Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 871 ggr
Bine93
0

fundering på kull..

Jag har funderingar på att ta en kull på min hona, tycker det verkar både spännande och lärorikt..

Har läst på massor, men har lite beslutsångest.. :P

Behöver andra åsikter/råd :)

Hur är det att ta en kull? Besvärligt, roligt, underbart?
Berätta gärna hur ni tycker det är och hur ni upplever det :)

Slugawoo
0

visst är det roligt men det är mycket ansvar.

du måste tänka på att du kanske inte hinner sälja alla hamstrar innan dom är 8 veckor och då måste dom ha egna burar.
men att se dom växa upp och att få leka med så många små bebisar är en underbar upplevelse :)

nakuta
0

Där finns mycket underbart, mycket ansvar, man måste verkligen tänka sig för, jag tog min första planerade kull nu i år ca 4 år efter jag börja fundera på det, men ville verkligen känna mig redo, och jag är tacksam till mig själv att jag väntade så länge, hade tillåtelse av mina föräldrar att ta kull för år sedan då jag bodde hemma, men kände då att jag vill läsa ytterligare innan jag bestämde mig till 100% så gäller att känna efter om man har tid, plats, och pengar till det, för som #1 skrev, så har man inte lyckats sälja alla innan 8 veckor så måste alla ha en egen Bur.

Men är som sagt en underbar upplevelse och mycket kärlek och så

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Bine93
0

Jo jag är lite rädd för att jag inte ska bli av med dem… Resten är inget problem, då jag kommer ha gott om tid över sommaren :) I värsta fall funderar jag på ifall man kan köpa lådor i godkänd storlek där de kan bo när de blivit 8 veckor… Som ett tillfälligt boende tills de blir sålda…

Det är ju en ganska stor chanstagning, antingen kan det ju bli så att de blir fort sålda eller att de inte blir sålda på länge.. Man vet ju inte hur det blir förrän man är där.. Frågan är om jag vågar/ det är värt att ta chansen :)

Slugawoo
0

ja dom lådor du kan köpa som jag har till mina ungar är ikeas ''samla'' lådor på 65l. billiga och bra

Bine93
0

jo de är de :) dock så har jag inte direkt nära till ikea.. så det får nog bli från clas ohlsson, rusta, jysk eller liknande om ingen släkting åker.. :P

Slugawoo
0

ja och så måste du ju också tänka på att det kommer gå åt mycket mat när nu har ungarna för dom äter jätte mycket samt en massa färsk mat  så att dom ska kunna utvecklas bra och växa :)

Bine93
0

okej :)
om man ger dem Färskmat ca 2 gånger per dag, ska man ge många olika sorter åt gången eller räcker det med mycket av en sort i taget :) ?

Kanske låter som en dum fråga men…

Slugawoo
0

ja jo man kan ju göra upp ett matschema. typ pasta på måndagar, frukt på tisdagar gröt på onsdagar osv. det är så jag gör så jag vet att de får tillräckligt med variation

Bine93
0

#8 Okej det lät som en jättebra ide :)! pasta, frukt, grönsaker, gröt, vad är mer bra Barnmat :) ? köttfärssås? Barnmat?

Om man köper Barnmat och ger dem vad ska de vara för ålder och sånt på den? Kikade lite i affären och de finns ju för olik åldrar och hur många olika som helst…

Börjar de äta mat vid två veckors ålder eller såpass tidigt som en/ en och en halv vecka :) ?

Slugawoo
0

ja runt 2 veckor brukar det vara innan dom börjar äta.

när det kommer till Barnmat ska det vara dom burkarna dom inte innehåller salt, tror att det är för 2år och under men är itne helt hundra.

sen kan man ge grönsaker av olika sorter, ris istället för pasta, maskrosor nu när det är sommar är mycket uppskattat.

mitt schema är :

mån: pasta/ris/spagetti
tis: frukt av olika slag
ons: havregrynsgröt med lite nötter i
tors: gönsaker av olika slag
fre: mjölmask eller rått nötfärs
lör: rotfrukter av olika slag samt kokt potatos
sön: havregrynsgröt med nätter i

och så kan man ju lägga till lite vad som helst under dagarna också, det är inte ett spikat shema

Bine93
0

#10 Okej :) Stort tack för svaren :)!

Floppan
0

Ursäkta att jag lägger mig i , men denna tråd var väldigt användbar

Slugawoo
0

#11 inga problem :D

Bine93
0

Eftersom det redan är lite bebisfrågor tänkte jag ställa ett par till :)

Har läst att man inte ska ha Hjul och kanske inte ens hus till honan. De tar man ju bort när man städar buren sista dagarna innan bebisarna beräknas födas :)…
Men behöver man ha någon annan inredning än vattenflaska, matskål, sandbad, Bottenmaterial + toapapper?
Honan kommer väl mest ta hand om de små kan jag tänka mig :)

När kan man börja städa buren igen? Är det i samma veva som ungarna öppnar ögonen och kan bli hanterade :)?

Floppan
0

jag undrar lite samma sak inte det sista men ändå

Kokolandia
0

Du måste tänka på att hamstrarna du ska para är minst 5 månader gamla också, men heller inte för gamla. Och så ska du inte blanda vissa färger. Det är en hel del du måste tänka på. Men antar att du läst på bra? Annars är ju Svenska Hamsterföreningen bra. Där står det om ålder, vad du ska tänka på, passande färger att avla på och så. http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster-1895075 Lycka till!

Bine93
0

Jupp jag vet om åldern och färgerna :) Min hona får in åldern nu och min hane är snart 7 månader :) Hanen är creme Sö och Honan normalfärgad mörk och när jag läste så fick jag det till att de färgerna skulle fungera :) tack!