Dvärghamster-frågor
Jag tänkte från början köpa en guldhamster men har nu alltmer glidit över till att istället köpa dvärg (vintervit) 😃 Jag har dock aldrig haft dvärghamstrar förut, bara en massa guldar, så jag har några frågor:
Är det något mer utöver frukt och annat sött som dvärgar inte får äta (bortsett från det som även guldhamstrar inte får äta)?
Kan man ha samma hamsterblandning till både guld och dvärg (om det inte är torkad frukt i)?
Hur stor mängd Färskmat får man ge per dag (antar att de inte bör äta lika mycket som guldhamstrar 😃)? Jag funderar t.ex. över barnmat/annan purémat. Min guld får två teskedar över natten några gånger i veckan (tallriken är helt barskrapad på morgonen😉). Hur mycket kan en dvärg få?
Hur "rund" kan en dvärg vara utan att vara överviktig, och hur mager utan att vara underviktig?
Något annat som skiljer sig i skötsel jämfört med en guldhamster?
Mat kan dom äta typ samma båda två. Så frukt som inte bör ätas är ju citrus och stenfrukt. Dom kan ha samma hamsterblandning.
Hur stor mängd Färskmat vet jag inte, mina har fått några bitar/lite grand. Ibland är det kvar och ibland har dom ätit upp allt, beroende på vad det är, hur gott dom tycker att det är.
En vintervit ska väga nånstans kring 55-65 gram. Men man får ju kolla hur den ser ut i hullet. När min ena tjej låg på 65 g så var hon tjock. Alltså inte bara fint rund som dom ska vara, utan lite för fet. Min andra tjej ligger just nu på 38, och har gjort det ett tag. Sklle nog försöka få upp henne några gram, men hon är inte mager.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jaså, har hört att de lätt får diabetes om de äter frukt och sötsaker?
Angående fetma, är det typ som människor att de får bilringar? 😉
Det är Campbells som lättare får diabetes, så där ska man vara hård på att ge sötsaker. Vintervita klarar sig bättre. :) Skulle väl inte ge frukt och bär var och varannan dag, men ibland får dom, extra gott sådär. :)
Hm, bra fråga! Jag tyckte att min tjej var som slapp, det var inte ett bra hull, utan mer fett. Hon var väldigt mjuk. När hon satt så var hon verkligen som en boll. Hm, kan ju visa en bild på henne där jag iaf tycker att man ser att hon är tjock. (Tycker att det hänger lite för mycket på framsidan)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Det med vikten är väldigt individuellt, har ex 2 killar ena är en rund kompakt kille i perfekt hull, samma med min andra kille fast han är inte längre och mjukare i kroppen, båda fick bra på den punkten på utställningen i helgen, så allt beror på hur hamstern är i kroppen 🙂
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Tack för svar! Jag antar att man får gå lite efter känsla då ;)
Eftersom jag aldrig har hållit i en dvärghamster förut så känns det lite svårt att avgöra 😃
#6 Kan jag förstå, det kan vara svårt som ovan, men det känns om de är överviktiga, inte bara mjuka, utan tror de får lite mer som valkar, har själv inga överviktiga, och aldrig haft.
Har ju några stycken, ursöta och mysiga är de, även som små är de goa, har ju 8st bebisar varav 6 till salu 😉
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Jag har redan hittat andra intressanta hamstrar, men ska ha dig i åtanke om det inte blir någon av dem 😉
Skaffar du vintervita är det inga problem om du vill ge lite frukt någon gång ibland, vintervita har inte lika lätt att få diabetes som campbells. Annars är det ingen skillnad i Foder, det jag dock märkt är att dvärghamstrar lättare blir överviktiga än guldhamstrar så var noga med att inte ge för mycket feta fröer etc,Fungerar utmärkt att ge samma blandning till guldhamstrar som till dvärgar.
En hamster kan egentligen inte få nog av Färskmat, så länge det inte handlar om mjölkprodukter eller annat hamstrar kan vara känsliga för, men snackar vi grönsaker, fisk, kött osv är det bara bra att ge i större mängder så länge man plockar bort det var dag (så det ej ruttnar) och vänjer hamstern vid det sakta, hamstrar från uppfödare är oftast van vid all Färskmat.
En dvärghamster kan vara väldigt rund utan att vara överviktig, min ena kille Rift är väldigt rund spec om man jämför med Phoenix men är inte överviktig för det. En dvärghamster ska vara rund och inte kännas mager. Du kan ju väga hamstrarna regelbundet ifall du oroar dig.
Rent allmänt ser jag dvärghamstrar som mer tacksamma än guldhamstrar, mina nöjer sig med en bra Bur och gos. Guldhamstrarna vill ha mer motion.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Är det något mer utöver frukt och annat sött som dvärgar inte får äta (bortsett från det som även guldhamstrar inte får äta)?
Nepp, samma sak med dvärg som gäller med guld :) Men vissa frukter kan de äta, men inte citrus och avokado.
Kan man ha samma hamsterblandning till både guld och dvärg (om det inte är torkad frukt i)?'
Frukt går visst bra, och ja :)
Hur stor mängd Färskmat får man ge per dag (antar att de inte bör äta lika mycket som guldhamstrar
)? Jag funderar t.ex. över barnmat/annan purémat. Min guld får två teskedar över natten några gånger i veckan (tallriken är helt barskrapad på morgonen
). Hur mycket kan en dvärg få?
De kan få lite då och då, men vet ingen exat mängt. Guldhamstrar är ju ännu större än en liten dvärg, men ja ;)
Hur "rund" kan en dvärg vara utan att vara överviktig, och hur mager utan att vara underviktig?
Ca 50-60 gram. Men de ska väl inte vara så feta i alla fall :P
Något annat som skiljer sig i skötsel jämfört med en guldhamster?
Jag har bara haft dvärgar men känner några guldisar och dvärgarna är faktiskt lite piggare tycker jag. De älskar att springa! I övrigt vet jag faktiskt inte, tror inte skötsel skiljer så mycket :)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Är det något mer utöver frukt och annat sött som dvärgar inte får äta (bortsett från det som även guldhamstrar inte får äta)? Nej det är samma som med Guldisar. Men se upp med feta fröer.
Kan man ha samma hamsterblandning till både guld och dvärg (om det inte är torkad frukt i)?
Ja, om det inte är väldigt mycket feta fröer så som solrosfröer. Annat i blandningar man bör ge med måtta är majs, ärtplattor, johannesbröd (helst inte alls). Man får inte glömma att Guldhamstrar kommer från en helt annan miljö än vad dvägarna kommer ifrån. Dvärgarna lever i natur där inte så mycket växer. Det är kargt och fruktansvärt kallt på vintern. Nätterna är rejält mycket kallare än dagarna. Alltså är det inte konstigt att dvärgar har lättare för att lägga på sig vikt. De ska inte matas hur mycket som helst. Strunta i massa pasta osv. Ge hellre nästan bara färska gröna grönsaker. Något lite pasta eller liten pannkaksbit kan de få som festmat. Tänk på hur små de är. 1-2 gröna ärtor är mer lagom till en dvärg. Många ger ett helt fat ärtor.Hur stor mängd Färskmat får man ge per dag (antar att de inte bör äta lika mycket som guldhamstrar
)? Jag funderar t.ex. över barnmat/annan purémat. Min guld får två teskedar över natten några gånger i veckan (tallriken är helt barskrapad på morgonen
). Hur mycket kan en dvärg få? Några få ärtor är lagom. En tesked Barnmat (om man nu vill ge det… Jag ger enbart ungar och diande mödrar barnmat). Jag kan tycka att en bit nyttiga grönsaker kan vara nästan så stor så det ryms i en matsked. Sånt som inte är grönsaker eller är grönsaker de kan bli feta av eller som är för söta ska vara betydligt mycket mindre. Dvärgar är inte gjorda för att äta massa Färskmat egentligen. I naturen samlar de torra gräsfrön, frön från andra Växter och bara väldigt lite färska växtdelar och rötter.**Hur "rund" kan en dvärg vara utan att vara överviktig, och hur mager utan att vara underviktig?
**Det beror på om det är liten Djuraffärshamster eller större privatuppfödd och vilken kroppsbyggnad de har. En dvärg kan ha rund, kompakt kropp utan att vara tjocka. Då känns de fasta och spänstiga. En tjock hamster känns flubbig och "lös". De ska inte ha midja och ryggen ska inte sticka upp. I så fall är den underviktig.Något annat som skiljer sig i skötsel jämfört med en guldhamster?
Nä jag kan inte komma på något så direkt. Lite småsaker kanske De inte bryter sig ur burar o hagar lika lätt som guldisar. De sandbadar ofta mer än guldisar gör och jag tycker att dvärgar vill gräva mer än många guldisar. Sen tycker jag att många guldisar luktar obehadligt. Fastän jag bytte Sand många gånger varje vecka och storstädade buren varje vecka tyckte jag inte om doften i den. Brunstande honor kan jag inte med alls. Men det där verkar vara väldigt individuellt.
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning
Tack för alla bra svar! 😛