Min hamsterkull...
Det hela började med att min systers dvärg (Mohammed) blev gammal och dog. Hamsterlös kan man ju inte vara tänkte jag och gick, lagom oseriöst, och köpte en liten flicka på djuraffären. Hon visade sig vara en riktigt otrevlig liten sak och fick heta Nakhre. (Indiska, betyder typ "svårflörtad flicka") Men hon visade sig också vara väldigt lätt att arbeta med och hon vart tillslut en väldigt mysig hamster. Jag läste på en hel del om dvärghamstrar och förstod att dom, tvärtemot vad dom sa på djuraffären, skulle sitta i par. Det bar iväg till djuraffären för att köpa en till. Det vart en svartögd vit (Dilute Platinum heter det, va?) liten flicka som fick namnet Sahara. Men när jag såg hur liten hon var i jämförelse med stora, argsinta Nakhre vågade jag helt enkelt inte sätta ihop dom, jag var för rädd om min nya lilla skatt.
Tiden gick och både Nakhre och Sahara växte och växte. Jag började bli misstänksam om att Nakhre skulle vara en hane, men trotts mycket jämförande och massa bra bilder att titta på vart jag aldrig helt säker. Sahara började bli rastlös och understimulerad. Med hjälp från DHiF så kom jag fram till att det bästa för dom vore att få bo ihop. Sagt och gjort, dom fick flytta ihop och trivdes som fisken i vattnet. En vecka gick det innan jag insåg att jag hade haft rätt i mina föraningar; Nakhre var en hane! Jag kom på honom med att försöka göra fler hamstrar med Sahara och dom fick flytta isär igen. Tanken var att jag skulle köpa sällskap till dom, men jag ville vänta tills jag visste om Sahara var dräktig. Jag vill ju inte gärna sitta med massor av hamstrar!
Så där fick dom sitta, helt ensamma, i väntan på besked om det skulle ploppa ut några småttingar. Jag började känna mig som en riktigt dålig hamsterägare och funderade på om jag inte skulle ta och kolla mig runt efter bättre hem istället. Inte vart det bättre av att kattskrället inte kunde låta dom små vara ifred och stressade dom hela nätterna. Innan jag hann bestämma mig så hände det; katten bröt upp båda burarna och hamstrarna kom lös! Hela natten hade dom varit lösa när jag upptäckte det, och jag lyckades bara hitta lilla Sahara kurandes under min byrå. Jag trodde Shaitan (som han hade fått byta namn till, betyder djävul på Indiska) var förlorad för alltid. I nästan 2 veckor var han borta innan han, helt mirakulöst, dök upp igen! Hur han hade överlevt så länge i ett hus med 4 mordlystna katter och lika många hundar är ett mysterium, men det hade han.
Jag började leta hem åt dom men hann inte komma så långt innan nästa bomb slog ner; Sahara är dräktig! Jag vet inte om dom lyckades få till det under natten på rymmen eller hon, som jag förstår att dvärgisarna kan göra, fördröjt dräktigheten från tiden dom bodde ihop. Men faktum kvarstår; Jag ska få en kull hamsterbebisar!
Nu vart det ett väldigt långt inlägg, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig. Ville också gärna förklara hur det blev såhär och varför jag kommer göra som jag gör.
Jag kommer att sälja alla ungarna och även föräldrarna när dom är gamla nog att flytta. Jag känner att jag inte kan ge dom det hem dom behöver helt enkelt. Men självklart kommer jag ta hand om kullen på bästa sätt. Jag har läst på massor om hamstrar, men man kan ju aldrig veta för mycket. Jag kommer säkert ha massor att fråga om!
En sak undrar jag om redan nu. Jag har läst på lite om hamstergenetik, och vad jag förstår så blir det Platinum av kombinationen Black Eyed White + annan färg (Agouti i det här fallet). Stämmer det?
Jag har iaf redan bestämt ett kulltema: Faluns Vägar.
Hanar:
Koppartorget
Vasagatan
Malmstigen
Ryckepungsvägen
Rörosvägen
Honor:
Hasselvägen
Månstigen
Jungfruvägen
Haminavägen
Lugnetleden
Båda:
Hosjöstrand
Slaggatan
Nej, jag tror inte det kommer bli så många ungar, men det kan ju bli väldigt ojämn fördelning av könen…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Men du kan ju behålla en bebis av varje kön och låta sitta med mamman respektive pappan. Eller kanske bara behålla mamman eller pappan och sitta med en bebis.
Du behöver ju inte sälja allihopa, jag antar att du skaffade hamstrarna för att du ville ha hamstrar. Det behöver ju inte vara alla eller ingen som gäller.

Jag håller med #1 du kan ju behålla två.
Du är ju inte dålig på att ta hand om dom bara för att du misbedömde könet, sånt händer ibland:)
Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är
Visst vill jag ha hamstrar, dom är alldeles underbara små varelser! Men jag vill inte känna mig som en dålig hamsterägare iom att katten hela tiden stressar dom och risken att hon bryter upp burarna igen och tar dom. Jag kan skilja katten från hamstrarna en tid medans jag har kullen, men det kommer inte fungera i längden. Då säljer jag dom hellre.
Men jag kommer självklart vara väldigt nogrann med att dom hamnar i bra hem. Jag behåller dom hellre än sälja dom till någon som jag inte tror kommer ta hand om dom på bästa sätt. Det är just för att jag är så mån om mina djur som jag hellre säljer dom än att behålla några och hoppas på det bästa…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Kan du inte ha hamstrarna någonstans där katterna inte kommer åt.
Jag har både katter och illrar hemma men inte i närheten av hamstrarna.

Då förstår jag varför du känner att du vill sälja alla…
Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är
#4 Nja, det funkar inte. Det är också en lite komplicerad historia:
Jag bor hemma just nu med mina råttor, hamstrar och katten. Gnagarna är inte särskilt populära, så dom måste jag ha på mitt rum. Även katten måste vara där på natten eftersom hon inte kommer överens med syrrans katt. Dom började bråka när hon kom i puberteten och det hjälpte inte med kastrering. Så dom får gå fritt i skift tills jag flyttar. Ännu värre blir det när jag flyttar eftersom jag kommer bo i en liten etta, blir lite svårt att skilja på djuren då…
Varför jag köpte hamstrar när jag har en katt? Tja, hon funkar ihop med råttorna, jag kan ha dom lösa i rummet när hon är där utan större problem. Trodde det skulle funka lika bra med hamstrarna, men icke…
//Lamina
Kan tilläga att jag hade turen att Sahara åtminstonde är gammal nog att bli mamma. Hon är är född i mitten på Maj eller något tidigare.
Ungarna lär ploppa ut vilken dag som helst, kanske har dom redan kommit. Jag vill inte gräva runt i buren och störa så jag lyssnar efter pip istället. Kan man höra hamsterungarna pipa?
//Lamina

Hon kan ju vara för gammal för sin första kull. Har ingen koll vilken ålder som gäller för dvärgar faktiskt.
Hmm… Det har jag helt glömt! Har för mig att jag läste 1 år nånstans, men sen kom jag på att det gäller för råttor. Kanske har jag blandat ihop det? Nu vart jag orolig… *springer iväg och letar rätt på lite info om det*
//Lamina
Damn it! 6 månader är högsta rekomenderad ålder vid första kullen. 1 år om hon fått kull innan. Inte bra…
Har dock hört om folk som har tagit första kullen på honor över 8 månader utan större problem. Jag kommer hålla extra koll på henne och hoppas på det bästa.
//Lamina
Än har det inte kommit några bebisar, men så räknar jag med att dom bör komma senast Onsdag. Någon som vet hur länge det brukar dröja efter att man kan se tydliga bebisbulor och små tuttmärken? (antar att det är dom små märkena jag ser på hennes mage när hon reser sig på bakbenen)
Jag städade hennes Bur igår och la in massor av papper som hon kan bädda med. Men hon verkar inte så pigg på att bädda, hon springer mest bara i sitt Hjul hela natten. Ett litet bo har hon slängt ihop, men det är inget i stil med vad hon brukar göra. Är det normalt?
//Lamina
Jag försökte med att ta bort hjulet, men då började hon gnaga på gallret istället…
//Lamina
Alltså, hon blir väldigt lätt understimulerad och det är ju inte så bra. Men å andra sidan så är Shaitan det lugnaste djur jag träffat, det med ett dussin lata hankattskastrater inräknat, så jag hoppas inte ungarna ärver allt för mycket av hennes betéende.
Ungarna har kommit nu, btw. Jag kollade till henne en sista gång innan jag gick och la mig och det peps litegrann inne i huset. Jag lät henne vara för att inte stressa henne eftersom allt verkar gå bra. Hon har varit ute och druckit lite och ser betydligt smalare ut, men pigg och frisk. Så jag kommer hålla mig vaken ett tag till och lyssna efter om nånting verkar gå fel, men allt verkar ha gått bra hittills! :D
//Lamina
Kan man räkna ungar genom att kolla hur många spenar som det sugits på? Hos grisar har ju varje unge en egen spene, kan det vara så hos andra djur också? Jag vill ju inte störa mamma hamster, men hon är ute och går då och då och brukar resa sig på bakbenen för att kunna se mig bättre, och då passade jag på att räkna spenar. 3 stycken var det, betyder det att det är 3 ungar eller bara 1 eller 2 som sugit på flera spenar?
//Lamina
Visste inte ens att man kunde se spenar på hamstrarna, hihi. Så det tvivlar jag är något som man kan gå efter.
Tror nog grisar är ett av få djur där alla har en egen, är då inte så på t ex hundar.
Lycka till med de små, du kan väl kolla kön när de är omkring 8dgr (gäller detta även dvärg förresten, hmmm?) men utöver det inget petande förens de har öppnat ögonen.
Och absolut inte fota förens dess
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Nej, jag fick kolla noga, noga. Kan mycket väl ha räknat fel också, men tror inte det. Men jag får se hur många det blir. Skulle gissa på mindre än 3 i vilket fall eftersom jag inte kan höra mer än 1, möjligtvis 2 som piper. Fast dom kanske inte piper alla på en gång, så det kan man nog inte heller gå på.
Jag tänker iaf vara väldigt försiktig med ungarna. Mamman blir ju som sagt väldigt lätt understimulerad och jag tror också hon är lite väl stresskänslig. Så här kommer inga ungar petas på förens dom börjar krypa ur boet. :D
//Lamina
Låter bra, tänkte bara att de kan vara värt att nämna då jag vet att man inte har samma regler när de gäller råttbebisar, där verkar mammorna oftast vara helt ok med att man lyfter omkring o fotar bebisarna redan "från födsel"
--------------
Jo, råttor med ett bra temprament brukar inte ha något emot att man pysslar med deras ungar, precis som katter och hundar. Vet inte om det beror på att dom är mer utpräglade flockdjur (fast det är ju inte katter…) eller om det för att dom har avlats på längre så att man har avlat in det betéendet. Skulle vara intressant att veta faktiskt…
//Lamina
Får man säga grattis? 
Vilken historia.. det jag kan lägga till är väl att en del hamster mammor tycker det är ganska okej att man tittat på ungarna när man kollat könen på dem, medan andra kan bli stressade och börja flytta runt på dem osv..
Men råttor är ju generellt sett väldigt annorlunda motför hamstrar, på många sätt! Varför det skiljer så pass mycket har jag däremot inget svar på. Men det är en intressant parentes; varför är hamstrar mer vaktiga av sig när det kommer till ungarna?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#20 Det får du. Bebisarna må vara oplanerade och aningen oönskade, men ack så välkomna och älskade! Jag låg och lyssnade på deras pipande länge, länge innan jag somnade, det måste vara det sötaste ljudet i världen! <3
//Lamina
ÅHH, näh vad avundsjuk jag är! Grattis!!

#22 Haha, låter som en konst att både vara oönskad och välkommen. Lycka till med bebisarna! Menar du att du ska sälja alla hamstrarna inkl. de vuxna eller bara sälja iväg ungarna ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag kommer att sälja alla hamstrar, ja. Jag har förklarat varför om du läser alla inlägg. :)
//Lamina
Nu kan man höra att det är minst 2, säkert 3 eller flera i kullen. Tycker det borde vara en hel hög med tanke på att hon vägde hela 15 gram mer än normalt när jag vägde henne 3 dagar innan födsel.
Min syster frågade mig om det inte var frestande att kolla på ungarna. Inte alls, svarade jag, det duger så gott med att bara lyssna på dom. Men när dom piper för fullt som dom gör nu är det faktiskt jäkligt frestande att bara lyfta liiiite på huset för att räkna ungar. Men jag har större självkontroll än så. Lite lättare blir det väl av att jag fick hem två små råttpojkar förra veckan som jag kan gosa med när bebissuget blir för stort! :D
Och visst är det en konst att vara oönskade men välkomna. Mina bebisar klarar av sånna konststycken redan nu, tänk då vad dom kan klara av när dom blivit stora! ;)
//Lamina
Kom just på att Sahara inte alls är född i Maj utan måste vara född i mitten på Juni! Jag köpte henne i slutet av Juli, ju. Inte för att det spelar så stor roll, hon är ändå för gammal för att få en kull, men inte lika mycket för gammal iaf…
Varför har man den åldersgränsen egentligen? För om det har med problem att föda vid högre ålder att göra så är jag (hon) ju ändå utom fara nu..?
//Lamina
Som jag förstått de hela så är det riskerna med en graviditet o förlossningen som är riskfaktorerna, vet inte hur hamstrar har med bäckenet, vissa djur stelnar de på när de blir äldre, är de så med hamstrar så kan även de vara en bidragen orsak, men de faller ju under förlossnings problem iofs.
Men hon har ju inte passerat åldern för "andra" kullen så att säga så då tror jag att riskerna är mindre än om hon t ex hade varit över året o fått första kullen.
--------------
Ja, trodde väl att det var något sådant. Ungarna är ju en dag gamla nu och Sahara mår fortfarande bra, så då borde ju allt vara lugnt. :)
//Lamina
Att det skulle vara så jobbigt att ha en hamsterkull! Ibland piper dom inte alls, det är dödstyst i buren, då blir jag orolig att dom har dött eller nått. Ibland piper dom så mycket att man tror att dom har ont eller är döende… Fast jag vänjer väl mig antar jag. :)
//Lamina
#30 Det enda dom gör är ju att sova, sova, dia, sova, dia, sova.. så inte konstigt det är tyst ibland å pips ibland hehe
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag har bara en tanke.
När det gäller kaniner måste man kolla ganska direkt om det finns någon död bebis. Annars kan den förgifta de andra ungarna.
Gäller inte det hamstrar?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Så vitt jag vet brukar dom flesta gnagare äta upp döda bäbisar..?
//Lamina
Kanske stämmer bra. Kaniner är ju inte gnagare så det kan ju förklara varför det är annorlunda ;)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Ungarna växer och frodas, tror jag. Dom piper fortfarande som dom ska i sitt bo iaf. Min syster tyckte hon skulle vara duktig och gav en bit tomat till Sahara häromdan. När jag fick reda på det letade jag igenom hela buren men kunde inte hitta den. Eftersom jag läst att hamstrar kan släpa in frukt i boet där det kan ruttna så kände jag mig tvungen att titta där också. Vi plockade ut Sahara och lyfte lite försiktigt på boet. Ingen tomat där såvitt vi kunde se. Men vi passade på att räkna ungarna (utan att röra dom såklart) och det var 6 stycken, 2-3 mörka (Agouti) och 2-3 ljusare (Pearl). Jag tyckte det var lite olika nyanser på dom, vet inte om det är vanligt med stora nyansskillnader eller om jag kan ha haft turen att få Sapphire i kullen. Eller är det olika Pearl kanske? Jag förstår mig inte riktigt på dendär genetiken…
//Lamina
Jo visst ska dom ha det, och Sahara får massa nyttigheter. Men jag brukar hålla koll på henne när hon äter så hon inte släpar in något i boet.
//Lamina
#16 På en korthårs hamster kan man se spenarna ganska lätt om hamstern är av ljus färg som ex gul,creme,chinnamon mm. Där emot är det lite svårare att se om hamsten är av mörk färg. På en långhårig hamster är det lite svårare att se spenarna på även fast hamstern är av den ljusare sorten. :)
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Fast nu finns det ju inte lh-hamstrar bland dvärghamstrarna…
//Lamina
#40 Det stemmer! Det fiins enbart kh hos dvärgar. :) Så man borde se spenarna ganska lätt. Brukar synas när man lyftar upp honan och magen blottar. Då kan man se spenarna som små grå prickar som far lodret ner efter varandra på var sin sida av magen uppifrån ner. Kan också likna som två ränder ungefär. Vet inte hur jag skulle kunna förklara det bättre än så.
Men å andra sidan har jag bara guldar. Men skulle nog tro att det inte har någon skillnad. Det bör vara lika hos dvärgar angående spenar..
Jo, jag såg ju som sagt spenarna och att det var diat på några, så jag förstår precis hur du menar. :)
//Lamina
Räknade lite fel. Eller tja, tog lite fel på dagarna och trodde dom var 8 dagar idag, fast dom bara är 7. Några kön tänkte jag ändå inte kolla, vill inte hålla på att peta på dom. Men en lite mer ordentlig titt tog jag mig iaf. 6 ungar var det även denhär gången, så ingen felräkning och inga döda. 3 mörka, antar att dom är Agouti och 3 vita med mörka ränder på ryggen. Antar att det är rätt som någon sa att Sahara är en dålig Pearl och då lär ungarna vara Pearl Agouti, om jag förstått rätt. Otroligt söta är dom iaf och redan nu känner jag att det kommer bli väldigt jobbigt att sälja dom.
//Lamina
Nu blir jag lite fundersam, ska hamsterungar verkligen börja krypa ut ur boet vid bara 7 dagars ålder? Nu när jag matade Sahara så kom hela 3 ungar ut och satte sig och luktade på hennes päronbit. En av dom bet t.o.m. lite på den, men det antar jag är helt normalt. Men att dom redan börjar krypa ut? Dom har ju inte ens öppnat ögonen än… Söta var dom iaf, men mamma Sahara var inte lika glad åt deras upptåg och släpade byrskt in dom i boet igen.
//Lamina
#44 Japp de brukar börja gå på upptecktsfärd redan då! Det är bara vanligt att hamster bebisar gör det redan som en vecka gammal. :) Inget att oroa sig över… Lika normalt som att mamman hämtar bebin och bryskt slänger bebisen tillbaka i boet som hon säger! FY du hålls här inne… hahaha
Haha, ja det såg ganska våldsamt ut.
//Lamina
Hehe, vänta på några dagar, då kommer alla försöka smita samtidigt o stackars mamma får springa skytteltrafik för att försöka hinna stoppa dem, så sött så
--------------
#47 haha ja, jag håller med att det ser rett så kul och gulligt ut. Fast jag tror inte att våra hamster honor/mammor håller med om saken!
*ASGARVAR*
Ojoj, det är inte lätt att vara hamstermamma… XD
//Lamina
Hehe jag har till och med bevittnat en hona som stoppade in en av bebisarna i kindpåsen som om det vore en broccoli å gick omkring med den där inne.. den överlevde, men snacka om att man blev nojig över att den inte skulle få luft där inne 
Men jo det brukar börja äta lite vanlig mat innan de öppnat ögonen, samt att en del lär sig gå på toaletten redan då! Helt fascinerande 
_
Haha, tänk vad dom kan hitta på dom små djuren. XD
Kan tycka att det är lite konstigt att dom börjar rymma ut ur boet så tidigt. Jag menar, hur klarar dom sig i naturen? Med ett helt gäng små blinda bebisar som rymmer hela tiden, kan ju tycka att dom borde bli tagna av rovdjur…
//Lamina
#51: Antagligen gör guldhamster i det vilda som de flesta andra bytesdjur av den typen - gräver bo djupt nere i marken med massa gångar.
Då spelar det ingen roll om ungarna tar en liten lov ur boet, för det är för långa tunnlar för att de ska hamna synligt för rovdjur.
Tänkte inte på det… ;)
//Lamina
kommer det bilder senare?
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Det kommer komma massor av bilder när småttingarna har öppnat ögonen! ;)
Har btw könsbestämt dom idag, trotts att jag sa att jag att jag inte skulle göra det. Det är svårare att hålla fingrarna borta från dom när dom kryper runt och är så söta än vad jag trodde… I vilket fall, om jag har fattat det hela rätt så är det 4 flickor och 2 pojkar med jämn färgfördelning. Alltså två flickor är Agouti Pearl och två Agouti och en pojke Agouti Pearl och en Agouti. Sen får vi se om dom behåller dom könen och om jag lyckats se rätt, men jag kommer ta bilder på det med sen för säkerhets skull. 
//Lamina
Haha, men kolla, vi kan lästa detta på SHF sida gällande dvärgbebisars uppväxt:
När ungarna själva går ur boet kan man börja ta i dem och städa buren.
Så då är de ju absolut ingen fara att du är där o petar
Rolig fördelning, få se om den håller sig då.
--------------
aw så söta!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Nämen gud så sööta!
Ser fortfarande rosa ut ju, hahaha!
//Nova
Har bestämt namn på ungarna nu. Kan komma att ändra mig och dom kan ju "byta kön", men skriver ner det ändå för att minnas.
Hanar:
Koppartorget (Agouti Pearl)
Malmstigen (Agouti)
Honor:
Rörosvägen (Agouti Pearl)
Hasselvägen (Agouti)
Månstigen (Agouti Pearl)
Haminavägen (Agouti)
//Lamina
#63 Ja, dom är lite rosaaktiga. Men tror dom ser mer rosa ut på bilden än vad dom är…
//Lamina
Idag har en av Agoutitöserna öppnat ögonen. Försökte fota henne men batteriet i kameran är dött och jag kan inte hitta laddaren. -.- Det var väldigt sött att se iaf och stackaren verkade vara helt chokad av allt det nya. 
//Lamina
Idag är ungarna 2 veckor gamla och dom har alla öppnat ögonen. Dom springer runt i hela buren, äter ur matskålen och dricker ur vattenflaskan. Det ser så sött ut, pipen är nästan lika stor som deras huvuden ju! Dom ser ut som små grisar hela bunten, verkligen jättesöta! <3
Just nu är jag inne i en period då jag inte har särskilt mycket tid över till nånting. Jag pysslar med bebisarna när jag får tid, men det känns inte som det är tillräkligt. Hur mycket borde man hålla på med dom varje dag? Jag sticker in händerna och låter dom nosa när dom är ute och springer och lyfter upp någon ibland. Dom är lite rädda för mig, men för det mesta verkar dom helt enkelt inte bry sig. Ibland springer dom in i huset. Jag tror att det är vissa av dom som gör det medans andra inte är lika rädda. Det är ju svårt att se när den enda skillnad man ser är om ungen är Agouti eller Pearl. Borde jag kanske ta bort huset så att dom räddare ungarna inte kan gömma sig..?
Jag börjar bli lite tveksam gällande namnen. Dom verkade så passande när ungarna var påväg, men nu känns dom bara fula. Funderar på om jag ska byta namntema (förslag, någon?) eller om jag helt enkelt ska sälja dom namnlösa. Vet ändå inte hur jag ska kunna skilja på vem som heter vad, dom är ju så lika. Hur gör man?
Jag har varken haft tid eller ork att leta rätt på kamerasladden, så några foton blir det inte idag heller. Men det kommer innan helgen. :)
//Lamina
Bär tema, godis tema, disney tema, djurtema, månads-tema, planet tema m.m. :)
Mvh Alicia.
DU kommer att se skillnad på de lite senare. Färgen och allting ändras. Vissa blir lite rundare medans andra lite speare. Den teckning som dom har nu, kanske kommer att ändras lite, eller så lär du dej skilja på dem efterssom bara. Man kan även skilja på de genom betéendet.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Svarar lite kortfattat bara, men det är ju samma princip som med all hantering och socialicering; ju mer man umgås med dem desto fortare/lättare blir de ju tama.
Nu vet jag inte hur det är med just dvärgar, men allmän hantering av dem (lyfta upp, släppa ut så de får springa, hålla i lite, släppa tillbaka..) såna saker gör mer än man tror. De blir nog mindre tillbakadragna med tiden :)
_
vill ha mera bilder, haha får ju aldrig nog!
//Nova
Ska se om jag kan luska fram laddaren idag och knäppa lite bilder. Annars blir det i helgen. 
//Lamina
Nu när jag skulle ta ut ungarna så upptäkte jag att en av Agoutisarna saknades!
Jag förstår inte hur, gallret är inte glest nog för dom att ta sig ut, jag har själv sett dom försöka utan resultat. Men borta är den och trotts att jag letat överallt kan jag inte hitta den. Jag fortsätter leta men tror inte jag kommer se den igen.
Nu letar jag dessutom desperat efter en dunabur eller liknande så inte fler försvinner. Någon som bor i eller omkring Falun som har en att låna ut eller sälja?
//Lamina
Det händer att mammer äter upp/dödar sina ungar.Även när dom är 14-15 dygn:(
//Nova
Men dom är ju så stora, hur kan hon hinna äta upp hela från en dag till en annan..? Jag har finkammat hela buren och hittar inte ett spår…
//Lamina
Nja man vet ju aldrig med smådjur.
//Nova
Jag har hittat ungen! 
Den hade på något vis lyckats rymma ur buren och ta sig igenom hallen, in till datorrummet. Min syster hittade den bakom datorn, helt oskadd. Det måste vara någon form av mirakelhamstrar vi har. Det är inte första gången dom lyckats överleva mitt ibland alla mordlystna katter och hundar. Pappa Shaitan gjorde det ju i över en vecka. Syrrans gamla hamster, Mohammed, klarade sig i 4 dar innan han blev hittad. Det är ena små överlevare helt enkelt.
Jag tog en knippe buntband, gick igenom buren grundligt, och har nu buntat för varenda gallerbit som kan liknas vid ett hål. Har dessutom tagit min ena byrålåda, ca 10cm "djup", och ställt buren i den. Lyckas dom ta sig ut ur buren ramlar dom bara ner i den och kanten på den lådan tar dom sig inte över. Har även satt totalt djurförbud på mitt rum, så nu är ungarna 100% säkra! 
Men man ska aldrig underskatta ett gäng äventyrslystna ungar har jag lärt mig.
Ungarna har nu fått byta namn. Nytt kulltema är himlakroppar:
Ceres (Dvärgplanet) Agouti hona
Eris (Dvärgplanet) Agouti hona
Tellus (Planet) Agouti hane
Sirius (Stjärna) Agouti Pearl hane
Europa (Måne) Agouti Pearl hona
Måne (Måne) Agouti Pearl hona
Anledningen till att Måne får heta Måne och inte det latinska namnet (Luna) som Tellus gör är för att jag redan haft 2 djur som hetat Luna. Hade dessutom redan föräldkat mig i sötnosen och döpt henne till Månstigen, ville gärna att hon skulle få behålla det namnet.
När bör man föressten kolla könen igen? Jag hade tänkt, repektlös som jag är mot dom stackars små, fota dom "nedre regionerna" och lägga upp för lite hjälp. Men laddaren fortsätter att vara borta och jag får nog fota med mobilen istället. Den är nog inte bra nog för den sortens foton helt enkelt. Men frågan är väl om dom fortfarande är för unga för en ordentlig könsbestämmning?
//Lamina
Tänkte precis skriva det, men du hann hitta den lille, de går igenom "i stort sett" allt galler även toppgallret på en duna. Småååå hamstrar, hihi.
--------------
Men hur tar dom sig upp till gallret i en duna..? 
//Lamina
Har gjort en andra könskoll nu och dom verkar behålla könen. Jättebra tycker jag som var lite rädd att Måne skulle visa sig vara en hane. Jag vill så gärna behålla henne och Sahara. Men är livrädd att hamstrarna ska komma på rymmen igen eller katten ska öppna buren eller nått annat hemskt, jag vågar inte ta risken. :'(
Har fotat hamstrarna lite idag. Gruppbilder med mamma och lite individuella bilder på Pearlflickorna. Tanken var att det skulle bli på alla, men har inte lärt mig att skilja på Agoutisarna ännu. Och Sirius råkade jag visst glömma helt… Men Måne och Europa blev det lite bilder på iaf. Har fotat med telefonen, så vet inte om det blir bra bilder, men vi får se om någon blev bra nog att ladda upp (och om jag lyckas lista ut hur man får in bilderna i datorn till att börja med). :D
//Lamina
#79 Om man t ex ställer ett hus under, men de kan inte göra superhopp rakt upp, så bara man tänker sig för vid möbleringen så är det ingen fara
--------------
Några bra bilder blev det inte, men vad kan man vänta sig med en mobilkamera och springiga ungar. Men slänger upp några ganska ok bilder. Och så några helkassa som jag bara inte kunde slänga. Vi börjar med sötnosen Måne. Europa kunde inte sitta still så hennes bilder var bara suddiga vita fläckar. Men Måne är lite "lugnare" och jag fick till 2 ok bilder. <3
//Lamina
Det var då ett par söta små krabater! De har verkligen växt och utvecklats bra de små bebisarna! BRA JOBBAT! :)
#57 Ja han ser verkligen lugn,harmonisk och avslappnad ut! Ser ut att vara en toppen dvärghamster när det är fråga om personlighet och temperament.
Jo, han är min lilla älskling. Jag kan lägga honom på rygg i min hand och klia honom på magen och han ligger snällt kvar, så mysig är han <3
//Lamina
När jag skulle natta hamstrarna nu så hittade jag 2 ungar i "rymningslådan". Det är ju bra, den funkar som planerat. Men nu blir jag lite orolig när det gäller mat och vatten. Visst kan jag ställa två små skålar i lådan så dom har något att leva på. Men jag tror inte jag har några små skålar över… Hur länge klarar dom sig utan det utan att dom mår dåligt av det? Jag tänker om någon skulle rymma strax efter att jag somnat, då kan den ju gå där i lådan 8-9 timmar! 
Nej, tror jag ska gå och leta rätt på något, vadsomhellst, att ha lite vatten i…
//Lamina
På Tisdag är ungarna 4 veckor och redo att flytta. Jag har kollat könen varje dag känns det som och är 11% säker på att dom är rätt. Jag tänker sära på dom på Tisdag och hanarna får flytta in med Shaitan, om det funkar. Annars får Shaitan en egen Bur. Ungarna är så stora nu att dom inte ryms alla i huset, trotts att det är rätt stort och 2 våningar. Dom äter, dricker, boar, sandbadar och är allmänt hamsteraktiga. Särskilt lilla Europa, hon har alltid kindpåsarna proppfulla med mat som hon gärna tömmer ut på ställen hon inte borde (min säng).
Nu har jag en lite undran till. Det finns en tjej som är intresserad av 2 ungar. Hon kan hämta på Söndag, är det för tidigt eller kan ungarna få flytta 2 dagar tidigare? När det gäller råttor så ska ungarna ha en viss vikt innan dom får flytta, är det något man bör tänka på hos hamstrar?
//Lamina

Jag vet att många gör olika. Nu föder jag ju inte upp dvärg utan enbart guld men jag lämnar inte mina förrän minst 4 1/2 vecka gärna 5.
Men oj, jag läste 4 nånstans. Men det kanske är olika för dvärg och guld?
//Lamina

Det är enligt rekommendationerna 4 veckor på guld också. Men många väljer att lämna lite senare. Jag vill att de ska bo några dagar minst utan sin mamma först.
Enligt jordbruksverket är det 3 veckor.
Ok, jag har sagt att jag kan leverera dom vid lämplig ålder om hon inte bor jättelångt bort (typ utanför dalarna). Men annars blir jag nog tvungen att släppa dom på Söndag…
//Lamina
Sålde mina vv vid 4 veckor och jag tror att det är en lämplig ålder. De hade blivit stora nog att klara sig själva, och mamman började bli irriterade på dem. De har ju slutat dia ändå.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är bara tvungen att dela med mig av en liten filmsnutt jag filmade idag. <3
//Lamina
Super sööt film:)
//Nova
hej! jag har några frågor för jag hittar inte svar själv. Hur länge lever en hamster? Är hamsrar letta att ta hand om? Hur litet ska melan rumet vara på burens galler? Hur stor yta borde 1-2 hamstrar ha? Blir ens hamster van vid en snabbt? Om jag ska ha hamsrar borde jag ha 2 då? Ska jag töma buren 4 ggr i veckan om man har 2 hamstrar men bara 3 ggr med bara 1 hamster? Måste man ha mycket tid över till sin hamster? Om ni har svar så kan ni mejla mig på (senna45@hotmail.se) hoppas ni hör av er 
#101 Starta helst en egen tråd :) men kan svara ändå:
Det är olika hur länge en guldhamster lever, ca 2-3 år. Det ska inte vara mer än en cm mellen galler pinnarna. Hoppas du menar dvärghamstrar för guldhamstrar är solitära och ska inte bo tillsammans. Men burens mått ska inte vara mindre än 50 cm på längden och 25 cm på bredden ungefär. Guldhamstrar ska inte bo 2 och 2 eftersom de är solitära och dödar varandra om de får bo tilslammans eller skadar varandra rejält. Dvärghamstrar brukar trivas av att bo tillsammans, det finns självklart undantag eftersom dvärghamstrar kan börja bråka. En hamster bör helst vara ute minst en timme per dag i ett löst rum eller en timmes kel. Varje/varannan vecka ska buren städas och det tar väl sin lilla tid.
Mvh
Alicia
Mvh Alicia.