Frågetråden
Hej!
Tycker att det hade varit bra om vi hade haft en frågetråd, där vi ställer små frågor, så det hade varit enklare att få svar.
Om man vill göra ett nytt inlägg är det bara att göra det :)
- Redigerat 2022-02-03 19:06 av [Elina07]
Jag kan börja.
En fråga till all uppfödare med stamtavla.
När ett djur går bort, behåller man stamtavlan eller lämnar men tillbaka den?
#1 Du kan behålla den som minne.
Mvh
Mig
#1 Behålla eller kasta.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Hej
Jag undrar om hamstrar har långt mine för jag bor varana vecka hos mina föreldrar och så brukar jag lära min hamster Skorpan att hoppa upp i min hand men sen när jag kommer till baka så tar det lång tid att hon ska hoppa upp i handen igen
#4: Bra fråga!
Hanterar någon din hamster när du bor hos den ena föräldern?
Jag är lite osäker, men vänta tills du får svar från någon mycket mer kunnig än vad jag är :)
Men jag tror att de har ett bra minne, men i början av denna tråd https://hamster.ifokus.se/discussion/961795/hur-bra-minne förklarar de :)
Kan hamster äta bananskal? Såg att någon gav det.
Mvh
Mig
#6 det skulle jag verkligen undvika då bananer är besprutade med bekämpningsmedel 😬
#7 Misstänkte att det var något sådant
Mvh
Mig
#7: kan man ge en liten bit ekologisk banan till hamster?
#7: oj?? Jag gav Kiwi bananskal.. men det borde väl inte vara någon fara? Det är ekologiska bananer.. hon har inte visat nåt tecken på sjukdom iaf, nu blir jag nervös, hur dåligt är det??
#10: tänkte att eko borde gå bra.
#4: jag tror att hamstern behöver vänja sig lite vid det, en vecka är ganska lång stund. Övar någon av dina föräldrar med henne när du är borta?
Kan hamstrar äta torkad fisk?
Mvh
Mig
#13 Broccoli och spenat är fiberrikt.
#14 Är det bara fisk utan några tillsatser så ja.
#15 Tack! Har en kattkalender som var till jul. Där finns det torkad fisk. Får testa och ge. Hade en hamster som fick torkade gräshoppor. Hon bet av huvudet först innan hon åt. Så fisk borde ju gå lika bra.
Får se om jag har broccoli i frysen hemma.
Mvh
Mig
Hur viktigt är det med hållbara gångar? Hittade mitt förråd av strö. Lite spån att sälja, som inte passar hamster. Sen hittade jag safebed. Tänkte mig ett tjockt lager som de kan gräva i, men det blir inte hållbara gångar. Safebed är mjukt och bra annars.
Mvh
Mig
#17: Om ströet som du hittade i ditt förråd, bör du kanske inte sälja det, då det uppmanas att köpa sådant. Men det beror på vilket strö du menar? Är det vita kraft,dogman osv som dammar så bör du inte sälja det :)
Jag har care fresh till min hamster, och jag upplever det som att han gillar att gräva mer nu än innan. Jag har ju märkt att det blir bra gånger med Care fresh, han har grävt under huset :)
#18 Det är chipsi classic spån. Det är dammfritt men av gran.
Mvh
Mig
#17 Hur viktigt hållbara gångar är beror på individen. Viktigast är att det finns möjlighet att få utlopp för att gräva om individen behöver det 😊
#19 Håller inte med om att det är "dammfritt". Påsen påstår det men jäklar vad det flyger damm, sånt där fint fint damm som lägger sig som en hinna. Jag hade bara kasserat det, men det är jag det.
#19 Misstänkte att det dammar. Får komma till sambons syster som använder det till kycklingarna istället. Dummt att sälja det då.
Mvh
Mig
Kan en hamster svälta sig själv om de inte gillar fodret? Pommes verkar inte äta så mycket av sin pellets. La in en gnagarblandning och Pommes kom fram direkt och åt. Strödde ut på bottenlagret och Pommes verkade bli glad.
Mvh
Mig
#22 Jag tar bort pelletsen och lägger in gnagarblandningen istället i matskålen.
Mvh
Mig
Är ruccola för starkt?
Mvh
Mig
#24: tror inte det. många hamstrar älskar ruccola. själv ger jag foushi det ibland :)
sunoo
#25 Tack för svar!
Mvh
Mig
#26: jag ger också ruccola till Kiwi, och hon mår bra 😊
#27 Skönt att höra! Då får jag testa det någon dag. :)
Mvh
Mig
#28: 😃
Hur bra/dålig är egentligen chinchilla sanden från arken zoo? Alltså Little & Bigger?
Får man lägga ut en printscreen från en webbutik?
Mvh
Mig
#31 Nej
#30 Tycker att den är ser bra ut.
Mvh
Mig
#32 Tack för svar.
Mvh
Mig
När blir en tråd för gammal att skriva i?
#35: Jag tycker det beror lite på vad det är för typ av tråd.
Så länge en tråd hålls aktiv så blir den inte gammal och "död".
// Harley
#37: kan det vara brunst?
Hon luktar inget, vilket hon inte brukar göra alls vid brunst
- Redigerat 2022-02-22 20:40 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Ska man klippa ens hamsters tänder? Har för mig att man bara får fila?
Uppfödare sa att vi skulle klippa själva med en nagelklippare :/
#37 är du orolig så åk in med henne för att kolla. Det är säkrast så.
#39 Har för mig att det skrevs tidigare i tråden att man inte skulle klippa eller fila själv, utan åka in till veterinären så att de skulle göra det för Att undvika komplikationer om man gör det själv.
#40: ja det hörde jag.
Det ser ut som brunst då vi bekräftat tidigare att det är brunst (hon har haft sånt kladd bara någon vecka innan) .
#37 Ser ut som brunst men omöjligt att säga utifrån en suddig bild.
#39 Absolut inte klippa i tänderna. Dom ska slipas ner av kunnig person.
#41: Försök att ta en ny bild imorgon när det är lite ljusare ute :)
När hamstern har hamstrat mat och skålen är tom, ska jag fylla på även fast han har "skafferiet" fullt?
Det känns som om jag "svälter" han om jag inte fyller på skafferiet 😥
När jag kollade några minuter senare igår så var det borta, eller mer utsmetat.
Måste huset vara rakt eller går det bra med ett hörnhus?
#47 Husets utformning spelar ingen roll så länge den följer lagens mått 😊
#48: räknar man höjden från lägsta eller högsta punkt?
#49 Från lägsta punkt.
Mvh
Mig
Måtten är det 15 lång x 15 bred x 10 hög?
#51 Det stämmer! :)
Mvh
Mig
Jag har detta https://www.zoo.se/smadjur-gnagare/burinredning-hus-hyllor-ror/trixie-natural-living-hendrik-hamsterhus-wood-20x13x13cm.html
Mäter man på hustakets bredd eller på husets bredd?
#53 Den lägsta bredden gäller.
Mvh
Mig
#54: Okej.
Ska skaffa ett större hus till Harley när han har gnagt sönder det han har nu. Jag ska till Arken Zoo på fredag, då köper jag ett nytt :)
#56: 28 cm, annars böjer de ryggen 😊
#57: (guld då), du kan ju ha ett 30 cm, men 28 är minsta höjden på diameter
Om man ska köpa en stamtavle hamster då ska man ju läsa på uppfödarens hemsida.
När jag läser då ser jag ett par uppfödare som skriver att man kan använda ett tefat (springplatta)
Sådana uppfödare känner jag personligen att jag inte vill stötta i framtiden.
#59: de ser väl inte riskerna med det? De kanske är jätte bra uppfödare med annan skötsel och avel, bara missat lite där ://
- Redigerat 2022-02-23 19:41 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#59 Jag förstår dig till 100% och det är helt upp till dig att stötta den uppfödare du vill stötta.
#62: Precis. Och då måste den uppfödaren ha samma "värderingar" som man själv har.
Jag kollar nu på Victoria Raechels kanal, hennes senaste video. Där säger hon att en hamsters ska flytta från sitt hem vid 6 veckor, helst åtta, MEN det är väl 5 veckor som rekommenderas? Självklart så är det ju hur snabbt som bebisen utvecklas men ändå. Jag fick Kiwi när hon var 5 veckor gammal (kanske några dagar äldre)
#64: Hamstrar får inte flytta till sina nya hem förrän de är 5 veckor, de får alltså inte vara yngre än 5 veckor. Det är olika regler i olika länder.
I Usa och Kanada tror jag att det är från 6 veckor.
#64: jag kom nyss på, att guldhamstrar MÅSTE ju säras ifrån varandra SENAST vid 8 veckors ålder, oftast tidigare, så så sent kan guld iaf inte stanna kvar med varandra.
#66: kom på igen att de inte måste flytta då, utan bara särad från varandra 🤦🏽♀️🤦🏽♀️🤦🏽♀️
#66: Ja, hamstrar får inte bo med varandra efter 8 veckors ålder. Jag tror att det gäller guldhamstrar. Någon som vet får rätta mig.
#68: det är bara guld, dvärg behöver ju oftast minst en artfrände. Kan ju dock vara bra att sära på honor och hanar där. Uppenbara skäl
#69: Jepp, hanar och honor ska säras på. Vet inte så mycket om dvärghamstrar då jag har nördat in mig på guldhamster😅
#70: samma här, men man kommer åt lite fakta om det då och då :)
#64 Det är exakt det här jag menat i flera andra diskussioner med tidigare medlemmar. Att förlita sig på Victoria Raechels råd blir extremt missvisande då vi bor i helt olika länder med olika syn och lagar gällande djurhållning.
Enligt jordbruksverket kan hamstrar lämna sin mamma så tidigt som 3 (!!!!) veckor. Vilket är helt sinnessjukt. Minst 5 veckor är det som gäller, men som alltid måste man se till individen och vissa kan behöva stanna längre.
Guldhamstrar ska säras på vid senast 8 veckor, det vill säga att varje individ ska ha en egen Bur vid den åldern. Men, dom kan fortfarande säljas vid 5 veckor och det är det vanligaste.
Sedan vill jag bara förtydliga #69 att dvärghamstrar SKA ha en burkamrat enligt lag. Det handlar inte om att "dom ibland kan behöva en" utan det ska vara så om det inte finns särskilda skäl som gör att det inte går.
#72: det var inte det jag menade med ”dvärg behöver ju oftast en artfrände”. Precis som du skriver så SKA de ju ha en, jag syftade mer på ifall det bråkar eller inte går ihop.
#72: Det är sjukt att Jordbruksverket säger fel information, medans det är jvb som ska säga 100% tillförlitlig information :(
#74 Alltså dom har ju inte "fel" information utifrån dom bestämmelser som finns rent lagligt men det är helt klart bristande kunskap och det borde ändras. Det har efterfrågats många gånger att uppdatera L80 och det som finns på jbvs hemsida men det har inte gått igenom så att säga.
#75: det är ju väldigt konstigt att de inte ändrar det, då informationen tydligt brister på kunskap (vissa saker). Exempel på buren också, 80 liter är ju jätte litet??
- Redigerat 2022-02-23 20:53 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#76 Ja det är helt vansinne alltså 😩
😩
#76 och #77 det är ju nästan en halv SAMLA låda
#79: usch
#81: virkon S vet jag ska var superbra, rekommenderad av bla Cireea.
Annars så kan du använda såpa, diskmedel, tvål
#82 Brukar också rekommendera virkon S vid storstädning.
Mvh
Mig
#83: Virkon s, är det servetter som man torkar av med, eller är det en "tvål"?
#84 En sorts brustablett som man blandar i vatten.
Mvh
Mig
#85: Ah, okej.
Så man lägger den i t.ex en hink med vatten och sedan tar en tvättsvamp och tvättar?
#86 Ja precis. Ha gärna handskar på dig när du använder medlet.
Mvh
Mig
Jag måste ha svar typ nu!
Läste att man inte ska ge Hamster Nature för att det innehåller för mycket stenfrukter. Stämmer detta? Och isåfall vilket i fodret är stenfrukterna?
#88 Vad är det för beståndsdelar i fodret?
Mvh
Mig
#89: beståndsdelar?
#90 Vad innehåller fodret för saker?
Mvh
Mig
#91: 
#92 Ja det stämmer att hamstrar ska äta varken aprikos eller russin. Därav att jag inte rekommenderar det där fodret.
#93: Men då tar jag bara ut aprikosen och russinen
#94 Det påverka ju dock näringsinnehållet i fodret så då måste du räkna ut hur det påverkar och vad du kan tillsätta för att väga upp det som blev bortplockat.
#95: Men jag kan ju heller inte ha i det då stenfrukter är inte bra
#98 Må så vara.
Det vet jag inte eftersom jag inte räknat på det.
#99: Men om jag tar ut aprikosen och russinen, då blir näringsinnehållet inte rätt, men är det "hela världen" att jag tar bort det?
#100 Det vet jag som sagt inte eftersom jag inte räknat på fodret utan dom ingredienserna. Beror helt på hur det rubbar balansen.
Vissa gånger tillsätts en del ingredienser för att hålla ner ett visst värde, eller för att öka ett och hålla ner ett annat. Jag vet inte vad just dessa två ingredienser har för syfte i fodret och då är det omöjligt att säga hur det påverkar om det plockas bort.
#101: Okej.
Vad jag vet när jag har sett min hamster hamstra mat, så gillar han inte aprikosen och russinen, han tar de sist men han äter inte de.
Jag ska börja att plocka bort stenfrukterna när jag ser de och hålla koll hur hamstern förändras.
Är lite stressad nu.
Hade upp en hamster,som kröp under min filt och började äta lite intorkad choklad jag hade på tröjan. Tyvärr vet jag inte mängden.
Ledsen för rörigt inlägg men undrar om det är farligt med en så liten mängd?
#103: Eftersom du inte vet mängden får du bara hålla koll hur hamstern är sen. Är den annorlunda och du märker att hamstern inte mår bra, kontakta veterinär
#103: skulle säga kontakta veterinär, det är inte bra för en hamster att äta choklad.
#103 Låter inte som en alarmerande mängd om det var intorkat på en tröja. Men håll ett öga på hamstern och märker du någon skillnad så kontakta veterinär.
#92, Vet du hur mycket det är av varje ingrediens så kan jag hjälpa dig att räkna ut via ett Excelark. Du kan vi se vad som händer om man ta bort aprikos och russin.
Mvh
Mig
#98 Förstår om det är dyrt.
Köpte själv ett kilo för 89:-. Minsta oderväde var 2kilo. Hoppas att maten går hem. Ett av det bästa på hamstermarknaden i Sverige. Fast mitt är ju inte dyrt i och för sig.
Mvh
Mig
#107:
Innehållsförteckning
Korn, vegetabiliskt ursprung, grönsaker (gröna ärter 12%), frön (skalade solrosfrön 6%), vegetabiliskt proteinextrakt, frukt (aprikos 1,5%, russin 1%), nötter, insekter (maskar 49), mineraler, jäst, oljor och fetter, örter, MOS, FOS, ringblomma, druvkärnolja
Analytiska Beståndsdelar Protein 18%, fetthalt 9%, råfiber 8%, råaska 9,5%, kalcium 0,7%, fosfor 0,4%
Tillsatta Näringsämnen
Vitamin A 11500 IE, vitamin D3 1400 IE, vitamin E 88 mg, 3b103 (jām) 109 mg. 3b202 (jod) 2 mg, E4 (koppar) 11 mg. 3b502 (mangan) 85 mg, 3b603 (zink) 80 mg, E8 (selen) 0,23 mg, 3b815 (selen) 0,08 mg
- Redigerat 2022-02-26 11:47 av [Elina07]
#104 #105 #106 Okej,tack för svar!
Får be min mamma hålla koll då jag inte är där på 1 - 2 dygn.
#109 Det var högt i fett. Det ska ligga på fyra-sex % enligt shf.
Blir svårt att räkna ut eftersom det t.ex. inte står vad för nötter. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. :(
Mvh
Mig
#111 Ja väldigt högt i fett, håller med dig 😬
#111: en recension på arken zoo skrev att det var jordnötter i, vilket inte stod i innehållsförteckningen,
#113 Aha, stod det vilka värden det var på jordnötterna?
Mvh
Mig
#114: tyvärr inte. Jag får kontakta arken zoo och höra med de och fråga vilka värden det är på jordnötterna.
#114 men kan jag ta bort russinen och aprikosen då det är det dåliga i fodret
#116 Nu är jag ingen expert men är det något som är dåligt i fodret för djuret att äta så är det väl mest logiskt att plocka bort det. Däremot, så kommer ju fodret få felvärde. Jag har sökt generellt för näringsvärde på russin och aprikos på livsmedelsverkets hemsida och deras högsta vädren ligger i kolhydrater och fiber, således så kommer fetthalten och andra värden öka då du plockar bort dessa. (har ej kollat vitaminer, mineraler nu utan bara övergripande vad som ändras).
#114 om det funkar för dig att hjälpa att räkna på generella värden så har du detta för jordnötter på livsmedelverkets hemsida https://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/1560?sokord=jordn%C3%B6tter&soktyp=1&kategoriId=
- Redigerat 2022-02-26 13:13 av Loviiisa
Vart finns tråden där man kunde fråga om något var bra för hamstern att äta? Hittar inte den.
Mvh
Mig
#118: Är det den här du tänker på?
https://hamster.ifokus.se/discussion/1481820/kan-man-ge-detta-till-hamstern-trad
// Harley
#119 Tack! :)
Mvh
Mig
Det räcker inte att bara räkna på jordnötterna för det finns ju liksom mer frön/nötter än så i det fodret. Precis som jag pratat om tidigare så kommer fodret få annat näringsinnehåll när man plockar bort delar av det.
Givetvis ska man inte ge sånt som är dåligt bara för att rädda näringsvärdet, utan snarare att man måste se över nytt Foder om det inte går att räkna ut vad som ska tillsättas och hur mycket av det.
För fettet är redan alldeles för högt och plockar man bort andra delar så blir det ännu högre. Jag hade rekommenderat att du byter Foder för fettet är på tok för högt..
#121 Håller med dig. Bättre att byta Foder än att laborera med något man inte har koll på.
Sen är det bra att läsa på lite om fodret man tänker köpa och prata med andra om de har något tips om att köpa eller inte. Då minskar man risken att få byta Foder. Du har säkert läst på, men missat vissa saker innan du köpte fodret.
Sen tycker inte jag att hamsterfoder är dyrt i längden. Vad kostade fodret som du köpte?
Skriver allt i välvilja. :)
Mvh
Mig
#122: det kostade 200 spänn för 2,3 kg
#121 jag vet att det inte är bra att ändra om i fodret, men vad ska jag göra. 200 spänn är mycket att slänga för att fodret inte är 100% bra. Russinen och aprikosen kommer jag ta bort oavsett för jag vill inte att något händer han.
Jag får bara ta bort lite nötter om jag hittar många i samma skål.
Man ska heller inte hålla på och byta Foder hela tiden då det kan skapa problem för han.
#123 Har inte haft en enda hamster som har reagerat på foderbyte.
Mvh
Mig
#126: han är 1 år. Man vet aldrig vad som händer.
https://www.djurlycka.se/produkt/b-natural-hamstermix/
Jag har köpt detta. Det kostar bara 85:- kilot. Dock så måste man köpa två kilo.
Mvh
Mig
#127 Äter du själv alltid samma mat för att det kan vara dumt att smaka/äta något annat.
Mvh
Mig
#130: ja, jag äter samma mat, men jag är fan inte kräsen.
Min hamster är 1 år!!
Även om denna bakterie misstänks vara orsaken till sjukdomen, så har man inte kunnat odla fram bakterien. Detta tyder på att andra samtidiga faktorer har betydelse för sjukdomsutbrottet. Det kan röra sig om felaktig utfodring, plötsliga foderbyten, trängsel eller annan stress.
Detta är om wet tail, vilket jag vet är en av orsakerna till sjukdomen.
#131 Du vågar byta din mat men inte hamsterns mat. 1år är ingen ålder.
Mvh
Mig
#132: 1 år är fan visst en ålder.
Läste du inte vad jag skrev från Evidensia?
Detta tyder på att andra samtidiga faktorer har betydelse för sjukdomsutbrottet. Det kan röra sig om felaktig utfodring, plötsliga foderbyten, trängsel eller annan stress.
Om du bor i Kalmartrakten så kan jag hjälpa till med ny mat. :)
Mvh
Mig
#133: Tagga ner med svordomarna, tack.
// Harley
#135: jag blir bara förbannad att #132 kan skriva att 1 år är ingen ålder. För det första 1 människor år är ungefär 25 hamster år, så Jo det är visst en ålder.
För det andra, den här hamster har hjälpt mig så mycket i mitt liv, och det är jag evigt tacksam för. Jag har haft honom sedan han var 5-6 veckor, och ägt han i över 1 år och han är 1 år gammal.
- Redigerat 2022-02-26 17:49 av [Elina07]
#136: men detta fodret blir ju även felaktig utforing, det kommer din hamster inte heller må bra av. Om du tar ut aprikoserna och russinen så blir näringsvärdet ändrat.
Harley kommer inte må bra av det i längden.
#136 Jag förstår att han är ditt allt! Har också haft djur som är mitt allt. Därför borde du tänka på hans hälsa. Ju bättre omvårdnad ju längre lever han.
Mvh
Mig
#138 Precis!
:)
#131 #133 Först och främst, att uttrycka sig såsom det gjorts i den här tråden mot andra medlemmar är inte okej någonstans. Visa respekt!
Jag accepterar inte ett sånt här beteende på sajten. Jag skiter i om man blir upprörd, man kan ändå resonera i lugn och sansad ton utan att svära åt andra i tråden. Läs sajtreglerna en vända eller två innan du skriver mer på sajten.
För det andra, Wet Tail orsakas INTE av foderbyten i sig, läs på hur wet tail fungerar så kommer du förstå att du missförstått sjukdomen. Ofta beror wet tail på flera gemensamma faktorer såsom stress, dåligt immunförsvar och bakterier. Ofta flera bakterie samtidigt. Wet tail är en kontaktsmitta, och så fort något kommer i kontakt med bakterien så smittar den. Den kan finas i fodret, i bomaterialet eller lika gärna på dina händer efter att du har hanterat en sjuk hamster.
Så att vägra foderbyte på grund av en sådan här orsak är bara dumheter i min bok. Du kan lika gärna råka ge din hamster wet tail genom bomaterialet eller dina egna kläder.
Vi är flera här inne som förklarat vikten av ett bra Foder och att mixtra med att plocka ur saker eller lägga till kan ge förödande konsekvenser.
Det du skriver i #136 får mig att anta att din hamster betyder mycket för dig, och om den nu betyder så mycket som du uttrycker borde det vara en skitsak att byta Foder för att ge ett Foder med bra sammansättning och värden. Ditt Foder idag innehåller som sagt även extremt mycket fett så även där riskerar du din hamsters hälsa.
Tillägg:
Jag har aldrig under mina år som uppfödare mött en enda hamster som reagerat på ett foderbyte, hur plötsligt det än varit. Har fått hem hamstrar från uppfödare långt bort som inte skickat med Foder och som dessutom mellanlandat hos 1-2 uppfödare före mig och hos alla fått olika Foder utan problem.
Det är mer undantag än regel att en hamster skulle reagera på ett foderbyte, allra helst idag när många Foder har gemensamma ingredienser.
- Redigerat 2022-02-26 23:21 av Cireea
Till den som kände att dom behövde anmäla mitt inlägg för att visa missnöje istället för att svara med en kommentar:
Jag är Sajtvärd här inne. Mina inlägg försvinner bara när jag vill det. 🤭
- Redigerat 2022-02-27 09:13 av Cireea
Är det jobbigt med 200:- i matutgifter. Läste på FB om någon som lagt över fyra tusen på veterinärervård för en hamster. Jag har i och för sig bara lagt runt två tusen för en av hamstrarna. Så mitt tips är att ta av sparpengarna du har till veterinären. :)
Mvh
Mig
- Redigerat 2022-02-27 11:02 av 91Marran
#142: Jag har försäkring.
#143 Så bra! Kan nog bli dyrt ändå, men det är en bra grund. :)
Mvh
Mig
Vem skapade HiF? 👁👄👁
#145 Någon entusiast skapade HiF för en herrans massa år sedan. Hittar inte vem dock. Hittar inlägg från 2007 så ett bra tag sedan.
Själv blev jag Medarbetare 2015 och tog över som Sajtvärd 2017. 😊
- Redigerat 2022-02-28 22:03 av Cireea
#146: aha! Det var jag undrat länge.. tack för svar!😊
- Redigerat 2022-02-28 22:27 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#148 Jag hade haft dem så länge. I alla fall till den som gnager.
Mvh
Mig
#148: nej, ta ut dem direkt. Tefaten är som sagt inte bra för hamstrarna och ger dem framtiden problem som kan förkorta livskvaliteten..
Ta ut dem.
Har dem gallerburar?
Isåfall så bör du byta Bur, ex till ett akvarium, ifall de gnager då, då gallergnag oftast inte går att träna bort.
#149: ja, i denna situation får man väl välja.. dålig rygg eller dåliga tänder.. :/
#148 Ja du kan ha dom så länge men byt ut så fort som möjligt.
Gnaga galler skapar skada snabbare än tefaten gör, ett par dagar till är helt OK.
Du bör även se över buren eftersom dom kommer åt att gnaga galler.
#150 Jag har bytt från gallerbur till detolf. Detolfen har en träram med nät i.
#149 #152 Bra då vet jag!🙂
Jag rekommenderar inga lösa tillbehör i transportburen på grund av riskerna det medför vid eventuell olycka.
#154: fyll istället på med mycket grävmaterial och bomaterial, strö ut lite mat, och lägg i lite exempel Gurka (för vattenintag).
#155 Men kartonger kan väl inte skada?
#157: alltså det kommer ju att flyga runt, på dina hamstrar.. dem kommer då troligtvis att skada sig eller bli rädda
#157 Det tänkte jag inte på. Men om jag gräver ner kartongerna lite?
Funkar det att ha en Glass förpackning som sandbad?
#161: ja det funkar :) håll bara koll så att han inte gnager på plasten.
#162: ifall hamstern kissar i det så kommer träet troligtvis att skadas. Rekommenderar glas skålar. Plast funkar, bara inte hamstern gnager.
Okej jag tänkte hålla koll men nu har jag inrett så bra så jag väntar nog tills nästa städ omgång isf
#154 Har bestämt att det inte blir kartonger i transportburen. Blir extra mycket toapapper istället.
#159 Inte för att låta hård nu men det säger sig själv att i en krock, vid ett fall eller liknande så finns inget motstånd i att "gräva ner" kartongerna lite. Dom kommer flyga runt som resten av det som finns i transportburen. Bra att du bestämt dig för att skippa dom.
#167 Det är ju väldigt fett,så inte mer än 5 cm i veckan skulle jag säga.😊
Om man ska på utställning med Hamster måste man vara medlem på SHS?, Unix är reggad i svenska hamster sällskapet räcker det? Ursäkta för mycket frågor 😊
#169 Det måste man inte,men det är bra.
#170 jag ska bli medlem så fort jag får råd men kan Unix vara reggad i SHS och jag blir medlem i SHF?
#171 Det kostar 200 kr varje år.
#172 Det måste du inte.(tror jag.)
#173 ok jag skulle vilja testa
#174 Ja,det är superkul! Men det blir långa dagar. Vi kom dit vid nio,åkte hem vid fem…
Du kan registrera dina hamstrar i båda föreningarna, har själv djur som är reggade i flera föreningar när jag köpt från uppfödare i annan förening.
Du väljer själv vilken förening du är medlem i. Angående utställning så finns all info på hemsidan hos SHF i alla fall 😊 Första gången är gratis men sedan måste du vara medlem för att få ställa ut.
#176 tack!! Nu vet jag lite mer 😊
Hur vet jag att klorna är för långa?
En till fråga: Min ena hamster som bor ensam har börjat bita mig när vi gosar.( Han springer runt på mig.) Han biter på riktigt och hänger kvar ett tag,så borde jag sluta gosa då han inte verkar gilla det? Han hade blivit ganska tam men det blir bara värre och värre. Han är en campbellshane på 2,5 månader och bor in en miniduna.
#178: ifall klorna är för långa så får du klippa dem, alternativt att du åker till en djuraffär/veterinär för att få det gjort.
Har för mig att det är när klorna börja vika sig inåt/störa hamstern när den går.
Du ska klippa dem innan detta händer :)
Ifall du inte klipper dem efter detta stadiet så kan klorna växa in i foten vilket som du hör, är väldigt smärtsamt.
För att förhindra långa naglar så kan du lägga in stenar/stenplattor som hamstern går på. Det slipar klorna.
#180 Tack för hjälpen,men hur klipper jag själv?
#181: du tar helt enkelt en nagelsax (för djur), jag tror man kan använda en människo nagelsax också, men osäker.
Och sen så klipper du. Jag vet dock inte hur långt in man ska klippa.. den svåraste biten är väl att hålla hamsterns for still haha.
Någon annan får svara på den biten 🥴
- Redigerat 2022-03-06 14:42 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Jag skulle gissa att man klipper så långt så att hamstern kan gå utan att klorna stör om ni förstår
#182 Ja,att få hamstern still blir svårt…
#184 hur långa är klorna?
#185 Dom har böjt sig åt sidan.
Kan du lägga in en bild?
#183: det finns en bit som man inte får klippa
sunoo
#188: svårt att förklara var
sunoo
#187 Gör det när dom vaknar!
#191: ja, de var rätt så långa. skulle rekommendera att åka till veterinär att klippa om man är osäker
sunoo
#191: jag tycker också att de ser väldigt långa ut. Ifall du är osäker så skulle jag säga att du borde åka in till vet/djuraffär.
Jag kan se om jag hittar någon artikel om det 😊
En hamster som var valen hade så långa klor. Satte på mig en vante,höll i honom och klippte. Det tog ca 10 minuter till att klippa två framtassar.
#194: så vet du hur man klipper?
En hamster som var valen hade så långa klor. Satte på mig en vante,höll i honom och klippte. Det tog ca 10 minuter till att klippa två framtassar.
Jag har en vanlig väldigt liten sax och klipper. Då ser man lättare än med en klosax. Hålla gör man själv så man känner om den rör på tassen. Annars så kan man råka klippa tassen.
Mvh
Mig
#195 Jag läste på lite mer,testade att bara hålla och klippte.🙂
#196 Texten kom upp två gånger.🤔
#197 Jag tog en vanlig nagelklippare.
För några månader sedan upptäckte jag att min ena hamster hade något konstigt på sina framtassar. Det är en bubbla/röd knöl som sitter där hans kompis har sin ena klo. Anledningen till att jag inte har varit hos veterinären är att jag tänkte att det bara är så. Ska det vara så här eller ska jag åka till veterinären för en koll?
#199 Veterinär.
#200 Då bokar vi en tid. Det ser ut som om han saknar den klon.
Mina föräldrar tycker att vi ska av avvakta. Ska vi det?( #199)
#202 Vi kan omöjligt säga om det är okej att avvakta eller inte. Det vet man ju inte förrän efteråt när man står med facit i hand. Men jag hade inte gjort det utan uppsökt veterinär.
Som sagt vi här inne kan aldrig svara på sådana här typer av frågor. Vi är inte veterinärer.
#202 Bättre att åka in en gång för mycket.
Mvh
Mig
#202: har inte bubblan varit där i några månader ?
Då har ni väl redan avvaktat?
#205 Håller med! Varför avvakta ännu mer istället för att ringa typ first vet. Det måste göra ont vid varje steg. Jag hade kontaktat veterinär efter några dagar. Nu har det gått månader. Har man själv ont i foten så vill man ju bli av med det så snabbt som möjligt.
Så åk till en veterinär nu. :)
Mvh
Mig
Vi åker till veterinär. (Som jag ville.) Mina föräldrar tycker att det inte finns någonting att göra då han har tappat två klor på samma ställe.
#207 Låter verkligen illa om hamstern tappar klor, det är inte normalt 👀
#207: låter absolut inte bra om han tappat klor, hoppas att det inte är något jätte allvarligt :/
Kan hamstrar födas utan klor?
#207 Vad sa veterinären?
Mvh
Mig
#211 Vi har inte åkt dit. Vi kanske inte kommer att åka det då mina föräldrar tycker att veterinären ändå inte kan göra någonting,säger att han inte har ont då han springer i hjulet mycket. Men när jag rör stället piper han och rycker till. Ska verkligen att försöka komma till en veterinär.
#212: Hamstrar är väldigt bra på att dölja smärta och att inte visa att de har ont eller mår dåligt.
Som djurägare är man skyldig att se till att sjuka eller skadade djur får vård. Jag gissar att du är under 18år? Då är det dina föräldrars ansvar.
Tycker de veterinär är för dyrt skulle de inte ha köpt djur till att börja med.
Jag hoppas de tänker om annars bryter de mot djurskyddslagen.
// Harley
#213 Ja,jag är född 2010. Ska verkligen göra allt jag kan,vi SKA till veterinär!
#210 Ja, det är en defekt men klart dom kan födas utan klor precis som att dom kan födas utan ögon, ben, öron eller ja.. vad som helst egentligen.
Tragiskt att folk 2022 inte tar sitt ansvar över djur.
#214 Ring firstvet. Det kan vara ett första steg. Då får ni veta om ni ska åka in eller inte.
Mvh
Mig
Ifall han piper när du rör precis där så har han ju ont.
Visa dina föräldrar den här tråden, låt dem läsa den här delen så de faktiskt får en ”inblick” i vad som står på. Din hamster behöver tydligt ett veterinär besök.
Åk in innan det är försent.
Åk in så du vet vad det är!
#217 Jag har visat den här tråden och sagt att han måste ha hjälp,men dom säger att han inte har ont och att veterinären ändå inte kan göra något. Hur ska jag göra för att dom ska ta det på allvar?
#219 Be om att få ringa firstvet och prata.
Mvh
Mig
#219: förlåt men vilka oansvariga föräldrar, visa dem igen, säg att han HAR ont, han piper ju?
Veterinären kan visst göra något, hen kan ge smärtlindrande, eventuell medecinering osv.
Dem har en skyldighet till att ta hamstern till veterinären, annars så bryter de mot lagen. Ring åtminstone en telefonär veterinär som andra här rekommenderar.
Nu ska vi i alla fall köpa en kräm som minskar risken för inflammationer. Det är bra,men hade ju gärna velat komma till en veterinär…
#221 Ja,är så irriterad på dom!
#222: Har ni pratat med en veterinär?
// Harley
#223 Tyvärr inte,kommer nog inte göra det heller.
#224: Hur vet ni då att den salvan är vad hamstern behöver? Vet ni ens om den är säker att använda på djur?
// Harley
#226: Jo vi har sett bilden tidigare men som Cireea skrev i #203:
Vi kan omöjligt säga om det är okej att avvakta eller inte. Det vet man ju inte förrän efteråt när man står med facit i hand. Men jag hade inte gjort det utan uppsökt veterinär.
Som sagt vi här inne kan aldrig svara på sådana här typer av frågor. Vi är inte veterinärer.
Jag frågar igen: Hur vet ni då att den salvan är vad hamstern behöver? Vet ni ens om den är säker att använda på djur?
// Harley
#225 Min pappa säger att den är säker,ska finnas på djurhyllan i apotek. Tvivlar ändå lite på den. Vi vet inte om den behövs eller om det är något annat som är bättre. Ser fram emot att bli vuxen så att jag kan bestämma att jag åker till veterinär när det behövs!
#228: Herregud., bara för att den finns på djurhyllan betyder ju inte det att den fungerar på alla djur. Det är en sak att dosera för en hund men en annan till en hamster liksom.
Hade jag varit du så hade jag ringt och rådgjort med en veterinär och tagit en utskällning från föräldrarna sen om det blivit så.
Hamstern kanske lider och ni ska använda en salva från djurhyllan?! Föräldrar som dina gör mig så arg och ledsen.
// Harley
#229 Ska ge dom en riktig utskällning (bra tips.) även om dom blir irriterade. Dom säger att det är viktigast att djuret mår bra vilket dom alltid gör,men i det här fallet gör dom det inte. Det blir salva som veterinären ( kanske.)Här skrivit ut.
#222 Är den godkänd för djur? Tänkte om hamstern slickar på det.
Om du vill så kan jag ringa och prata med dina föräldrar. De måste ju ta sitt ansvar.
Mvh
Mig
Har nu pratat med min pappa. Han hade missförstådd det hela och trodde att det inte var så allvarligt. Men nu blir det veterinär. Skäms så mycket att jag har skrivit falsk information här som inte är sann.
#232: Bra jobbat! Du fick honom att tänka om. 😀
// Harley
#232: vad glad man blir av att höra det!
Vadå för falsk information?
#232 Vad glad jag blir att höra att han ändrat sig! Lycka till nu!
Mvh
Mig
#232 vad skönt hoppas det ej är något farligt
#234 Det låter som om han inte bryr sig om hamstern.
#237: Nu vet vi ju att han bryr sig när han förstått att en veterinär måste få titta på tassen.
// Harley
#238 jag håller med
#237: nej då. Det är ju jätte bra att han ”gav upp” med det han sa. Och inte höll kvar i att han hade rätt.😊
Hur ofta väger ni era hamstrar?
Mvh
Mig
#241 Dom enda jag alltid väger är honor som är parade för att se deras viktuppgång under dräktigheten. Annars väger jag enbart vid behov, exempelvis om jag upplever att en hamster går neråt i vikt så börjar jag övervaka samtidigt som jag ändrar kosten lite för att se om det hjälper (om det inte är uppenbart sjukdomsrelaterat såklart, då är det kontakt med veterinär som gäller i första hand). Oftast är det äldre hamstrar som behöver övervakas lite då dom lättare tappar i vikt.
#241 En gång i veckan på lördagen är det storvägning.
Beror på, ibland en gång i månaden, ibland varje dag, bara för att se att hon håller vikten eller inte väger fööör mycket. Ibland har hon ju dock mat i munnen haha.
Kollar även hullet ibland men det är svårt, då hamstrar är så små, man känner inte om hon har något hängande..
Var produceras det som kommer från doftkörteln?
#245: var? Det kommer från doftkörtlarna? Eller va?
Hahha fattar inte😂