Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 858 ggr
[MikaelaR]
2014-08-01 15:55
0

Skaffa hamster!

Hej, jag tänkte skaffa en hamster eller två snart

Nu till mina frågor!! Jag vill ha en dunabur vilken storlek är enligt er bäst? länka gärna något.

Jag undrar också vilket Foder som är bäst? jag tänker inte blanda eget ska man tillsätta några färska grönsaker/frukter eller något form av protein/kött till dem?? hur kan man få tag i protein/kött? jag äter inte kött men har hundmaat hemma osv då jag har hund :)

Jag undrar också vad för underlag som är bäst? tänkte köpa något.. ska dem ha vitaminsten eller liknande i Bur?

Vilka leksaker är bra? eller burinredning osv…

Uppskattar snabba svar. Tack :)

Cindy S
2014-08-01 16:00
0
[MikaelaR]
2014-08-01 16:15
0

Jag ville bara ha svar på frågorna, okej :) jag vet redan vilka som ska bo flera o vilka som inte ska osv.

[MikaelaR]
2014-08-01 16:20
0

By the way tycker inte jag fick svar på mina frågor i tråden du länka, finns det någon annan som kan svara? o en fråga sett många tips om underlag som toapapper finns det inget underlag som e bra som man köper?

Slugawoo
2014-08-01 16:29
0

När det kommer till guldhamstrar så  kan minidunan funka när dom är små men det är bättre att isf köpa multydunan eller till och med maxidunan. Underlaget som jag tycker fungerar bäst är toa-lätt och som bomaterial ska det vara toalettpapper :)

Jag använder mig av fodret Chrispy men jag har alltid i extra förer, havregryn, havrefras, kattmat osv. ^^

Färskmat kan man ge varje dag och just protein finns i lite allt möjligt som fisk, ägg osv. Dom ska absolut inte ha vitamin-, kalk- eller saltsten i buren.

Du kan gärna kika in på min hemsida under ''hamsterfakta'' för mer info eller min ''checklista för första hamstern'' :)

Cindy S
2014-08-01 16:40
0

Underlag, inredning, burmått beror på storlek på och antal hamstrar. Alla svar, förutom dunan, finns i tråden. Hur stor duna då måsge ha beror på ras och mängd. Så stor som möjligt är förstås något att sikta på. Det finns möjlighet att redigera inlägg ett tag efter att de publicerats, för när du vill tillägga något

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[MikaelaR]
2014-08-01 16:49
0

Måste hamstrar ha sandbad?

det var ändå inte samma frågor

Slugawoo
2014-08-01 16:50
0

#6 Sandbad eller toalett är väldigt bra att ha då hamstern gör alla sina ''ärenden'' där och buren håller sig ren och fräsch längre :)

[MikaelaR]
2014-08-01 16:52
0

var kan man köpa sandbad någonstans? hur ser dem ut :)? eller hur gör man ett sandbad :P

Slugawoo
2014-08-01 16:57
0

man kan ha en helt vanlig skål med kattsand eller chinchillasand i.

klicka gärna på checklistan jag skickade med i andra inlägget för där står det :)

Cindy S
2014-08-01 16:58
0

Bara för att frågorna är annorlunda formulerade betyder inte att de är så olika. Läste du ens svaren? Det står om mat, underlag och inredning. Man man använda kartonger från mat, t.ex. glasslådor eller mjölkpaket för sandbad. T.ex. skära ut en sidan på mjölkpaketet och fylla den med Sand. Eller en tallrik.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[MikaelaR]
2014-08-01 17:25
0

ja jag läste tråden tyckte ändå inte alla svar passade mina frågor men kom tillbaks till ämnet nu.

Cindy S
2014-08-01 17:39
3

Då citerar jag, eftersom att jag är envis:

"6. Sandbad/toalett, ge toalettpapper som bomaterial, någon trägren att gnaga på. Inget plasthus, ifall de gnager på det, men trähus för hamstrar, eller använd matkartonger som hus/lekplats och sen tunnlar och klättermöjligheter. Jag använde ett stort trähus så att jag kunde ställa vattenskål+matskål där, och hamstern hade en till "nivå" i buren att röra sig på.

9. Osäker på hur ofta, men annan mat än kött fungerar bra med, t.ex. vissa grönsaker och frukter, pasta och barnmat(jag fryste in Barnmat i silikonsiskubsformar för portionsstorlekar)."

" Beror på lite vilket spån. Jag använder själv Dogmans spån. Köpt från Coop, för 29kr för 25L. Bra pris tycker jag.

6. Sandbad, hus, Hjul, matskål, gott om spån, bomaterial och tunnlar.

7. Jag har en hamster blandning från Dogman, köpt på Coop den med. Kostar runt 30 om jag minns rätt. Iaf under 50 lappen. Jag har den blandad med Vitakraft Vital Menu ( tror jag den hette ) köpt från Gahms för ca 30kr den med. Har två då jag tycker dom fyller varandras "hål".

9. Man bör ge en hamster lite protein rikt ca. 1 gång i veckan. Då går kokt ägg bra som ett exempel. Hur mycket får nån annan svara på ^^"

"OBS: Använd aldrig hamster vadd åt nån hamster. Den kan tråda sig så hamstern kan fastna. Rivet toapapper fungerar utmärkt. Sedan skall man INTE ha Hjul åt en hamster som är under 5 månader, när den är ca. 5 månader så är den färdigt växt. Man skall ha en viss storlek på hjulen också, samt ett par sorts som ej skadar hamstern. För guldar får det inte vara under 20cm i diameter, helst minst 25cm. För dvärgar så minns jag inte. Då jag inte pluggat så mycket om dom andra arterna är Roborovski ( den minsta ). Tror det var typ minst 15cm, helst 20cm eller nåt."

"Jag skulle inte under några omständigheter använda mig av spån (kutterspån) till mina djur. Är absolut inte arg, men det är så att kutterspånet är väääldigt dammig och det är inte bra för något djurs luftvägar och inte dina heller för den delen. Och ofta är spånet gjort på barrträd och dessa kan innehålla terpentin som är cancerframkallande under en tids användande. 

Använd dig mycket hellre av hampaströ/lättströ då detta är mer eller mindre dammfritt och luktfritt samt att det är lätt för hamstrarna att gräva i. "

"

• Hus (helst 1 hus per hamster så att de lätt kan gå undan och få vara ifred om de vill och gärna i trä då plast är direkt skadligt) 

• Sandbad (gärna 2 stycken då de gärna badar i den ena och utför sina behov i den andra) 

• Broar 

• Tunnlar

• Hjul/Springdisk (skall inte användas före 5 månader dock) 

• Matskål + Vattenflaska

• Grenar (att tugga och nöta ner tänderna på) 

Tips på billig inredning som kan vara kul för hamstrarna är toarullar, äggkartonger och noga ursköljda mjölkpaket som man klipper itu. 

7. mat? Vill helst inte blanda själv. 

Det bästa är ju alltid att blanda fodret själv så att man kommer så nära deras naturliga matkälla i naturen som möjligt. Men om du absolut inte vill göra det så kan du köpa Hamster Complete som är ett helfoder med bra innehåll och näringsämnen. "

"Jag ger mina hamstrar proteiner en gång i veckan ungefär och då ger jag rått nötkött någon gång emellanåt, dock inte jätteofta utan då ger jag oftare lite ägg. Jag har inget direkt mått jag går efter, utan de får en liten äggbit var eller en liten klump kött var i skålen som de får Färskmat i. Jag brukar även ge Barnmat till dräktiga, digivande eller underviktiga hamstrar. "

Så, vitaminsten och dunaburar var det tråden inte täckte. Ifall det är annat du var ute efter så måste jag ha missförstått totalt.

Jessica Jones (2015-)

tilde.wahlgren
2014-08-01 19:07
0

Bra skrivet skytteflickan88

Hjärta SVEA Hjärta 

[MikaelaR]
2014-08-01 19:15
0

Ja men då var de något ämne de ändå inte täckte..

Men har redan läst det någon annan får gärna svara ändå!

Cindy S
2014-08-01 19:36
0

Jag citerar bara från tråden "Skaffa hamster" :)

Ja, som jag sa i inlägg 5 fanns nästan alla svar där ;)

Angående Duna så står minimåtten här http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Djurburar%20f%C3%B6r%20kanin%20och%20gnagare.pdf

Har du funderat på att använda dig av Samla-låda från IKEA? 130L SAMLA räcker till en guldhamster eller flera dvärgar. Man behöver endast göra hål i locket, sätta fast nät, och sen är det bara att ha i underlag och inredning. Blir mycket billigare än vanlig Bur. Ifall man vill ha vattenflaska och inte vattenskål kan man hänga från taket eller använda vattenflaska med sugproppar.

Jessica Jones (2015-)

[MikaelaR]
2014-08-01 19:46
0

Ja klart det fungerar med samlarlåda men jag såg att någon mejlade någon kanske länstyrelsen? om det och då sa dem att det blev för dålig luft även om man gjorde hål i locket. Säger bara vad jag läst, men jag föredrar nog dunabur vet inte riktigt varför men nu blir det bara så.

Har svårt att förstå mig på måtten så vill lixom veta, men om man skaffar 2 dvärghamstrar räcker en multyduna då? Och räcker en multyduna för 1 guldhamster?

[MikaelaR]
2014-08-01 19:47
0

mena multi

[MikaelaR]
2014-08-01 19:52
0

Men räcker det enbart med rivet toapapper som underlag? ska de inte vara något mer, föresten så köper jag hellre toa-lätt än att riva toapapper är de typ lika okej?

Cindy S
2014-08-01 20:04
0

Jag låter någon som har dvärgisar svara på det. Själv tycker jag att Dunor ser bättre ut, men jag är på Budget, så det blir samla för mig. Borde nog borra ventilationshål i Samla näsa gång jag har hamster.

Rivet toapapper är för deras bo, underlag är det som är i hela buren, så så mycket behövs det inte. Toa-lätt(finns på granngården) fungerade finfint för mig. Fastnar inte i pälsen och är bra för lukt.

Jessica Jones (2015-)

[MikaelaR]
2014-08-01 20:39
0

Jaha! Man stoppar alltså in rivet toapapper i deras bo, typ om man fixat en mjölk-kartong? inte i hela buren? Och sen toalätt som underlag (om man använder toa-lätt som underlag då!)

Tänkte också köpa chinchilla Sand och en keramikskål som dem/den kan bada i, hörde att de var bra! 
Kan någon annan också svara i detta inlägg, tänkte att det vore fint o se flera åsikter. Tack!

Klipper man klorna på hamstrar eller sköter dem det själva? :P tänkte iallafall fråga..

Och kan man gå ut me dem i sele såg att det fanns sele för hamstrar :)

Tipsi3
2014-08-01 22:26
0

Du ville höra ifrån lite fler så :) -Vilken storlek på duna är enligt er bäst? Multi- eller Maxidunan är bäst, dock så heter inte multidunan multi, utan det är bara mellanstorleken. Multi står för att gallret är tätare. Oavsett så är det de bästa dunorna enligt mig eftersom att de är störst mellan dunan runt 70-80 cm lång och Maxi dunan 1 m lång. -Vilket Foder är bäst? Om du inte blandar eget är det svårt att ge hamstern allt som den behöver. Dock så kan man förenkla det hela genom att man har en färdig blandning dom bas och kompletterar med annat som hund-eller kattmat :) Det är bra att ha hundmat i blandningen så att de får i sig animaliskt protein. Protein får de även i sig via Färskmat, man kan ge de en liten bit ägg någon gång i veckan :) -Vilket underlag är bäst? Jag kan även jag rekommendera Toa-lätt! Toa-lätt finns i matbutiker, djuraffärer etc. :) -Ska de ha saltsten/mineralsten/vitaminsten i buren? Nej, det ska de inte ha. De är känsliga när det gäller salt och kan få problem med njurar osv. -Vilken inredning är bäst? Det är väldigt enkelt att fixa bra inredning till sin hamster! De brukar tycka om toarullar, kartonger och lådor etc. som de kan gnaga på och leka med. -Funkar en SAMLA låda till en guldhamster / två dvärghamstrar? Ja! SAMLA lådorna har perfekt storlek, de passar! :) Håller annars med de som tidigare skrivit i tråden :D

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

[MikaelaR]
2014-08-01 23:23
0

Tack för svar,

det här med chinchilla Sand som dem kan bada i är de viktigt?? 

Och skulle man till exempel kunna ha toa-lätt i hela buren som underlag o rivet toapapper i Husen/gömställen?

Tipsi3
2014-08-02 09:06
0

#22 Ja, att de kan bada är egentligen "viktigt", även fast vissa väljer att inte ha det. Så det bästa är om du kan ha en keramikskål eller liknande med Sand i :)

Ja, det är det toa-lätt är till för ;) Toa-lätt i hela buren passar, och sen så rivet toapapper som bomaterial i huset/husen.

Förresten, en extra grej bara! Om du ska skaffa dvärgar, se till att ha 2 av allt! 2 matskålar, 2 vattenskålar, 2 hus etc. för att minimera risken för bråk :) Eller du kanske redan har läst det? XD

Men med 1 guld behövs bara 1 av varje grej, :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

[MikaelaR]
2014-08-02 14:35
0

bra tips!