom en i taget och låt dom välja innan du går vidare 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-17 19:16
#40

Tror alla intresserade ska ha som sällskap iaf Jag har skrivit upp alla och vissa har ju berättat mkt om sig själv och berättat om vad dem har för Bur och så. Känns ju ganska bra och välja nån av dem. Jag tänkte också på kaoset som uppkommer så en och en är ju en bra sak att göra. Just nu är allas fråga kön och färg. Ingen har sagt nåt specifikt än.. Dem väntar på bilder bland annat Återkommer imorgon med bilder på könen så ni kan hjälpa mig. Så jag inte orsakar en ny hoppsan 😆 Lägger kanske ut i facebook gruppen också

Cireea
2020-07-17 19:19
#41

#40 Ja med tanke på hamsterns bakgrund bör ju ingen gå till avel hur som helst. Om någon planerar avel hade jag i alla fall stoppat köpet. Att avla på djur utan dokumenterad bakgrund är ingenting man ska göra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Förtvivlad
2020-07-17 19:27
#42

#41 Nej det har jag tänkt på Har visserligen inte frågat men känslan är ju inte att dem ska avla. Kan ju förklara det tydligt innan köp.

Cireea
2020-07-17 19:30
#43

#42 Ja lika bra att man är övertydlig och säger det en gång för mycket än en gång för lite tänker jag. Brukar också vara noga med att prata med mina köpare om sånt eftersom jag inte vill att folk som köper till sällskap avlar. 🙂

Sen kan det alltid finnas anledningar till varför vissa individer inte ska avlas på och då är det ännu viktigare att köparen förstår vikten av det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-17 20:12
#44

Ja jag har förstått det nu tex Jag kommer ju aldrig någonsin igen köpa i djuraffären. Jag ska vara tydlig med det vid köp Hela denna upplevelsen har ändrat mig och min syn på hela hamstervärlden.

Cireea
2020-07-17 20:23
#45

Det värsta är ju att det inte alls är ovanligt med dräktiga honor från butiker 😢 
Jag hoppas att det blir olagligt att sälja djur i butik, dom hör inte hemma där och aveln bakom dom är bara fruktansvärd.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-18 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Här kommer könen Även lagt i gruppen på facebook Får olika svar.. Lite jobbigt haha

Förtvivlad
2020-07-18 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Bebis 2

Förtvivlad
2020-07-18 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Bebis 3

Annons:
Förtvivlad
2020-07-18 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Bebis 4

Förtvivlad
2020-07-18 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Bebis 5

Förtvivlad
2020-07-18 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Bebis 6

Förtvivlad
2020-07-18 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Bebis 7

Förtvivlad
2020-07-18 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Bebis 8

Cireea
2020-07-18 16:08
#54

En del riktigt svåra bilder, är så viktigt att det är från en bra vinkel och tydligt. Jag gillar inte att könsbestämma via bilder då det kan bli så fel. 

Blir ännu tydligare om någon vecka när hanarna får pung så jag hade avvaktat lite till om vissa känns osäker 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-18 18:03
#55

Dem ska väl säras på om 1,5 vecka. Då måste man ju kunna se?

Annons:
Cireea
2020-07-18 19:23
#56

#55 Vid 3 veckor brukar det vara en extremt tydlig skillnad då hanarnas pung syns väldigt väl vid den åldern 🙂 Så om du har någon "lurig" nu så är det tydligare lite längre fram.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-18 20:39
#57

#56 Okej! Kollar senare i veckan/nästa helg

Förtvivlad
2020-07-18 22:13
#58

En del av bebisarna har fått röda ögon och jag får frågor från köparna om det. Blir dem mörka sen? Lättare för sjukdomar ? Ja lite allmänt om röda ögon

Cireea
2020-07-18 22:29
#59

Röda ögon mörknar med åldern, brukar oftast vara rätt mörka redan vid leverans. 
Så vitt jag vet har dom inte lättare för sjukdomar. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-18 23:22
#60

Okej Tack!

serenas
2020-07-19 10:29
#61

På bebis 3 ser jag en pung

Vixxen
2020-07-20 01:37
#62

Hur går det?

Annons:
Förtvivlad
2020-07-20 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

#62 Det verkar gå bra. Dem lever och frodas :) Könen får vänta lite till. En fråga har jag Nästan alla bebisar är lite röda om nosen. Det ser nästan ut lite som torkat blod på några av dem. Vet nån vad det kan vara? Tryck mot mamman när de diar eller är dem sjuka? Lägger in en bild. Inte världens bästa men det är banne mig inte lätt och fota dem små

Cireea
2020-07-20 18:46
#64

Kanske är snor? Porfyrin hos hamster är rött. 
Vad har dom för Bottenmaterial?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-20 18:56
#65

#64 Tänkte det kanske kan vara snor också. Nåt som liknar sågspån med små bitar av nåt som liknar tyg eller fleece. Kan dem bli lite snoriga av sånt spån? Har köpt Millamore och tänkt använda det när jag byter i lådan nästa gång. Hade hampaströ när dem var helt nyfödda men det var slutsålt när jag skulle byta bur

Cireea
2020-07-20 18:58
#66

Kan hända att det är det, vet inte vilket spån du menar tyvärr. 
Testa byta Bottenmaterial och se om det går bort.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-20 19:01
#67

Chipy nåt hette det har jag för mig. Tog vad dem hade i butik men jag gillar inte att det dammar lite. Jag byter imorgon och kollar hur det blir. Dem är pigga och alerta iaf 😊

Cireea
2020-07-20 19:22
#68

#67 Kan vara dammet som påverkat, har haft liknande problem förr och då bytte jag Bottenmaterial så gick det bort. 

Går det inte bort med materialbyte bör du uppsöka veterinär. Tänker så att dom kan få eventuell medicin så fort som möjligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-21 23:07
#69

#68 Bytte strö tidigt imorse och nu på kvällen är alla bebisarna fina runt nosarna igen. Måste varit det dammiga som störde dem

Annons:
Cireea
2020-07-22 14:38
#70

#69 Så härligt! 
Då var det dammet, skönt att det var enkelt att åtgärda.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-22 18:48
#71

#70 Ja verkligen! Tänkte, har du någon bra bild på båda könen? Jag börjar bli nervös över det här med könsfördelningen … Får jag se bra bilder kanske det underlättar. Där är egentligen bara en som jag är helt 100 på är en hona. Resten .. Suck :/

Cireea
2020-07-22 19:27
#72

Jag har inga bilder själv, har aldrig tänkt på att ta sådana bilder. 
Men i denna länk lite längre ner ser du lite skillnaden, bilden på "ung hane" visar hur tydligt pungen syns när dom är små. 

Om du håller upp dom så dom "hänger" med bakenen bör du kunna se en liten pung trilla ner 🙂

http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/guldhamster-1895075

Vill du ha hjälp via bilder måste dom vara jättetydliga och i bra vinkel. 
Fick du inte hjälp av Ronja på Facebook?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-22 20:19
#73

Ja den bilden har jag sett och då har jag bara en hona. Är det alltid jättenära på honor? Alltså vulva och anus? Och pung.. Kan jag inte se, tror jag. Vänta nån dag till? 19 dagar idag Jag har skrivit till henne på messenger imorse men inget svar än. Jag är bara rädd att det ska ske nytt misstag pga jag missar nåt

Cireea
2020-07-22 20:21
#74

#73 Ta det lugnt 🤗 Än är det ingen panik. 
Pungen är, enligt mig då, supertydlig vid 3 veckor. 

Kan hända att du bara har en hona, sånt händer! 
Har själv haft en kull med enbart hanar..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-22 20:24
#75

#74 På fredag är dem 3 veckor. Och jag måste dela på måndag/tisdag kanske ?

Cireea
2020-07-22 20:28
#76

#75 Ja, jag skulle nog sära på tisdagen då 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Förtvivlad
2020-07-22 21:41
#77

#76 Okej, delar på tisdag. Får spendera helgen och kolla och kolla igen 😁 Tack igen för all hjälp!

Förtvivlad
2020-07-28 20:51
#78

2 honor och 6 hanar Delade på dem idag och dubbelkollade könen. Så mkt lättare nu! Tydligt på hanarna Döttrarna kan gå med mamma? Slutar dem dia av sig själv? Eller ska jag dela dem också om nån dag?

Cireea
2020-07-28 21:04
#79

#78 Härligt att det löste sig! 😃 Visst blev det tydligt? 

Döttrarna kan gå med mamman om hon hon inte verkar less på dom. 
Jag brukar ha kvar döttrarna med mamman tills leverans 9/10 gånger så det är nog ingen fara alls. Dom slutar dia själv så ingen fara där heller.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-07-29 22:26
#80

#79 Ja det var en väldig skillnad 😁 Okej Då låter vi det vara så här. Bara att vänta ut tiden lite till 😊 Känns lite trist att dem snart ska flytta faktiskt

Förtvivlad
2020-08-09 10:01
#81

Nu har nästan alla bebisarna flyttat Har tre kvar, en flyttar idag och en nästa söndag. En hane fick jag avbokning på och är ännu inte såld. Denna hanen börjar jag bli lite osäker på och har inte lagt ut igen på annons.. Hur vet man att dem ser dåligt? Jag tycker mer och mer att han ter sig lite annorlunda jämfört med dem andra. Går in i saker ibland och går lite mer försiktigt när han närmar sig saker. Verkar bli överraskad mer än övriga, både mot våra händer, saker och syskon. Han har ett super rött öga och ett nästan svart, vilket är urgulligt.

Cireea
2020-08-09 14:02
#82

Låter som att du fått en oddeye 🙂Han han någon teckning? Bandad? 
Inget farligt, det är superfint. Har själv fött upp flera oddeyes, och har även en hona som är det just nu faktiskt. 

Oddeye när en del av den vita teckningen hamnar bakom ögat och då får det inget pigment. Svartögda och rödögda kan vara oddeye. Har han ett svart och ett rött öga så är han en svartögd som fått oddeye. 

Men om han verkar se dåligt kanske du bör ta honom till veterinär för undersökning av ögonen? Det har dock inget med oddeye att göra, utan det är i så fall en tillfällighet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Förtvivlad
2020-08-09 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Här är han. Bandad tror jag? Har inte lärt mig färgerna 😊 Jag får kanske kolla upp synen innan jag ev säljer honom då. Kanske behåller honom tom, inte bestämt mig riktigt

Annons:
Cireea
2020-08-09 18:53
#84

#83 Ja bandad, då är han oddeye 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: