Nybliven hamsterägare - vilka misstag?
Alla har vi väl varit nybörjare någon gång, så vilka misstag har du gjort, som du idag, med mer kunskaper, kan se tillbaka på och se att det var helt galet gjort av dig?
Jag hade hamstervadd till min första hamster. Det ångrar jag stort, men som tur var så skadades hon inte av det, hon levde i nästan 3 år och det är jag glad för. :')
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Mitt dummaste gjorde jag nog i början när jag hade fyra hamstrar av båda könen som var ca tre månader gamla. Jag rastade alla ihop, för de var ju kompisar.
Detta är ju ett gäng år sedan, men de var faktistk polare och det hände aldrig någonting.
Men det var ju mer tur än på min underbara hamsterhållning iallafall.
Det är närmare 20 år sen så men första hamstern hade hamstervadd och så fick den aldrig några animaliska produkter för jag visste inte att hamstar åt sånt. Men men så illa kan det inte vara för hamstern var ca 4 år när den dog.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Har köpt en ensam dvärg tre gånger, visst fanns det anledningar (den ena trivdes inte med andra hamstrar, den andra blev själv över och den tredje var det tänkt att jag skulle spara en ur kullen men det blev inte så eftersom honan var så elak.) men jag tycker ändå lite synd om dom ibland.
Finns säkert något mer men kommer inte riktigt ihåg, fast jag var väääldigt påläst innan jag fick min första hamster eftersom jag velat haft hamster väldigt länge.
Jo, till min första hamster hade jag både hamstervadd och saltsten 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fick min första hamster av min syster som tröttnat på den. Och jag tog inte så bra hand om den… Städade inte buren så ofta, och bara en gång i veckan fick hon Färskmat. Hon var en dvärg och levde ensam.
Tog inte ens ut henne varje dag. Hade också hamstervadd till henne. Fast jag älskade henne väldigt mycket, kanske det var det som gjorde att hon blev över 2 år gammal (hon var från grossist).
Och så har jag ju vart med om hela två tjuvparningar.
Mvh Alicia.
Min första hamster..ska vi se nu..
Ja jag köpte hon i affär och fick ett Hjul som följde med och domsa desto mindre desto bättre. (Vrf??!!) (Nu när jag har mätt så var det bara 14,3 cm) 
Så hon fick en ganska dålig rygg..Sedan gav jag henne bara fröblandning aldrig något annat för hon inte åt sallad eller moroter.
Ja jag var SJUKT onkunning men hon blev 2 år ändå ;)
Mina första dvärghamstrar..
En av mina honor parades efter 1 års ålder med en hane jag inte visste nånting om, dessutom hade han fötts upp på en sån här lokal. Hon fick 8 bebbar & dom klarade sig fint. Men nu vet jag att de var helt fel!
Jag hade hamstervadd & saltsten till mina. Dock brydde de sig aldrig om saltstenarna så jag tog bort dom efter ett tag. Men hamstervadden hade jag kvar. 
Jag satte ihop mina 3 hamstrar plus en hona till (dock visste jag inte att Paris, som jag satte in de tre till, var aggressiv mot andra) & de slutade med att Paris bet ihjäl de alla tre.. 
Sen gav jag bara fröblandning till mina, till och med ostkrokar, chips(!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?), dock i små mängder.
Sen var jag dålig på att städa burarna, tog aldrig ut dem osv.
Jag var inte ALLS kunnig överhuvutaget.. Men hamstrarna överlevde. Elle ja.. Jag har dock haft väldigt otur med sjukdomar och så..
DESSUTOM hade jag inte säkrat burarna ordentligt, så Wilmis (honan som vart parad över 1 år) smet hela 13 gånger på en vecka(!), en gång var hon borta i hela 2 dagar.. Jag grät som tusan..
Ja, de var en hel del misstag från min sida.. 

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jag var 9 år när jag skaffade min första hamster och all fakta som man läst kom ju från en jättedålig bok. Vart saltsten, hamstervadd, för litet Hjul (eller ja, det som ingick i buren som förövrigt var typ absolut minsta tillåtna för guldis fast det var mamma som köpte den). =/
Som tur var så var min mamma smart nog att inse att det nog inte var så hälsosamt för en hamster att springa i ett sånt litet Hjul. Så hon köpte ett större Hjul. Sen började jag själv tycka att buren var liten, så jag köpte en våningsbur som också var värdelös xD Var såna där spirallrör typ.. Hamstervadd körde jag väl med tills jag läste på internet att det var dåligt 
Även jag var 9 år när jag skaffade mina.
Jag har nog gjort mer misstag än bara hamstervaddet, men kommer inte ihåg så mycket från min första hamster mer än att hon var väldigt tam. :/ Hon fick aldrig animalisk mat, förutom en fluga en gång, och den mumsade hon i sig kvickt. O.o
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Hamstern ja, hon (ja senare så insåg ju jag att det var en han) lyckades bita sönder buren och smita. Under en period innan vi fattade varför han smet hela tiden så fick jag konstant hämta honom ute i vardagsrummet för av nån märklig anledning smet han alltid dit (bodde i mitt sovrum).
Saltsten hade han hela tiden, men rörde inte den. Första tiden fick han även hö eftersom jag trodde att hamstrar åt hö, höet köpte jag på ICA så kvaliten lär inte ha varit den bästa förövrigt. Köpte inget mer hö eftersom hamstern inte rörde det.
Hjulet fattade han aldrig vad han skulle göra med, det kanske var tur eftersom hjulet både var för litet och av metalltråd så risken för skador var stor.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Använde hamstervadd, parade två zoohamstrar med varandra. Det är vad jag kan komma på. Annars läste jag på somen galning om allt som fanns på flera sidor osv vilket man bör göra inför alla djur köp :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Jag fick min första hamster (en dvärghamster) när jag var 9-10 år någonting.
Han levde själv, hade hamstervadd, jätteliten Bur, plasthus, och ett sånt där plasthjul med mellanrum mellan pinnarna (alltså STOR risk för skador) buren blev inte ofta städad men han var jättetam och hur gullig som helst.
Men en dag hade jag glömt bort att jag hade honom lös på golvet så vi åkte iväg och åt och när vi kom hem hittade vi honom på nedervåningen (han bodde på övervåningen) och katten låg och lurpassade på honom. Han dog sen under natten till valborg, förmodligen av stress… 1,5 år gammal blev han 
Min första hamster(dvärg)hade ett väldigt litet Hjul och färdig gnagarblandning från djuraffären… Sen lät jag min och min brorsas hamster träffas mitt golvet, båda tjejerna var väl då ungefär 1 år, min hamster blev aaaaarg… Som tur var så han vi ju ta bort dom från varandra men det hade kunnat sluta illa O_o Ja, sen bodde min dvärg själv då också 
//Caroline
Min första hamster "Pärlan" köpte jag när jag var 13.Mååånga år sedan alltså. Hon var såå söt och go måste ha varit offwhite LH tror jag. Iallafall bodde hon i en minibur, hade ett litet Hjul och ett litet plasthus och fick aldrig något annat än gnagarblandning och lite grönsaker/frukt ibland. Hon levde 2 år och jag hade verkligen svår sorg när hon dog. Köpte en ny hamster en hane denna gång som fick ta över Pärlans Bur. Denna hamstern var inte riktig, han hoppade, anföll och bet. Ja fy då, sprang i hjulet gjorde han och slog huvudet i stången hela tiden, han dog efter en månad.
Sedan dröjde det innan jag köpte hamster igen och då blev det till min dotter för ca 4 år sedan. Hennes Mimmi var en mysig, lugn hamster. Nu hade jag lärt mig att hamstrar kan äta animaliska produkter också så det fick hon ibland, men fortfarande hade vi en liten Bur, visserligen laglig men liten. Litet Hjul hade vi också. Mimmi levde 2 år och 3 månader och det var katastrof när hon dog! Det blev en ny hamster direkt och denna gång en hane, Musse. Musse var blyg i början men blev snabbt tam men efter bara två månader fick han någon typ av infektion i ögat. Vi fick medicin att ge men det gick inte vägen utan han dog 2½ månad efter att vi köpt honom.
Så där ser man 2/4 hamstrar från djuraffär fick leva ett normallångt hamsterliv, 1 var galen och en blev sjuk. Och en hel del fel gjorde man då när man helt litade på vad de sade i djuraffären.
Nu 4 år senare har jag hittat iFokus. Emma har sin Alex från Sulfidas och han bor i ett jättepalats, just nu har han inget Hjul men ett tefat och ett stort hjul står på inköpslistan. Alex får min egenkomponerade blandning av olika gryn, frön, linser mm, grönsaker varje kväll och 3 gånger i veckan får han någon typ av Färskmat. En helt underbar liten kille som jag hoppas får vara med oss länge, länge.
Måste berätta en sak till som handlar om att "säkra burarna!".
Min hona Wilmis var ju en rejäl smitare, & de är klart hennes 8 bebbar ska lära sig av sin mor;). Då hade vi katter, & alla 8 bebisarna + mamman var på rymmen i huset med två mordiska katter.
Som tur hittade vi alla, men det hade kunnat sluta illa.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ÄR en ganska nybliven hamsterägare och har liksom inte kommit över det stadiet än om man frågar mig haha ;) Har en djuraffärs-guldis och det är nog min första miss… Ångrar lite att jag inte köpte en med stamtavla och sånt redan som hamsterbaby, denna var 4 månader och hade såklart ingen stamtavla!
Men bra har det gått, han är snäll och rätt så tam, har aldrig sagt ett ljud och bitit bara några få enstaka gånger (kanske 2-3 ggr) och han fyller ett år om ca 2 månader :D
Fast ett annat misstag; BUREN. Jag läste på och eftersom Mini Duna passade med måtten på det ställe vi hade tänkt ha buren blev det en sådan, jag hade ju läst att man fick ha guldisar i en sån! Men i djuraffären påstod dom att nej det fick man inte och visst förstår jag det lite, jag fick min guldis ändå men längtar efter att få köpa en stor, rymlig Bur att inreda med massa skojiga saker! Och det ska bli av snart :)
Diezel första kvällen hemma:
ganska mkt misstag har jag gjrt.. hehe :S
saltsten & kalksten & mineralsten (det är typ saltsten med mineraler i ) vart jag än läste så sa alla att det var bra att ha det, ända tills jag kom hit. jag har också en flaska med extra vitaminer att ha i vattnet (använder ibland)
Hjul, jag hade ett sånt där järnhjul med mellanrum.
ja, jag tror det var det.
Jag är en som som älskar att bada djur (vissa djur kan man bada och de bada jag) men hamster får man INTE bada med jag badade honom (intye Harley en annan som är död nu :'( )… Det var väl mitt misstag men min syster , hade en hamster innan. hon la honom i balkongen på sommaren , han blev så varm att han fick hjärt attack och dog 
R.I.P Chiko & Klumpen…
Jaa du… Har haft rätt många mistag genom åren :P Den första hamstern fick jag när jag var 5 år( Jag var väldigt ansvarsfull sa mamma :P ) Så vi köpte en på 1 mån och den var tam redan när jag fick den , men hade både hamstervadd,liten Bur,saltsten,tog upp den 5 gånger i veckan… Ja rätt mycket med den andra med bla… att den hade alldeles för litet Hjul och den var 4 mån när jag köpte den!! :O mycket mer har hänt men ingen har blivigt skadad så det var ju bra… Orkar inyte berätta mera xD
Ja… jag her ju inte vatit hamsterägare länge, men för att övertala mamma om att få bli hamsterägare så läste jag på som en tok, och hittade till Hif tidigt, så jag fick bra tips från 'experterna'
Det enda jag kan komma på nu är väll att jag har köpt hamsterblandning som det är solrosfrön och nötter i, men jag plockar ut de onyttiga just nu..
Sen har jag en liten gallerbur (med minimum mått) för tillfället, då jag fick den av pappa. Men förhoppningsvis får jag en SAMLA låda i morgon. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Usch vill jag inte säga haha, jag och min syster badade våra hamstrar i kranen, men ännu värre hade vi simskola med dem
Sen satte vi ut dem på en flotte och sköt iväg den i vår damm så fick dem sitta där… Sen gick vi ut med dem i koppel. Vi satte ner tvättlappar där dem kunde bo i men det resulterade i att ena hamstern fick en tråd runt sitt ben och gnagde av benet, det var en dvärg men den levde i 3 år med 3 ben iallafall. Varje vecka hade vi ''hamstrarnas dag'' och då fick dem komma upp ur buren, det var bara då. Men det var också då vi gjorde sånna här hemska saker 
Dem fick ALDRIG något annat är fröblanding. Jag kommer ihåg att då och då mosade vi fröblandningen till Barnmat, så det ar den enda variation dem fick…
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Jag var 9-14 år när jag gjorde en del dumma misstag. Får väl skylla på att internet inte fanns (för vanligt folk i alla fall) och att jag bara hade biblioteksböcker tillhanda.. Men de innehöll ju inte fullt så mycket information.
Det dumma jag gjort var att vi hade små gallerburar till alla hamstrarna, och för små Hjul. Jag ville gärna ha en sådan stor gallerbur med flera våningar, för de såg så roliga ut. Men de var alldeles för dyra för mig när jag var i den åldern, och mina föräldrar trodde ju att burarna de hade var alldeles lagom stora.
Min första hamster hade saltsten (som de sagt på djuraffären att de skulle ha..) men den tog vi bort sen eftersom han aldrig slickade på den. Sen struntade vi i det till följande hamstrar.
Samma sak med hamstervadd, som följde med när jag fick min första hamster. Han fick ha det första gången innan buren städades, men sen tyckte mamma det var för dyrt att köpa nytt, så då blev det hushållspapper istället 
En annan sak var att vi fick oplanerat ungar när jag var 10 år. Vi hade köpt en hamster som redan var dräktig, utan att vi visste om det. Vi visste inte hur man tog hand om en mamma med ungar (fanns ingen information om det som sagt), så vi lät mamman få sin vanliga fröblandning och sådär. Tog inte bort hjulet heller. Men ungarna och mamman klarade sig i alla fall fint.
Sen när jag var 14 nånting så parade jag en zoo-affärs-hamster med min kompis hamster som då var väldigt gammal (han var nog 2,5 år). Jag minns inte ens hur gammal honan var, det var liksom inget vi tog hänsyn till. Hon var rätt ung i alla fall. Men allt gick bra, och hon fick tre ungar som vi behöll allihop.
Jag har mina första hamstrar just nu har nog gjort några misstag men jag när det handlar om djur är jag ett riktigt kontrollfreak jag läster 17 böcker om hamstrar och började plalnera ett halvår innan, och hur många listor om vad dom fåtr äta och inte äta vad dom ska ha i buren mm. det låter bara löjligt att säga….
// Nadja