Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 3048 ggr
hlj01
1

vad behöver jag veta?

vill skaffa hamster! men vad behöver jag veta? vilken sårt passar mig? vilken mat? vilken Bur? vad ska man göra, vad inte? skriv allt ni kan! tacksam för svar!

ccareface
0

Har ej någon erfarenhet av dvärhamstrar. Jag själv har 3 guldisar och min flickvän har 3 guldisar  (så man kan säga att jag har 6 stycken guldhamstrar) JAG tycker att det är ett av de underbaraste djur som finns! Är man social och prata med den och hanterar den blir den också social och kommer gärna fram om man lockar på dem :) Hm.. vad ska man säga, en guldis behöver en egen Bur , EN guldhamster per Bur då de är enstöringar, enda gången man kan ha guldisar tillsammans är en hane o en hona vid parning och mamman och dess ungar, samt syskonen (upp till 4-6 v) , en vuxen hamster o hamster över 6 veckor ska ha en EGEN Bur och man ska aldrig sätta ihop två guldhamstrar "bara för att". En guldhamster behöver ett lagomt stor  Hjul (liksom alla hamstrar) så den ej springer med krökt rygg - då kan den få ryggproblem. En guldhamsters Hjul bör vara minst 20 cm.  En hamster (liksom ALLA djur) ska ha tillgång till färskt vatten. Dom ska alltid ha tillgång till torrfoder (basfoder). Dom bör ha leksaker i sin Bur, dom tycker om att upptäcka så det behövs nya saker ofta som dom kan undersöka! Toarullar kan dom gnaga på och krypa i. Bästa bäddmaterialet som jag tycker är strimlat hushlls/toalettpapper , man ska ALDRIG ha hamstervadd, det är livsfarligt (hur bra än dom i djuraffären säger att det är - det är farligt för hamstern) Bästa ströt tycker jag är spån, men även Toa-lätt är bra (papperspellets) Hamstrar gillar att klättra , men bör ej ha för höga burar/klättersaker så de ramlar ner och slår sig. Hamstrar har dålig syn och ser bara 15 cm framåt. hm.. vad kan man mer skriva? Tycker du ska söka lite på te.x google om mat dom kan äta o vad man ska undvika, samt mått på Bur osv :)

[sara&skrållan]
0

Ett bra tips är att söka här på sajten.

Det finns flera här som har bra bloggar med mycket informatiton som kan vara nödvändig.

Hur menar du med att vilken hamster passar dig bäst?

Det finns ju guldhamstrar som ska leva ensamma och dvärghamstrar som ska leva med  en kompis eller fler.

Vet inte skillnaden så bra själv då jag bara haft guldhamter men kan starkt rekomendera en ;)

Men när/om du köper hamster köp den då hos en uppfödare och inte i butik. Butikerna kan köpa hamstrarna från grossister som bara avlar för pengar (man skulle kunna säga en hamsterfabrik)

Hamstern ska ha mat och rent vatten varje dag.

Ett tips är att ha sandlåda som hamstern kan ha som toa så slipper du städa buren lika ofta .

Hamstern får inte äta citrusfrukter (citron,apelsin osv) stenfrukter (jordgubbar,avocado,persika osv)lök eller godis,chips och sånt (det har du säkert redan förstått) ;)

Ha ingen saltsten sm butikerna föreslår för det är egentligen inte bra för hamstern.

Inte heller bäddvadd som butikerna säljer hamstern kan fastna och strypas, använd hellre rivet toapapper som bädd.

En dunabur har dem flesta till sina hamstrar men akvarium och terrarium funkar också (dock jobbigare att städa).

Vissa köper samla lådor från ikea .

När du inreder buren tänk på att hamstern ska kunna ha roligt på kvällarna då inte ni kan vara med den .

Vissa har spån som botten men det kan hamstern få utslag av , jag  föreslår hampaströ/lättströ som är luktfri,ger inga utslag och är billig i rätt affär (finns billigt  på granngården).

Så det var lite information men tror jag fick med  det viktigaste :) Lycka till !!! :D

[etsan]
0

Har två dvärghamstrar så nu ska du få lite fakta om de: Dvärghamstrar är nattskift, men de vänjer sej ganska snabbt vid din dagsrutin så de är vakna ganska mycket, mest på kvällen. Dvärghamstrar ska enligt lag gå två och två men i djuraffären säger de oftast att de ska bo ensamma. Hamstervadd, saltsten och mineralsten bör du undvika, det är farligt för hamstrarna. Största samlalådan på 130 L är bäst som Bur. Ha helst inte plasthus utan hus av material som andas. Rysk vintervit dvärghamster är vanligaste arten. Campbells dvärghamster är också ganska vanlig och finns i många färger. Det tråkiga är att de ganska lätt får diabetes. Kinesisk dvärghamster har en liten svans 2-3cm lång ungefär. De liknar en mus i kroppformen men räknas till dvärghamster eftersom de hamstrar maten. Roborovski dvärghamster är mest beroende av sällskap och väldigt aktiva. De går nästan inte att få så tama så att de sitter still i handen. Den sortens som säljs i djuraffär är hybrider (blandning mellan campbells och vintervita) kallar de i affären oftast för sibirisk dvärghamster. Dvärghamstrar är lätta att få tama och väldigt sociala. Hamster complette är ett bra Foder om du inte vill blanda själv till både dvärg och guldhamster.

Emmny
0

Dvärghamstrar är min favorit. 

Dvärghamstrarna är små och lätta att få tama, dem är underbara och har ett bra temprament.

Guldar är lite stora för min smak och tycker inte dom är alls mysiga mest stressiga, enligt mig.

Dvärgar ska man ju ha 2 o 2 och det tycker jag är bra eftersom dom alltid har en kompis och aldrig är ensamma, en guldis anser jag behöver lite mer tid eftersom dom är ensamma vilket kan va en nakdel för vissa.

Du ska inte ha plasthus eller hamstervadd. Du ska helst inte ge "bara" färdig blandat Foder från djuraffär utan blanda den gärna med andra proteinrika och nyttiga blandningar. 

vissa dvärgar är lite mer åt det aktiva hållet medan vissa är lite mer gosiga, det är det som är så kul med dom att alla är så olika.

Du kan ju köpa från djuraffär eller uppfödare. Jag föredrar uppfödare då du får bra garantier och friska och tama hamstrar. När du köper från djuraffär finns inte dom garantierna och dom flesta djur kommer från grossister där dom inte behandlar djuren enligt lagen, vilket inte är positivt. Djuren från djuraffärer får oftare sjukdomar. 

Lite allmän fakta: Dvärghamstrar ska få motion en gång om dagen i tex rasthage eller boll, Dom ska ha Färskmat (dvs ägg, pannkaka, Barnmat osv) varannan/varje dag, Du ska städa buren ca varannan/varje vecka.

Du får gärna gå in och kolla på min hemsida för lite fakta mm

www.vintervärmens.hemsida24.se

Jag har en dvärghamster uppfödning i skåne om det skulle vara intressant ?

Hoppas du hittar en passande hamster ! // Ebba

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

hlj01
0

tack för alla svar!😃

Anna4077
0

Jag skulle köpa från en uppfödare om jag va du.

Anna och taxen Max