Hjälp -hamsterköp(?)
HEJ HEJ!
Jag är en 13årig tjej som har tänkt på att skaffa hamster ett tag. Iden fick jag nog mest när min kompis skaffade en söt liten dvärghamster! Detta kommer då bli min första hamster.
Men jag behöver iallafall några tips om hamstrar och vad man ska tänka på inför och efter man köpt en hamster(gärna namntips också, det är alltid kul). 😉
Vill gärna ha svar på dessa frågorna också:
- Är det bäst med en guldhamster eller en dvärghamster?
- Vilken mat ska man ge de?
- Ungefär hur mycket tid tar det(har mycket tid, bara intressant att veta!)
- När man rastar de, är de bäst att ha en boll eller bygga ihop någon hage eller något(skriv gärna andra förslag också).
Ge gärna massvis med tips! Om jag ska köpa hamster kommer jag såklart läsa på mer om de också, tycker det är kul och framför allt lärorikt att få egna tankar och fakta från erfarna ägare.
😉 //Filippa
Följ mig på instagram, filippaaohlsson 
- Redigerat 2021-06-06 11:01 av Herveaux
- Det beror väl på vad man själv tycker.
- Jag köper vanlig hamstermat. (man kan även göra egen blandning) Jag ger dem även frukt någon gång i veckan.
- Jag har dom i hagen cirka 1 timme per dag.
- Jag har både en boll och en hage: http://djurmaxi.se/hamsterhage-color-p-7019.html?cPath=39_337&osCsid=a2d961edffb346e8ff85255be7e8eb42
Namnförslag kan du hitta lite tips här: http://home7.swipnet.se/~w-77537/djurnamn.htm
Lycka till! :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
En guldhamster kan vara själv, den är lite större.
En dvärghamster ska man ha två av, det står i lagen att dom ska vara två.
Mat man kan ge är dels en fröblandning eller pellets. Finns att köpa på djuraffären. Sen kan man även ge grönsaker, pasta ibland, lite fisk och nötfärs. Man kan även ge Barnmat till barn under 6 månader.
Ja, byta mat och vatten en gång per dag går ju fort, sen beror det på hur mycket tid man vill lägga ner. Man kan ju gosa och leka med hamstern väldigt mycket, eller låta den leka själv i hage.
Det är bäst att ha en hage från början, för ingen hamster bör ha en boll innan dom är 5 månader. Så en hage är väldigt bra. Man kan använda en stor låda om man har det.
Om du ska köpa hamster så rekommenderar jag att du köper från en uppfödare. Då kommer du få en trevlig hamster, som dessutom är ganska tam redan från början. (finns uppfödare lite här och där i landet)
Ha helst inte en gallerbur. Hamstern kan börja gnaga och skada tänderna. Då är det bättre med en plastbur. Antingen en Duna från djuraffär, eller en plastlåda från Ikea som heter Samla. Den funkar väldigt bra. Man kan även använda ett akvarium eller terrarium som Bur om man har det. Se bara till att det är bra ventilation.
Sen högt upp på här på hamster.ifokus finns en tråd som heter Snabbguide till hamsterfakta. Kolla gärna in den, för där finns det samlat med trådar om bra hamsterfakta. Både guld och dvärg. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Hej.
Jag har två hamstrar och är också 13 år! Båda är guldhamstrar. Jag tänkte svara på dina frågor nu och lite rolig och bra fakta!
1. Jag tycker väl mer om guldhamstrar för dom är större och jag känner att man kan typ mysa mer. Men jag har bara varit vakt för en dvärghamster så jag vet inte så mycket men som jag skrev så gillar jag guldhamstrar ❤️
2. Jag köper lösvikt och då står de hamstermat, det är billigt och bra. (Men vi frå se om jag byter för ena av min hamster äter lite dåligt) men grönsaker, fröblandning, torkadfrukt, och pellets. Det finns säkert mer men de är de jag ger mina!
3. Alltså de tar ju lite tid av fritiden men de är ju bara så kul. För jag leker med dom 1 timme och en halv timme på en vecka! Men man borde ta upp dom varje dag och hälsa på den
4. man kan både ha en boll eller hage. Båda är lika bra ;) Men du kan också ha dom på golvet men du måste hålla koll. Men bara dom kan springa/gå så är dem nöjda!
Hoppas detta gav dej lite mer info du får tillgång till! Kram från mig, Kurre och Eddie
Tack så jätte mycket! Ska kika runt lite. Tyckte hagen som #1 länka lät bra. 😉
Jätte kul att ni svarar och ger bra tips! 🙂
EN TILL FRÅGA:
- Om man ska resa bort eller ska någonstans(inom Sverige då) kan man ta med sig hamstern? Vi har en stuga som vi brukar åka till på sommaren, tar väl ungefär 2 timmar att åka dit. Vi brukar oftast ta iallafall en paus när vi köper glass så om jag lägger ut buren i friska luften då och rastar den när jag kommer fram, skulle det gå?
Ska ni bara dit över en dag kan hamstern vara hemma. Men ska ni vara borta ett längre tag så kan hamstern följa med om du inte har någon som kan passa henne/honom hemma. :)
Mvh,
#4 Japp, den hagen har jag!
Jag tycker att det hade känt säkrast att låta någon ta hand om den, för vad jag vet så kan den bli lite stressad och så av att åka bil.
Sedan beror det ju på hur länge man ska vara iväg.
En dag eller 2 är ingen fara att lämna hamstern hemma.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Tack! Om vi ska dit isåfall så försöker jag i första hand leta efter någon som kan ta hand om den. 🙂
Ge jätte gärna mer tips! 🙂
Hamstrar kan absolut följa med på en två timmars resa, det är ju ingenting ;) Jag brukar oftast åka 2x7 timmars resor varje sommar :)
Du kan vänja hamstern vid transport. Lägg transportburen i buren och låt den klättra in och ut som den vill, sedan kan du gå runt med hamstern i transportburen hemma. Liksom, ta med den när du äter i transportburen, ta med den när du går runt i huset och lite överallt. Upprepa, hamstern kommer inte bli stressad :) Dock inte för länge heller, då blir det ju tråkigt till slut att hoppa in i transportburen :)
Har inte läst så många inlägg här, men som sagt så ska dvärghamstrar sitta två och två. Det finns fyra arter av dvärghamstrar.
Guldhamstrar är solitära djur och SKA leva själva.
Färskmat ska du ge så ofta du kan, allra helst varje dag men det funkar ett par gånger i veckan också :) Det viktigaste är att ha ett BRA basfoder, som de ska ha 24/7. Fyll på när det börjar ta slut.
Tänk på att hamstrar hamstrar, därav deras namn. De fyller mat i kinderna och lägger det i huset, så om du tycker maten minskar fort så kan du titta försiktigt i huset (utan att förstöra) efter mat.
Färskmat får du ta bort efter 1 dag, och rensa i huset.
Finns många olika bottenströ att välja mellan, vissa bra, vissa mindre bra.
Hamstrar är nattdjur, dvs de är mest aktiva på kvällen och natten. Så du skall ej väcka hamstern under dagen, kanske ta upp en kort stund om den vaknat. Vad jag vet så är dvärghamstrar mer pigga på dagen än guldhamstrar :)
Det är viktigt att aktivera hamstern i buren, och utanför. Ha inte Hjul hela tiden i buren, ha den bara i rasthagen. det tycker jag är bäst! :) Men alla har olika åsikter. Sedan gällande storleken- minst 18 cm för dvärghamstrar och minst 20 cm för guldhamstrar säger jag. Dock är rekommendationerna mindre, men de är för små och hamstern kommer springa med krökt rygg, vilket inte alls är bra. Helst ska de springa med helt rak rygg.
Ingen saltsten, kalksten (denna kan man ha, men den gör ingen nytta), mineralsten eller andra stenar.
Finns massa att läsa, titta igenom artiklarna här på hamster iFokus :) Du hittar artiklarna ovanför "skriv nytt inlägg".
Är det bäst med en guldhamster eller en dvärghamster?
Det är en smaksak, har bara haft dvärghamster. Guldhamstrar är ju lite större och så. (;
Vilken mat ska man ge de?
Du kan blanda själv eller fråga i djuraffären. I djuraffären fick jag en jätte bra fröblandning Muffin tycker mycket om.
När man rastar de, är de bäst att ha en boll eller bygga ihop någon hage eller något(skriv gärna andra förslag också).Ungefär hur mycket tid tar det(har mycket tid, bara intressant att veta!)
Jag tycker rasthage är bättre, man kan köpa i djuraffären. Men ibland kan dom klättra över. Du kan alltid prova att bygga ihop något själv. :)
Live
Laugh
Love 
#11 men burar e ju så stora, så om man skulle krocka skulle hamstern flyga omkring i buren. Det kan den inte göra i en transportbur :)
nej men man ska ju ändå ha med buren. Och den skadas ju mer Om det far iväg i transportburen än i sitt lilla bo i buren ;)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#13 Nej, i transportburen har den inte så mycket kanter och saker att slå sig på. Har man den i ett hus i den stora buren är risken att den gör illa sig betydligt större än i transportburen.
Mvh,
inte enligt mig. Men ok..
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Tack så mycket för alla svar! Blir superglad! 😃
Passar även på att fråga en till fråga:
- Vad ska man ha i transportburen?
Tack!
Skulle denna buren kunna passa en guldhamster?
http://www.zooplus.com/shop/rodents/cages/hamster_mouse_cages/hamster_cages/197363
(ska inte köpa den bara intresserad om den skulle passa.)
Aha vad kul!
Jo, det blir väl lite jobbigt. Men tror det blir någon typ av dunabur om det blir hamsterköp. Fast det kan ju lika gärna bli gallerbur.. haha. 😉
#20 Japp! Denna hamster jag har nu gnagade faktiskt inte på gallret som jag skrev i #19, men jag tror det beror på att buren var så stor och den hade mycket att göra. Bara i slutet som han gnagade lite på dörren för han ville komma ut, men det löste jag med att sätta toarullar på. Nu har jag en samla låda, men dunaburar funkar lika bra! Köp en stor duna bara, ingen mini duna typ. dom är jättsmå och jag skulle aldrig sätta en guldhamster där i!
Va bra!
Ska kolla runt lite. Får se om jag ska skaffa en liten söt hamster, blir VÄÄÄLDIGT sugen på det nu när man letar runt efter burar också. 😉
Vilken duna lagom för en guldhamster?
Den som är 70 cm lång, ungefär. Duna Mini brukar bli i minsta laget för dom. Annars kan man köpa en plastlåda, från Ikea bland annat, och göra om till Bur. Inte lika fina, men dom är stora och bra. Ikea's låda heter Samla, och man vill helst ha den på 130 liter. :)
Mvh,
Okej! Vad heter den som är runt 70? 🙂
Hur mycket mat/vilken matrutin har ni till era hamstrar? Skriv gärna om det är guld- eller dvärghamster! 😊
Den heter också Samla. :) Det är en hel serie. Den minsta Samlan dom har funkar utmärkt som transportbur om man inte ska så långt. :) Iaf till dvärghamster. Den kanske är lite liten till en guldhamster.
Mvh,
Tack #27 ! 🙂
Svara gärna på matrutinsfrågan också.. ;)
#28 Oj, hade missat den frågan!
Jag har dvärghamster, och jag brukar se till att hon har sin fröblandning hela tiden. Brukar byta varannan dag ungefär.
Sen brukar hon även få färsk mat. Inte varje dag, ibland har jag dåligt med grönsaker hemma. Men då blir det lite ärtor (det gillas väldigt mycket) och andra grönsaker. Ibland kan hon få lite pasta eller nötfärs. Fisk funkar också fint att ge.
Frukt och bär har hon inte fått alls. Ska ge hon lite jordgubbe i sommar dock. :) Men frukt är ju sött, så det bör man undvika. :)
Mvh,
Haha gör inget! 😃
Okej tack så mycket!
Jag tänkte på papova som guldhamstrar kan få. Hur får de det och kan människor få det? 😇
#30 Nej, människor kan inte få det, men dom kan bära med sig viruset, på tex kläder. Viruset är luftburet nämligen.
Jag vet inte hur dom får det, annat än att en hamster haft det, och spridit smittan vidare.
Men om du tänker köpa en guldhamster, så kolla med en uppfödare, för då är det mindre risk att du får papova än om du köper på djuraffär. Dom uppfödare som är registrerade i SHF är ju noga med vart dom tar sina hamstrar ifrån, för ingen vill ju ha den hemska sjukdomen.
Mvh,
Tack! 😉
vad är papova? #30
Cookie
Sam
Mvh Ella
#33 Jag har svarat på det i den andra tråden… Den som heter Papova?
Mvh,
Min hamster har basfoder hela tiden, men om jag ser att det kommit spån eller bajs eller någonting i orkar jag inte plocka bort det utan slänger all mat istället och ger ny :P Och när det ätits upp lite fyller jag på :)
Ger grönsaker så ofta vi har det hemma, helst färsk eftersom det är ju såå jobbigt att koka/tina frysta grönsaker :P Och ska vi äta köttfärs brukar jag sno lite rått, pasta m.m. :)
Ska man koka pastan?
Om man har köttfärs, ska man då ge den rå alltså direkt från paketet eller laga till den(utan kryddor)?🤪
#36 Man ge både okokt och kokt :)
Ja helt rå :) Man kan koka också, men det blir extra jobb och dessutom uppskattar de den rå lika mycket, om än mer ;) Kryddor ska man aldrig ge, eller salt :) Men pasta som man kokat till familjen eller sig själv kan man ge ändå, om man bara sköljer den och försöker få bort så mycket salt som möjligt :)
Okej vad bra! :)