Ögonproblem.
Märkte precis en sak hos Munin vilket gör mig lite orolig..Man ser hans ögonvitor lite i kanten. Är detta normalt ? Fick inte någon bild på hur det ser ut, men ska rita och visa er på ett ungefär. Tänker mest så det inte är fatty eye och brossan ser ut som ja, vad jag tycker verkar en vanlig hamster i ögonen så att säga.
Är det en guldhamster eller dvärghamster?
Hur gammal är han? :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Dvärg och han är född den 13 december 2012 . alltså är han cirka 5 månader
om han är överviktig kan det vara vit fatty, och då kan man försöka få ner han i vikt och då brukar det försvinna =)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Det hade varit bra med en bild på hamstern!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#4 Ja han har ju ex antal gram förmycket på kroppen.. Men är det något farligt ? För mina bantningprojekt för hans del verkar fungera riktigt dåligt..
#5 Han sitter inte still och går inte att hålla så det går i princip inte att få en bild på honom.
bästa hade ju varit att få ner han i vikt, få motionera han mycket och mindre fet mat
Amor vincit omnia
#8 Motion får han, men maten är det sisådär med. Har testat med Hamster selective men det går inge vidare. Och han får mindre Färskmat som .tex ärtor osv än dom andra. Så jag vet i tusan vad jag ska göra åt mister tjockis..
Finns det inte fettsugning för tjocka hamstrar ? 🤔Nä, nu var jag elak. Han har ju en liten Bur och han är inte mycket för att röra sig fast han släpps ut i rasthagen… Får väl binda ett minifiskespö runt han med ett solrosfrö hängandes framför näsan så lär han väll springa om inget annat..
http://hamster.ifokus.se/discussions/50365bbd88f47262d7002e34-red-fatty-eye Påminner om bild nr 11 tror jag det var.
Amor vincit omnia
Han får panik i bollen och blir superstressad..Så det projektet gav jag upp. Hjul har han precis fått som han sysselsätter sig med att gräva i ?!?
hmm, det va en knepig kille, hade en tjej som älskade bollen, andra som inte alls tycker om den :-/
Men hjulet brukar de gilla 🤔
Amor vincit omnia
#13 Ja, jag har inte varit med om att några av dom andra inte gillar det konstigt nog..Han föredrar att gräva i det vilket gör mig en aning fundersam. Han har ju ett trähjul, dom andra har plast. Kanske fungerar bättre med ett sånt ?
Om det ser ut som på bilden jag bifogar så är det ingen fara (har jag förstått) iallafall här han alltid sett ut så och veterinären sa inget om det när jag va där i ett annat ärende. Tycker inte det ser ut som fatty eye. Som jag har förstått det så är fatty eye den vita som en 'kudde' i ögonvrån. Vad jag har sett på bilder verkar det vara ytter kanten, kanske har fel. Om det är vit fatty eye är det idet som gäller :)
Anna och taxen Max
Jag gissar att det är vit fatty eye efter en närmare granskning. Så jepp, det blir diet numera för herren..Så hoppar jag verkligen att det försvinner. Känns ju allt annat än bra att åka utomlands nu i och med det här men ja..Jag vill ju bara hans bästa. Känner mig sådär halv misslyckad.
Du ska inte känna dig misslyckad! Det är bara lite diet och inget farligt :) vissa har bara enklare att lägga på sig.
Anna och taxen Max
#17 känn dig inte misslyckad, vissa är helt enkelt bara lata och matglada, och då får man bara försöka ge de mindre fet mat, och mer av de nyttiga matsorterna med mindre fetthalt
Amor vincit omnia
#18 och #17 Ja, han får ha specialfoder framöver. Dom andra får gotta sig i sitt vanliga.
Är det värt att åka in en tur till veterinären efter min semester tro ? Så dom får göra en bedömmning ?
Se verkligen ut som vit fatty eye, det är väldigt vanligt på dvärghamstrar! Är inget farligt, bara att hålla vikten nere 😉
Kan lägga upp lite bilder på hamstrar där mans er vit fatty eye om du vill jämföra.
// Nadja
#21 Vill du göra det så hade det varit bra..Så kan jag jämföra och se ordentligt. Mister har fått en ordentlig rastrunda idag..Eller ja, lat som han är så tyckte han det var skönare att sova i huset..😕
// Nadja
Och här syns det på min herre, är dock borta på honom nu. 😃
Klicka upp bilderna så syns det mycket tydligare🙂
// Nadja
#24 Tack :) Jo en det är nog det, möjligen lite mer på min herre. Ska se om jag kan ta en bild på han senare. Vad är lämpligt att ge han för Färskmat ? Mamma ska nämligen passa dom, så kan jag ge henne klara instuktioner om vad som bör ätas och inte ätas liksom.
Japp vit fatty! Inget farligt och inte ovanligt. Bara ett tecken på att man kanske bör se upp lite med vikten. En del verkar dock ha lite av det även om de är normalviktiga men får betydligt mer om de skulle gå upp i vikt. Vet inte varför det är så och om alla kan få det. Men jag har märkt att det även är genetiskt så jag kommer försöka undvika det där framöver. Även om det inte är något som gör ont eller är farligt är det väl inget man vill ha på varje hamster kanske.
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning
Nej vad tråkigt! :-( Det är en helt annan sak och det gör ordentligt ont och är ju som du då vet obotligt. Men hur hjälpte jag? Har vi pratat om detta? Pratar med så mycket folk att jag inte alltid minns tyvärr :-S
Hälsningar
/Emma Öhr
Nej jag var inne på din hemsida om din uppfödning och kollade på sjukdomar då jag märkte att det var något fel på henne och jag hittade inget på andra sidor så tittade då och såg att du hade skrivit om Fatty Eye och stämde det som du beskrev på min hamster så jag beslutade att åka till Vet och låta henne somna in. i 7 mån förgyllde hon min dag. Men jag har kvar hennes kompis hon har inte fått det.
A crazy little bitch! 👍
Men så ledsamt! Fast jag är ändå lite glad av att läsa det. För då slapp hon kanske en del lidande. Bra av dig att märka att något va fel (det är faktiskt inte så lätt att märka det alltid för de försöker dölja att de är sjuka) och att du letade information.
Hälsningar
/Emma Öhr