Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsteruppfödningavel
Läst 401 ggr
Bilbo123
0

Dräktig hona

Hej! En helg när jag inte var hemma så lyckades min hona smita in till min hane. Detta är helt galet och jag har ingen aning om hur de lyckades men jag är väldigt säker på att de parade sig nån av de nätterna.
Nu tror jag att jag kan se bebisbulor och hennes spenar är ovanligt tydliga. Men det som oroar mig är att honan är bara 3 månader gammal. hon är nu i den Bur hon förväntas att föda i. Jag har lagt in massa toapapper. Är det farligt att hon inte är tillräckligt gammal? Är det nåt som jag bör tänka på eftersom hon är så liten? Har läst på väldigt mycket om avel och gör mig redo för en kull. Tacksam för tips och råd!😊 Har lite panik just nu😨

Cireea
0

Det kan alltid uppstå komplikationer, oavsett ålder på honan, men det finns givetvis en ökad hälsorisk (tänker då främst kring själva födseln) om honan är för ung eller för gammal för en kull.

Oftast klarar dom av kullen helt fint, men man ska vara medveten om risken att en ung hona som inte är mentalt (eller fysiskt) mogen för en kull kan stöta bort ungarna, överger dom eller bara göra sig av med dom genom att själv kulla bort ungarna.

Du behöver inte tänka på något annat än vanligt. Du kan dock ge lite extra näringsrik mat eftersom honan är lite för ung och kanske inte vuxit klart. Kan tipsa om att köpa äggfoder till fåglar och strö över när du ger Färskmat, jag brukar alltid ge det till dräktiga och digivande honor.

Hur länge är det sedan parning skett?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2021-07-21 21:10 av Cireea
Bilbo123
0

Tack! Det beror lite på vilken natt under den perioden då jag var borta som de parade sig. Men nån stans runt en vecka sedan.

Cireea
0

Okej, om det bara gått en vecka bör det inte kommit varken bebisbulor eller någon förändring på hennes spenar ännu. Det brukar inte hända förrän i den sista fasen av dräktigheten.

Kan hända att hon blivit skendräktig, då brukar det snabbt uppkomma symptom på dräktighet utan att dom faktiskt är dräktiga. Håller tummarna för att det är det som skett.

Bilbo123
0

Ok, det är alltså inga stora förändringar men jag börjar se en skymt av det. Har även vägt henne och hon går upp ungefär 2g varje dag, har även hänt att hon gått 6g mellan två dygn. Hoppas verkligen att de inte parat sig eller att parningen inte tog!😊

Cireea
2

#4 Ja det är svårt det där, allra helst när hon är ung och själv växer samtidigt. Kan mycket väl hända att hon är dräktig och du får anta att hon är det tills dess att datumet för nedkomst passerat utan att något skett.

Du bör vara lite extra uppmärksam kring dom dagarna hon är beräknad så det inte uppstår komplikationer. Redan nu kan du även kolla upp vilken klinik du kan vända dig till om något går fel under födseln, skulle exempelvis en bebis fastna eller att födseln inte riktigt kommer igång så behöver hon hjälp av veterinär akut. Då är det bara åka in akut med en gång oavsett om det är kl 3 på natten eller 14 på eftermiddagen, du får alltså inte avvakta. Varje minut räknas.

• Redigerat 2021-07-21 21:48 av Cireea
Bilbo123
0

Ok, tack för hjälpen! Skriver om det händer nåt mer.

Bilbo123
0

Vilken Barnmat skulle du rekommendera att använda. Vet att den ska vara osaltad men om du har nån som funkar fint får du gärna tipsa😊

Bilbo123
0

Hon boar i sitt hus, tror du hon föder där? Och isåfall gör det något om de föder i hus istället för en pappershög?😊

Cireea
1

#8 Jag rekommenderar att du inför födseln säkrar buren. Det vill säga några dagar innan plockar ut alla tunga saker, Hjul om du har det samt huset. Ge istället rikligt med toapapper.

Bilbo123
0

Yes! Huset är inte farligt på något vis då den inte är tung och inte vass. Gör det något om hon vill boa och föda där eller ska jag ta ut det ändå?

Bilbo123
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara jag eller syns det tydliga bulor?

Cireea
0

#10 Vad är det för hus? Kan du länka eller skicka bild på det du har.

Bilbo123
0

Har klippt ut en öppning i en kartonglåda😊

Bilbo123
0

Nu är bulorna verkligen stora och även spenarna.
Hon har inte heller brunstat. Brunstar dem när dem är skendräktiga? Nu väger hon 171g

Cireea
0

#14 Nej det gör dom inte eftersom kroppen tror att det är en dräktighet. Hur mycket vägde hon innan?

Bilbo123
0

Nu har bebisarna kommit!😊

[Elina07]
0

#16: så hon var gravid?

Cireea
0

#17 Ja.