Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1882 ggr
Evelina!
0

Guldhamster - vad behövs?

Jag har på senare tid blivit väldigt fascinerad av dessa små djur, och skulle vilja veta mer! Har läst en del på hamsterföreningens sida och vet att de bl a är djur som lever ensamma förutom när de träffas för parning, att de blir ca 2-3 år gamla och att de gärna sover på dagarna och är vakna på kvällarna. Men mer då? Vad äter de? Vad ska man ha för Bur? Har läst att många har såna Samla-lådor från IKEA till sina hamstrar, funkar det till guldhamstrar med? Sedan undrar jag var man får tag på sin hamster? Vill ha en uppfödd av seriös uppfödare. Och hur mycket pälsvård kräver den långhåriga varianten?

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Whippet
0

En guldhamster ska alltid ha tillgång till mat, jag ger vitakraft menu hamster Foder, men du kan även göra eget Foder. Man kan ha en samla låda som Bur, en låda som man kan köpa på Ikea t.ex, finns massor av bra videor, hur man fixar en Bur av en samla, själv har jag en duna Bur :) Klart att Samlalådorna funkar till Guldhamstrar också! Skulle rekommendera den största varianten :) Jag fick ta i min hamster på Blocket, av en seriös uppfödare, hon hade vääldigt många hamstrar så hon kunde väldigt mycket om dom och vi fick en broschyr om hur vi skulle sköta om honom den första stunden :) Den långhåriga guldhamstern kräver knappt någonting, men att föredra till en långhårig guldhamster är Alspån eller ToaLätt som jag har, jag ''borstar'' min hamster med en tuggleksak som ser ut som en tandborste den kan dom även äta, finns på hund och hamster avdelningen i djuraffären, men finns även speciella ''kammar'' 

Lycka till! 🙂

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
0

Glömde säga, här är en lista på seriösa hamster uppfödare :)

http://www.hamsterforeningen.se/uppf%C3%B6dare-1895078

[[tjattehonung]]
0

Vad kul att du blivit intresserad av hamster! De är så trevliga små djur☺ De äter hamsterblandning, antingen kan man blanda själv eller köpa. De ska även ha färskfoder. Här på hamster iFokus finns det många bra artiklar ang hamsterns mat. Samlalådor funkar mycket bra till guldhamstrar, jag har såna till mina😊Dunaburar och akvarium är också bra burar. Ja det allra bästa är ju att köpa från uppfödare :) På hamsterföreningens sida finns en uppfödarlista, kolla där och se om du hittar nån nära dig. Den långhåriga guldhamstern kräver nästan ingen pälsvård alls. Möjligen kan man behöva borsta dem lite om de har mycket päls, men oftast så fixar de det själva.

MaaariaS
0

Samla låda går bra till guldhamster,helst den största.Tänk på att fixa med ventilation bara.

Gå in på svenska hamsterföreningens hemsida och kolla under uppfödare för att hitta en bra uppfödare nära dej.

Dom äter torrfoder för hamstrar(finns på djuaffärer)med typ frön och annat i,sen ska dom ha grönsaker några gånger i veckan och ibland kött från tex hundtorrfoder eller barnmat 🙂

Långhåriga hamstrar kan behövas kammas ibland jag har en mjuk tandborste till det och sen får man se till att man inte har spån i buren som tovas i hop i pälsen 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Tessan01
0

Va kul att du är intresserad av hamstrar! 🙂

Hamstrar äter mestdels fröblandning, men man lägger också in ibland lite Färskmat som är hälsosamt. Tex, kokt ägg, Barnmat ( utan lök har jag för mig ). Det finns färdigblandade fröbladningar av olika kvalite ( finns olika åsikter ), sen så blandar flera sin fröblandning själv.

Jag gillar personligen SAMLA lådor, men vissa hamstrar trivs inte i sådana. Liksom min guldis. Mina favoriter är nog SAMLA ( för vissa hamstrar ), akvarium, och mellan / maxi dunan eller Duna Fun / Duna Fun Large.
Om SAMLA fungerar till guldhamster så skulle jag säga ja på storleks mässigt, men som sagt så kanske inte alla hamstrar gillar dom.

Min LH hane behöver borstas med en mjuk tandborste 1 gång per 1-2 dagar. Beror dock mycket på vilken sorts underlag man har. 

Det skulle hjälpa oss att hitta uppfödare nära dig, om vi vet lite vartåt du bor 🙂

Mvh. Teresa

Evelina!
0

Personligen ser Samla-lådorna rätt tråkiga ut tycker jag, men de är billiga i inköp och är stora nog att inreda ordentligt. Annars funderar jag på denna www.zoozoo.com/sv/ecom/product/ferplast-duna-fun-hamster-musbur-gra-104436001 , men är rädd att guldhamstern fastnar i rören som går runt buren. Finns en sådan risk eller är det bara något som jag fått för mig? Om jag skulle ha en Samla-låda är det självklart att jag skulle ta den största modellen.

Har hört att de måste ha insekter att äta, och något sådant djur vill jag verkligen inte ha, så går det att ge något alternativ till det, typ en liten köttbit eller Barnmat som någon föreslog?

Jag bor i Hälsingland, så om ni vet någon uppfödare som har långhåriga guldhamstrar i närheten får ni gärna tala om det :) Hittar tyvärr ingen i närheten på hamsterföreningens hemsida.

Whippet
0

Guldisar behöver måste inte ha insekter.

Kan inte se bilden på uren i din länk

MaaariaS
0

Det går bra med Barnmat istället för insekter,jag kan inte med sånt heller 😉

MaaariaS
0

Nu funkar länken och ja den buren kan du ha till en guldhamster 🙂

Whippet
0

Ja buren funkar bra, Guldhamstrar kan gå in i jätte små utrymmen så de är ingen nöd på det :)

Fiona1234
0

Jag föder upp i Stockholm. Men känner en som åker Stockholm-Piteå väldigt ofta :) Så om det vore intressant så åker hon förbi Hälsingland framöver. Jag föder upp långhåriga guldhamstrar och dom är helt underbara. Har en planerad kull nu i Januari om du har lust att vänta. Tråden här på iFokus heter "Vädersjö's Hermione+ Dianthus Justin" :) Du kan även skicka PM om det låter intressant! Ja, den buren funkar bra. Har själv massa sånna fast storleken mindre. Samla lådor tycker jag inte är något att rekommendera.

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Evelina!
0

#12 Du har pm!

annlen68
0

Om man ger t ex Complete hamster så behöver man inte ge varken kött eller insekter.

Fiona1234
0

#14 Efter veterinär besöket jag var på förut så stämmer det du säger faktiskt 🙂

Tessan01
0

Tyckte buren du länkade verkade super! 🙂

Har också tänkt på en sådan, men om hamstern gnagar på gallret är det ju såklart inte så skoj.

Men tycker absolut den är super om man har råd, och om hamstern gnagar på gallret så kan man ta bort gallerdelen och ha som en vanlig mellan duna 👍

Evelina!
0

Äter hamstrar något mer förutom t ex Complete hamster och lite grönsaker/frukt/barnmat någon gång ibland? De är inga höätare t ex?

Och vad har man som strömaterial? Ska de ha Sand som chinchillor eller funkar det med vanligt spån som jag har till kaninerna?

Fiona1234
0

#17 Jag ger mina hamstrar en fröbladning, och det är det jag rekommenderar. Är inte så förtjust i pellets Foder till gnagare. De äter allt möjligt, du kan läsa mer på den här länken mer specifikt vad dom kan äta: http://vadersjos.weebly.com/hamsterfakta.html 🙂

Jag använder hampa strö, men har använt både toalätt, spån och carefresh. Spån är inte att rekommendera till hamstrar då det kan innehålla gran som orsakar sjukdomar hos hamstern samt dammar. Men toalätt, hampa strö och carefresh funkar fint. De ska ha en sandlåda som de kan tvätta sig i, samt gå på toa i som ska vara fylld med Sand. Det kan vara tex chinchilla Sand eller sandlådesand ifrån tex Bauhaus 🙂

Evelina!
0

#18 Men Complete hamster är väl en fröblandning, eller har jag fel?
Jag vill ha något färdigblandat att ge min hamster eftersom jag inte har kunskapen att blanda själv, även om jag ju så klart kommer ge den varierad kost ändå. Men grundfodret vill jag ska vara väl sammansatt.

Carefresh finns ju i rosa, blir säkert bra det. Och chinchillasand kan jag köpa på djuraffären. Blir stora utgifter men hamstern jag ska ha föds först i januari förhoppningsvis, så jag hinner införskaffa allt jag behöver under hösten/vintern.

Moast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 Det är rätt enkelt egentligen, haha. Jag kan berätta vad jag ger för mat till min Sigge. 1. Han har alltid tillgång till vanlig gnagarblandning, brukar variera mellan sorterna. Man ska gärna undvika färgade Foder, t.ex skrikgrönt eller orange. Ta något som ser så naturligt ut som möjligt. Sen har han självklart alltid tillgång till vatten i sin vattenflaska. Man kan även använda skål till vatten. Se bara till att inte ha för djupt så att hamstern kan ramla i och drunkna eller bli helt blöt. Dem blir sjuka om dem blir för blöta. 2. Jag ger han dagligen grönt, t.ex lite salladsblad, frön (solrosfrön, pumpafrön o.s.v) spenat, paprika, morot, m.m. Var noga med att skölja allt, förutom frön då;) Till buren. 1. För det första ska dem alltid ha någonstans att gömma sig, Sigge brukar ha kanske tre olika gömstället att välja på. Det är väldigt roligt att göra egna hus av kanske en kartong med ett klippt hål, eller kanske en konservburk som du tar av locket på, sköljer ur och klär med fint tyg på utsidan. 2. I husen, gömställena så ska det finnas något slags bomaterial, du kan riva vanligt toapapper och låta hamstern bädda med det. Toa pappret kan du kombinera med care fresh, ett slags mossliknande bo/bottenmaterial som du kan köpa i vanlig djuraffär. Sigge gillar det!:) Håll dig borta från "hamstervadd", nästan som bomull och hamstern kan fastna i detta eller kvävas av det. 3. Till botten material kan du ha "toalätt", som du också kan köpa på djuraffär. Det är ihop pressat papper som liknar små pellets. Om du vill ha något mjukare kan du använda t.ex sågspån. Finns andra också :) 4. Hamstern är ett aktivt djur på natten som man kan aktivera på olika sätt. När hamstern är över (fem?) månader ska den ha tillgång till ett Hjul eller "tefat" att springa i. Jag rekommenderar ett trähjul, då det inte gör något om hamstern skulle gnaga på det och samtidigt skippar ner klorna lite mer en ett plasthjul. Men tefat verkar också bra, då böjer inte hamstern ryggen, utan springer rakt hela tiden. Tyvärr brukar trähjul låta lite mer :/ Guldhamster ska ha 20 cm i omkrets på Hjul och tefat, minst:). Jag brukar använda mycket tunnlar av olika material som jag köper på en vanlig djuraffär. Sigge älskar sina tunnlar :D. Du kan kanske ha stenar så hamstern kan klättra på dem lite och samtidigt slipa klorna. Det är bara att gå in i en vanlig djuraffär och se vad som finns. Se bara till att hamstern har saker att göra;) och glöm inte att möblera om mycket, så det inte blir likadant hela tiden. Hygien: 1. Sandbad, hamstern ska alltid ha tillgång till Sand. Det är så den håller sig ren, med hjälp av sandkorn. Den rullar sig och gräver (om man har ett djupt). Hamstern använder även sandbadet som toalett, haha. Jag använder chinchilla Sand. Köper en 25 kg påse (tror jag) som kostar ungefär 170 kr. Men den räcker väldigt, väldigt länge :)! 2. Du ska städa buren ungefär 1 gång i veckan, ta bort avföring och kanske byta ut gammalt toapapper till nytt. Sen är det bra att tömma allt i buren någon/några gånger i månaden. Sanden byter du oftare. Hoppas detta hjälpte dig, haha;) för övrigt kan jag bara tillägg att Guldhamster är jätteroligt att ha, sen rekommenderar jag att köpa från uppfödare, vilket inte jag gjorde. Jag fick jobba hårt för att få min Sigge tam. Du behöver inte jobba lika mycket med en privat uppfödd eftersom att dem blir hanterade mycket :)

annlen68
0

#14  Jaså sa de så? :)

#19  Nej, Complete hamster är ingen fröblandning, utan det är pellets som innehåller allt det hamstern behöver näringsmässigt. Fröblandning däremot; kan man antingen blanda till själv eller köpa t ex i lösvikt i djuraffären :)

Tessan01
1

Gissar på att du tänkte köpa en från Vädersjö's, och kan bara säga att hennes hamstrar är dom undrbaraste jag har träffat, har själv en därifrån och han är helt gudomlig. Tror det är hans syster som skall bli mamma i Januari :) Lycka till med hamstern som kommer sen! :)