Chockade hamsterföräldrar
Hej,
Vi har precis köpt en guldhamster och haft den hos oss ca 10 dagar. Vi köpte den i en djuraffär. Idag upptäckte vi helt oförberedda att vår fina hamster (Ebba) fött ungar och blev överraskade och lite chockade.
Vi tror att mamman är ca 9-10 veckor gammal. Vi vet inte ännu hur många ungar det är.
Vi är som sagt helt oförberedda på detta och tar tacksamt emot tips och information från kunniga och erfarna personer. Tyckande undanbedes då vi inte har kunskapen att skilja på vad som är vad. Vi vill göra allt så bra som möjligt både för Ebba och hennes ungar.
Hej!
Jag har en Guld hamster. Han är en hane så han kan inte föda. Men ett tips är att läsa på lite eller åka till en djur affär. Hoppas att ni får det mysigt med eran hamster.
Molly
#0: Hej!
Jag har en guld hamster. Han är hane så han kan inte föda. Men jag kan ge två tips, tips 1: läs i någon hamster bok t.ex Hamster lycklig och frisk. Tips 2: gå till en djur affär. Hoppas ni får det mysigt men hamster 🐹.
Molly😊
Hej!
Först och främst, det här är alldeles för vanligt på djur från djuraffär. Jag rekommenderar er att, vid nästa hamsterköp, vända er till en seriös uppfödare. Ni hittar sådana hos exempelvis Svenska Hamsterföreningen eller Svenska Hamstersällskapet.
Sedan vill jag att du undviker råden i #1 och #2 då det inte är några bra förslag. Böcker innehåller aldrig bra nog fakta, det är utdaterad information och mycket är felaktigt. Djuraffären har inte heller nog med kunskap för att kunna bidra med hjälp, tyvärr.
Det är jätteviktigt att ni låter hamstermamma vara under första tiden. Under dom två kommande veckorna ska ni låta Bur och hamster vara. Gå endast dit för att byta vatten samt ge mat. Har ni mycket inredning i buren idag så bör ni plockat ur allt som kan skada bebisarna då dom ibland kan rymma eller följa med mamman ut ur boet. Ta bort exempelvis Hjul och tunga leksaker.
Ni kan med fördel ge extra Färskmat, exempelvis Barnmat, för att ge er hamster en extra "boost" för att kunna producera nog med mjölk och för att orka med. Länkar till min hemsidan nedan där du hittar säker Barnmat med bra innehåll: https://eyosuppfodning.weebly.com/barnmat.html
Ni kan läsa mer om hur uppväxten går till i vår artikel om avel:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1392642/avel:-guldhamster
När ungarna är cirka 14 dagar (2 veckor) och börjat öppna ögonen kan ni kolla kön. Det är även vid den här tidpunkten som ni kan städa buren för första gången sedan födsel. När ungarna sedan är 3,5 veckor måste hanarna säras, annars finns det risk att hanarna parar sig med systrarna och mamman. Och det vill vi naturligtvis inte. Honorna kan oftast gå kvar med mamman men med er honas ålder i åtanke så skulle jag säga att ni flyttar honorna vid 3,5 veckor också. Det vill säga att ni sätter hanarna i en Bur och honorna i en annan. När dom sedan är 5 veckor är dom redo att flytta hemifrån.
Vad har ni för Bur i dagsläget?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#3 Hej!
Tack för råden!
Vi har en Ferplast Criceti 15-bur ca 80x50 cm. Vi har ett trähus 20x15 där hon har sitt bo. Vi har nu tagit bort hjulet och en stock att krypa igenom, men har kvar en toalett och ett sandbad.
Som strö har vi en blandning av alspån, hampaströ och carefresh för att se vilket som verkar funka bäst.
Vi har idag snabbköpt en begagnad Bur för att kunna ha när de behöver säras åt. Några extra små grönsaksbitar ska hon få ikväll och sedan köper vi lite Barnmat. Vi har också flyttat matskålen så att den står alldeles utanför huset för att hon inte ska behöva lämna ungarna mer än nödvändigt.
Det som vi kanske oroar oss för mest är hur vi ska lyckas identifiera hanar och honor när det blir dags. Samt hur vi ska hitta nya ägare till ungarna. Är dessa två saker något som man kan få assistans med? Hur gör andra som råkar ut för detta? Du skrev att det är en allt för vanlig situation.
Du skriver också att utifrån mammans ålder så ska man kanske separera henne från unghonorna. Du får gärna utveckla det.
Tack så mycket!
#4 Inte en helt optimal Bur, storleken är bra men gallerburar är något man alltid bör vara försiktig med. Jag rekommenderar aldrig gallerburar på grund av riskerna, dels gallergnag men också att dom klättrar i gallret och faller. Hamstrar är marklevande djur och ska inte ha tillgång till att klättra såsom möss och råttor. Dom har inget bra djupseende och kan därför klättra högt men sen släpper dom bara taget vilket kan leda till otrevliga skador.
Det ni skulle kunna göra framöver är att ni köper plexiglas från exempelvis biltema och sätter för nedre delen av gallret så hamstern inte kommer åt att varken klättra eller gnaga. På så sätt kommer det ändå in gott med luft men ni förhindrar skador på mun och kropp.
Jag vet att den Bur ni har kommer med Hjul, har ni bytt ut detta mot ett bättre? Storleken på hjulet som följer med buren är för litet för alla arter.
Pungen blir extremt synlig på hanarna när dom är runt 2-3 veckor. Är ni osäker kan jag gärna hjälpa till med att könsbestämma ungarna.
För att hitta hem kan ni annonsera ut att ni har bebisar. Ni kan skriva ut en annons här på sajten, på Blocket eller på Facebook. Det gör ni som ni vill. Det brukar inte vara helt omöjligt att få ungarna sålda.
Var bor ni?
Er hona är väldigt ung, en bebis själv på många sätt. Att ha ungar är slitsamt för en hona, även när dom är vuxna. Det är därför en guldhamsterhona aldrig bör ha fler än två kullar under sitt liv. Med tanke på att er hona är alldeles för ung egentligen för att ha bebisar så anser jag att det är en god idé att sära alla ungar från mamman där runt 3,5 veckor. Då får er hona en chans att återhämta sig och "komma tillbaka" till god form. Det är alltså för er honas skull som jag menar att ni bör flytta hanarna till en Bur och honorna till en Bur vid 3,5 veckors ålder.
Tack!
Ska se vad vi kan få till med plexiglas. Det lilla hjulet använder vi inte utan vi har köpt ett 28 cm.
Tack för tipsen med annonsering, vi ska titta på detta.
Könsbestämning tar vi tacksamt emot hjälp med. Får också se hur många det är.
Tack för förklaringen angående ålder!
Tack för alla råd!
#6 Toppen, jag menar inte att försöka komma med pekpinnar utan vill bara försäkra mig om att det blir rätt så er lilla inte använder ett för litet Hjul som kan resultera i ryggskador 🥰
Det är bara ta kontakt så hjälps vi åt med könsbestämmning längre fram.
Om ni bor nära någon uppfödare kanske ni kan få hjälp på plats också. Var i landet befinner ni er?
Det är bara ställa alla frågor ni vill ha hjälp med, jag och fler kunniga svarar gärna på frågor och hjälper till med det vi kan.
#7 Tack!
Vi bor i Göteborg.
#8 Okej, ja.. det är nog inte så många aktiva i Göteborg idag som jag vet om.
Men jag kan hjälpa till via bilder och videos. Pungen blir så pass tydlig på hanarna vid 3 veckors ålder att den bara inte går att missa. 😂
#9: Jättebra, tack!
Tycker att Cireea har fått med allt väldigt så bra. Värt att tillägga är kanske att det kan vara bra att ha i åtanke att guldhamstrar från och med 8 veckors ålder måste bo helt enskilt, alltså varje hamster var för sig. Om man nu inte skulle lyckas få sålt på alla tills dess.
Men lycka till, hoppas att allt blir bra de små! Som även nämnt av #7 så tveka inte med att ställa frågor om det är något ni funderar över. 🙂
#11: Tack! 🙂
Vi har rivit sönder extra toapapper och lagt i buren och nu har hon krafsat ut jättemycket strö ur boet, gissningsvis för att göra plats. Hoppas ungarna lever.
Hur ofta är det lämpligt att ge Barnmat i nuvarande läge?
#13 Jag brukar ge en klick om dagen när honan har bebisar. Hon behöver energin och det "lilla extra".
#14: Tack!
Det vi förut trodde var att hon rafsat ut en massa strö ur boet verkar nu istället vara att hon rafsar strö från andra delar av buren och bygger ett berg av strö utanför dörren till boet. Hon brukar aldrig använda dörren utan har alltid gått genom fönstret ända sedan början.
#16 Ja det är ju nu allt det roliga börjar 😍
Jag kan när som helst i veckan, det är bara skicka bilder via meddelande här, via min uppfödnings Facebooksida (Eyos Hamsteruppfödning), eller via min mail (använd kontaktschema på min hemsida) går också bra.
Jag svarar så fort jag kan!
Tack!
Jag har skickat mejl via formuläret på din hemsida. Svara gärna där så att vi ser att det gått fram.
Nu har ungarna börjat bråka lite med varandra och brottas så att de piper. Är det vanligt att de gör det redan i så tidig ålder?
#19 Låter som att dom leker 🙂
#20: Det låter bra! 🙂 Känslan har annars varit att de slåss.
Ett par av dem verkar jätteförtjusta i toaletten där de nästan dansar runt i den och gnider sig mot väggarna. Ser roligt ut.
#20 Det kan se och låta brutalt ut när ungarna leker, men dom brukar bara kivas så som småttingar gör. 😅
Nu är våra ungar drygt 3 veckor och Cireea hjälper oss att könsbestämma dem. Tack för det Cireea!
Det är tre honor och en som är lite osäker. Vi får ta fler foton för att försöka vara säkra. Om någon är intresserad av att erbjuda ett nytt hem till någon av de otroligt söta ungarna så meddela mig.
Allt gott!
Hej, visst är det lockande att ta en liten sötnos men jag har ännu inte allt i ordning pluss att min tillgång till bul för stunden är borta(mamna har gått och fått korona så kan inte låna hennes). Däremot kan det vara intresant för spekulanter som kan ta hand om en att veta var de finns och hur de ser ut samt när de kan hämtas. Om ni vill ha pengar för dom kanske det ska skrivas med? Bara ett tipps från lilla mig.