Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1429 ggr
veomi
0

nybörjar fragor ang. mat

Hej!

Jag har precis skaffat hamster (idag vill säga). 8 veckor gammal liten sötis.

Läser o läser men hittar bara olika svar, sa tänkte ifall ni kanske vet?

Hur mycket mat (torrfoder) ska man ge per dag? Ange gärna i msk eller tsk. Fick radet at ge 2 msk, men är inte de lite väl för en 8 veckors?

Hur mycket grönsaker/frukt per dag? T.ex 2 sma sma skivor salladsblad o.sv

Kött/Färskmat/foder hur mycket ska de ges per gang? (vet att man endast ska ge max 3 ggr per vecka, men hur mycket just da när man ger?)

Är de endast oblekt toa/kökspapper som gäller?

Ja de var mest dessa fragor jag klurat en del pa :) tacksam för svar och gärna lite andra "nybörjar" tips mottages tacksamt.

Mvh, en nyfiken nybörjare :P

" Dont dream your life, Live your dream "

Charlie2006
2

Torrfoder ska den ha fri tillgång till, alltså alltid mat i buren. men sen brukar man inte behöva fylla på varje dag.

Beror på hur mycket färskmat/grönsaker hamstern fått innan, om h*n inte fått något, så ska du börja med lite.

Jag ger mina en skål ungefär dag med grönsaker (hamsterskål), 1-4 olika sorter/dag. Ger mina Färskmat varannan dag, och då ungefär en halv skål (hamsterskål)/gång. :) Sen beror det på hamstern hur mycket du ska ge, om den är lite för tun, så ger man mer, och tvärt om. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

veomi
0

Jajuste kom pa en sak till Skäms räcker de med att städa buren 1-2 ggr per vecka?

Scorpio97
1

#2 Jag småstädar mina burar varje vecka(slänger bomaterialet), varannan vecka byter jag det smutsiga spånet (samt tvättar Hjul, hus osv) och en gång i månaden slänger jag allt spån och skurar hela buren. Man märker ju när det börjar bli skitigt (:

//Jessie

Twisted_T
0

#2 Det beror på storleken på buren. Har du en toalett med Sand till den så brukar de göra de mesta behoven där. Alla gör dock inte detta vissa kissar i buren ändå så det är olika. De flesta använder dock toaletten. Byter du toaletten varje dag eller vid behov så blir det inte smutsigt lika fort i buren och den behövs städas mer sällan. Du måste också kolla i huset då och då där hamstern har hamstrat maten och plocka ut färskmaten som blir gammal(sallad/majs/kött osv.) Jag har stora akvarium till 2 av mina (100l och 120l) och en 130l samla låda till min 3e hamster, byter deras burar var 3e vecka ca. eftersom de inte smutsar ner så mycket och burarna är stora.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

veomi
0

Tusen tack för svaren.

Da känner jag mig lite lugnare nu vad gäller mat och städning av akvariet Cool

Han är hellst i ett rör (hushallspappers-rör) och sover/boar/äter men ocksa tror jag han har varit pa toa där i Förvånad är de normalt den första tiden kanske? Borde jag köpa ett nytt trähus? (har ett trähus jag fick av en kompis nämligen, som inte direkt ser sa ätbart ut kanske därför han inte vill vara där.)

Hehe ojoj vad fragor, men vill ju att min sötis ska trivas o ma bra.

veomi
0

ätbart = tuggbart och gnaga för tänderna menar jag ju!

nadilda
1

#5 Sånna är hamstrar, man kan köpa massa jätte dyra, fina trähus men ändå så sover som inte där!

Hushållpappersrör ventilerar så jag tycker gott han kan få sova där, om det var ett plaströr hade det varit en annan sak!

Kommer ihåg när jag fick hen en av mina dvärgar, hade varit och köpt ett jätte gulligt hus men hon valde att sova i en grop under matskålen! Tungan ute

Twisted_T
0

#5 Är det någon hamster som varit i huset innan? I sådanafall kan det bero på det.

En hamster som är ny i en Bur behöver dock sin tid på sig att göra sig hemmastadd och känna sig bekväm med buren, så jag hade låtit saker vara ett tag så att hamstern inte blir rädd när det börjas möbleras om därinne.

Som sagt hushållspappersrör ventileras och det kan ej skada hamstern på något sätt.

Jag hade ändå tipsat om att försöka klippa upp det längs ena kanten ifall att den lille skulle fastna på något sätt, det finns då ingen risk för detta alls.

Nu när den är så liten går det säkert bra ändå det är när de är större som de kan komma på att de ska försöka trycka sig igenom de minimalaste sakerna.

I mina burar har jag lagt in pringlesrör som är avklipta i kanten så det blir ett rör istället för en botten i slutet, sen har jag självklart tvättat av dem ordentligt med grönsåpa också.

Hamstrar brukar oftast inte bita på huset ändå om du har annat att gnaga på i buren, jag använder mig av grenar ifrån äppleträd.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

veomi
0

Oj nu försvann allt jag skrev, konstigt. men har bara en till fraga sen är jag nog klar med allt fragande hehe.

Köpte wasa fullkorns knäckebröd idag, o de innehaller ju lite salt. Är de ett big no no eller funkar de att ge i sma sma bitar?

veomi
0

Hehe jaha pa de viset :) tur jag inte köpte ett lite dyrare sött hus, som jag var nära pa att göra häromdan. vi far se helt enkelt vart han (carl gustav heter han :P) väljer att boa/sova o.sv. han var iaf o luktade lite pa huset igarkväll, men fort som attan sprang han iväg till sitt favo-rör istället.

Jajuste ang. maten. Jag känner att de är lite svart att liksom kunna ge nagot bara sadär vad gäller frukt&grönsaker. ha som ett mat-schema skulle kanske hjälpa lite pa vägen. Har läst en del nu men hittar bara "ge inte för mycket" "de kan innehalla daliga saker med grönsaker o frukt" Obestämd

VAD är da ok att ge utan att man behöver vara orolig? sant man brukar ha hemma är - gurka (innehöll visst inte sa massa nyttigheter?, sallad (innehöll inte heller sa mycket bra?), tomat (farligt att ge för mycket utav?)..

Jag har nu gett han. (torrfoder och vatten alltid fri tillgang till)

Dag 1 - isbergssalladsblad 1 liten bit, samt lite av tomat-fruktköttet.

Dag 2 - Isbergssallad 2 sma bitar, lite gurka och lite lite tomat.

Dag 3 -IsbergsSalladsblad 3 sma bitar, ost mindre än en halv lillfingernagel, banan ännu mindre än halv lillfingernagel

Kom gärna med lite förslag o t.ex ett litet schema, vore oerhrt tacksam! Glad

NinjaKakan
0

Isbergsallad innehåller i princip enbart vatten, så ge han t.ex maskrosblad istället. Du kan ge han linser,köttfärs som inte är kryddad, hallon,blåbär, banan, tomat, ris, pasta, havregrynsgröt, broccoli, kattmat både torr och blöt, ägg osv osv. Listan kan göras lång. Det är viktigt att din lille kompis får i sig tillräckligt med vitaminer och sånt, speciellt nu när han växer.

Du ska inte ge han någon kryddad mat alls, inte salt mat, inte heller advokado och var försiktigt med frukt för det kan leda till diabetes om man ger förmycket :) Inte heller lök skall du ge han. Tror jag fick med allt. Tänk att allt som är stark eller syrligt( exempelvis citron)  kan han inte äta :)

Charlie2006
1

#10 Ärtor, broccolie, blomkål, morott m.m går att ge mycket av innan dom tar skadda.

Gurka, tomat och isbergssallad som du skriver ovan är inte så nyttigt, eller ja det är inte onyttigt heller. Ger aldrig mina hamstrar tomat eller sallad inprincip. Gurka knappt.

Frukt ger jag sällan pga sockret, kan ge diabetes om dom får för mycket av det. Äpple får dock mina för det ska tydligen förhindrar cancer.

Exempel hur det kan se ut (Skriver med Färskmat också):

För mig varierar det varje vecka vad mina får och hur många gånger dom får vad, det beror helt enkelt på vad jag har hemma. :)

Dag 1 - Rå nöttfärs, ärtor, äpple och broccolie

Dag 2 - Grönsaker (ärtor, gurka, alfalfgroddar, melon, blomkål, morott m.m)

Dag 3 - kokt Ägg, keso, gurka, sallad + någon annan grönsak.

Dag 4 - Grönsaker (ärtor, gurka, alfalfgroddar, melon, blomkål, morott m.m)

Dag 5 - -

Dag 6 - kokt kyckling/lax, kokt ris/kokt potatis, ärtor, majs, alfalfgroddar.

Dag 7 - Grönsaker (ärtor, gurka, alfalfgroddar, melon, blomkål, morott m.m)

Dag 8 - Kokt Ägg, Grönsaker + eventuellt någon frukt.

Dag 9 - Barnmat + några grönsaker.

Sen tar jag någon dag i veckan där inte mina får något förutom torrfodret. För att magen ska må bra. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Ren]
0

Det här hjälper mig också! Tack alla för bra råd!

Flöffo
0

Du har fått  många bra svar , men om det är något du inte vet så kanske det står här Glad

Grattis till den nya hamstern förresten!

//Flöffo