Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 6046 ggr
Fiona1234
2

Är min hamster dräktig ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hamster har fått som en bulle på höger sida och en liten bulle på vänster sida och när man håller i henne ( mest när man tar upp henne ) så verkar hon vara som öm om magen … jag köpte henne ifrån en uppfödare för ca 2 veckor sedan , och hon vet ej alls hur det skulle ha gått till :o. Hon har också börjat boat något otroligt mycket … Lägger ut en bild så kan ni se :) ( hon är 3 månader gammal ).

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Hamsterlycka
0

Är hon hård eller mjuk om magen? Är hon mjuk är det troligtvis bebisar, känn försiktigt ifall du känner några bebisar. Hur länge har hon haft dessa kulor? En hamster är dräktig i 16 dagar, så antingen är det bebisar eller så är det tumörer Rynkar på näsan. Håller tummarna för att det är småttingar hon bär på.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Fiona1234
0

Hon är mjuk om magen , inte hård . Hon fick dom för 2-3 dagar sen , jag har aldrig haft ungar förut så jag vet inte riktigt hur jag ska göra :o Hoppas verkligen att det inte är tumörer !! , vet du om hon klarar av ungar när hon ändå är så liten ? :)

Emmyz
0

#2  Hur länge har du haft hamstern? Har du haft henne mer än 16 dagar så kan du nog utesluta att hon är gravid. Men som det ser ut nu är hon troligtvis dräktig.

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

Fiona1234
0

Idag är det 14 dagar ;/

Emmyz
0

#4 Ja då lutar det nog mot att hon är dräktig. Vilket är mycket bättre än om hon skulle ha tumörer!:) Vet du om hon satt i en Bur tillsammans med hanar hos uppfödaren?:/ Eller så kanske uppfödaren har tagit fel på könen bland ungarna, och satt ner en hane hos honorna? Eller finns det något annat sätt hon skulle kunnat blivit dräktig på?

En hamster på 3 månader kan klara av att ta en kull, men det rekommenderas ju inte. Men enligt jordbruksverkets regler så måste hamster honan vara minst 3 månader. De flesta hamstrar är dock inte färdigutvecklade då dom är 3 månader.

Men om hon är i god form (hyffsad storlek) och välmående så kan hon nog klara av att ta en kull, tror jag.

Mvh EmmyBlomma

vevve89
1

Vill bara följa.

Hamsterlycka
0

Vill du att jag ska skriva i ett meddelande lite om hur man sköter bebisar? Har det gått över 16 dagar och det inte kommit bebisar så är det tumörer, tyvärr. Men tycker det ser ut som att hon är dräktig Glad. Men som sagt, ska jag PMa dig och skriva några rader om hur man sköter bebisar?

Fiona1234
0

Okej, tack för alla svar !! , hamster lycka du får gärna skriva ett meddelande ! Då jag inte kan så mycket om hamster ungar :)

Hamsterlycka
0

Jag har skickat ett meddelande till dig! Skrattande Det är bara fråga vad du vill veta mer i meddelandet. Glad

Fiona1234
0

Emmyz, jag tror hon hade en ensam Bur , men jag är inte säker då när jag hämtade henne så var hon i en transportbur , så jag flyttade bara över henne till min transport Bur , och hamster uppfödaren sa att det hade hänt mirakel förut med hennes hamstrar … Det är väl bara att vänta och se :)

Hamsterlycka
0

#10 Hon ser väldigt stor ut, så det är säkert myyycket bebisar. Så det vore jättebra om du läste på MASSOR nu så det inte händer något när hon ska föda, eller något senare heller. Och du måste alltid vara beredd att fara in till en veterinär med henne.

Fiona1234
0

Jaha :o , jag känner mig som en amatör ;'( , nen måste man åka in med henne när hon ska föda ?

Fiona1234
0

Jaha :o , jag känner mig som en amatör ;'( , nen måste man åka in med henne när hon ska föda ?

Fiona1234
0

Oj råkade skriva 2 gånger :)

Hamsterlycka
0

#12 Nej det måste du absolut inte! Glad Men om en bebis fastnar i mammans mage tillexempel, dvs om du känner fler bebisar i hennes mage och det gått flera timmar sedan hon födde de första! Då kan du börja med att försiktigt masera henne över magen, men ifall de ändå inte kommer ut måste man fara in.

Fiona1234
0

Jaha okej tack :)!!

Hamsterlycka
0

Inga problem Glad Kom ihåg att ge mamman mycket Barnmat, ägg (min dräktiga hona äääälskar det!), havregrynsgröt (som man gör själv i mikron med vatten och havregryn), sparris, gröna ärtor, vitkål, sallad, pasta osvosv. Jag brukar ge tillexempel Barnmat, sparris och paprika en dag, sen nästa dag ärtor, ägg och gurka. Så man ger en form av "människomat" varje dag Glad

Här är en superbra lista på smaskiga saker för hamstrar:
http://hamster.ifokus.se/articles/4d715ff2b9cb462239070921-tips-pa-farskmat?discussions-2

Fiona1234
0

Tack för alla tips !! :) sväller inte magen upp av havregrynsgröt ?? Har bara hört det förut :)

Hamsterlycka
0

Många har havre som basfoder i sin fröblandning, är dock inte helt hundra om man ska ge dräktiga hamstrar/bebisar det när jag tänker efter. Var en debatt om havregrynsgröt här förut, och då blev svaret typ "ge i små mängder eller inte alls om du är osäker" Så ifall du vill vara helt 100 så behöver du ju inte ge det, och som jag sa så skulle inte jag ge det utan att vara hundra, till en dräktig hona. :)

Roonja
3

Havre sväller upp, men när det är gröt så är det ju redan uppsvällt, så det går bra. :) Om du har några frågor Fiona1234 så kan du mejla eller pm:a mig. Jag avlar guldar så jag svarar gärna ifall du undrar något. Skrattande Hoppas det går bra nu!

Fiona1234
0

Okej tack alla för era svar !! Nu har jag gjort iordning buren och fixat , nu ser jag att magen har växt något enormt … Det blir nog ungar ikväll/ inatt ( om hon nu är dräktig ?) :)

Hamsterlycka
0

Du får uppdatera oss! Skrattande Superbra att du gjort iordning buren!

saffran123
0

Ja det ser ut som en välldans många bebisar om det nu är det men det är det nog :) Se till så inget vasst finns i buren så att ungarna inte kan skada sig på något :D Lycka till!

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

Fiona1234
0

Hon har inte fått dom än , hon är väldigt raslösnoch gnager och s pringer runt :)

Fiona1234
0

Rastlös ""

annakarin_li
0

Vi håller tummar och tassar för er!

Fiona1234
0

Tack tack !! :)

jossa5
0

Hoppas det går bra! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

mandyosv
0

Är det mer än 17 dagar tror jag inte hon har ungar i magen. Gick hon med några andra hamstrar när du hämtade henne?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Emmyz
0

#29, Jag redan frågat henne allt detta:) i inlägg #3 & #5. Hon har haft hamstern i 14 dagar. Och hamstern var i en transportbur då hon hämtade den, vilket också går att läsa i tråden :)

Mvh EmmyBlomma

Emmetem
0

Följer! Glad

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Tecknaren]
0

Följer.

Fiona1234
0

Hon har inte fått dom än ;/ men hon kan kanske få dom inatt /ikväll

Fiona1234
0

Hon har inte fått dom än ;/ men hon kan kanske få dom inatt /ikväll

Emmyz
0

#34 Har hon börjat "boa". Asså göra iordning ett bo till bebisarna? Sen om du ser att hon blivit smal, och du inte hittar några ungar så kan det vara så att hon äter upp dom:C

Men om hon fortfarande är tjock, så kanske hon föder ikväll eller imorgon:) Men om det går över 16-17 dagar från det att du hämtade henne hos uppfödare, då kanske hon tyvärr inte är dräktig, utan då kan det vara tumörer eller något sådant hemskt:C

Mvh EmmyBlomma

[Tecknaren]
0

Hoppas det är bebisar hon har, och att det inte är tumörer osv…Glad

Håller tummarna och tassarna att det blir inatt/ikväll! Lycka till!

Candela
0

Vill följa tråden och se hur det går. Kyss

annakarin_li
1

Nu är jag nyfiken… Hur har det gått för er? Kyss

Fiona1234
0

Alltså , ja hon har inte fött än , hoppas inte att det är tumörer ;o

Hamsterlycka
0

Honpr föder alltid på det 16:e dygnet, som jag skrev i ditt PM också. Skrattande

Fiona1234
0

Jaha okej :)

FiffiLiina
0

De kan ju även föda en dag försent. Det gjorde min hona. Hoppas att hon får ungar snart! :)

MVH FiffiLiina

Fiona1234
0

Jaha okej!! Tack alla för era svar m.m :)

Fiona1234
12

Hon har fått sina ungar nu :D jag är helt överlycklig haha :)

FiffiLiina
0

Ååh vad bra att det inte var tumörer då! Grattis till ungarna!:)

MVH FiffiLiina

Rax
0

Grattis.

Rax Hamstrar på facebook.

Rax
0

#5  Vill bara säga att jag pratade med jordbruksverket i somras och det finns inte ngr lagar på minimum ålder på guldhamster

Rax Hamstrar på facebook.

Fiona1234
0

Ja det var verkligen tur 😊, är det något speciellt jag ska tänka på ? Tack rax :)

Fiona1234
1

Tack alla för er hjälp samt ert stöd !! Är oerhört tacksam !!! Ni har hjälpt mig ända in i slutet ! :)

Zaviie
0

Grattis! Hoppas ungar och mamma mår bra :) Så skönt att det finns hjälpsamma människor :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Emmyz
0

Grattiiis till ungarna!!!!:D Bra att allt gick bra!

#47, okey jag hade googlat på internet och läste på någon sida att det var 3 månader som jordbruksverket hade satt. Men det kanske var gammal eller felaktig information. Så jag har säkert fel!:) Får ursäkta!

Mvh EmmyBlomma

jossa5
0

Skönt att bebisarna kom, och att allt gick bra! Hoppas resten av bebistiden går lika bra den med! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Fiona1234
0

Tack för er hjälp :) allt verkar ha gott bra , ibland hör jag små pip från bebisarna men det är väl naturligt :)?

annakarin_li
0

Grattis till er båda!!!! :-) . Vi fortsätter hålla tummar och tassar för er!

FiffiLiina
0

Ja, det är fullkomligt naturligt och normalt :)

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Är det något du undrar över så kan du pma mig:)

MVH FiffiLiina

Bine93
0

Stort grattis :D!

FiffiLiina
0

Det viktigaste är att inte störa honan och hennes ungar. Honan kan bli stressad och äta upp ungarna. När de har öppnar ögonen kan du börja ta upp de och vänja de vid dina händer. Under tiden som du håller på med ungarna så kan du låta mamman vara i en rasthage så hon har nått annat att tänka på. Om det är nått mer du undrar över så är det bara att fråga. Vart bor du? Tänkte om det finns någon uppfödare i närheten som kanske kan hjälpa dig med färger och sånt senare. Det kan vara lite svårt när man är ny. Och ett tips är att läsa jättemycket om hur du ska ta hand om de. T.ex. Så ska deras fröblandningsskål och färskmatsskål aldrig vara tom. Som sagt så hör av dig om du undrar något:)

MVH FiffiLiina

lilloppan
0

Grattis!! vad spännande!!

Hamsterlycka
0

Annars kan du lägga upp bilder här på bebisarna om två veckor ungefär, finns massor av duktiga människor som gärna hjälper till att se färger Glad.

STORT GRATTIS! Skrattande

Fiona1234
0

Tack :) när öppnar dom Ögonen ungefär ? , Fiffiliina Kan man läsa på internet om färger mm?

Hamsterlycka
0

Vid två veckors ålder. Glad

FiffiLiina
0

#61 Ja, det kan man:) Kolla in på hamsterforeningen.se sedan klickar du på guldhamster så finns det en massa färger där:) Och sen sö hjälper vi gärna till här också så det är bara att lägga in bilder när de öppnat ögonen som de gör när de är runt två veckor:)

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Har hon stamtavla? Kommer ungarna att ha stamtavla? Vart finns du? Kanske, kanske är intresserad av en unge beroende på villa färger som kommer:)

MVH FiffiLiina

Fiona1234
0

Alltså jag köpte henne för ca 2 veckor sedan och då var hon tydligen dräktig så jag vet ej vem som är pappa till ungarna. Jag bor i tungesta :) , hennes mamma är offwhite men jag vet inte om det har någon betydelse ;/

FiffiLiina
0

Det har inte så stor betydelse. Det är bara att vänta och se vilka färger som kommer då du inte vet vem pappan är och vilka färger som ligger bakåt. :)

MVH FiffiLiina

Hamsterlycka
4

FiffiLiina, Lugna dig lite, hon har precis fått en kull och håller på att lära sig grunderna. Förvirra inte mer med frågor om stamtavlor etc, det är bättre om hon har fokus på bebisarna tills vidare.

FiffiLiina
0

Ja, det är klart jag förstår det. Jag har ju baa svarat på hennes frågor och fråga om mamman har stamtavla. Vad jag tycker så är inte det att stressa henne? Jag har bara ställt två frågor ju?:)

MVH FiffiLiina

Emmyz
2

Skulle gissa på att ungarna är inavlade, och att pappan är troligtvis ett kullsyskon till honan. För annars vet jag inte hur det skulle gått till? Mvh Emmy

Mvh EmmyBlomma

Hamsterlycka
1

…och du frågade om bebisarna skulle ha det också, det var det jag menade. Flört

FiffiLiina
0

Jaha men jag tänkte på det efter jag skrivit kommentaren att de säkert inte kommer ha de då hon inte vet vem pappan är. Var inte meningen att stressa henne om hon ni uppfattade det så:)

MVH FiffiLiina

Hamsterlycka
1

Inte så säkert att hon vet vad stamtavla är heller, så det är bättre att låta henne fokusera på sina bebisar. Glad

Hamsterlycka
0

Okej. Glad

FiffiLiina
0

Nej men det var därför jag frågade om mamman har det för då borde hon ju veta vad det är;)

MVH FiffiLiina

Bruden-Mbuti
0

vilken tur att det var ungar. hellre det än tumörer.

be uppfödaren om honans stam, även om den är hemskriven är den bra att ha.

fråga lite vänligt om uppfödaren vet om nån av släktingarna haft tex svansknyck ,bettfel etc.

troligen är det nån bror som är pappan. finns då nåt fel bakåt så kan de dåliga anlagen förstärkas och ungarna lättare få tex bettfel.

att uppfödaren missat kan vara lätt hänt. finns killar som sent visar klockspelet och drar ihop sej när man vill kolla könet.

pratar du hårt med uppfödaren kan det hända att du inte får veta nåt om din hamster. uppfödaren kan bli osäker,rädd och låser sej då som en mussla. så säg inte vad du känner å tycker om du vill få ut viktig info.

Fiona1234
0

Alltså jag kommer inte ta någon mer kull på henne , och hon mår bra och har inga bettfel osv så jag känner inte att jag har något stor behov av stamtavla ;), vet ni om man köper Barnmat villen ålder det ska vara ifrån 4 månader har några sagt och vissa har sagt 11 månder :)?

Kokolandia
0

Jag bor nära dig, jag bor i Handen :) Vad bra att allt gick bra! Lycka till med allt och jag hoppas att allt går bra i fortsättningen också.

Ge Barnmat under 1 år, när det är för ett år och äldre så innehåller dom salt och kryddor och det vill du undvika. Är det 0-6 månader så tror jag att det är utan bitar i (allt är en pure) och är det 6-12 månader så är det bitar i :)

Fiona1234
0

Ja allt har gått bra så här långt iallafall :) , okej tack så mycket ! Du är inte intresserad att köpa en liten haha :) , då är det inte så långt ifrån haha :)

Frosstis
0

Vad roligt!!!:)

Sarah!
0

va skönt att det inte var tumörerSkrattande

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

Fiona1234
0

Ja det är jättekul !!! :), jag är väldigt glad att det inte är tumörer :)

Kokolandia
0

Tyvärr ;) Jag har redan dom jag vill ha och dessutom 12 ungar som är 5 dagar ;) Så det är fullt hus hehe. Men säg till om du behöver hjälp med något!

Fiona1234
1

Okej ;) , ja det ska jag göra :)

Fiona1234
0

När kan jag ta ut ungarna och hålla idom / kolla på dem ?:)

Emmyz
0

#84 Då dom har öppnat ögonen, ungefär vid 2 veckors ålder:)

Mvh EmmyBlomma

mandyosv
0

Du behöver inte känna något konstigt för att ungarna skulle vara "inavlade" Det är fullt normalt när det gäller hamstrar :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Fiona1234
0

#86 okej tack :) , hamstrarna är nakna nu och så men efter ca 2 veckor har dom hår då :)?

Hamsterlycka
0

#87 Ja, och ifall det blir mörka färger så börjar de mörkna redan första dagen, men det kanske bara är ljusa bebbar då SkrattandeFlört

Och ja, de börjar få päls snart. ^^

Fiona1234
0

Okej :) , men jag har liksom inte kunnat räknat dom eller nått för hamstern ( fiona) sover på dom ;/

Roonja
1

#89 Ja, du ska helst inte störa alls, för då kan Fiona döda eller äta upp ungarna i värsta fall. Hon diar dem nu. :)

Fiona1234
0

Okej tack :D ungarna är ute på blocket om någon är intresserad ;)

ida1008
0

Grattis!! :)

Fiona1234
0

Tack :)

Fiona1234
0

När börja ungarna gå runt i buren ? :)

AlvaNy
0

Hoppas allt går bra, var orolig för att det skulle vara tumör! Men vilken tur att vi har såna hjälpande händer här på iFokus, annars vet man ju inte hur det skulle gått!

Fiona1234
0

Ja det var bra :) , så kul att sådana snälla människor finns :) , men nu är jag lite osäker ;/ jag tror hon har ätit upp dom :o

AlvaNy
0

#96 Är inte expert på hamsteravel men har hört att ibland så äter honan upp några bebisar, men finns det inga kvar alls? De kan vara svåra att se, ibland ligger de ju så konstigt ihopkrypta. Glad

Fiona1234
0

Alltså jag vet inte , jag vet inte hur man ska peta i boet ? , blir inte honan ( fiona ) störd då ? Eller kan jag röra ich kolla öite i boet ?

Fiona1234
0

Lite"

AlvaNy
0

Nej du ska vänta med det. I värsta fall så kan hon äta upp fler ungar då.

Fiona1234
0

100# Okej , när kan jag göra det ? :), det vill man ju inte ;(

AlvaNy
0

Låt dem vara i ca 10 dagar.

Har kopierat en text från Svenska Hamsterföreningen lite om att avvänja. Hoppas det är okej. Länken till själva artikeln är HÄR.

Uppväxten:
Ungarna föds döva, blinda och nakna och helt beroende av sin mamma. Dom är lite mer än 1 cm i storlek.

Dom 2-3 första dagarna ligger mamma hamster nästan hela tiden och diar dom små, dom tillbringar dessa dygn till att äta sig stora inför dagen då mamman lämnar dom längre stunder. kullen kan variera mellan 6-9st, men det är vanligt att det kan bli flera än så.

Viktigt att tänka på är att man låter mamman och ungarna vara i ca 10 dagar med undantag för påfyllning av mat och vatten m.m, stör man för tidigt så är risken stor att mamman blir stressad och biter ihjäl dom små. Man ska alltså inte hålla på och pilla i buren eller boet, byta ut strö eller annat. Att tänka på mer är också Att undvika att fotografera i tid och otid, då detta kan verka stressande på många honor.

Mamman börjar knata ut från boet efter ca 3 dygn och ibland kan man se att hon även slumrar en stund utanför det.

Ungarna växer fort och redan efter några dygn kan man se vilka som blir mörka då pigmenten i huden syns. Svarta, soblar och normalfärgade är lätt att urskilja.
När bebisarna är 7-9 dagar så kan man ge dom "pluttar" som finns under mat-tips.

Ungefär runt 10 dagars ålder börjar dom små knata runt i buren och mamma hamster plockar snabbt in dom igen. När ungarna är mellan 12-14 dagar så öppnar dom ögonen och dom blir genast mycket livligare och utforskar buren. Vid denna tidpunkt ligger mamma hamster mest i boet enbart för att dia men sover själv allt oftare.

Vid 10-12 dagar kan man även kika på vilket kön bebisarna har, är man osäker på könsbestämning så kan man få hjälp av en uppfödare i närheten.

När ungarna blir 3 veckor börjar även mamman att avvänja dom från att dia, dom äter allt mer fast föda och man kan se att dom beter sig som en liten vuxen…samlar mat i sina små kinder m.m….

När bebisarna är 3 ½ vecka så kan man behöva separera på hanar och honor då det finns risk att honorna brunstar redan då. Man märker om hanarna börjar visa intresse för mamma hamster eller sina syskon.

Honorna kan fortsätta gå med mamman tills dom är ca 4 ½-5 veckor om mamman verkar trivas bra med dom, annars kan man sätta över även honorna i egen Bur. Även om bebisarna kan säras från mamman vid 3 ½ veckas ålder så ska man inte sälja dom innan 4-5 veckors ålder då en del behöver mera tid att växa innan dom kommer till nya hem.

Fiona1234
0

Åhh vilken bra text !!! Tack så mycket :)!!

Fiona1234
0

Åhh vilken bra text !!! Tack så mycket :)!!

AlvaNy
0

#103 och #104 ingen orsak :)

Fiona1234
2

Tänkte bara tacka alla som har hjälpt mig genom denna händelse! Det vart 9 st småttingar och jag behöll 2 st en hane och en hona :) Dom flesta kanske vet att det är Elsa och Ernst haha :). Ernst har varit en oturs pojke, han stukade sitt ena ben ganska rejält så vi fick åka till veterinären haha busfröt :). Annars mår dom riktigt bra! Jag har även läst på lite mer om färger osv och ska ev ta en kull till sommaren på Elsa. Just nu är dom 4månader och 13 dagar :). Om nån har en hane klar att paras med till sommaren så är det bara att PM:a eller skriva här :). Elsa är offwhite LH och Ernst är silvergrå homozygot LH :). Tack oerhört mycket allihopa! Ni förstår inte hur tacksam jag är !

Hamsterlycka
0

Så skönt att allt gick bra! :) Och varsågod för hjälpen från min sida, det var så lite så!

Fiona1234
0

#107 Ja det var riktigt skönt! Jag tackar ännu än gång :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.