Ett par frågor
Hej jag undrar ett par saker,
1. Ska man ge hamstern mat och vatten på morgonen eller kvällen?
2. kan man ha en hamsterbur på golvet? ( jag menar på golvet men vid ändan av min säng, ganska väl skyddat från drag) kan ha en filt under buren om det behövs.
3. hur kan man få dem att vara uppe en viss speciell tid på dagen?
4. Finns det något som jag inte ska ha i en Bur?
snälla svara gärna på de frågorna och gärna så fort som möjigt.
PS! när jag menar på golvet men vid ändan av min säng, ganska väl skyddat från drag

kan svara på fråga 4 …
du ska inte ha hö, salt/kalk/mineralsten samt hamstervadd :)
Jag brukar ge min hamster och möss på eftermiddagarna. Hamster sover ju hela dagen så det är onödigt att grönsakerna och frukten ligger och blir dålig.
Plasthus skall man helst inte ha i en hamsterbur.
1. Hamstern ska alltid ha tillgång till torrfoder/frön och vatten. Det ska jämt finnas framme. Vatten byts varje dag, och torrfodret fylls på när det behövs.
Dessutom ska de ha grönsaker varje dag. Även Färskmat (kattmat, hundmat, Barnmat, potatis, pasta, ägg m.m.) några dagar i veckan.
2. Javisst kan du det, men då kanske ställa något under så det inte blir kallt. samt se till att buren inte hamnar i drag.
3. Hamstrar är nattdjur och vaknar oftast ganska sent på kvällen och sover hela dagarna. Man ska helst inte väcka hamstrarna på dagen, då de behöver sova.
4. Hö, saltsten, kalksten, mineralsten och hamstervadd skall hamstern inte ha. Helst leksaker och hus i trä. Plast blir väldigt lätt fuktigt, eftersom det inte är tillräckligt bra ventilation.
// Sofia

haha oj, glömde plasthus x) heheh
tack men det där med kalksten, sandsten,hö men tack ändå ville bara vara säker på att jag inte glömt något som man inte ska ha i buren.
Men kan man använda plasthus med 2 stora fönster och en stor ingång? det är ganska stora hål och sånt så det borde inte kunna bli fuktigt
#5 Helst inte. Köp ett trähus istället.
// Sofia
ok. men det är ganska svårt att hitta ett passande trähus i djuraffärerna, kan man göra en själv i så fall ska man limma ihop den eller spika?
Asså med passande hus menar jag 15x15x15 eller 15x13 cm hus
ok. men det är ganska svårt att hitta ett passande trähus i djuraffärerna, kan man göra en själv i så fall ska man limma ihop den eller spika?
Asså med passande hus menar jag 15x15x15 eller 15x13 cm hus
#7: Absolut att man kan göra ett hus själv.
Om man limmar eller spikar är väl upp till en själv.
Ska man limma bör man ju dock se till att det är ofarligt om hamstern skulle tugga på huset och riskera att få i sig utav limmet.
Skruva är bäst, då kan man styra träbitarna på ett helt annat sätt än med spik.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
1. Det gör man lite som man själv känner men iom att de är nattaktiva och oftast vaknar till på eftermiddagen/kvällen så kan man med fördel ge dem mat då. Annars finns ju risken att maten hinner ligga och bli dålig (färskmaten). Torrfoder kan man fylla på när som helst.
2. Funkar nog bra, lägg gärna nåt varmt under buren och ställ den där det inte springer så mycket folk..
3. Man kan ju alltid börja vänja dem vid att de får mat vid tex kl 16.00 varje dag så kan de lära sig att vakna lite tidigare. Men det är lite olika från individ till individ vad de har för dygnsrytm. I det stora hela föredrar jag att de får vakna till när de själva känner för det. Men justera med någon timme spelar väl mindre roll :)
4. Absolut inte hamstervadd, inte heller hö eller halm, för små plasthus och för litet Hjul. Sen kan man med födel avvakta med Hjul tills hamstern blivit ett par månader och växt klart. Mindre risk att de överbelastar rygg etc. Det är absolut inget måste att ha springhjul i buren, det får man försöka av göra själv- om hamstern springer i det lagom mycket så funkar det fint. Men blir de helt tokiga i det och springer jämt bör man ta ut det då det inte är speciellt hälsosamt i längden..
Sen vad gäller hus- ett trähus eller en vanlig kartong funkar utmärkt. Alternativt att man bara slänger in en massa toalett/hushållspapper som hamstern själv får bädda med. Det går de också 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
ok tack :)
jag undrar en till sak och det är att vi har gjort om vårt golv med linoleum eller hur det nu stavas (trägolv) jag tänkte att man kunde göra en extra våning av det som är kvar eftersom det är nog ganska hårt, är trägolv giftigt för hamstern att få i sig eller?
#7#8 om du inte vill bygga ett hus så kan du göra som jag .Köp ett trähus som är stort nog för ett marsvin.Jättestort och dom har plats att sova + att samla maten i.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
jo jag vill bygga ett hus. men kan man använa linoleum som en extra våning?