Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hamsterskötsel
Läst 3628 ggr
lilla jag
0

jag vill skaffa hamster!

Hej! Jag är en 13 årig tjej som vill skaffa hamster år 2014 och vill ha svar på lite olika frågor! Hur mycket kostar en hamster att köpa? Hur länge lever oftast en ham Kan man ha en hamster eller mår dom bättre att leva två? Hene eller hona, vad är skillnaden i sättet? Vad för slaks hamster ska man ha som sin första? Hur mycket kostar det i måndagen att ha hamster? Hur mycket brukar försäkringen kosta? Vad ska man ha för Bur? Kan ni länka till sidor? Hur tar ni hand om era hamstrar om dagarna? Vad ger ni dom att äta? Många frågor och jag kanske kommer på fler, men jag hoppas att ni vill svara på dom :) Ta jätte gärna med massa bilder på era hamstrar!

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

• Redigerat 2021-06-06 10:26 av Herveaux
Rebornbabyn
0

1. I djuraffär kostar de ca 80 kr. Från uppfödare kostar de ca 200 kr.

2. De blir oftast runt 2 år. Kan även bli 3 år.

3. Guldhamstrar ska leva ensamma medans dvärghamstrar ska vara 2 och 2.

4. Honor brunstar var fjärde dag, då kan de lukta väldigt starkt.

5. -

6. -

7. Jag har ingen försäkring.

Jag är själv 11 år och har 2 hamstrar :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Olivia8383
0

1. De kostar lite olika men i djuraffär brukar de kosta mellan 80 och 100 kr. 2. De lever 2-3 år. 3. Guldhamstrar ska vara en och en men dvärghamstrar ska vara två och två eller flera. 4. Långhåriga hanar får längre päls än långhåriga honor. Hanar främst från uppfödare blir ganska ofta lite mindre än honorna. Honorna Brunstar precis som #1 säger. 5. Det spelar ingen roll egentligen det beror på vad du vill ha för hamster. Jag skulle rekommendera att inte ha en roborovski hamster först för att de brukar vara svårast att få tama, men det är inte omöjligt och man kan ha de som första hamster om man vill, absolut! Annars så är guldhamstrar större än dvärghamstrar och då får du ju välja vilken storlek du vill ha. 6. Jag vet inte riktigt, det beror på vad du köper. Om du köper en liten påse med mat så behöver du köpa en ny påse oftare än om du köper en stor påse. Samma sak med Bottenmaterial. En hamster kostar ju så du måste ju ha pengar. Jag kanske lägger ner typ 200-300 kr i månaden. Jag är inte riktigt säker… Någon annan får förklara. 7. Jag har ingen försäkring på min hamster utan jag lägger undan ca 100-200 kr i månaden så om jag behöver åka in till veterinären så finns det lite pengar som jag använder. Annars så brukar mina föräldrar hjälpa till väldigt mycket med den ekonomiska biten. 8. Jag har en big Alex duna. Man ska ha en Bur som passar till hamsterns personlighet. Min hamster är ganska sprallig och behöver då en ganska stor Bur. Om man har en väldigt lugn hamster som är ganska lat så kan man ha en mindre Bur. Har tyvärr ingen länk… 9. Jag byter vatten varje dag. Ca varannan dag så ger jag Färskmat, färskmaten får stå i buren under ca 12-14 timmar sedan tar jag bort den. 10. Jag ger min hamster något som heter "hamster complete". Jag ger även Färskmat som stekt ägg, grönsaker, frukt (inte stenfrukt) och Barnmat för barn mellan 4 och 6 månader. Jag är 13 år och har en , snart två hamstrar. Hoppas det hjälpte! Mvh Olivia

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

[einstein99]
0

Du hittar svar på alla dina frågor om du surfar runt lite inne på den här sidan ;) Men kan hjälpa dig ändå . 1. Vanligtvis så kostar dom runt hundralappen i en djuraffär och ca 150-200kr hos en uppfödare. Jag rekommenderar att su köper ifrån en uppfödare varesej om du ska ha en kelhamstrar eller en avel/ utställnings hamster då uppfödaren (oftast) har haft mycket bättre hand om hamstrarna än vad grossisterna har haft. 2. Det beror ju helt på hur pass väl man tar hand om hamstern men vanligtvis lever dom ca 2-3 år. 3. Guldhamstrar får inte enligt lag bo ihop efter 8 veckors ålder då dom antagligen börjar slåss tills någon dör. Och alla dvärghamster arter utom den kinesiska dvärghamster ska enligt lag bo minst 2 och 2 men givetvis om man ser att dom bråkar så ska man skilja dom åt. 4. Jag har själv två honor och båda två är hur Goa som helst men några personer anser att hanarna är lättare att få tama men det beror ju på hamsterns personlighet helt enkelt. 5. Jag skulle rekommendera en guldhamster som första hamster för att dom för det mesta är lite lugnare än dvärgisar. 6. Grund kostnader för mat och spån och sånt beror ju helt på vad de är för mat man köper och sånt min månads kostnad är ca 200kr men då räknar jag inte med leksaker och godis. Spån köper jag i stora balar i en affär här i närheten men det finns också på granngården för 79kr och en sm håller i ca 2 månader men då använder jag det till 2 hamstrar och två marsvin. 7. Visste inte ens att de fanns en försäkring för hamstrar jag vet att de finns till kaniner så det kan jag inte hjälpa dig med. 8. Jag har en massa olika burar men mest dunor och samla lådor från Ikea. Dom är jättebra båda två googla så får du se ;) 9. Jag brukar ge dom nya grönsaker och ibland frukt gör iordning i buren om de behövs , silar deras badsand och såklart kelar med dom 10. Barnmat 2 dagar i veckan, morot och sallad varje dag och ibland lite cornflakes. Maten jag ger dom är hamster complete och det har dom fri tillgång till :) Hoppas att de hjälpte dog lite på traven :)

NinjaKakan
0

När jag skaffade försäkring till mina 2 kostade den 27 kr månaden men det är mer ekonomiskt att lägga undan pengar än att skaffa det enligt mig då självrisken är på 1500 kr där jag skaffade det (alltså summan du kan behöva betala upp till när du åker in med din hamster) och jag har som mest betalat 1080 kr för avlivning och kremering och det var en vääääldigt dyr veterinär. Vid undersökning och medicin har jag betalat cirka 500 kr. :)

Olivia8383
0

4# Det låter ganska bra! Vilken försäkring hade du?

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

NinjaKakan
0

#5 agria tror jag. Men som sagt, det lönar sig mer att stoppa undan pengar än att lägga dom på en försäkring för det täcker inte allt och somsagt så är självrisken oftast 1500 och jag tror det ska mycket till för att gå över den summan :) så mitt tips är att lägga undan pengar ist :)

lilla jag
0

Tack för alla svar! Längtar jätte mycket till att få min lilla Guld hamster 😃Kommer hänga lite här på forumet medans och titta på alla era otroligt söta hamstrar ❤️

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

ebbamedruby
1

Hur mycket kostar en hamster att köpa? I djuraffärer ca 200 kr (rekommenderas ej), och hos uppfödare där man nästan alltid får stamtavla (släktträd) cirka 200-300 kr.
Hur länge lever oftast en ham…ster? 2 -3 år ungefär. :)
Kan man ha en hamster eller mår dom bättre att leva två? Dvärghamstrar kan leva två, men guldhamstrar ska leva en och en då deär solitärdjur och bråkar tills en dör om de blir ihopsatta.
Hene eller hona, vad är skillnaden i sättet? Ingen aning! Tycker dock att honor är trevligare. :)
Vad för slaks hamster ska man ha som sin första? Rekommenderar guldhamster, större och blir enklare tam, vad jag upplevt.
Hur mycket kostar det i måndagen att ha hamster? En halvliter mat kostar mig 30 kr. Då räcker den i ca 2,5 månad. Ett kilo spån kostar ungefär 20 kr, jag vet inte riktigt vad de andra bottenmaterialen kostar. Vatten betalar inte jag. Och leksaker blir mes spontanköp, så skulle säga ca 50 kr i månaden för en hamster. :) Ibland mer, ibland mindre.
Hur mycket brukar försäkringen kosta? Jag har ingen försäking.
Vad ska man ha för Bur? Kan ni länka till sidor? Rekommenderar akvarium/terrarium eller Samla. Samla är en ikealåda som kostar 189 kr med lock.
Hur tar ni hand om era hamstrar om dagarna? På helgerna är Ruby uppe 6-10 timmar, veckodagarna 1,5 - 3 timmar ungefär.
Vad ger ni dom att äta? Grundfoder är hamster complete blandat med lyxhamsterblanding. Sedan ger jag vatten + grönsaker/färskmat. :)

lilla jag
0

Hur gör man iordning en sån där Ikea låda :) Då kan man väll inte ha locket på? Hur stor ska den vara? 😃Hur mycket kostade det för dig när du köpte hamster? Hur mycket kostade allt sammanlagt, Ett hamster kitt med allt man behöver innan hamstern är hemma plus hamstern 🙂Hoppas du förstod 😉 Tack så jätte mycket för allt ni har skrivit till mig! Det låter bra att det inte blir en så dyr månads peng med en hamster endå! Då det man köper räcker så pass länge så är det ju rätt billigt till och med 😃Ska börja samla ihop lite pengar nu på en gång faktiskt 👍

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

lilla jag
0

Jag går i 7:an och är rätt mycket i skolan men som du gör så blir det ju att man hat lite mer tid med dom på helgerna 😃Har två hundar här hemma också men dom hjälper ju mina föräldrar mig med att köpa mat och sånt till, Tänkte att hamstern är lite mer för mina pengar och det är jag som köper maten och så. Och när det som sakt var så pass billigt så skulle det ju vara en rimlig skans att jag kommer ha råd ❤️Tack för alla tips! Och skriv gärna mer saker som jag bör veta 👍

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

ebbamedruby
0

Samlalådan finns det många här som har. Det skär bort en bit och sedan sätter de hönsnät. Sök på "Samlalåda" vid sökfunktionen så kommer det upp flera bilder och trådar. :)

Hur gör man iordning en sån där Ikea låda :) 

Samlalådan finns det många här som har. Det skär bort en bit och sedan sätter de hönsnät. Sök på "Samlalåda" vid sökfunktionen så kommer det upp flera bilder och trådar. :) Sen kan man också göra ett litet hål för vattenflaskan, så det är inte alls komplicerat. :)

kan man väll inte ha locket på?

Hehe, nät.

Hur stor ska den vara? Skrattar

Om du syftar på samlalådan är det 130-litern man använder. Annars tycker jag man ska ha en lite större Bur än minidunan, ju större desto bättre :) 

Hur mycket kostade det för dig när du köpte hamster? Hur mycket kostade allt sammanlagt, Ett hamster kitt med allt man behöver innan hamstern är hemma plus hamstern Glad

På djuraffären, till min första hamster köpte jag:

Stor spånbale, ca 35 kr.

Sand, 20 kr.

Hus 100-150 kr.

Hjul (obs! man ska inte ha Hjul förrän 5 månader. kom också ihåg att måtten ska vara 20 cm rakt över, annars kröks ryggen på din hamster) - 100 kr tror jag

Övriga leksaker, boll, lekplats - 300 kr

Matskål - 30 kr.

Sedan själva hamstern kostade 200 kr, och buren (min första var en miniduna till min dvärghamster) kostade 400 kr, tror jag. 

Jag kan ha glömt något också, haha. Och ett tips, ha inte hamstervadd, hamstern kan fastna eller kvävas av det. Och plasthus har ingen ventilation, så ta trähus. Skriv gärna mer om du undrar, eller om jag varit otydlig :)

[etsan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du har redan fått bra svar på dina frågor, men angående samlal låda, såhar jag det till mina hamstrar och jag rekomenderar att skära ut ett hål och sätta dit nät (dock ej hönsnät då det kan gå av om hamstern på något sätt kommer åt att gnaga) såhär ser det ut:

[etsan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller så kan man göra såhär: (en sektion från en gallerhage)

[chibii]
0

vad behöver man för mått till en guldhamster till ett akvarium