Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4445 ggr
Twisted_T
0

Deprimerad?

Jag har en hamsterkille här hemma som verkar deprimerad?

Han har ett stort akvarium men ligger helst bara och sover/äter i sin uppbunkrade lilla hörna som han grävt sig till botten på.

Han bits inte eller fräser el. dyl. men han är fortfarande ganska skygg och vill helst bara vara i sitt hörn.

På nätterna när man sover så försöker han alltid rymma, det är ända tiden han är uppe annars ser man han inte så mycket(förutom genom glaset under sin lilla hög).

Vi har en till hamster som är väldigt tam vid dethär laget och går gärna upp i handen när man tar ner den och har inga problem med en alls.

Den hamstern är inte mycket äldre.

Båda är från Louise(Lojs) alltså inte från djuraffär.

Det har ju gått framåt för den andra med men känns som det stoppat lite nu, han är som sagt fortfarande skygg och vi har haft han här hemma sen i början på december.

Han äter jättemycket och börjar lägga på sig ganska mycket nu även fast man försöker minska på maten, han äter upp det fort eller tar med till sitt bo och äter en massa där.

Vet ju inte om det kan vara att han är deprimerad, inte trivs i buren eller stressad på något sätt?

Några tips på vad det kan vara?

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Roxie
0

Mitt tips är att alltid ta kontakt med uppfödaren i första hand. Hon har ju mer koll på sina hamstrar än vad någon annan har :)

// Sofia

Twisted_T
0

#1 Ja det är sant. Vad jag hört innan från henne så ska han vara en social herre.

Jag tänkte mer överlag hur det kan reagera i sådana situationer.

Om de blir stressade av någonting eller inte trivs i sin Bur eller så.

Om det kan vara någonting sådant kanske?

// Linn

Roxie
0

Kan ju vara så att buren är för stor. Eller att du städat och möblerat om för ofta, att han inte hunnit göra sig hemmastadd.

// Sofia

Krille12
0

Tar du ut han? Annars kan det vara det.

Medarbetare på Vetenskap.

Twisted_T
0

#3 ja jag funderar på om akvariet är för stort för han eller att han tycker att det är för mycket insyn eller så.

Kanske för lite saker i buren, vet ej.

Har inte möblerat om annat än när jag städar och städar efter ca 1½ v, och då har han samma saker hela tiden kan byta plata på lite saker bara.

#4 Ja självklart tar vi ut han och låter han springa i hamsterboll och så som han gillar, men vi försöker ta det lite lugnt med han eftersom att han är skygg med.

Men han kommer ut varje dag en stund i alla fall, men han verkar inte tycka att det är jättekul, han vill helst vara i buren i sin hörna.

// Linn

Lojs
0

Det är inte hans dygnsrytm som är det främsta problemet då? Hans pappa vaknade för det mesta väldigt sent när han var yngre (och han blir väldigt grinig av att väckas, vänder sig helst om och somnar om.) Hans syster som jag har kvar är också en riktig nattuggla som inte vaknar trots att jag grejar med de andra hamstrarna. Jag hoppas att det kommer en del med åldern, precis som det gjorde på deras pappa. Är han vaken något på morgonen/förmiddagen? Det var ofta Lasse och så kunde jag passa på att umgås lite med honom då. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roxie
0

#5 Det jag mer kan tipsa om är att strunta i hamsterbollen, och ta med honom till soffan tex, låt honom springa och utforska i soffan, och även ha möjlighet att klättra på dig och lära känna dig :)

// Sofia

Krille12
0

Han skulle nog gilla det mer om han fick springa fritt i en rasthage t.ex.

Medarbetare på Vetenskap.

Lojs
0

Om det är dygnsrytmen så kan det ju vara så att han blev väckt av sina bröder medan han bodde här och därför var vaken och på bättre humör.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Twisted_T
0

#6 Han kan vara uppe en stund ibland mitt på dagen men det han gör är oftast bara att hämta mat och sen går och lägger sig :/

Plus att han lagt på sig en del det är jag lite orolig för med.

Har ju inga direkt feta grejer i maten har egenblandad, men han äter i stort sätt allt han får och tar med resten till sitt bo.

Han äter ju mest och sover.

Han går upp när vi lägger oss oavsett om det är kl 22 eller 5 :P

Då försöker han rymma och står helt blixtstilla när man kommer in och tänder..

#7 Ja det kan vi ju försöka med, då får man ju lite mer kontakt med honom :) tack för tipset!

#8 Ja han får springa i badkaret ibland med filt under men då har han bara suttit stilla även fast han haft Hjul och tunnlar och sånt i, tror det är svårt att lära känna han då med.

Men vi provar med soffan och ser hur det går helt enkelt :)

// Linn

Twisted_T
0

#6 Han kan vara uppe en stund ibland mitt på dagen men det han gör är oftast bara att hämta mat och sen går och lägger sig :/

Plus att han lagt på sig en del det är jag lite orolig för med.

Har ju inga direkt feta grejer i maten har egenblandad, men han äter i stort sätt allt han får och tar med resten till sitt bo.

Han äter ju mest och sover.

Han går upp när vi lägger oss oavsett om det är kl 22 eller 5 :P

Då försöker han rymma och står helt blixtstilla när man kommer in och tänder..

#7 Ja det kan vi ju försöka med, då får man ju lite mer kontakt med honom :) tack för tipset!

#8 Ja han får springa i badkaret ibland med filt under men då har han bara suttit stilla även fast han haft Hjul och tunnlar och sånt i, tror det är svårt att lära känna han då med.

Men vi provar med soffan och ser hur det går helt enkelt :)

// Linn

Twisted_T
0

Oj det blev visst dubbla :S

// Linn

Amun-Ra
0

#12 Du skall komma ihåg att en hamsterunge som börjar växa kan lägga på sig rätt snbbt. Du skall också komma ihåg att muskler väger också, inte bara fett. Jag har en hona här som vägdre närmare 190 gram vid 3½ månaders ålder. Hon var inte fet,utan välmusklad som en bodybuildare. Hon växte fort så det knakade och blev kraftigt välmusklad. Hon var bara en liten skruttig fjärt när hon kom hit. Trodde inte hon skulle bli godkänd i avel då hon var otroligt liten! Idag är hon störst och kraftigast av alla mina KH. En riktig läcker skönhet. Du bör komma ihåg att det är viktigt att ge en allsidig kost innehållande vitaminer,kolhydrater samt proteiner när hamstern växer och skall bygga upp muskler! Du behöver inte oroa dig att han börjar bli för fet. Du skall inte heller ge alltför fetsnål mat då han behöver energi för att växa ordentligt. Har du vägt honom på en gram våg? Vad väger han?

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Twisted_T
0

#13 Ja jag gör egen blandning till basfodret och vid sidan av det så får han grönsaker varje dag och sen lite olika Färskmat.

Ibland köttfärs, ibland Barnmat, ibland ägg och ris och pasta osv.

Självklart inga kryddor/salt på någonting.

Maten är som sagt varken fet eller fettsnål, försöker mest hålla koll på hur mycket han äter han äter otroligt mycket.

Har inte vägt han än då vi inte har någon våg än men han är ganska rund om magen, har i och för sig inte växt så mycket än och är lite bebis fortfarande.

Så får hoppas att han behöver energin för att växa till sig bara eller så :)

#7 Tog ditt tips förut om att låta han springa i soffan och han verkar tycka det var kul så får testa fler gånger :)

// Linn

LOLslashFREAK
0

Ska bara påpeka att du sa att han kunde vakna på dagen men bara för att hämta mer mat. Hur ofta/när ger du honom mat?

Jag ger min sin mat på kvällen. Ett tips för att aktivera hmstern mer är att lägga bara liten i matskålen och sedan sprida ut resten lite varstans så att han får leta lite :)

Galenpanna

Twisted_T
0

#15 Jag ger Färskmat vid 18 tiden för att de ska vakna till lite. Men fyller på basfodret när det behövs :) så de har basfoder i skålen hela tiden. Ibland gör jag som du säger och sprider ut det lite :)

// Linn

LOLslashFREAK
0

Okej, tänk bara På att inte ge för mycket då det kan leda till övervikt ;)

Galenpanna