Hjälp en blivande hamsterägare
Min 5-åring önskar sig en hamster över allt annat. Har läst på lite men vissa saker hittar jag inte. Därför ber jag om hjälp här. Som ensamstående så är plånboken tunn. Hur stor är månadskostnaden för mat, spån, Sand mm mm kommer man undan billigare om man tex gör egen mat eller annat? Har jag förstått rätt att den ska ha spån på burens botten och en massa papper för att bygga bo? Vilken sorts papper ska det bara? Gamla tidningar? Hur ofta ska dom ha det? Varje dag? Det pratas om badsand och toasand. Vart hittar jag dessa? Dyrt eller billigt? Ska den ha färsk mat varje dag eller som "lördagsgodis"? Många frågor blev det. Hoppas ni hinner svata
1. Månadskostnaden varierar ju lite och ibland uppstår kostnader man inte räknat med. Men för en hamster per månad skulle jag vilja säga 200-300 kr.
2. Det finns många olika bomaterial, jag använder mig av vanligt kutterspån. Pappret ska absolut inte vara av tidningar då det är farligt för hamstern, toapapper fungerar utmärkt. Jag brukar riva ned ganska mycket papper så dom kan få ett rejält bo, det brukar räcka med en rejäl omgång varje gång man byter i buren.
3. Det brukar finnas chinchillasand på djuraffärer, vad jag vet är det inte särskilt dyrt att köpa. Har inte behövt köpa nytt då jag fått väldigt mycket Sand som räckt :)
4. Färsk mat ska dom ha varje dag i form av grönsaker, pasta, lite kött eller fisk osv. Det ska finnas listor här på sidan någonstans :)
Om jag missade något kan någon annan gärna fortsätta svara 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Leffes mat kostar ca 40kr och räcker i 1-2månader. Sanden kostar 20-30kr för 1kg och håller i mer än en månad. Spån kostar runt 60kr men jag kör på toa-lätt och det kostar 40kr men räcker bara till ett byte då Leffe har väldigt stor Bur så ca 80kr i månaden för det. Grönsaker och Färskmat har vi alltid hemma så den kostnaden räknar jag inte. Sen har han en försäkring som går på 30kr i månaden eftersom veterinär är dyrt, där får man räkna med att ha pengar undanstoppade utifall att. Så räkna med 200-300kr i månaden, det som blir dyrast är inköpet tror jag med Bur, tillbehör och så hamstern på det. Men köper man stort av allt kommer man undan billigare i längden :).
Startkostnaderna är ju det som är dyrast;
- Bur; Jag rekommenderar en 130l Samla låda från Ikea. Jag har min hamster i en samla låda utan lock och hon kan inte rymma eftersom den har så höga kanter. En 130l samla låda kostar 150 kr.
-Bo; Priset på bon varierar väldigt mycket om man har tur kan man hitta ett stadigt och passligt stort bo i trä för 50-70 kr. Jag rekommenderar inte hus i plast eftersom det kan bildas kondens på insidan av boet vilket kan leda till att hamstern får svampinfektioner.
-En vattenflaska kostar ungefär 30kr
- Det behövs 2 st matskålar (en för torrfoder och en för färskfoder) vilket kostar ca 60-80kr tillsammans.
-Jag rekommenderar att ni satsar på hjulet så får ni ett som är tyst och håller hela hamsterns livstid. Ett bra Hjul kostar ca 150-200 kr. Tänk på att metallhjul inte är bra för hamstrar.
- Övrig burinredning som tunnlar m.m. kan man använda saker som finns hemma t.ex. pappersrullar, äggkartonger m.m. Bara fantasin kan sätta stopp här.
-Hamstern behöver även en stadig och trygg transportbur vilket kostar ca 100-150 kr.
-En skål till sandbad kan man hitta på ett lopptorg för några kronor eller kanske t.om. hemma i köksskåpet.
Löpande kostnader för en hamster tycker jag inte är dyra;
- Som Bottenmaterial använder jag kutterspån. Jag köper kutterspånet i balar på 20 kg och de kostar ca 80 kr styck. En bal räcker väldigt länge för en hamster. Spånet blir ca 10-15 kr per månad för mig.
- Min hamster har ingen toalett så jag köper endast badsand vilket kostar ca 10-15 kr per månad.
-Maten kostar ca 30 kr i månaden för min hamster. Grönsaker, pasta, kött m.m. ger jag det som finns hemma och eftersom det är så små mängder kostar det i princip ingenting.
- En toapappersrulle räcker ca en månad åt min hamster så det blir ju inte heller många kronor.
Totalt kostar min hamster ca 60 kr i månaden.
Sedan måste man ju även tänka på att det kan komma oväntade kostnader som t.ex. veterinärkostnader som kan bli ganska dyra.
Ang sanden kan man ju köpa tex på Bauhaus o Jem o Fix sandlådesand. Det blir billigare. Färska grönsaker kan du ju ta från då du lagar till dig själv eller kokkt pasta/potatis.
Rax Hamstrar på facebook.
Jag har haft väldigt små kostnader när jag ägt hamster.
Sanden har jag köpt 20 kg för 40 kr på bauhaus, det håller ju hur länge som helst. Sedan har jagk öpt en stor bale spån ex kutterspån eller lättströ på granngården, kostar ungefär 100, håller superlänge också. Sedan har jag blandat egen mat, köpte grynblandning och så satte jag till hundmat, frön och sådant så det blev bra! Det håller några månader och så kan man göra ny när det behövs.
Hamstrar är väldigt billiga i drift, de blir inte sjuka så ofta men ifall de skulle behöva veterinär kostar ju det.
Det som kostar mest är ju startkostnaden med Bur och sådant.
Färskmat behöver de inte varenda dag utan man kan ge några gånger i veckan, det viktigaste är att ha en bra basmat då den ska stå framme hela tiden. Du kan ge olika sorts pasta, kött (rå nötfärs var mycket populärt hos mig), och grönsaker m.m
#1 Tidningspapper är inte alls farligt för hamstrar:)
#7 Jag har i alla fall hört att trycksvärtan ska vara giftigt men är det inte så så är det inte så.. jag kan ju bara utgå från vad jag fått höra av andra uppfödare osv.
Så då ber jag om ursäkt. Då går det bra med tidningspapper.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#8 Den var farlig, men inte längre:) dock skulle jag inte ge tidningspapper för det är ju inte lika mjukt som toapapper men ville bara säga det:)
Använder ljuslyktor från ikea i 6 pack som matskålar, perfekt storlek och vääldigt billiga att köpa in.
Sometimes we must choose between what is right and what is easy
#10 vilket bra tips! :)
#10 inga av mina hamstrar har matskål utan jag strör maten i spånet o rör om lite så att de får gräva fram den ;) endast gamelpojken som har matskål ;)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Jag har det mest till färskmaten annars fastnar lättströet i maten. Men torrfoder brukar min också få leta i ströet. Bra aktivering!
#15 Toa-lätt är papperspellets och brukar finnas bland kattsanden på typ ica, willys mm :)
Tror inte det finns spån på bauhaus då det är en byggaffär typ!
det finns på granngården, det ska nog finnas i sthlm!
Toa-lätt (orginalet, kanske finns kopior mm) är ockå ekologiskt, och rätt så billigt! Super för miljön då det går att återvinna, tänkte ifall du ville veta :D
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
#18 Jag skulle nog inte säga att det är så billigt hehe!
Kom ihåg att om hamstern blir sjuk så kan veterinärkostnaderna rusa iväg ordentligt.
Bara bra att ha i åtanke.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Joo, du skulle kunna kolla i en djuraffär i närheten, eller t.ex. Rilo (zoopermarket) hittar du i stan. Där får du både en massa tips, massa leksaker, mat o.s.v… Där finns det också hamstrar, det var där jag köpte min hamster igår🙂
Men ett tips, PLOCKA MATEN SJÄLV!!! För att hamsterblandning i en påse som redan är plockad, innehåller för mycket fettrika fröer och nötter och kan alltså göra så att hamstern kan får leverskador, cancer och förkortad livslängd… LYCKA TILL! ☀️🙂
#19 Hihi, mina förlädrar har betalat det, har nt tittat så mycket på priset… XD Men ja, lite dyrt är det ju i längden :D 😃
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Kattsand hittade jag 50kr för 10 kg. Funkar det för hamstra?
Kattsand hittade jag 50kr för 10 kg. Funkar det för hamstra?
#25, jag tror inte det. man ska iaf inte ha klumpbildande kattsand.
Ok Hur ser buren ut? Tycker det känns trångt men så ska det kanske vara
Du kan kolla på Jordbruksverkets hemsida där ser du dem lagliga måtten till hamstrar😉
A crazy little bitch! 👍
Du behöver inte ha toasand/sandlådesand, utan det räcker gott och väl med bara finkornigt sandbad. Min hamster bajsar/kissar bara i sandbadet. Ha en stabil keramikskål till den sanden, eller så kan det räcka med en plastlåda av något slag, te.x en tom bregott-förpackning. :)
Du skulle behöva täcka hyllplanen och bron med kartong eller träskiva så den inte fastnar när den springer där på.
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Ok så då räcker det med sandlådesanden… Hur mycket har ni i? Förstår på att det beror på storleken på skålen. Men ca? Sitter precis med en hamsterbok och läste det precis så det ska fixas ASAP Min hamster klättrar inte på stegen 😱 Utan har föredrar att hoppa ner vilket gör att jag blir rädd att han ska göra sig illa ? Vanligt?
Sånna där stegar är lite krångliga, prova med en ramp istället (du kan göra en själv av kartong) eller ställ något mellan högt som blir som ett trappsteg mellan hyllplanen :)