Är hon sjuk?! Ingen mat äts upp
Något är inte som vanligt hos lilla Muffin.. Tidigare får hon Färskmat som tex gurka, morot, jordgubbe osv nästan varje kväll. Jag börjar bli orolig, färskmaten äts inte upp alls längre. Och den vanliga maten äter hon kanske lite lite av, men inte alls så mycket som tidigare.
Jag vet att hon brustar (*stav just nu, tror jag.
Hon lever ensam och är en sibirisk dvärghamster. Passar på att fråga, det heter inte sibirisk dvärghamster egentligen?
Hon är inte heller lika social som hon brukar vara, kanske bits någon gång ibland.
Kan det var så att hon är sur/arg/ledsen över att hon är ensam?
Är det bara en riktlinje på att dom ska leva två och två, eller är det en lag?
Live
Laugh
Love 
Din dvärghamster är Hybrid, en Hybrid är korsning mellan de två arterna rysk vintervit dvärghamster och campbells eller en hamster generellt från djuraffär med okänd stam.
Hamstern kan vara sjuk, ring och rådfråga veterinär. Mycket möjligt att hon kan vara deprimerad över att leva ensam, finns en anledning till att lagen om att dvärghamstrar ska hålla i par eller grupp finns.
Min Phoenix blev jättedeppig när han var ensamhamster i en period, i väntan på en ny vän.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1, okej. Jag vill väldigt gärna sätta in en kompis åt henne, men mamma är inte lika taggad för det.
Jag har frågat, och då säger hon: Får inte plats med 2 hus, 2 Hjul osv.., tänk om dom börjar bråka ..
Men om hon nu är deprimerad över att hon inte har en kompis, hur ska jag göra då?
Jag är endast 12 år så, det är ju lite problem
Live
Laugh
Love 
#2 Hur gammal är Muffins?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Nej det är inte en riktlinje, det är lag :)
Eftersom jag vet att både du och din mamma gillar din hamster enormt, så kanske du kan överdriva lite och säga att hon mår dåligt över att leva ensam och att hon väldigt gärna vill ha en kompis?
Men isåfall rekommenderar jag uppfödare, men det är inte säkert att det funkar så du kan ju be om att få lämna tillbaka om det inte funkar.
Du måste inte ha Hjul i buren, speciellt inte eftersom hon hade ont i foten, eller hur var det? Så det ska du absolut inte ha just nu. Sen är det bara att lägga in en till kartong så har du ett till hus. Det får du absolut in ;) Vad har du för Bur? Någon möjlighet att skaffa en större?
Ang maten, hur länge har det pågått? Är hon på något annat vis konstigare än vanligt?
#4, har gjort det. Men mamma tror inte på att det är en lag eftersom dom sa att det var en riktlinje i djuraffären.
Har provat att överdriva, men mamma säger bara jaja och går vidare eftersom hon vet att jag blir ledsen om hon säger nej rakt av. Men egentligen är det ett nej. ;/
Tassen är bra nu, och vi är inte säkra på att hon hade ont. Maten har pågått i ett par dagar. kanske 3-4. Börjar bli lite orolig. Tror hon har blivit smalare också.
Vad ska jag göra?
Live
Laugh
Love 
Hon kanske har tröttnat lite och vill ha någon annan färsk mat? Prova att ge sånt med mycke näring i tex spenat, broccoli, ärtor, bönor, morötter. Jag har för ett tag sen börjat ge Roffe undelat frön (typ bara hiris frön). Då har han något att pilla med och sysselsätta sig med. Hon har kanske tråkigt? Har något ändrats i hennes omgivning? Står hon i solen? Är det varmare? Vad ger du för basmat? Saknas det något i den? Får hon komma ut? Dricker/kissar hon som hon ska? Du behöver inte svara på alla frågor utan det är mer något jag tycker du borde fråga dig själv. Tänk på sanningen och inte hur andra tycker det borde vara, själv har jag inte saker precis så bra som alla andra, betyder inte att min hamster mår dåligt för det. Roffe får till exempel inte komma ut varje dag, han vill inte det helt enkelt. I och för sig får han möjligheten men vad ska man göra när han inte vill? :p
Anna och taxen Max
Skriver ifrån mobilen nu, så det är litet petit, hehe. Vet inte om hon kissar och dricker som hon ska, hon kissar överallt i buren, så det är svårt att se. Hennes bas Foder är förblandning, vet inte exakt vad allt heter. Hamster pellets har vi provat men det äter hon inte, hjälper det om man blötar? Hon står inte i solen, och det är inte mycket som har förändrats mer än att hon verkar ha blivit könsmogen. Vi har det ganska varmt i vår lägenhet, men nu är värmen av så det är lagom temperatur. Hon får springa i boll varje dag i ca 10 min vilket uppskattas..
Live
Laugh
Love 
Har du eget blandat Foder? Vilken pellets har du provat? Vad får hon för mat nu? Är färsk maten fryst eller färsk färsk? Hur har hon det i buren? Hur uppfylls hennes bas behov så som, gräva, leta mat? Kan hon vara understimulerad? Min spontana oerfarna känsla är att det är någonting med maten. Roffe tröttnar ibland så vissa saker och kräver hyfsat varierad kost. Har gillar inte vissa grönsaker frysta tilldexempel morot och broccoli som han älskar färsk. Ärtor funkar i de flesta former men tinade frysta är favoriten. Om jag vore du skulle jag se över maten jag ger henne och kolla så hon får i sig det hon verkligen behöver i näring. Frön, grönsaker, kött och allt sånt. Och att dom grönsaker jag ger är näringsrika som jag skrev i tidigare inlägg. Sedan skulle jag kolla om hennes naturliga behov uppfylls. Gräva, leta mat, boa, motion och saker att leka och upptäcka. Tomt äggpaket är super roligt hälsar Roffe. Paulina brukar ibland tipsa om att stöka till i buren och det tyckte Roffe var lajbans. Jag har också en ensam dvärg från djuraffär och var jätte orolig att han var ensam precis som du. Men jag försöker se till att han har sina behov uppfyllda. Jobbar stenhårt på att han ska kunna komma ut men han är väldigt dålig på detta. Men jag har iallafall en Lekhage ihop kopplad till en grävlåda. Där får han gå och leta frön och mat, gräva tunnlar och allmänt ett ombyte av miljö. Nu lyckades han klättra över kanten på hagen och är lite i onåd :). Hur som helst. Roffe är en lycklig hamster även om han är ensam. Jag uppmuntrar inte att ha en dvärghamster ensam men det är ett faktum att det är svårt att få dvärgar från djuraffär ihop med en annan. Dom dör inte av att vara ensamma bara man lägger ner lite extra tid och ser till att hamsterns grund behov är uppfyllda Jag är långt från expert men det är så jag tänker kring det hela. Ett sätt att hålla koll påom hamstern ändrar i vikt är att väga den regelbundet. Tänk på att hamstern kan ha med mat i kinderna och några gram hit och dit är inte något att oroa sig för. Lycka till.
Anna och taxen Max
#5 Djuraffärer ger ofta felaktiga råd, ibland även rent olagliga. Jag kopierar mitt svar från tråden "Ensam Råtta? Går det?" på Råttor iFokus (även om det här inte gäller råttor):
Nej, man måste enligt lag ha minst två. Givetvis finns det undantag, om råttan är väldigt aggressiv och inte går att ha med andra råttor. Men oftast kan man ordna det ändå, om "rätt" människa introducerar råttorna för varandra med mycket tålamod.
Taget från Djurskyddsmyndighetens författningssamling
"8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 §
Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras."
Hur gammal är lilla Muffin??
Vilken Bur har hon och vilka leksaker??
Om hon nu älskar att springa i bollen, då kan hon väl få springa där mer än 10 minuter? Eller är det hon själv som inte vill vara ute längre? :)
Jag önskar er båda Lycka till! ❤️
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#8, bas maten hon får har hon haft ända sedan hon kom hit. Peletsarna är från vitakraft och är till för hamstrar marsvin .. osv. Sen står det inte så mycket mer.
Måste dom ha kött? :o Hon har aldrig fått kött här förutom när hon var ny och fick en liten bit skinka. (Läste sedan att det var för mycket salt i skinka så det blev ingen mer.)
Hon har hus, en grej att klättra och gömma sig i, tefat att springa på, sandskål att gräva/kissa/tvätta sig i, toarullar att gnaga och gömma sig i, matskål för Färskmat, vanlig matskål och vattenflaska.
Ska se om jag kan kila iväg och köpa lite Barnmat senare. Vad får det vara i och vad får det inte vara i? Finns det någon med kött i hon kan äta? Hur mycket ska hon få?
Vad är understimulerad?
Muffin är 2-3 månader
Live
Laugh
Love 
#11 Understimulerad är att hon har för lite att göra typ…
Försök att ha henne mer i bollen (som jag sa innan) och kanske i en hage (har du en sån)?
Variera gärna grönsaker, frukt, russin + flera goda saker.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#11 Kolla efter Barnmat till barn under 6 månader. Det innehåller minst salt. Men det är bara att välja, vissa tycker om spaghetti och köttfärssås, medan andra gillar kalops. Ta något som du tycker är gott. :) En tesked brukar vara lagom. Och inte så ofta. Har du en iskubslåda så kan du frysa in barnmaten i en sån, när den är fryst lägger du den i en plastpåse i frysen, så kan du ta ut en bit när det behövs. :)
Nej, dom måste inte ha kött, men det kan ju vara en trevlig variation ibland. Köttfärs av nöt går bra, helst rått, men stekt utan kryddor funkar fint det med.
Fisk är gott också. Vet att vissa hampisar äter räkor, men där får man kanske kolla så att dom inte är för salta.
Understimulerad betyder att hon har för lite grejjer, och får tråkigt. Tex bara en Bur med ett hus och mat. Men det låter ju som att du har mycket grejjer i din Bur.
Har du möjlighet så plocka upp henne oftare, kanske kan du bygga en "låda" på din säng, där hon kan springa omkring och grejja lite medan du tittar på. Jag brukar bygga kanter av mitt och sambons täcken, och sedan ha en filt ovanpå ifall hamstern kissar eller bajsar när hon är ute. Då är det lätt att ta bort och sängen är fortfarande ren för oss att sova i.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Ska kolla efter mat åt henne. :)
Live
Laugh
Love 
Reagerar på alla sötsaker, frukt och bär och russin ska man väl inte ge,speciellt om det är en hybrid- tänker att campbells och även vildvittror är man väl oroliga att de lätt får diabetes? :) Något att tänka på kanske.
Sen är de ganska käsnliga mot förändringar i kosten även om variation är bra. Men för stora variationer kan påverka tarmfloran (läste det rätt nyligen). Är själv nybörjare med hamstrar så jag försöker lära mig lite.
Sen tror jag den här typen av hamster brunstar rätt ofta. Flera gånger i veckan. Dvs inte en brunstperiod som katter och hundar, utan snarare varannan natt om jag förstått rätt. Tror även att de här typen av hamstrar slutar brunsta (en del) under vintermånaderna och kommer igång igen nu. Så det kan ju vara det kanske?
Hur gammal är hon, kanske nämnts, försökt läsa hela tråden, men lätt att missa.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#15 du har helt rätt, man ska vara väldigt försiktig med sötsaker. Campbells har väldigt lätt att få diabetes. Det är inte lika vanligt med vintervit (eller hur?). Men tycker man i allmänhet ska vara försiktig med socker. Jag vet bara själv att jag går upp 5 kg av att gå förbi lösgodiset i affären medens jag kan äta vilken mat som helst utan att rubba ett gram. Visst ska man vara försiktig med ändringar i kosten. Dock har jag märkt att min Roffe vill ha lite variation även om broccoli och ärtor alltid går ner i vilken mängd han än får. Jag tror det kan vara individuellt men att dom kan tröttna lite om dom får samma sak till exempel i en vecka. Jag menar det tar en stund för en hamster att äta upp en färsk broccoli bukett när mamma inte hjälper honom och jag gillar inte broccoli. Har vägrar nöja sig med fryst :p. Nu får han inte det varje dag men det blir ofta när jag köpt. Jag har för mig att det är var 3de dag dom brunstar. Jag har en hane och har inte lagt det på minnet. TS hur går det?
Anna och taxen Max
Med vildvittra menade jag såklart "vintervita" (notera timestamp) När man är trött ligger inte haspen på.😃 Min egen dvärg är en vildvittrans, så det blev lite som det blev där 😎. Men så alla förstår vad jag menar.
De brunstar iaf ganska tätt och jag tror det är främst på natten, om jag mins rätt. När de fött en kull kan de brunsta samma kväll som de klämt ut ungarna. Har en hona men bara levt med henne i någon vecka nu. Vet inte vid vilken ålder de börjar brunsta. Men hon är ganska liten i maten. TS hamster är kanske sjuk. En tanke som också slog mig- är hamstrar som människor? Barn och ungdomar äter ju som hästar.
Min mumsar på broccolin men lägger jag in för mycke mat börjar hon bara gömma/gräva ner dem. Basfodret äter hon inte alls mycket av, de sprider hon ut i "förråd" och ibland ser jag (hör främst om nätterna) när hon knaprar på fröerna.
Åh har du en vildvittra?! Vad hette den hos uppfödaren? Jag skulle vilja ha en där ifrån :( älskar hennes hamstrar
Anna och taxen Max
Min heter Lara ❤️ Från L-Kullen (a no brainer. I know! 🤪)
Men det var mer en …"Freudian slip". Jag skrev vildvittran istället för "vintervit" . Nästan lite pinsamt (låter ju som besatt 🤤 ) men kanske bra "PR" för Vildvittrans, (som om sådan skulle behövas 😎). Min lilla vildvittra är iallafall väldigt mysig.
Menade såklart att campbells och vintervita ska man akta sig för att ge sötsaker. Just denna som TS har, var väl en butiksköpt hamster så där kan finnas Campbells i släktträdet (utifrån att den kallades för sibirisk osv).
Åh jag hade velat ha en hane där ifrån men sambon sa nej. Älskar föräldrarna i den kullen!
Anna och taxen Max