Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1121 ggr
voidstuffvision
0

Grundregler?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihop!

Det är såhär att jag för ca 2 veckor sedan köpte en liten dvärghamster från djuraffären där jag jobbar halvtid. En liten sibirisk gråfärgad kille, född v. 5. Han var den sista av den kullen kvar i affären och han hade varit där alldeles för länge, så jag tog fram mina gamla grejer jag använde till min tammus och köpte hamstern, som nu går under namnet Gundam, men oftast kallas för Lilleman(det var vad vi kallade honom i butiken, och old habits die hard, ni vet).

Till poängen nu, för att vara ärlig så var jag inte påläst ordentligt om hamstrar, jag tänkte att "äsch, har ju haft marsvin, kaniner och möss, hur anorlunda kan det vara?", och köpte honom mest på impuls. Jag har nu haft honom i 2 veckor, håller på och försöker få ner honom lite i vikt då han var ganska överviktig när jag köpte honom(mest för att min chef tyckte synd om honom och gav honom ca 2 jordnötter per dag on top of hans vanliga mat), och har insett att det inte är precis samma grej som dessa andra gnagare. Otroligt social liten kille, älskar att springa runt i min säng och äventyra runt och upptäcka saker och springa i sitt Hjul, och jag vill att han ska ha det så bra som möjligt, så därför tänkte jag att jag kan fråga här om lite tips!

Gundam har precis fått en hamsterboll, provkörde första gången idag medans jag städade hans Bur, och han älskade den. Det här är en riktigt fartälskande krabat, men jag funderar på om det är någon mer aktivering de ska ha? Jag håller på med honom i handen ca 30 minuter till 2 timmar per dag, och nu tänkte jag låta honom använda hamsterbollen ca 20-40 minuter per dag, beroende på hur pigg han är osv. Jag försöker variera lite med inredning och så. Han klättrar gärna runt på väggarna när han inte kan springa i sitt Hjul (jag kopplar ur det mellan 12 och 8 på natten/morgonen, då ljudet håller mig vaken). Han är en riktigt aktiv liten man, helt enkelt, och jag vill att han ska få utlopp för sin energi, några tips om det? (helst något som inte svider jättemycket i plånboken, jag har råd med en liten gnagare, men vill helst ha lite pengar att spendera på mig själv och inte bara på djuren)

Sen undrar jag lite om vad han ska få äta? Jag har just nu en färdigköpt blandning som heter "Hamster Complete", men jag har hört att man kan ge dem groddar och liknande också? Har även funderat på att ge honom lite råttpellets lite då och då.

En till fråga jag har är om man kan ge hamstrar hundgodis? Typ en liten fjärdedels frolic eller liknande, jag vet att de är allätare men har inte vågat ge honom något sådant.

Ja, jag ursäktar för min wall of text, frågan är väl egentligen; 

Vad bör man tänka på som hamsterägare?

bifogar en suddig bild på den lilla gnagaren som tack för din tid!

Always remember that you are not worthless, organs are extremely expensive on the black market

Emmny
0

Det är kul med hamsterbollen och den använder jag ofta till mina hamstrar. Utöver det kan man u tex lägga en handduk i badkaret och lägga i lite roliga saker pinnar, stenar, kartonger osv. Det kostar inget ifall du inte vill köpa nån ny leksak. Annars finns det ju hamsterhage av galler som kostar ca 200-300 kr och är samma princip. Du kan ju annars använda en kartong, kanske inte så fint att ha stående men funkar ;)

Angående Foder tycker jag att du ska testa Duvblandning från Zoosajten. Har rekommenderat det till några då jag precis testat och tycker det funkar bra och är relativt billigt. Du kan blanda i lite andra fröer mm. Kanske hund eller katt mat/godis med hög kötthalt. Utöver torrfodret ska Färskmat ges som tex kan vara kött, fisk, potatis, tomat, ärtor, Barnmat, ägg, pasta kanske varannan dag. Det behöver inte vara mycket utan kanske några ärtor och några små köttbitar. 

Hundgodis går utmärkt ! liten godbit för dom.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Anna4077
0

Jag använder hamster complete och den funkar bra för oss. Han får underlat frön också. Det funkar super bra. Fröna får han bara för att stimuleras. Om du använder hamster complete behöver du inte ge råttpellets. Egentligen behöver du inte ge något annat än Färskmat. Men rekommenderar frön också. Roligt för dom att pilla med

Anna och taxen Max

voidstuffvision
0

OK, tack så mycket för era svar! Jag kör på med hamster complete tills den tar slut, om det inte visar några tecken på att inte funka för Gundam så kör jag vidare på det!

Är det något som hamstrar absolut inte ska äta? Jag vet att avokado inte är bra över huvud taget, men är det något mer jag bör tänka på?

Always remember that you are not worthless, organs are extremely expensive on the black market

Emmny
0

Inte citrusfrukter, inte kärnfrukter (tex avokado då) och inga kryddor. 

Vet inet vad det är för mat Hamster complete är men maten i djuraffärerna brukar innehålla mycket onödigt mer som godis, precis som med människor är det inte bra för hamstrarna att äta för mycket godis och onyttig mat. Vet ju som sagt inte vad det är för sorts mat du har men skriver rent allmänt efter egna erfarenheter. 

Majs och pellets är inte bra att ha i fodret som man ger dagligen.

Ha det bra !

voidstuffvision
0

Hamster complete är någon slags pellets, de innehåller kött, fisk, ägg, oljor och grönsaker enligt förpackningen. Det är inte någon gnagarblandning med en massa godis i som vissa andra hamsterblandningar är. Jag har som sagt bara använt det i ca 2 veckor, men har inget att klaga på so far. 

Jag vet att min chef i djurbutiken ibland gav honom ruccola och han tyckte väldigt mycket om det, men det räknas väl också som en krydda? 

Gav honom en liten bit okryddad stekt köttfärs för ca en timme sen, han har inte ätit det ännu men jag tror inte han är vaken.

Jag ska kolla på duvblandningen och se, men om den här maten funkar kanske det är onödigt att hålla på och byta? Men ja, vi får se! Han är väldigt matglad, ska de alltid ha tillgång till mat eller borde jag bara ge honom en viss amount per dag? Som det är nu har han fri tillgång till en sådan där "kräcker" pinne, han brukar få en bit sallad, gurka eller paprika lite då och då och han har nästan alltid lite mat i sin matskål, förutom ifall han har ätit upp det när jag sover.

Emmny
0

Ja, men det fodret verkar ju helt ok så det är ju onödigt att byta om du tycker det funkar bra.

Jag brukar oftast ge en bestämd tid och en hyfsad bestämd mängd. 

Kräcker pinne är mest som godis så ge inte allt för ofta men nån gång går bra :)

Ruccola ska funka. Det ska finnas en guide om Färskmat antingen här på hif eller dif (dvärghamster i fokus) där står det vad som går bra att ge dom. Om du går in på framsidan så finns det där, på dif eller hif.

Sallad och gurka innehåller mest vatten så det är bättre att ge nått mer givande eller vad man ska säga ;)

Ha det bra !

voidstuffvision
0

Ok, jag ska kolla! Tack så mycket för tipsen!

Gur4m1
0

Ruccola är väl typ som t.ex persilja (som fäsk) som är krydda men går ju braatt ge färsk. Är väl mer torkade kryddor och peppar och salt man ska undvika. Paprika ä ju inte farligt men det är ju åter igen nästan som att ge frukt. Frukt = Mycke socker. Samma med t.ex morot = Mycke socker. sånt man ger mer som godis iband.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Emmny
0

Jaha, du mena så !

Ha det bra !

Gur4m1
0

mm..torkad krydda är ju mer stark :D JA, TS du ska int eheller ge lök- inte vitlök, inte gul lök, inte purjolök, inte gräslök- ingen lök ;)

Sen kan du ju kika igenom vad lagen säger unt djurhållningen. Spna runt på burar osv. Jag rekomenderar inte gallerburar till hamstrar- de klättrar men de är banne mig inte bygda för det- De kn lätt falla och skada sig då de inte har något sspeciellt utvecklat djupseende/vståndssende. Tänk "självmordslämlar utöver ett stup" = kunde vara din hamter ;)

Deär alltså inte som möss. Sen ska bollar och Hjul vara en viss storlek- annars kan de lätt skada sig. Har inte själv Hjul till min så jag mins inte riktigt storlek, om det är minst 18cm eller …20ish?

Jag föredrar Akvarum som Bur, skulle jag ine hat akvarium så skulle jag köpt något i stil med Samla eller en större dunabur. En hasterbur behöver bara ett plan, men vill ma ha fler för att maxa utrymmet så bör mn som sagt inte bygga s högt, max 10-20 cm hgt, och ha mycke underlag. Hamstrar bör få utlopp för att gräva- så 10 cm med spån eller gärna mer! (också en orsak till vrför aller är sämre för det läcker gärna ut spån/flis).

Galler kan även locka hamstern att gnaga på stängerna och de kan skada munnen och tänderna.

Bra länkar:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

och
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm Djurskyddslagen.

TS: Du har en agoutifärgad (vildfärgen) Rysk vintervit (sibirisk hamster finns inte- det är djurbutiks-hittepå) ;) Men den räknas som Hybrid eftersom han är från butik och utan känd härstamning (han kan alltså även vara av campbell). Eftersom du jobbar där kanske du vet vem som fött upp den? Kan ju vara kul att veta. Speciellt om det är en med campbell då de verkar få Diabetes oftare/lättare(?) och då är det speciellt viktigt Att undvika söta saker- men det bör man alltid vara väligt sparsam med, vilket som.

Kolla runt, sök. Du finner. Skaffade själv precis en vintervit och det finns hur mycket som helst och nörda in på om man vill. Jag har försökt ta med de saker jag kollade upp och kände att det var viktigt att veta. Lycka till med din lilleman!

Gur4m1
0

Jo…och en till orsak, förutom att den håller djuret (och spån) fången rätt effektivt, och inte är klättervänligt och int förstör tänderna så är akvarium/Samla och dua bra för att hamstrar tål inte drag speciellt mycket alls. Sen ska de ha Sand att bda/kissa i och dammfritt strö- om det är toalätt, alspån, kutterspån eller sandlådesand är sak samma. Hamstrar har kindpåsar så vassa sakerär inte heller så bra- så de ska inte ha hö. Det ska finnas nå specialhö för hamstrar har jag sett men jag undviker hö/halm i allmänhet av ren…princip. Better safe than sorry. Allt kladdigt _kan_ fastna i kindpåsen- ris (kokt), russin, annat klägg…så jag ger sånt sparsamt… Som jag lärd emig i en tråd här på forumet- havregryn- trevligt. Men sväller i djurets mage så de ska man först blöta och sedan torka (om du tar mat-havregryn alltså)- innan du ger dem. Helst kan du kanske skippa det helt och hålla dig till…hamstermat från butiken :> Han ska inte h saltsten och ingen mineralsten. Behöver inget tillsattc-vitamin osv osv… jao. Nu…nu så är jag nog färdig. :> (Lycka till!)

voidstuffvision
0

Tack så jättemycket för tipsen! Jag kommer förmodligen läsa på så mycket jag bara kan nu så att jag inte gör något fel! Tack så mycket för all hjälp!!

Anna4077
0

Jag undersökte mycket om mat innan jag köpte hamster complete och tror/tycker det är super bra. Man vet att hamstern får det den behöver. Den kan inte plocka ut det som är mumsigt. Hjul ska man inte ha fören den är ca 5 månader. Då kan den skada ryggen. Tycker du fått väldigt bra tips :) men kan starkt rekommendera tex någon typ av fågelfrö. Det är jätte bra som sysselsättning. Hamstern får använda sina instinkter också. Speciellt om du har gallerbur (vet inte om du har det eller inte) så är all sysselsättning bra för att förhindra galler gnagande. Roffe hälsar att ärtor och färsk broccoli är jätte gott man man är hamster ;) angående mängd mat så brukar jag ge honom ungefär en matsked varje gång jag ger. Tror han äter 2 matskedar i veckan. Eller något liknande iallafall. Men han har frön med och får färsk mat så gott som varje dag. Han får ganska mycket färsk mat eftersom det inte duger med tinad broccoli. Brukar, om jag har tid, ge honom en stor bit broccoli och låta han äter/fylla kinderna som han vill. Broccoli och såna jätte nyttiga grejer brukar jag göra så med. Annars brukar han få ca 1 matsked Färskmat (självklart inte full utan massa luft emellan) om jag tinar tex blomkål, morötter, ärtor och bönor. Allt beror liksom på hur nyttigt det han får är och så. Brukar tänka 'om han typ bara äter detta idag, får han i sig det han behöver?' Och sen får man tänka på hur mycket man ger av vissa saker om det kan bli dåligt om hamstern lägger det i någon gömma. Är lite trött så om det sista stycket känns krångligt/snurrigt så fråga eller bara glöm det :p är faktiskt jätte trött känner jag nu när jag skrivit

Anna och taxen Max