köpa hamster, tips?
hej hej!
jag har nu fått mamma att gå med på att få en liten hamster om ett tag, när vi kommit hem ifrån semsetern och lite sådära! är lycklig för det!
men nu är det så att jag har börjat fundera. vill ju att det ska bli bra det här! så jag har några frågor eftersom det isåfall blir min allra första hamster!
jag tänkte att jag säger lite vad jag är ute efter så blir det kanske lättare att svara på frågorna :)
jag vill ha en pigg hamster som tycker om att kela men även busa. gärna vit eller "guldfärgad" utan så mycket sjukdomar. lätt att handskas med.
såklart beror det väldigt mycket på individen hur den ter sig, men skulle ju vara bra om någon hade lite tips på hur man kan finna en dom är så liks om möjligt, om ni förstår hur jag menar :)
1. hane eller hona?
2. vilken ras?
3. kan man ha den ensam?
4. kan man skaffa fler efterhand och kan man ha de i samma Bur?
sen har jag lite andra frågor också :)
1. vilken typ av Bur ska man ha?
2. tips på Foder som inte kostar så mycket men som ändå är bra?
tacksam för svar! ingen brådska dock, det blir inte förens efter den tolfte augusti ;)
Vad roligt att du äntligen ska få köpa en hamster!
1. Jag tycker att det inte är någon skillnad på hane och hona (förutom att honor brunstar). :)
2. Dvärghamster eller guldhamster? Som du säkert vet är dvärghamstrar de små och guldhamster de större. Själv gillar jag bäst guldhamstrar men det är så olika från person till person.
3. Guldhamster ska vara ensam, dvärghamstrar ska hållas i par om de inte bråkar eller liknande.
4. Förstår inte riktigt vad du menar.
5. Det finns ju akvarium/terrarium, Duna-burar, gallerburar, Samla lådor.
6. Vissa gör egen mat och vissa köper i djuraffär m.m. Som du säkert vet ska du även ge dem Färskmat (grönsaker, Barnmat, frukt) någon/några gånger i veckan.
Läs gärna runt lite här på HIF så lär du dig mer och mer.
Lycka till med din lilla hamster ;)
Min blogg: www.lovehamsters.bloggplatsen.se
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
ja! ska bli riktigt kul, speciellt efter att ha kollat runt lite här på hemsidan :)
1. okej, bra att veta :)
2. mm, men hur är det, kan man köpa guldhamster nu eller löper man stor risk att dra på sig den där smittan papova?
3. okej :)
4. jo men alltså om man köper en hamster förs och sedan känner att man vill ha en till, kan man köpa en till av samma ras då och ha den i samma Bur?
5. okej, men villket använder du? funkar det bra för dig?
6. jaha :) hur gör man egen mat och vad bör man tänka på? hur menar du med Barnmat?
tack så mycket :)
#2 Jag kan tyvärr inte svara på alla dina frågor (är 11 år!).
Men ska försöka.
5. Jag har 2 Duna-burar. Tycker att de funkar bra, men vissa tycker att de är lite för små för guldhamstrar.
6. Man kan ge Barnmat ungefär 2 gånger i veckan. Bäst är Barnmat 2-6 månader för då är det oftast ingen salt eller lök i. Det är ganska uppskattat här hemma :)
Tack själv.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#3 okej, tack :)
5. okey :)
6. jaha, burkmat alltså?
1. Ingen större skillnad bara som #1 sa så brunstar honor och då kan det lukta lite "fränt" det gör dom var 4 dag men jag känner det nästan aldrig..
2. Om det är din första hamster så rekomenderar jag guldhamster dom är större lite lugnare och blir lättare tama tycker jag :)
3. Guldhamstrar ska alltid bo själva men dvärghamstrar måste vara minst 2.
4. Som du såg där uppe så kan man bara ha flera dvärgar. Men det beror ofta på åldern på hamstern du redan har och på den du köper. Jag kan inte så mycket om dvärgar för jag är mer en "guldhamstermänniska" men ni "dvärghamster människor" får rätta mig om jag har fel.
1. Jag har en duna fun till in guldhamster och den tycker jag funkar bra!!
2. När jag köpte min hamster så sa dom att hon bara skulle få pellets. Så det får hon och det kostar 29:-/kg
En sak som gör mig ledsen är när jag ser hamstrar som har för små gallerburar eller och för litet Hjul :( så tänk på att ha en Bur som inte bara är gjord av galler och att hjulet ska vara så att hamstern kan springa utan att behöva böja ryggen. Vet inte varför men jag blir bara så ledsen när jag ser guldhamstrar som springer i alldeles för små Hjul så det ser ut som att dom ska bryta ryggen :(
Blev visst ett långt inlägg :S
Det är bara att höra av sig i ett pm om du undrar något!
Lycka till med din hamster!
Lydia & Tindra 
1. Jag tycker det är olika från hamster till hamster! 2. Det finns inte raser bra arter! Själv rekomenderar jag rysk vintervit dvärghamster eller cambells dvärghamster som första hamster (eftersom de andra dvärgarterna är inte lika lätthanterliga ochh hoss guldhamster härjar tyvär papovan) 3. Dvärg = nej ska ej vara ensamm(förutom kinesisk dvärghasmster) guld=ja, ska vara ensam 4.nej tyvär! 1. Om buren har jag en artikel om burar på min hamsterblogg! Kolla gärna där! :). http://lillhamster.blogg.se/2013/july/buren.html 2.färdigblandad - hamstercomplett tycker jag är bäst, men egenblandad är bra om du har tid! Kul med hamster! :) och följ gärna bloggen!
ÅH… vad roligt att du ska skaffa hamster!
I vintras fick jag min första hamster. Jag fick välja helt själv vilken art jag ville ha guld eller dvärg. Jag fick även bestäma själv vart jag skulle köpa den ifrån. Jag valde Guldhamster och är verkligen nöjd med det valet. Tror inte jag skulle passat med en dvärg faktiskt. Dem är så små och känns mycket mer omtåliga. Dessutom så känns det mer som om Guldhamstrar har en egen personlighet, för dem är liksom större och har lite egen vilja i sig. Jag köpte dock honom ifrån djuraffär som jag ångrar oerhört mycket nu i efterhand. Man får ingen handvan hamster ifrån djuraffär, dem är rädda, bits och gömmer sig hela tiden i början. Om du köper ifrån uppfödare där du vet att hamstern redan är väl hanterad och van vid både ljud och rörelser kommer det definitift vara lättare och du kan börja lära känna hamstern på en gång istället för att börja ifrån "noll" liksom. Så jag tycker du borde ha Guldhamster, men köp ifrån uppfödare där du vet hamstern är hanterad och van vid saker. 😃😉 Hoppas jag var till någon hjälp! =)
Kul med hamstern :) skaffade min första hamster för ca 6månader sedan (jag är 24) och tycker det är jätte roligt 1. Jag är förtjust i hanar. Ingen brunst ( typ mens fast utan blod) och mindre risk med en överraskning 18dagar senare. Men det är som sagt en smassak. 2. Man kan välja på guldhamster eller dvärghamster. Jag tycker dvärghamster är sötast men guldhamster har sånt underbart smil. En smak sak det också. 3. Dvärghamster ska vara två och guldhamster är ensam djur. Rekommenderar att köpa från uppfödare vad du än väljer för någon. 4. Det går med dvärghamster men kan vara lite knepigt. Man får hålla koll så dom inte börjar bråka. Guldhamster är som sagt ensam djur och skall inte dela Bur med någon. 5. Finns många burar men jag rekommenderar dig att inte köpa en galler Bur då det är lätt för hamstrarna att börja bita på galler och det kan förstöra tänderna helt. Dessutom är det en stress relaterad ovana som hamstern inte mår bra av även om tänderna mot förmodan skulle hålla. Jag har en duna fun Bur som jag kan rekommendera annars är samla lådor ett bra och billigt alternativ. 6. Jag använder en bra pellets som jag tycker är bäst. Då vet man att hamstern får i sig allt den behöver även om det ser och känns som tråkig mat. Jag använder hamster complete som finns att köpa i djuraffären. Finns en liknande som heter hamster selective som också ska vara bra. Men sen behöver hamstern färska (eller tinande) grönsaker gärna varje dag. Jag ger också fågefrön som ett komplement men det är mest som aktivering ochdför att stimulera hamsterns naturliga instinkter och behov. Bara att säga ifrån om det är något mer du undrar över :)
Anna och taxen Max
Förlåt detta hör egentligen inte till tråden men #1 du skrev att honor brunstar, vad är det?
Kika gärna in min hamsterinstagram emmashammies och min facebooksida där jag sälger pärlarmband: Pärlarmband made for You. https://www.facebook.com/P%C3%A4rlarmband-made-for-You-1331653063516116/
#9 det är när hamsterns kropp är redo att bli med barn.
Anna och taxen Max