Hamster iFokus

Hamster

Etikett: off-topic
Läst 1321 ggr
mjuhm
0

Hur mycket har ni lagt ner?

Hur mycket har ni egentligen lagt ner på era hamstrar år 2011?
Och hur mycket pengar lägger ni ner på era hamstrar på en månad?

Intressant att veta. Glad
(Fanns en liknande tråd på Kanin.ifokus, &jag vet inte om de redan finns en sån här).

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Frosstis
0

hmm, kanske 20 kr :P

mjuhm
0

#1 Oj, det var inte mycket ^^

Roxie
1

Hmm.. Ja jag har ju "renoverat" i hamsterrummet, importerat från tjeckien, köpt nya burar/akvarium och så mat och burströ m.m på det.

Säkert 10 000kr.

// Sofia

UlrikaD
1

Vågar inte ens tänka på det. Mat och nya burar kostar ju massor, sen har jag köpt in ett helt gäng nya också…

Det plus transportkostnad för varje hamster blir ju en väldans massa.

spöketlaban
0

jag har hört 50 kr i månaden för mat, spån och allt sånt. Dock har jag bara haft min hamster i drygt 3 dagar så jag vet inte riktigt men dyrt är det ju inte iaf :)

mjuhm
1

Ska själv försöka räkna ihop här.

Burar - ca 200, då jag köpte två plastbackar, annars har jag haft sedan innan.
Sågspån - Ca.. 1000 kan jag tänka mig, på ett år då. Köper stora balar då det ska gå till marsvinens stora Bur också.
Mat - Köper mat två gånger i månaden. Och då blir det mix 30:-, torrfoder 45:-, vilket motsvarar 75 på en månad, så sammanlagt blir det 900 kronor på ett år. Sen kött, ägg & grönsaker och så är uppe i 6-7000, efterssom så mycket har vi lagt på grönsaker till marsvinen, kaninerna & hamstrarna. (Inräknat pasta, kött & så till hamstrarna).
Matskålar & vattenflaskor - ca 400:-
Övrigt, såsom leksaker - 500:- ungefär.

Liebe & Dante - 180:-

Så sammanlagt på ett år ha jag/vi lagt ner ca 9680:-
& i månaden kostar dem ungefär 275:-, beror på hur mycket färsk mat jag köper.

Lojs
1

Jag räknade ihop mina sparade kvitton sedan förra halvåret. Det blev 2400, inte så farligt. Fast jag har köpt in 3 hamstrar x 600 kr med, så inklusive hamstrar 3000. Jag har inte sparat mina matkvitton som går ihop med maten till mig själv, men jag har räknat på att jag lagt ca 15-20 kr om dagen på färskmat/torrfoder, 15 kr x 180 dagar = 2700, avrundat uppåt till 3000. Så ca 6000 på ett halvår, låter ganska rimligt. Men det är troligtvis mer, jag har glömt att spara en hel del kvitton, plus att jag varit på 2 utställningar och inte räknat in de bensinpengarna heller.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
1

På en normal månad så lägger jag nog ca 700-1000 kr på hamstrarna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mjuhm
0

Glömde:

Vetrinärbesök & liknande saker - Det har gått på ca 1870. Då koll för diabetes, blod från slidan + antibiotika, koll för bakterier i magen + medecin & valpersättning.

Novis10
1

Ja året 2011 har väl jag lagt ner ca 7000-9000 på hamstrarna. På en vanlig månad så lägger jag ner ca 600-1500. :)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Roxie
0

Oj, jag har missat att räkna med utställningar, veterinärbesök och alla hamstrar jag köpt :O

Så ja det blir nog en hel del till.

// Sofia

Michaela-N
4

Varför är det intressant?
Jag lägger ner så mycket som behövs.

[CruellaDeVil]
1

Jag väljer att inte räkna på det. Jag har ju inte bara hamstrarna utan även fåglar, hundar, katter och råttor. Skulle jag räkna ut vad jag lägger ner på dem skulle jag ju få panik. ;)

Lojs
1

#12 Jag tycker det är väldigt intressant att se hur mycket andra lägger ner i pengar, då känner man sig inte helt ensam om att lägga ner en mindre förmögenhet på djuren. ;)

Medis på akvariefisk.

[CruellaDeVil]
0

#14 Jag känner också så, fast då mer i antalet djur. Bland "normala" människor känner iaf jag mig som en total galning som har så stort intresse som jag har. Då är det skönt att hänga på lite djursidor där det alltid finns nån som är just lite galnare. ;)

Michaela-N
2

Jag tycker att det är som lite att fråga "Hur mycket pengar har du?"

Lojs
0

#16 Man behöver ju inte svara om man inte vill. Vi som har svarat är troligtvis sådana som tycker det är intressant att se hur mycket andra lägger ner på sitt intresse. =)

Medis på akvariefisk.

[Bibbo]
1

#16 Jag tror inte att hon menade så ^^

goldenhamsters
0

Vill inte räkna på vad de kostar… Tänker alltid att mina hamstrar är billiga, men så billiga är inte hamstrar egentligen. Det är så mycket olika saker som behövs köpas, mat, Sand, Bottenmaterial, Bur, tillbehör m.m.

Fast kan försöka:

55 liter toa-lätt går åt på 1 månad ungefär, 150 kr

Hamstermat per månad: en påse går inte ens åt så eh, kanske 20 kr

Barnmat per månad, 1 burk: 30 kr

Kattsand förra året: ca 200 kr

Utställningar förra året: 470 kr

Veterinär besök förra året, ohyra, avlivning, ögondroppar, avlivning: 1600 kr

Köpte två samlor med lock förra året: 400 kr

Inköp av hamstrar förra året: 300 kr

Mat och grönsaker kan jag inte räkna ut så bra: kanske 20 kr i månaden.

Detta blir 5810 kr som jag spenderade på hamstrar förra året. Måste säga att jag är väldigt förvånad över att det är så mycket Förvånad Det här ska jag inte berätta för mamma… Oskyldig

Mvh Alicia.

[Bibbo]
0

#19 HAHAHAHH det lät kul ''det här ska jag inte berätta för mamma'' HAHAHAHHAHAHA ibland skrattar jag åt saker som ingen annan tycker är kul Oskyldig

Frosstis
1

#2 nä, eller inget egentligen. Min pappa köper spån + grönsaker och sånt har vi hemma, annars skriver jag bara upp det på köpslistan så köper han de, och ja. Det är ju inte så mkt mer som behövs, behöver jag Sand köper han också det. Jag betalar inte maten själv heller, men om jag åker själv och köepr så blir det ungefär 20 kr som håller i typ 2 månader minst :)

Charlie2006
2

Oj vill inte änns tänka på hur mycket jag lagt ner Skäms, en förmögenhet för mig som student. Maten kostar väll + 500 i månaden. Har köpt terrarium, akvarium, hylla och antoniuslådor + stativ. Massa tillbehör, vetrinärbesök, reggat ungar, betallat in medlemsavgift till shf. Sen blir det 2 stycken 55 L toalätt i månaden, nu på sistånde åtminstånde. Sen hamstrar jag köpt. ;) Fattar inte vad pengarna kommer ifrån. :P

Sen har jag även möss och där går det åt Förvånad Flört, dom äter som hästar. Hos dom gör jag rent var 3 dag. I höstas åkte jag iväg och hämtade hem ett gäng möss, resan + mössen gick på ungefär 1000 kr.

Så med andra ord om jag inte hade haft djur skulle jag vara rik Flört, men skulle inte vara speciellt lycklig och mer eller mindre deprimerad.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

kentis
0

Har ju bara två stycken och jag brukar köpa lite mer på en gång sen håller det ett tag. Men om man jämnar ut det blir det väl någon hundralapp i månaden skulle jag tro :)

borgsandra
1

Satt nyss och gjorde en uträkning från och med juli då jag skaffade hamstrar och sen har de blivit fler och fler, så 8000 har det ungefär kostat mig om inte mer har säkert missat lite kan jag tänka mig :) ingenting att berätta för pojkvännen då han kommer få en chock då han nog inte tror att vi gjort av med så mycket :P

mjuhm
1

#13 Ja, jag har marsvin & kaniner också, skulle jag räkna med dom skulle jag nog dö av pengar, då jag lagt ner ca 9000 på hamstrarna, 9000 på marsvinen & 9000 på kaninerna (avrundat). Vilket motsvarar 27000  ^^

Wand
0

Under 2011 har jag lagt ner runt 2000 kronor på mina hamstrar, om man tänker på burar, själva hamstrarna, mat etc. Då kan man ju också tänka på att jag fick hem första hamstern i slutet av september… Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Odette
0

Hehe jaa.. man kanske skulle gjort ett försök till att skriva upp alla utgifter under kommande året. Frågan är, törs man det :D

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

mjuhm
0

#27 Det är klart du törs! ;)

[Bibbo]
0

#25 Oh my god Förvånad

mjuhm
0

#29 Haha.. ^^

UlrikaD
1

Jag tänkte enbart på hamstrarna. Skulle jag plussa på med utgifterna för katterna, illrarna, chinchillorna också så lägger jag ca 3000kr i månaden.

Mer om det ska köpas nåt eller gå till veterinären. Dagen innan julafton var jag hos vet. för 4500kr, så den månaden gick ju raskt upp till det dubbla.

[aammE]
1

Jättesvårt att säga då jag har så mycket djur och köper mycket gemensamt… Men på alla djuren allt som allt under ett helt år blir ungefär:
Strö: 1700kr
Foder: 6000kr
Veterinärbesök under 2011: 5000kr
Burar: 4000kr
Tillbehör så som vattenflaskor, skålar, hus: 2000kr (har köpt massa hus och MASSA vattenflaskor och MASSA skålar i år, så tror ej att 2000kr räcker egentligen)

= 18700

CupcakeGod
0

Well. Har två vintervita.

Strö: 30kr /månad

Mat: 50-60 kr /månad

Veterinärbesök: Känner en veterinär och får typ allt gratis xD

Tillbehör+övrigt: 50kr /månad

Typ 1300kr /år :)

kimky
1

Har flyttat, byggt nytt djurrum och gjort iordning mycket hos hampisaran så jäklar inte lite kommer det bli..

Köpt in 6st nya burar, 70l hammarplast - 200kr/st altså 1200kr

6st SAMLA 45liter samt 2st av höga modellen ink. lock - 800kr ?

Köpt gäng nya vattenflaskor - 500kr

Köpt nytt intredningsmaterial - 2000kr

Strö: 100-200kr/månaden

Mat: 10kg/månaden 18kr per kg altså 180kr/mån

sen lite småsaker runt om.. Vill inte räkna med alla andra djur! :P

LisaKanin
0

Nu har vi bara haft en hamster i 1 vecka men jag tycker de verkar väldigt billiga i drift jämfört med kaniner tex. Går åt mycket mindre mat och spån, och Färskmat också. Det var bara själva inköpen som gick på lite - ca 300 kr spån (al och asp), 500 kr hus, tunnlar, transportbur mm, 300 kr ett beg akvarium, 350 kr nät och material till lock, 100 kr en extrabur, 200 kr hamstern, 300 kr mat och flaskor, 50 kr Sand. Sammanlagt 2100 ungefär.

Sen har vi gjort en hel stor lekhage med massor av roliga saker gratis, stor kartong som hage, tunnlar av hushållsrullar, små hus och krypin av diverse små korgar och sånt vi hade hemma, grenar utifrån mm.

Cafesinner
0

Haft honom ett år o säkert lagt ner 3000 xD

Cafesinner
0

Haft honom ett år o säkert lagt ner 3000 xD

Roonja
2

Jag har lagt ner mycket på hamstrarna, hamsterburar= 4000 kr

hamsterhyllor: 400 kr.

hamstrarna= 4000 kr

leksaker= 2000 kr

Utställningar = 600 kr

underlag= 3000

mat(hahah oj jag köper mycket mat. :P )= 7000 kr.

Och så kan jag lägga på lite mer för nyköpta vattenplaskor, hus, matskålar mm.

Så kanske 21 000 kr. Jag har säkert lagt ner dem pengarna också. Jag har även ganska mycket pengar nu som jag fått in genom att sälja hamsterungar. Skrattande

Frosstis
0

Kommer lägga ut minst 700 kr idag på vet.

LisaKanin
1

Jag blir lite nyfiken på er som fortfarande bor hemma, var får ni så mycket pengar ifrån att lägga på era djur? Betalar era föräldrar allting eller…?

Hamsterlycka
0

#40 Jag har inte skrivit i tråden, men min mamma betalar för maten och ströet (och hälften av ett veterinärbesök), sedan betalar jag resten såsom burar, leksaker, matskålar osv. Glad Funkar riktigt bra!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Roonja
2

#40 jag betalar såklart själv. ;) jag får 300 kr i månaden.

Och sedan får jag pengar från när jag säljer ungar, jag är helt enklet duktig på att spara och inte slösa pengar på nya mobiler, tv till rummet, smink m.m.

Jag har en 5 årig mobil tex. :) Jag lägger hellre pengar på mina underbara djur och inte massa onödiga saker. :)

Mamma betalar bara underlaget till hamstrarna då hon har 3 hamstrar själv. :)

Nilla_93
0

:D jag sätter inte ut mycket pengar på djuren som jag så gärna vill :(  Min far vill inte att hans pengar ska användas på djur.. så det blir minimala kostnader till exempel förra månaden köpte jag ett Hjul till min guldis och min sambo betalade vattenflaskan :D och denna månad behöver jag inte sätta några pengar på djuren om det inte blir några vet besök..

LisaKanin
0

#42 wow då är du verkligen superduktig på att spara! Och sälja hamsterbebbar Skrattande.

Roonja
0

#44 hahah! ja som sagt lägger jag inte ner pengar på onödigt smink eller dyra saker som vissa andra gör, under några år lyckas man ju få ihop en slant. =)

Roonja
0

men gud såg nu att det var på ett år man skulle räkna. Om man delar upp det i alla år jag har hamster så är det väll 3000 tusen kanske jag lägger på ett år. Ibland 4000 beroende på vad jag köper. :)

jossa5
0

Uhm, kan ju inte riktigt räkna på vad jag lägger ner i månaden på henne, då jag inte haft henne så länge.
Men rent krasst kan man väl räkna typ 50 spänn för mat, Sand och spån, så hon är ju inte så dyr.

Sen att jag kommer och vill köpa häftiga leksaker och sånt, det är ju en annan femma! xD
Men hittills jag har väl lagt ut ca 1200 kr, men det är ju för jag behövde köpa in allt, Bur, mat, spån, leksaker.
Så kostnaderna kommer ju minska framöver. Men jag skulle gärna lägga ner ännu mer! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus