Överlevaren Totte..
Min lillebror kastade efter ett bråk iväg Totte. Totte landade på rygg och i vanliga fall bryter de både rygg pch nacke men Totte klarade sig oskadd. Dock har han väldigt ont så han sover mer mer han klarade det och jag har känt igenom hela honom och han klarade sig oskadd.
Oj vilken tur att han klarade sig:)

Du skojar!! Kastade din bror iväg din hamster???
Hur vet du att han klarade sig oskadd om du säger att han har ont? Man kan väl inte kasta ett stackars försvarslöst djur?
Nej men jag har känt igenom hela honom och han verkar inte ha brutit något. Men jag tänker mer på smällen när han föll. Han äter och sprang lite i hjulet idag. Men min bror är dessutom 3 år.

ojoj så olyckligt att din lilla lillebror gjorde så.
hoppas han inte gör om det.
jag hoppas ni har förklarat för honom hur ont det gjorde på totte.
säg att det gör lika ont som om han skulle ramla ifrån gungan i hög fart el jämför med nåt annat så han förstår å inte gör om det.
tyvärr kan totte ha fått inre blödningar el nån annan inre skada.
håll koll på totte men låt han få vila mkt. han behöver få sova bort chocken å värken.
Ja det är jag också rädd för men han äter ganska bra. Han fick ris och wokgrönsaker igår och det åt han av, imorse fick han lite musli av mig och det äter han. Men han verkar pigg i övrigt men mamma sate dit hans trähus men det tog jag bort och la dit mer toapapper så jag kan hålla koll på hur han andas, nu får han bara sova ordentligt. Jag tänker inte väcka honom, han vaknar själv när han tycker han är redo. Kollar dock boet med jämna mellanrum för att se om han andas. Men jag tror han klarar detta, det tror mamma också. Han reste sig upp och gick lite efter fallet. Men något mer tips på vad jag kan göra?
Kan ju mejla elr ringa till Bagarmossen elr Roslagstull om det blir kompikationer.

ser du nåt oroande så ring vet.
just nu kan du bara låta han vara å hålla koll.
låter ju som om det kommer att gå bra ändå.
håller mina tummar.
Jag hoppas det. Jag vill ju så gärna ställa ut honom också. Men vid nästa burstädning ska jag ta bort Hjul å så?

nä han kan få ha det.
ändras för mkt kan han bli stressad av det å uppföra sej konstigt å då vet du inte om han är sjuk el bara stressad.
han springer om han orkar annars så struntar han i det å sover mer.
Tittade till honom och nu börjar jag starkt tvivla på om han klara detta. I början syntes dett inte att han andades, då tog jag bort mer papper och då såg jag att han andades lite men han skakade hela han.

de kan sova mkt tungt å då är det svårt att se deras andetag.
låt han sova ut å kolla ikväll igen
Hoppas han klarar sig! :)

Men gud.. stackars hamster!
Nu blir jag både irriterad och sur.. Småbarn ska ju inte ha tillgång till djur överhuvudtaget utan uppsyn av vuxen. Hoppas verkligen inte att Totte lider, ser du det minsta så ring veterinären!
Jag är så rädd att han ska somna in
. Jag har ju planerat för hela året med hamsterutställningar, min kompis vill komma hit å se han. Jag har if. bestämt att februari blir hans rehabilteringsmånad. Sätter upp utställningar tidigast i vår om han blir bra.
nej gud vad läskigt.. hopaps verkligen att din älskling klarar sej!
Ja vi måste hoppas att han kan vara md på alla utställningar, men oj, asså har du skällt ut din bror nu.. det skulle jag göra.. :P
Håller tummarna för att han ska klara detta :)

#12 små barn hinner ibland iväg fortare än blixten å gör bus.
tror inte hennes lillebror hade tillåtelse att röra totte utan tog honom ändå.
små barn tänker sej inte för,särskilt inte en treåring.de tänker inte på handling å vilka följder det kan få. de är för små för att kunna lägga ihop två så komplicerade saker.
att skälla ut honom hjälper bara för stunden att förklara å ge liknerser som ett så litet barn förstår är det enda som hjälper i längden.
jag lider med både totte och hans ägare, förstår att hon har det svårt idag
Han klarar inte detta, han gör det bara inte
Det är inte samma Totte som förut. Den nya Totte är… hemsk. Han är nästan helt apatisk. Han vill men han kan inte. Jag har inte gått till skolan pga detta. Lärarna blir sura men Totte mår ju inte bra.

#15 Det jag menade var att, har man småbarn, så kan man faktiskt ställa upp buren på en byrå, en bokhylla, vad som helst, där små ungar inte kan nå upp. Väldigt enkelt, och inga olyckor! Elr så kan man ha ett "barnfritt" rum, där djuren är, ha lås på dörren och bara låta ungen gå in där när det är en vuxen med. Väldigt enkelt det med..

jo visst men man räknar inte med att nåt sånt ska ske.
det är alltid enkelt att vara efterklok.
uch vad jag lider nu med tottes matte.
hade ju den stora äran att vara hamstervakt å lära känna totte.
uch å fy om han nu går bort bara 6mån gammal.

#18 Det är alltid lätt att vara efterklok.. men jag tänker alltid på djurens bästa och djurens säkerhet.. det kommer alltid i första hand.. där finns det inte mycket jag inte tänker på. Är ju väldigt enkelt att bara sätta upp buren på en hylla elr en byrå, så slipper hamstern drag dessutom..
Jag grinar nu. Han sitter och tvättar sig í mitt
knä nu =(

tröst kramar till er båda
Håller tummarna här hoppas han blir bra.
mys mycket dom sista..ja vad det blir :'/ lider med dej ebbis
Men om han inte äter vad kan jag göra då?
Kan jag "tvångsmata" honom? Älsklingen måste ju få i sig något.

nä tvångsmata inte.
de har reserver så de klarar minst två tre dar.
att tvångsmata är en stress som förvärra hans tillstånd.
låt han ligga varmt å gosigt å få vila mkt.
inred en kartong med mjukt å skönt bomaterial . kartongen kan du bära med dej.
nåt lock behövs inte men ha höga kanter så han inte kravlar över å slår sej igen
Imorgon städar jag buren. Hn har ju transportburen så den kan jag inreda men hur gör jag med vatten?
Får gå ut å köpa det. Jag ser ju på honom att han har viljan, de små bedjande öhon som säger "Hjälp". Han ligger i sovställning nu i mitt knä.
Han piggade på sig under kvällen lite och sprang i hjulet lite men mer än så orkar han inte. Försöker att inte greppa honom när jag tar upp honom. Han fick tagliatelle på kvällen och det åt han lite av.
Hur är det med totte idag? :) är han bättre/sämre?
Det är mitt fel jag vet. Jsag är en usel matte.
Nu skolkar jag bort mina betyg för att jag är så orolig för Totte men det är typ 20nde gången jag skolkar.
#36, han är lite bättre men man ska ju inte ta ut segern i förskott, det går mju i vågor :S
Hoppas verkligen att Totte återhämtar sig.
Sedan så tycker jag inte att man kan klandra TS, då det var en olycka som skedde, dessutom så är inte TS varken förälder eller ansvarig över uppfostran och uppsikt över lillebror.
jag har en nu snart 4-åring hemma, och jag vet inte om jag har en ovanligt snäll unge eller om han bara är hjärntvättad. Han låter hamstrarna vara och är bara intresserad av dem om jag håller på med dem. Men jag har väl tjatat mitt mantra att hamstrar kan gå sönder och han får inte ha dem själv.
Men visst har han väl kunnat dra katterna i svansen i sina trots perioder bara för att han är arg på mig, och dra katterna i svanser är superförbjudet även det. Så det jag ville ha sagt att små barn är små barn, och förstår inte på samma sätt som vi.

förstår att du är hemma från skolan idag också.
jag å alla hamstrar här hemma håller tummarna,tassarna,klorna osv allt vad det går i hopp om att Totte ska återhämta sej.
förebrå dej inte felet är inte ditt, det är en olyckshändelse.

jag hållar oxå tummar och tassar för totte!!
Tänkte ju göra en liten "madrass" av hamstervadd som man inte dragit isär men nejdå, Totte äter hamstervadd. Fick nästan öppna munnen på honom och dra ut det. Får alltså hitta på något annat. Jag vill ju inte att han ska sova direkt på Toalätt som han har i lådan.

mjukt hushållpapper då?

de äter inte vadden. de bara transporterar den i sin ryggsäck kindpåsarna. väskor kan de ju inte hantera så därför bär de allt de vill ha i sina kindpåsar.
en stressad hona kan stoppa in ungar där å ibland vill hon inte släppa ut dom så de kvävs.
dvärghamsterhanarna tar mat å går till boet med så honan slipper lämna de små första dagarna.
kindpåsarna är bra å stora de rymmer mer än vad man kan tro.
vill han boa nån annanstans än där du gör boet så låt han flytta runt så han får det så som han vill.

Hur verkar han må?
Sådär, Piper när jag tittar till han så värsta choken är ju inte över

Stackarn, hoppas verkligen att han klarar sig!

Men fy, stackarn. Hoppas han blir bättre

Ta honom till en veterinär, snälla. Han mår ju inte bra, tänker du bara se på när han lider? Bättre att han får somna in istället för att plågas en massa.

Jag håller med Bella-R. Det är dags att ta honom till veterinären nu, tyvärr. Det är för hans egna bästa, så han slipper lida mer. Du kan få god hjälp och bra stöd där!
Dessutom mår du själv inte heller bättre av att skolka från skolan pga detta, utan uppsök veterinären!
Det kommer lösa sig, lovar! 
Jag har en bra nyhet det är nämligen att Totte har piggat på sig rejält nu. Han hade kindpåsarna fulla med fröblandning och var lyssnade och så. Inatt sprang han även i sitt Hjul så jag avvaktar med veterinären nu men har gjortiordning en sovlåda till han.

låt han få vara ifred lite å få sova så går det nog bra.
när du tar upp honom låt det i några dar bara vara en kort stund å lyft med två händer så gör det mindre ont på hans blåmärken som inte syns under all hans långa fina päls.
Ska ge han Gurka och försöker att liksom "skopa" upp honom med båda händerna.
va bra att han är bättre :)
skönt att höra :)
Du är absolut ingen dålig djur ägare, det verkar som att du iaf bryr dig, men tills nästa gång kanske du ska tänka på att din bror kanske inte är så lämplig med hamstern ett tag fram över.
Hoppas verkligen att han blir bra. Har du ringt och hört med vet?
Nej, så länge han äter och springer i hjulet så gör jag inte det, köpte gurka igår så det ska han få avnjuta ikväll
#57 Ok, lycka till =)

Hoppas det går bra för Totte =)
Håller en tumme för fina Totte.

Hur har det gått?
Det har gått oväntat jättebra. Igår (en vecka efter fallet) så var han pigg som sjutton, rymde x antal gånger ur lekhagen, springer i hjulet, äter, dricker och sover som han ska.

Vad skönt att han klarade sig :)

Vilken tur att han klarade sig :O
Han är en riktig liten kämpe :D
#65 Ja, verkligen
Låter som att han hade ordenlig änglavakt. Tur att han börjar bli sig själv igen :)

Så skönt att höra att han är bättre nu. Han kanske var katt i sitt förra liv och har kvar några av sina 9 liv ;)
Vad bra att han blir bättre! :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Vilken enorm tur han och du haft! Skönt att han klarade sig :)
Så skönt att det har gått bra för honom,

Läst tråden nu. hoppas din hamster mår bra.
Tycker inte du skall klandra dig som djurägare.
En olycka kan hända lätt visst skall man ha uppsikt över små barn men jag tror nog inte det är det lättaste.
Min hund Bus vill gärna apportera hamstrar jag vet det och håller sten koll på honom. Mina barn när de var små har nypit till Hundarna. Man får förklara för barnen så gott det går. Som tur är har de inte orsakat någon skada på djuren.
Själv blev jag klöst som barn av min farmors katt som jag ville Krama. Jag var tydligen galen i alla djur skulle krama dem alla. Och denna katt gillade inte att bli kramad.