Hamster iFokus

Hamster

Etikettburar
Läst 54 ggr
Animallover988
2026-04-15 18:59
0

Boende åt gnagare

Hej!

Då jag planerar att hjälpa till med att vara någon form av jourhem åt främst gnagare som behöver hjälp och i väntan på nya ägare. Är jag nu i stadiet av att planera att bygga en lämplig Bur. Buren har jag tänkt ska klara av de flesta gnagarna som störst degus gärna och då mindre. Självklart bara en sort i taget, välstädat om det byts djur och anpassad inredning för kommande djur.

Måtten jag tänkte leka med är ca 3M. Långt, 80cm djupt och 90 cm högt.

Hur bygger jag detta på bästa sätt tycker ni? Material osv.

(Inlägg kommer delas i fler forum för gnagare för fler tips). :)

Suddgummit
2026-04-15 19:36
1

#0: Fin idé! Olika gnagare har ju lite olika behov när det kommer till burar, men ibland kan olika sorter trivas i samma. ☺️
Jag har själv haft en Bur som jag använt till gerbil förut och där det nu bor en guldhamster, vilket fungerat utmärkt (fast med olika intredning förstås). Buren jag har är 120x60x60, två gerbiler ska ha som minst runt 120 liter och en guldhamster en Bur på ca 120x50x50 om jag inte missminner mig. De är exempel på gnagare som trivs i liknande burar (inget galler och mycket grävyta)!
Men degus och råttor t ex vill snarare ha stora gallerburar (som du verkar vara inne på) medan marsvin behöver vara på marken (där finns t ex möjligheten att göra en Bur av en gammal bokhylla). Men burar för t ex möss och dvärghamstrar kan nog också täcka behovet för båda sorter i olika perioder om det behövs, men där finns det nog andra som har bättre koll än mig!
Sen finns det ofta hemmagjorda burar man kan fynda på blocket också, om du skulle behöva! ☺️

Suddgummit
2026-04-15 19:58
1

Det finns tutorials på Youtube där folk gör burar av saker från Ikea, t ex Limhamn och Platsa. Det är ofta burar som fungerar till både guldhamster, dvärghamster och gerbiler! ☺️
https://youtube.com/shorts/TJmd8VXHC7U?is=UjZT0AZlvgSvQxgp

När det kommer till gerbil och dvärghamster använder sig folk ibland av vitrinskåp från Ikea också eller plastbackar (de största från Samla på 130 liter). Om du t ex ska ta hand om en dvärghamster eller två gerbiler under en begränsad tid funkar en Samla-bur utmärkt. ☺️

Till marsvin använder många plasthagar också, jag har själv en sån hemma som jag använt några ggr till mina mindre gnagare när de är ute och leker och jag vill begränsa ytan. De brukar vara på ca 140x70 och om jag inte minns fel ska de fungera till två marsvin/som deras Bur och det finns ofta bottnar att köpa till för en liten peng!

Men om du skulle bygga t ex en stor gallerbur så skulle du kunna göra en kant längs botten på den och antagligen kunna ha både degus, råttor och marsvin där. Och sen en mindre utan galler till små gnagare som vill gräva (om du vill ha lite olika möjligheter då).

Nu spammar jag med grejer här så du får ta till dig vad som funkar för dig/vad du söker, jag älskar att fundera över gnagarburar och olika möjligheter till dem! 😅

• Redigerat 2026-04-15 20:05 av Suddgummit