Hamster iFokus

Hamster

Etikettövrigt
Läst 55 ggr
Animallover988
2025-12-15 20:51
0

Diskussion

Hej!

Jag och några vänner hade en diskussion i helgen och tänkte höra lite vad ni tror då vi var lite oense haha… Och för att göra det tydligt, detta är endast en teoretisk diskussion för vi alla älskar djur.

Förutom häst, hund & katt.
Vilket djur anser ni att privatpersoner kan ha hemma och tjäna mest pengar på? Man får ju anta att det är främst är på eventuella ungar.

• Redigerat 2025-12-15 23:19 av Cireea
Cireea
2025-12-15 23:24
3

Jag skulle säga att det inte finns särskilt mycket pengar att tjäna på några som helst djur då det är så mycket annat som kostar runtom. Eftersom du skrivit på HiF så tar jag hamstrar som exempel:

Inköpet av själva avelsdjuren är den minsta kostnaden i en sån här fråga. Det är allt från burar och tillbehör till veterinärkostnader. En eventuell kull behöver mycket mat under tiden honan är dräktig och ungarna växer, därtill behövs extra burar när man särar på ungarna och får man inte alla sålda behövs burar till varje individ när dom blir äldre. Veterinärkostnader om något händer med honan eller ungarna skjuter iväg snabbt, allra helst om det är på en kväll eller helg.

Sen om man avlar vill man säkert också ställa ut djuren för att se så att aveln faktiskt utvecklas åt det håll man önskar. Då är det kostnader för resor, utställningen och allt som hör till.

Stamtavla, en annan sak som är väldigt viktigt när man avlar, innebär kostnader för exempelvis medlemskap, uppfödaravgift och även registrering av ungarna i föreningens stambok.

Avel brukar ofta resultera i att man förlorar mer pengar än man tjänar, framför allt för djur såsom hamster där pengarna man får in för ungarna inte ens är en bråkdel av det man faktiskt lägger ut under året för allt runtom.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck