Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 6096 ggr
[SelmaP]
1

Hur bra minne?

Hej, det här är en fråga jag länge gått runt och funderat på! Hur bra minne och intelligens har hamstrar? :P

annakarin_li
3

Vet inte exakt hur bra minne hamstrar har. Men min Busan verkar ha väldigt bra minne ibland… Hon vet exakt vart hon har lyckats rymma någonstans (vilket just nu är i hela lägenheten…) och springer direkt dit för att försöka rymma ur springbollen igen. Hon klättrar inte heller upp igen där hon ramlat ner och tidigare blivit rädd.

[Ingunn_1969]
2

Hamstrar är ju bytesdjur och då är det viktigt att komma ihåg hur omgivningarna är. Alla förändringar kan vara tecken på att ett rovdjur har varit i farten. Kanske därför de kan bli lite upprörda och uppjagade när buren är städad och det finns nya grejor att undersöka. "Har det varit ett rovdjur här som tänker äta upp mig…?"

Så bra minne tror jag nog att de har.

Sen är ju frågan hur man ska mäta intelligens. Hamstrar använder ju inte verktyg t.ex, men det kan råttor, kråkor och apor göra för att skaffa sig mat.

Men de är ju smarta nog att förstå att en människa inte är farlig utan tvärtom bra på många sätt, de känner igen ens röst och förstår att när matte kommer så finns det chans att få nåt gott att äta eller komma ut ur buren. De kan också kommunicera med oss, få oss att få förstå vad de vill.  "Jag vill ut! Jag vill ha mat. Jag vill vara ifred" osv.

De kommer oftast när man ropar t.ex när de är ute i lekhagen och det är dags att komma in.

Jag tror och tänker att våra hamstrar är ganska smarta, jag menar, de lever ju lyxliv, skyddade från rovdjur, kyla och svält, får massor av god mat och fina leksaker, får oss att kånka tunga säckar blästersand, spånbalar och fodersäckar och allt de behöver göra är att se söta ut och låta oss klappa lite på dom då och då.

Ja vem är smartast egentligen…. :-)

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

[SelmaP]
0

2# Tack för din långa kommentar! Sen undrar jag också om du kanske vet när man märker/hör/ser när hamstern t.ex är hungrig, vill ut, osv? Det skulle vara bra att veta! ;)

[Ingunn_1969]
0

Jag har ju många hamstrar och de har lite olika sätt att tala om för mig att de vill ut. Vissa tittar intensivt på mig och springer fram och tillbaka, när jag då tar ned handen i buren kommer de fram och vissa skuttar upp i handen, andra tar tag runt fingrarna med sina framben. Vill de inte ut så vänder de bara rumpan till när jag pratar med dom och låtsas som om jag inte finns.

Andra börjar gnaga intensivt, speciellt våran guldhamster Flora kan föra ett otroligt liv, hon närmast attackerar vattenflaskan och när jag pratar med henne ställer hon sig på bakbenen och sträcker upp tassarna. Annars är hon lugn och pysslar på med sitt i buren, frågar jag om hon vill ut så kan hon ibland se ut att fundera lite och välja antigen att ignonera mig eller komma lufsandes för att bli upptagen.

Några har taktiken att "gräva" på bursidan med tassarna, speciellt vår vintervita hane Mapilamis Isidoor, han väljer hörnan som är närmast och ställer sig på bakbenen och skrapar med tassarna på burväggen. En av campbellshonorna gör likadant.

Hungriga är de nog aldrig egentligen, de har ju alltid torrfoder i sin Bur antingen i skålen eller i sitt matförråd, så de har ju sällan en tom skål att stå och titta längtansfullt på som hundar kan ha.

De brukar få grönsaker och foderpåfyllning på kvällarna och det syns tydligt att de väntar på att matskålarna ska fyllas på, de går omkring på hyllan där fodret står men äter inte av det tråkiga som finns kvar utan kastar sig istället över det nya när jag lägger ner det. Jag ger sällan mat direkt från handen annars skulle de säkert komma till handen även när de var sugna på godis och inte bara för att komma ut.

Jag tror nog att det är så enkelt som att om man tittar på sin hamster och försöker förstå vad hamstern vill och gör det den ber om så förstärks beteendet och kommunikationen fungerar.

Hos mig är det så att det att visa att man vill ut på olika sätt belönas med att bli uttagen, då förstärks beteendet och hamstern fortsätter att försöka visa mig att den vill ut. Hade jag ignorerat att hamstern försökte visa mig att den ville ut så hade den nog slutat med beteendet.  På samma sätt tar jag sällan ut en hamstar som visar att den helst vill vara ifred, dvs att den pysslar i sin Bur med att leta fröer, ligger och slumrar eller putsar sig.

Jag försöker lära mig hur var och en är i temperament och beteende, och det gör jag bäst genom att sitta och titta på hur de beter sig helt enkelt. Då märker jag också snabbare om det är något som är fel. Att Lilla My inte syns till på kvällarna är till exempel normalt, hon sover länge och vaknar runt midnatt oftast. Men om Lolo inte skulle synas till på hela kvällen skulle jag bli riktigt orolig och undersöka hur det var fatt, hon vill vara ute och springa i timmar varje dag och missar sällan en chans att få komma ut! 

Vore roligt att få höra hur din hamster är, hur ser du att han eller hon vill ut eller in i buren t.ex?

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Digitalis
0

Här vill jag ha påfyllning! Jag får erkänna att jag har massa fördomar om hamster och stor vana av råttor och möss som är väldigt smarta. Vill veta mer om vad jag kan förvänta mig och hur jag ska uppmuntra min nya lilla vän att bli en så glad och trygg hamster som möjligt. Nu verkar hon mest sävlig och oförstående, timid som få. Inget vidare tempo heller. Lullar på som en igelkott ungefär.

//frida

Hamsterlycka
0

Alltså, det är ju lite ovisst hur mycket en hamster vet. Men jag skulle nog säga att mina hamstrar känner igen mig, de blir ju mer förvånade om en av mina kompisar sätter ner handen. Så, de kommer ju säkert ihåg dofter. Men dom kan ju inte tänka "igår åt jag barnmat" eller liknande. ;)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta