Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3619 ggr
thildatessie
0

vad behövs?

Hej,

min lillebror som är 9 år vill skaffa hamster. Det är inte 100% säkert att han får det men  om han får det så vill vi ju veta mkt. Han kommer inte att få göra allt själv och han är mkt medveten om att man måste vara försiktig. Både han och jag har läst massa fakta i böcker och på internet, men jag vill ändå veta mer från er vana människor. så vad ska man ha i buren? allt från leksaker till mat. ja, jag vill veta all fakta ni vet om hamster. och det kan nog bli mycket ^^

SandyCipper
0

Det man kan ha som underlag i buren är spån och toa-lätt , men jag använder spån :)

Ska han ha en dvärghamster eller guldhamster?
Glöm inte att dvärghamstrar ska leva 2 eller fler!

thildatessie
0

#1 jo, jag har kutterspån till mina marsvin så det går väl bra för hamster med? vi vet inte riktigt det än för han vet inte om han får än men jag tror att det blir en guldhamster. som ska vara ensamma jag vet :)

Mexxie
0

Precis. Guldar ska bo ensamma.

SandyCipper
0

Okej, om ni ska ha 2 dvärghamstrar så pm:a mig!

Schniigel
0

Det viktiga är att ha en Bur med mycket utrymme men inte glömma att dom ändå måste ut och motioneras! (:

thildatessie
0

okej, jag har sett att en del har sina/sin i akvarium med spån i så att dem kan gräva? någon här som har det? lägg ut en bild på er Bur! :)

Schniigel
0

Ja rymliga akvarium eller IKEA lådor är bra, min kompis har fyra stycken 130l samlarlådor från IKEA och det tycker jag är ett ganska bra mått. Har tyvärr inga bilder på hennes men hon finns här på HIF så hon kanske lägger upp en bild när hon ser detta.

thildatessie
0

okej, men hur stora mått har ni då? är det ingen som har sånna (åh minns inte vad dem heter..) speciella burar till hamster, ni vet sån med plastväggar eller så runt,? finns ju sånna jättesöta med två våningar. om man bara har en då..  hur stort ska en hamster ha som minst? alltså inte för att jag ska ha det men vill veta vad man får ha som minst så att jag fixar en större

Schniigel
0

Duna?

thildatessie
0

ja så heter det ! :D

thildatessie
0

äter hamster hö? och vad har ni för blandningar för maten? vet att en del har musli, och sen ska man ju ha frukt med. grönsaker?? vad får era?

Mexxie
0

Hö ska de inte ha.

Har för mig att det finns en artikel ang. mat.

amandapi
0

En dunabur fungerar bra. jag personligen tycker dom burarna är super, jag tycker inte om gallerburar då de kan lätt gnaga galler och få fula nosar. När det gäller överlag av burar är större bottenyta att föredra framför höjd, då hamstrar lätt ramlar ner och kan skada sig.

Kutterspån blir bra underlag. Och köp ej hamstervadd från djuraffären, vanligt toapapper är det bästa som bomaterial. Hus behöver de inte, men ska du ha så ska du ej ha plasthus, de blir för instängda och de kan få ful päls av det.

Hö ska hamstrar absolut inte ha. Ang maten så finns det en massa att köpa på djuraffären, jag brukar köpa en hel del olika i lösvikt som jag sedan blandar ihop. Frukt/grönskaer bör de ha i princip varje dag och de kan även få tillägg som barngröt, Barnmat osv ett par ggr i veckan. Kött ska man ge nån gång i veckan också.

Trotds en stor Bur så bör hamster komma ut varje dag och få springa av sig och leka/busa. Man kan bygga en lekhage eller bara ha den lös i soffan när man kollar på tex tv.

Ett Hjul är inte ett måste men ska de ha ett ska det vara minst 18 cm i diameter.

Hmm, vad mer kan du tänkas behöva veta?

Tror det är lättare om du ställer frågor och vi andra svarar, så svå¨rt att komma på allt man ska skriva såhär.Glad

JaneDoe
0

Är det en långår,framförallt hane är spån inget bra då det fastnar i pälsen

thildatessie
0

okej ,tack så mkt :) tycker också att duna verkar bättre :) varför inte långhårig hane? kissar dem mer, eller alltså märker revir?? vad är det för skillnad på att ha hane eller hona? och vad ska man isf ha istället för spån? eller ah kutterspån

thildatessie
0

och vad tycker ni om att ha sånna rör? hörde en gång att en hamster fastnade i ett sånt och dog… är dem nödvändiga? eller alltså för att hamstern ska vara glad.och ha kul.

thildatessie
0

och det här med  Sand? ska dem ha en sån hamstertoalett? och då ska det vara Sand i den eller? har hört att det finns grov- och slätkornig (?) och att den groca ska vara för att dem ska rulla sig i det eller vad var det?

JaneDoe
0

Långhåriga hanar så pass lång päls så spånet trasslar in isg i spånet därför är dte int ebra att ha spån till långhåriga hanar

Sigriiid
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rör kan de absolut ha att leka med men det är väl ingen nödvändighet. Toa och hushållsrullar är roliga de också =)

Sand är bra! De kissar där i vilket gör att burstädningen blir klart enklare ^^ Dessutom så gissar de att gräva i det. Chinchillasand eller lite mer grovkornig är bra, blästersand tror jag att det heter? Finns på djuraffärerna iaf =)

Akvarium har jag som Bur, enbart, har testat både galler och duna men gillade ingen av dem.

Bifogar en bild på mitt ena kar där en guldis bor, det är 90x40x43.

Som burströ rekomenderar jag aspspån. Luktar ingen, dammar inget och är snyggt!

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

thildatessie
0

okej, men vad är det för skillnad på aspspån och kutterspån då?

och hur städar du din Bur, akvariet då

thildatessie
0

men oj vad fint det var! och stort ser det ut som! är det bara en i den? och där fram. har du bara en kortare glasskiva där? för hur ska man annars ta ut hamstern? jättefin iallafall!! ska visa den för  lilllebror

Sigriiid
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aspspån har absolut inget damm, skickar med en bild på att du får se =)

Japp, det är bara en hampis i det just nu. Snart bor det två små robbar i det då guldisen ska få ett större Oskyldig

Jag har en liten sopborde och en skyfel (en sån där ltien med typ 15 cm skaft) och sopar upp allt spån sedan så sprutar jag lite med en sprayflaska och torkar ur med en trasa. Men faktum är att jag typ aldrig behöver städa buren, ja… minns inte ens då vi gjorde det senast… december kanske. Hon har en skål med Sand där hon gör ifrån sig så det är bara till att rensa den var eller varannan dag.

Vi plockar bort gammal Färskmat vart efter och plockar även ur torrfoder som hon sprider runt så att det är ordning. Luktar inget om hennes Bur och den e superfräsch =)

Karet är tyvärr lika högt i framkant som i bakkant. Vi har gjort en ritning på ett kar som vi tänkte specialbeställa till robbarna, men nu känner vi att Sigrid (guldisen) behöver större så de får ta hennes nuvarande.

Vi får tag på henne genom att sticka ner armen. Hon kommer alltid framspringande om vi lockar på henne så det är inga problem, dessutom så är kanten bara 40 cm hög =)

// Emmily

Sigriiid
0

Här är ritningen som vi gjorde. Skickade till en massa glasmästeri och det kostade mellan 850-3000 kr att tillverka detta. helt klart värt ^^ Ska skaffa i framtiden då vi behöver fler burar till robbarna.

Men en guldis behöver ju klart högre kanter…

Ursäkta OT

// Emmily

thildatessie
0

okej, tack så jättemkt! tror inte att min bror har plats för ett så stort i sitt rum, så det får bi en duna. iaf till att börja med =)