Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 3507 ggr
berrathehamster
0

Nybörjare!

Fick för bara någon timme sen hem en hamster. Eftersom det bara tog en timme från det att jag fick erbjudandet om att ta hand om honom tills dess att han kom hem till mig så hann jag inte göra någon research!

Denna hamster hade det inte särskilt bra hos sin förra ägare så därför vill jag göra livet så bra som möjligt för honom nu (vet egentligen inte om det är en han eller hon).

När jag fick hamstern medföljde Bur, spån, något trådliknande gult trassel som jag tror fungerar som bomaterial, sand, mat, skålar, vattenflaska och ett hus.

Jag köpte mer spån, mer mat och några slags Gnagpinnar på Coop. Nu börjar jag dock fungera på om han kan äta den maten eller om jag ska köpa någon specialare från djuraffären. På förpackningen står det "för hamster" men jag tror det är en DVÄRGhamster jag har. Vad säger ni?

Jag har googlat runt lite på vad som kan vara bra att ha o buren så nu har jag lagt in en pinne från ett äppelträd samt en delad toarulle. Är dock orolig att han är för tjock för rullen? Jag har inte hunnit se ordentligt hur han ser ut än- han gömmer ju sig av förståeliga skäl.

En till sak undrar jag: innan jag fick hem hamstern så "träffade" jag honom några gånger i veckan så jag har förstått han inte mår så bra. Jag förstår ju att han är lite skygg såhär i början men tänk om det håller i sig? Vad gör jag om han är deprimerad..?

Är extremt tacksam för svar!!Skrattande

BettaSplendens
0

Gud vad bra för hon/han att komma till dig!

Jag kan inte så mycket om hamstrar (mest bara gerbiler) men jag vet i alla fall att det trådliknande är något som kallars hamstervadd och är livsfarligt för alla smådjur, dom kan trassla sig in i det och fastna med ett ben så blodet stryps, och då kan dom till och med gnaga av benet.

Sen kan dom också råka svälja det så det fastnar i tarmarna, så om jag var du skulle jag genast ta bort det!

Lycka till!

Twisted_T
0

#0 Du ska absolut inte använda det "gula trasslet" alltså bomull. Använd toalettpapper istället eller hushållspapper som bomaterial. De bäddar fint med det. Bomullen kan de fastna i och skada sig på. Är det ett plasthus med i buren så bör du byta ut det mot ett i trä istället. Hamstrar skall inte heller ha salt eller kalksten då de kan få problem med njurar och dyl. De ska ha varierad mat såsom: Grönsaker,kött/fisk/kyckling och pasta/potatis/ris(osaltat och okryddad). Det finns väldigt många trådar om det här inne där det står närmare vad man kan ge.

Barnmat är bra att ge och där kan du ju få med både kött och kanske pasta el dyl. De skall ha färska grönsaker varje dag.

Om du vill ha större rulle så går det bra med pringlesrör som man klipper av kanten på och diskar ordentligt.

Har du en dvärghamster så skall han ha en kompis då de lever 2 och 2 och mår inte bra av att gå ensamma.

Att han är skygg i början är bara normalt, ge han någon dag eller två för sig själv i buren och ta det steg för steg så ska det inte vara någon fara, han måste lära känna dig ordentligt först.

Ett tips är att ha hans Bur i samma rum som du brukar vara i så han lär känna din röst bättre, då blir han tryggare med den.

Tycker det är toppen att du vill ge hamstern ett bra liv och det är bara att fortsätta ställa frågor om det är någonting du undrar!

Grattis och lycka till med den nya hamstern!

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Klara.b
0

Hej!

Har 2 tips, men kan inte så mycket om hamstrar, men jag lär mig! :)

1. Ta bort hamstervadden som #1 säger.Ha rivet Toa papper istället!

2. Huset ska vara av trä och inte plast, då jag har för mig att det kan bli dålig luft där inne.

Mvh Klara,

lillaklara.bloggplatsen.se

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Twisted_T
0

#3 Helt rätt, det glömde jag skriva.  Det kan bli dålig luft då plast inte andas som trä gör. Det gör att hamstern kan få problem med hud och maten som han hamstrar kan bli dålig fort. Det har hänt att hamstern täppt till ingångarna ordentligt så att de inte fått luft alls och dött av detta. Alltså ett mindre bra alternativ.  Det du däremot kan göra som inte kostar alls är att ta en wellpapp/papp låda och klippa till en öppning. Det går också att klippa av ett flingpaket(t.ex. cornflakes) och använda det.

// Linn

Evovva
0

Om du läggar upp bild så kan du få hjälp med att avgöra vilken sorts hamster det är.

Guld eller dvärg.

Twisted_T
0

Ja det är en smart idé :) lägg upp bild så är det lättast att avgöra.

// Linn

Frosstis
0

Du har fått bra tips här inne :)

Angående maten, om du lägger upp en bild på hur hamstermaten ser ut så är det nog lite lättare att avgöra. Men den är säkert dålig, då den är köpt på coop. Läs innehållsförteckningen, se till att det inte står spannmål, socker eller fett i. I djuraffären kan du köpa bra Foder, ex hamster crispy, oxbow m.m

Färskmat ska han ha helst varje dag, Twisted_T gav lite bra tips. Om du kollar här och här (dock står det för guldhamster med det går lika bra för dv.hamster) och här och här så får du många bra artiklar att titta och läsa på :)

börja att ge maten, lite åt gången så hans mage vänjer sig. Sedan ger du mer och mer för varje dag! :)

Du kan ge mer pinnar, äggkartonger (eller andra kartonger), en stor skål/låda Sand (dvhamstrar älskar Sand!!), stenar och liknande i buren som sysselsättning de närmsta dagarna.

Kom ihåg att hamstrar är nattdjur!

Maten spelar ingen roll om guldis elelr dvärgis, så om det står "för hamster" så är det för båda arterna :)

Kram och lycka till!

berrathehamster
0

Åh vad ni är bäst!!

Jag har försökt läsa på lite så jag vet att plasthus=inte bra. Som tur var hade han ett i trä!

Jag läste även att man inte skulle ha hamstervadd men jag visste inte riktigt vad det var. Det är alltså det gula trasslet! Tar bort det på en gång och byter till rivet toapapper.

Jag ska försöka ge honom färsk mat, typ grönsaker men jag undrar ändå angående "vanlig" mat man köper i påse. Jag köpte ju en som var till för hamstrar men eftersom jag är 96% säker på att det är en dvärghamster så undrar jag om han kan äta den. Är orolig över att det kanske är för stora bitar eller att han kan riva upp kinderna om maten inte är anpassad för hans storlek. Fast jag vet inte- det kanske inte ens skiljer så mycket i storlek på en vanlig hamster och en dvärghamster. Jag bara antog det eftersom det lät så på namnet!

Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp en bild.

Tack så OTROLIGT mycket för hjälpen!

berrathehamster
0

Paulinabieber- hann inte se ditt inlägg innan jag skickade. Men det heter "Dogman Vitaminberikad Fullkostblandning för smådjur". Men jag ser nu att den innehåller både spannmål, fetter och socker…hm.

Återigen, tusen tack!

Frosstis
0

#8 Det där att det skulle vara förstora bitar, nää Tungan ute (och dessutom är dv.hamster en hamster och guldhamster en hamsterGlad)

Hamstrar kan stoppa hur mycket som helst i kinderna, bara man inte ger något vasst så går de itne sönder :)

#9 hehe ;)

Ja den blandningen=skit! Som att vi skulle äta godis och chips! Köp hellre något nyttig och bra Foder, eller varför inte blanda eget? :)

berrathehamster
0

Okej. Jag var liksom rädd att det skulle vara för stora, vassa bitar eller något… Men jag ska dra till djuraffären idag och köpa något vettigare.

Tror även jag ska försöka hitta en bok om hamstrar för jag har verkligen ingen aning om hur de fungerar!

Jag tänkte försöka ta en bild så att ni kan kolla vad han är för någon sort men han ligger ju mest och gömmer sig och jag vill inte jävlas med honom i onödan. Jag återkommer!

Frosstis
0

#11 ja gör det :)

Hamsterböcker brukar oftast inte vara bra. Där säger de ex att dv.hamstrar är för små och inte kan rastas utanför buren, man ska ha olika saker m.m

Men försök hitta en bra bok isåfall :)

Floppan
0

#11 Hamster frisk och lycklig är en bra bok som åtminstone vi Luleå bor har på djuraffären

berrathehamster
0

Jag lånade en bok biblioteket men jag kommer inte ihåg vad den heter..!

Jag var och köpte ett sånt där hamsterhjul igår fastän dem tydligen inte är så bra. Men grejen är att är så sjukt understimulerad så jag känner att han måste få röra på sig på något sätt. Hos förre ägaren gjorde han inte så mycket mer än att ligga och sova i huset vilket jag tycker är så fruktansvärt synd.

Jag ska också försöka få ihop en liten slags inhägnad idag så att han kan få springa fritt. Jag undrar då om man kan ha en trasmatta som underlägg eller om han fastnar med klorna då?!

Floppan
0

#14 jag tror inte det är några probleem Flört

kiwi_sötis
0

min hamster har ju hur i plast!Gråter

Frosstis
0

#14 vad köpte du för Hjul?

Och nej de kan inte fastna med klorna, eller de kan väl, men inte stor chans.

berrathehamster
0

#17- ett helt vanligt Hjul som man satte fast i gallret. Tydligen så ska man ha ett "flying saucer" men dem hade inget i djuraffären så det blev ett vanligt. Och därmed kommer ytterligare en fråga:

Hur får man honom att fatta hur man springer i det? Kanske att hjulet går för trögt för om det skulle röra på sig automatiskt när han ställer sig i det så kanske han fattar att "oj, om man går lite så rör sig hjulet"…

Frosstis
0

Okej, men vad bra :) Hur stort är det i diameter då?

Nä tefat brukar inte finns i affären, men om man ber de beställa får man nog.

De fattar det själv :) Han kommer undersöka det under natten säkert.

berrathehamster
0

18cm tror jag det stod.

Men hur får jag honom att springa i hjulet? Han fattar ju inte alls.

Jag lät honom springa fritt i någon timme för första gången. BIG MISTAKE. Det tog 40 minuter för mig att fånga in honom i och med att jag inte vågar lyfta honom ännu. Han påminner mig alldeles för mycket om en råtta så jag blir bara nervös. Han är dessutom så liten och jag är bara rädd för att göra illa honom..!

Jag försökte ta en bild idag men det gick INTE i och med att han vägrar stå still. Men jag googlade på dvärghamster och han ser ut som den här, bara att randen inte är lika tydlig på honom som på bilden:

Floppan
0

#20 Han är en dvärghamster med färgen agouti (-;

Luisa
1

Hej!

Tycker att det är jätte bra av dig att ta hand om den lilla hampisen och jag är säker på att h*n kommer att ha ett bra li hos dig! :) Fler som dig till världen tack :D

Jag har läst alla inlägg och jag tycker att du har fått jätte bra svar.

Ville bara säga att om i stället för att låna bok på biblan kan du använda iFokus sök funktionen och hitta svar på dina frågor alternativt fråga i denna tråd eller skapa en ny. Säger detta eftersom jag själv lånade hamsterböcker på biblioteket förut och det stod helt galna saker där som: hamstrar ska ha mjölk varje dag, de ska ha saltsten och de absolut måste ha kalksten osv, så för att inte bli förvirrad där är det bättre om du frågar oss här inne på hif ;)

Och ett litet rast tips, om du har ett badkar kan du rasta hamstern där, bara att stoppa ner lite tomma toa rullar och annat roligt och slänga lite god mat (tex frön) lite här och där så får hamstern leta lite mat. Men eftersom hamstern är skygg är det bra om du har relativt mycket saker så att det inte blir allt för stor öppen yta. Och om du har tex pringles rör där kan du lyfta upp hamstern när du tycker att der räcker och hamstern själv gått in i röret.

Lycka till med den lille :)

Får man fråga dig vad för Bur du hamstern har?

berrathehamster
0

Jag har samma Bur som de förra ägarna hade- när jag var i djuraffären häromdagen så såg jag den och det var den absolut minsta som gick att hitta. FOP Dixie Cage. Nu har jag dock snickrat ihop en en hage åt honom. Och oroa er inte,  jag har slipat och hållt på så det är inga vassa kanter eller lösa stickor.

Nu undrar jag ÄNNU en sak! :D

Han var ute och sprang idag när han med ganska mycket fart skulle försöka kila sig in mellan en vägg och sin Bur som jag tillfälligt ställt på golvet. Som sagt hade han lite fart och sen bara typ slängde han sig raklång med benen åt alla håll och låg blickstilla. Jag trodde på riktigt att han dog så jag sprang i panik och hämtade dem andra så att de kunde kolla men när vi kom tillbaka rörde han sig igen!

Har gått och svurit åt den där jävla hamsterjäveln som skrämde livet ur mig och börjar nu, efter någon timme, att lugna ner mig. VARFÖR gjorde han så?!?