Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4794 ggr
[frosttilda]
1

HJÄLP SNABBT! FÖDER INTE!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min hamster har gott över två dagar.Hon skulle ha fött i söndags. Vad kan det här bero på och vad ska jag göra!!! Hjälp mig fort!

Man ser att hon är tjock och hon har bebiskulor.

jossa5
0

Har hon gått två dagar över tiden skulle jag åkt in till veterinär och fått hjälp där. Är du helt hundra på att det var i söndags hon skulle fått?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frosstis
17

Om det är så akut skriver man inte på ett forum, då ringer man veterinären för råd.

När parade du henne?

Silverlight
0

Ring vet och fråga direkt!

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

[frosttilda]
0

Tack så mycket ska ringa veterinären nu!

Sara1214
0

Ser det ut som hon har bebisar?//frosttilda

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Rebornbabyn
0

#4 Har du ringt veterinären nu? Vad sa de? ❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

UlrikaD
2

Vet inte om du varit hos veterinären ännu. Men är du säker på att du räknat rätt, 16 dagar efter parning?
Finns honor som går någon dag efter tiden och det går bra ändå.
Men det finns honor som inte kan föda själva och då behöver de hjälp.

Så berätta gärna vad veterinären sa och vad som hände. Hoppas allt gått bra iallafall.

Sara1214
3

Jag känner den här personen och hon ringde veteinär mer frågade innan men ville ändå rådfråga här. Då vet man till nästa gång att man inte ska fråga om sånt här.. //frosttilda

UlrikaD
1

Men rubriken säger "hjälp mig fort". Det låter inte direkt som någon som pratat med en veterinär så jag förstår om folk inte förstod det.

Men vad sa veterinären då i och med att hon ändå behövde hjälp fort?

[frosttilda]
0

Jag har inte varit hos vätrinären men jag ska någ vänta till ikväll!

Frosstis
4

På kvällen är veterinären dyr

Sara1214
1

alltså hon menar 1 natt till

Sara1214
0

Dem har inte kommit men ser det ens ut som hon har bebbar?

nlinds
0

jag tycker det ser ut som hon har bebbar i sig, men sen kan hon vara skendräktig också. :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Zvintos
0

Jag har varit med om en hona som verkligen såg dräktig ut, hade bebisbulor och allt, men hon var bara skendräktig.

jossa5
0

Hur går det? Har det kommit några ungar, eller har du varit till vet för att kolla?

Mvh,

[frosttilda]
0

Det har inte kommit några ungar en. Men magen har blivit större!

Hamsterlycka
15

Förstår du inte?! FAR TILL VETERINÄR!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Wellcraft
11

#17 Om du har otur kan detta var livshotande. Dags att ta sitt ansvar som djurägare kanske?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ElviraNym
0

Oj oj

MVH Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Fiona1234
1

Du har säkert räknat fel på dagarna, men håller med Hanna ( Hamsterlycka) ÅK TILL VETERINÄREN !!!!!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Sara1214
0

Vi har räknat exakt rätt!

jossa5
1

Jamen oavsett rätt räknat eller inte, åk till veterinären!

Mvh,

Anna4077
6

Jag håller med. Nu är det dags att åka. Det är inte rätt att låta ett djur lida på detta sättet. Något är uppenbarligen fel och du riskerar att förlora både mamma och bäbisar

Anna och taxen Max

Sara1214
0

Jag har inte honan,känner bara personen

Wellcraft
17

Blir så ledsen av att se oseriös avel… Suck!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LinneaJohaanson
3

Jag med..

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Avarice]
7

TS

Nu vet jag inte hur gammal du är, men om du är minderårig så borde du verkligen säga till en förälder att ta dig till veterinär omgående eller så är det bara att sätta sig i buss/taxi/spårvagn eller bil till närmsta veterinärklinik! Din hamster kan vara okey men utifrån din beskrivning så kan den också vara i en livshotande situation, så sök hjälp så fort det går.

Sara1214
0

hon kanske är skendräktig iaf.. Hmm..:/

[frosttilda]
0

Jag tycker samma som alla ni tycker men jag älskar min hamster och såklart jag inte vill att hon ska dö men det är första gången jag har bebisar med min hamster. Jag vill åka till veterinären men min mamma säger att vi får vänta och se.

Hamsterlycka
7

#29 Men säg åt din kompis att åka till veterinären, förstår inte vad som är så svårt!! Det är sånthär jag blir så jäkla less på, folk som bara tar kull och sen inte inser att det kan bli konsekvenser!! Eftersom ni inte verkar kunna grunderna i om man tar kull så får ni låta en veterinär lösa det! Åk bara in! När en hamster är skendräktig brukar magen gå ner det datumet den skulle ha fött, men det verkar den ju inte ha. 

ÅK. TILL. VETERINÄR. 😡

Hamsterlycka
12

#30 Vad är det din mamma vill vänta på? Eftersom det gått närmare 5 dagar (känns helt sjukt att man som hamsterägare låtit det gå så långt) så finns det INGENTING att vänta på! Om du nu visste att din mamma skulle vägra fara till veterinär så skulle du aldrig satt din hamster i den situationen!! 😡

Sara1214
0

Tro mig jag har försökt!!

Wellcraft
9

Jag blir så less & arg på sånt här! Små barn som tar en kull bara för att det är kul med söta hamsterbebisar, helt opålästa om konsekvenser som faktiskt kan hända och inte är alltför ovanliga!

Jag höll på att dö av oro när min hamsterflicka gick över en dag, visserligen födde hon på natten men hade annars direkt åkt till veterinären morgonen därpå. Hamstrar är väldigt punktliga med födsel, och närmare fem dagar känns väldigt, väldigt fel och jag får känslan av att honan inte är skendräktig då hon gått så mycket övertiden, utan att hon faktiskt kan befinna sig i en livshotande situation.

Förstår mig verkligen inte på folk ibland.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Candela
0

Har hon blivit tjockare?

Sara1214
0

Ja..:)

Candela
2

Det är väl kanske inte så bra.. Ju större ungarna blir, desto svårare blir det ju att föda fram dem.

Hamsterlycka
0

Well, väntar du längre än nu så kommer hon inte kunna ta fram dem. Och då vet jag inte om nån kommer kunna rädda henne.

Sara1214
0

Jaha, jag vet faktisk inte. Jag har inte honan och vet nt..

[Avarice]
6

TS

I framtiden så borde du och din mamma prata ihop er om just veterinärbesök. Hon måste lita på att om du säger att djuret behöver veterinär, så är det inget snack om det. Vet att det kan vara svårt med föräldrar ibland, speciellt om de inte kan mycket om djuret i fråga, men denna situation du verkar vara i nu är oacceptabel.

UlrikaD
12

Jag undrar om ni är säkra på att parningsdatumet är rätt, så att det verkligen har gått 16 dagar?
Skendräktig kan en hamster bli men då går magen ner efter den tiden. Skendräktighet betyder helt enkelt att hamsterns kropp tror den är dräktig och gör allting som om det funnits bebisar. Men när det inte kommer några går kroppen tillbaka till det normala.
Om hamstern fortsätter växa och bli större efter 16 dagar så är det nog inte bebisar det beror på. Bebisar fortsätter inte växa bara för att de är kvar i magen. Blir de kvar i magen så dör dom och sen kan de orsaka så att mamman får havandeskapsförgiftning för att hon inte fött dom och så dör hon med.

Men om magen fortsätter växa efter 16 dagar (om ni är alldeles, alldeles säkra på att ni räknat rätt) då låter det ju som nåt helt annat.
Hur växer hon? Blir hon tjockare överlag? Som om hon ätit mycket mer mat? Eller tjockare var? Som två bebisbulor på sidorna som fortsatt att växa. Eller är det magen som växer undertill?f
Hamstrar kan ju få tumörer som kan växa ganska snabbt och då kan det ju se ut som om själva hamstern växer.

Men om ni tycker att det är någonting fel med hamstern, att hon inte är som vanligt, att någonting har förändrats som inte är till det bättre. Då får man lösa det på nåt sätt. Inte bara sitta still och vänta. Vad väntar man på då?

Ring åtminstone till en veterinär, förklara exakt vad det är för fel på hamstern och be om råd. Om man inte vet säkert att nåt är fel på sitt djur, visst man kanske kan vänta en dag och se ifall det blir bättre. Men här säger ni hela tiden att någonting är galet. Då måste man göra någonting åt det. Och då menar jag verkligen måste.

[frosttilda]
0

Vi har ringt veterinären och dom dyckte vi skulle vänta och se! Ifall hon inte mår bra ska man åka till vätrenären men det fans ingen smådjur veterinär i Västerås där jag bor så då måste man åka till Stockholm.. Nu tänker jag inte skriva något mer på detta inlägg!

jossa5
1

Jag förstår inte, du skriver och ber om hjälp, sen när folk hjälper så väntar du ändå. När du till slut ringer vet så säger dom vänta och se, och du tycker det är okej?
När tänker du åka in egentligen?

Mvh,

Shjimm
11

Vänta och se om hamstern dör eller?..

UlrikaD
20

Fast det var i förrgår de sa vänta och se. Är ju dags att ringa igen då det gått två dagar, då har man väntat och sett.
Eftersom du inte svarade på någon av mina frågor så kan inte jag komma med några tips alls.
Att det inte finns nån veterinär precis där man bor har ju ingen direkt betydelse.
Bryter man benet så sitter man ju inte hemma och säger…tja, det fanns ingen vårdcentral precis där jag bor så jag väntar och ser.
Ring veterinären igen åtminstone.

[Snuttegris]
7

För det andra så sätter man inte igång avel om man inte har kollat upp med olika vetrinärer och vet att det finns en duktig i närheten om det blir akut. Det hade inte jag gjort i alla fall.

Blir så ledsen och arg när jag läser sånt här, ännu ett liv till spillo på grund av människans dumhet.

Candela
4

Nu har ju hamsterns liv inte gått till spillo ännu, så vi får hoppas att det löser sig. Hon kanske är skendräktig som sagt, eller att det är felräknat (har hänt att jag själv har räknat fel på en vecka när min mens ska komma, och så blir jag supernojig att jag är gravid när den inte dyker upp 😃).

Sara1214
1

Jag håller med och så men det är dumt att skriva som #46 gjorde att livet her gått i spillo när det inte ens har det!

Anna4077
4

Om ägaren vägrar ta hamstern till veterinären så kommer den säkert att dö. Vems fel det än är så är det ett faktum att hamstern behöver hjälp och ingen ger den det. Tycker som #46 att det verkar som dom ser ifall hamstern överlever eller inte. Vad annat kan man vänta på Helt oacceptabelt vems fel det än är.

Anna och taxen Max

[Snuttegris]
15

Nej hamsterns liv har inte gått till spillo ÄNNU, men hur många djur har inte fått sätta livet till för att människan väntar och hoppas på att det ska ske ett mirakel istället för att ta sitt eget ansvar.

fotboll22 du får tycka vad du vill om vad jag skriver, det bryr jag mig inte om, men jag tycker det är riktigt grymt att behandla djur på detta sätt som din vän gör. Om du tänker att en kvinna är gravid och går flera veckor över tiden, tror du då hon hade avvaktat och inte åkt in för att se om det stod något på tok? Djur ska ha exakt samma rättigheter som människor, defenetivt djur i fångenskap. Dom har inte fått välja själva om dom vill leva i fångenskap eller inte, och då är det banne mig djurägarens ansvar att se till att djuret kommer till vetrinär om det är något som inte stämmer. Annars ska man inte ha djur.

Ja jag är riktigt upprörd och arg, men försöker hålla ett civilicerat språk. Men detta som denna hamster utsätts för är helt oacceptabelt och ska påpekas.

Roonja
8

#42 Du bor ca 25 minuter från Strömsholms djursjukhus. De är supersduktiga och borde kunna hjälpa dig med din hamster.

Jag tycker verkligen detta är oacceptabelt, du skulle besökt veterinär för länge sedan. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att bara ta och åka när du ändå har en bra veterinär i närheten! :/

Kan ni inte bara göra det? För din hamsters skull? :)

ElviraNym
0

Din hamster kommer snart att dö det är allvarligt du mådte åka till vetrinären nu!

//Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Rebornbabyn
0

Jag håller med er. Jag kan inte mycket om detta, men jag tycker att man ska åka in till en veterinär! Inte bara vänta och se vad som händer…

Jag hoppas att du åker till veterinären och att hamstern kommer att bli bra. ❤️

UlrikaD
18

Det är dumt att skriva saker som att ett liv gått förlorat, din hamster kommer snart att dö osv.
Det kan ingen veta, ingen har sett hamstern, ingen är veterinär och ingen vet hur hamstern vare sig ser ut eller mår just nu.
Men är det som TS själv beskriver så behövs ju veterinär, helt klart. Men har hon räknat helt fel på parningsdatum så är det ju ok. Men i och med att hon inte svarar på frågor så kan man ju bara gissa.

Saken är väl fortfarande att har man ett djur som mår dåligt, har ändrat beteende osv då åker man till veterinär.
Söker man råd och hjälp på forum så svarar man på frågor eller lyssnar på råd man får.
Annars är det ju ingen idé att skriva nåt alls om man ändå struntar i allt.

hikaru
0

För guds skull, åk in med hamstern 😕

//Sara

hikaru.se

neapeaw
1

Jag tycke personligen det är här låter jätte skumt, då ber om råd, när folk ger dig råd så svarar du inte? hamstern har gått över tiden "om du räknat rätt". Så snälla, åk till en smådjurs veterinär innan det är helt försent. Du har faktiskt ett ansvar, det är ingen leksak det handlar om? hon kanske lider, har du tänkt på det?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Sara1214
1

hon är endast 12 år så snälla!! Sluta skyll på henne! Det är inte hennes fel!

neapeaw
6

Hur kan det inte vara hennes fel? är det hamsterns fel eller? nej, Om det inte är hennes fel så är det hennes mammas för någon bör ta på sig ansvaret. och det borde ju vara mamman. Går denna hamster bort räknas det som djurplågeri.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

neapeaw
0

Hur kan det inte vara hennes fel? är det hamsterns fel eller? nej, Om det inte är hennes fel så är det hennes mammas för någon bör ta på sig ansvaret. och det borde ju vara mamman. Går denna hamster bort räknas det som djurplågeri.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Rebornbabyn
6

#57 Jag skyller inte på någon. Utan säger bara vad som är hamsterns bästa! För visst gör man allt för sin lilla hamster? ❤️

Själv är jag 11 år föresten! :)

neapeaw
0

Snälla, hur gamman man än är, vill man väl hamsterns bästa? Jag vill inte låta dum, men tar man en kull får man vara beredd på komplikationer, som kan behöva veterinär och det kan kosta mycket !

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Sara1214
2

#58 sluta skriv olämpliga saker da. Jag tror hon har förstått. Som 12 åring blir man lätt sårad och hon har gråtit mycket! Så sluta skriv på denna tråd. hur raderar man en tråd föresten? 

Jag tycker det är olämpligt att skriva till en 12 ÅRING att hennes hamster kommer dö! Så sluta NU! Hon har förstått!

Frosstis
0

#57 Jo hon tog ju kullen utan tillåtelse av hennes mamma att ta hamstern till veterinär om det skulle hända något, och nu har det hänt något!

Sara1214
0

Nej hon tog inte kullen utan tillåtelse.

neapeaw
1

Vi vill inte henne personligen något illa, men att veta att en hamster kanske lider och inte får ut sina ungar gör mig ledsen. sen att personen i fråga inte tar stackarn till en veterinär är helt vansinnigt. Kanske dags att hon ser den bistra sanningen att hamstern förmodligen kommer gå bort om dom inte reagerar?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Frosstis
2

Men hennes mamma åker ju tydligen inte till veterinären?

neapeaw
2

Då borde verkligen mamman ta sitt ansvar och åka till veterinären. Det har gått över 4 dagar nu..

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Sara1214
1

NI VET INGENTING OM HUR HAMSTERN MÅR!

#65 du förstår tydligen nt.? SÅ sluta skriv på tråden! hur tar man bort den föresten?!

UlrikaD
1

#62 Vad är det hon förstått?

Sara1214
0

#66 betyder det att hon har tagit kullen utan tillåtelse?

neapeaw
0

Vad är det jag inte förstår? 

Tro mig jag kan en massa om hamstrar och det här är inte bra!

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Frosstis
4

#70 Ja. "Du får ta kullen men jag tänker inte ta hamstern till veterinären om det blir krångel". Det är inte full tillåtelse.

Dessutom så är hamstrar bytesdjur och visar inte ifall de är sjuka, och syns det att de är sjuka har det gått långt

Sara1214
1

#71 vem har sagt någonting om din kunskap om hamstrar?

#72 HAHA! seriöst! Hur vet du att hon sa det!!! ALltså seriöst😂

neapeaw
4

Du sitter och skrattar åt folk som verkligen bryr sig?

herregud du fattar nog vad #72 menade igentligen.

Sluta skydda henne, det här börjar lika djurplågeri.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Zvintos
2

#73: Även om hennes mamma inte sagt exakt de orden, så är det så hon menar genom att neka hamstern veterinärvård.

[Snuttegris]
4

fotboll22 är du vetrinär-expert och kan avgöra hur hamstern mår? Nej vi vet inte hur hamstern mår, men det vet ju inte du heller egentligen. Befarar man att det är något som inte står rätt till med ens djur så åker man in till vetrinär. Djur är också väldigt duktiga på att dölja om dom mår dåligt, glöm inte det. Är väl inte fel att åka in till vetrinär och få bekräftat att ni har gjort en felberäkning på tiden, då är det ju inget allvarligt, men innan ni har vart hos vetrinär så vet ni absolut ingenting om vad som är fel och ju längre ni väntar desto mer illa kan det gå om det är allvarligt. Tänk om bebisarna dör i magen på henne, då kan även honan dö.

Visa tjejens mamma denna tråd så kanske mamman får lite fart på benen och tar sig in till vetrinär. Det är faktiskt emot lagen att inte ta med sitt djur till vetrinär om man misstänker att den är sjuk. Det är djurplågeri.

Sara1214
0

då kanske man skulle ha sagt det tidigare ? Innan hon parades!? Men hur raderar man tråden!!!?

Sara1214
0

Aha, nu är jag djurplågare också!? Jag skulle också ha tagit In henne till vetrinären men sluta skyll på HENNE!

Anna4077
0

#70 hon skrev 'tillåtelse att ta den till veterinären om det blir några komplikationer'. Inget citat men det var innebörden. Du behöver inte bli defensiv, det är inte dig det handlar om. Och det är inte konstigt att folk blir upprörda när någon ber om råd men inte gillar dom råd dom får. Att inte ta ett djur till veterinären när något är fel är oacceptabelt. Det är kanske inte hennes fel men det gör folk upprörda.

Anna och taxen Max

[Snuttegris]
2

Dessutom om man inte tål att höra sanningen att ens djur kan dö för att man inte uppsöker vetrinärvård, ja då ska man inga djur ha. Djur är inga leksaker.

UlrikaD
1

#77 Man raderar inte trådar.

Men du svarade inte på min fråga. Du skrev att hon hade förstått nu så det räckte. Men vad är det hon har förstått?

Antingen mår hamstern bra igen och allt är frid och fröjd. Men säg det då isåfall.
Eller så mår hamstern dåligt och då åker man till veterinär.

Man skriver inte på forum och sen bara försvinner. Även om hon är ett barn så kan man väl ändå skriva vad som hänt. Annars kan man låta bli att starta en tråd överhuvudtaget.

neapeaw
1

Men snälla, tänk lite själv. Du är med barn, har gått över tiden och har jätte ont. Men alla vägrar köra dig till sjukhuset? 

JAg vet inte hur du tycker det låter men det är samma princip förutom att hamstern inte kan prata eller visa det som oss. 

Vem ska jag skylla på då? någons ansvar är det ju? 

Jag anser att detta är djurplågeri, och tror inte jag är ensam om det heler. om det stämmer att hon gått över tien mer än 4 dagar. Ungarna växer i magen och till slut kommer hon inte få ut dem.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

neapeaw
2

Varför vill du ta bort tråden , stå för det ni gör!

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Sara1214
0

Hon orkar inte och jag förstår. Så som ni håller på. Hej då!

neapeaw
0

Vad är det hon inte orkar? att föda upp hamstrar är inget man bara #gör". Speciellt inte om man inte har ekonomin eller lusten att ta djuret till vet om det uppstår problem? Du själv har ju en hamster? om den vart sjuk skulle du låta den logga hemma i buren eller ta den till vet?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Sara1214
0

Vetrinären sa att dom är bra på att ta hand om sig själva och ja, vi ska inte åka in

UlrikaD
1

84 inlägg och inte ett enda svar. Måste vara rekord.
Hoppas då att detta inte var allvarligt, eller på riktigt, eller nånting.
För annars är det väl inte viktigast om hon orkar eller inte. Är väl viktigast om hamstern har orkat.

Sara1214
0

Vi lyssnar bra på vetrinären :)

neapeaw
4

Är du säker på att du pratade med en vet då? för låter inte direkt så? sa ni att hon gått långt över tiden ? Isåfall ring till en veterinär klinik som är specialiserade på smådjur. 

Bli så förbannad när djurägare bara tror att allt är en lek.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Sara1214
0

Mm, för vi tror ju att allt är lek!? Om vi trodde det skulle vi väll inte ringt vett!?

neapeaw
0

Nej men eftersom den vet ni pratade med inte verkade så seriös kankse ni bode prova en annan eller åka in så dom får undersöka henne?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Anna4077
5

Jag tog Roffe till veterinären när han hade en testikel som va större en den andra trots att han va pigg och glad som vanligt. Det var fullt naturligt och inget farligt alls fick jag veta 700kr (+200kr bensin) senare och jag skulle utan tvekan lägga dom pengarna igen för att få samma svar. Kan tillägga attjag får 3000 i månaden. Om man tar ett djur och stoppar det i en Bur eller annan onaturlig miljö ska man ta hand om det. Djuret har inte bett om att få bo hos oss människor.

Anna och taxen Max

UlrikaD
6

Det är väl bara att inse att ingen tänker tala om hur hamstern mår ändå.

neapeaw
0

Ni kan ju i vilket fall skriva hur det blev med henne? så vi slipper vara oroliga?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

connie98
0

stakars hamster… :( hur mår hon? :(

Anna4077
0

Tror #93 har rätt. Vi får nog aldrig veta hur det går med hamstern. Håller tummar och tassar för den stackarn

Anna och taxen Max

Cahira
0

Om ni har otur har ungarna dött och förmultnar inne i kroppen och det är gas som bildas som gör att magen ser ut att växa. Mamman kan då dö av förgiftning om de inte kommer ut. Jag säger detta i all välmening. Har ni tagit in hamstern till veterinären eller bara haft telefonkontakt? Om ni bara haft telefonkontakt skulle jag nog ta in den för en koll för att vara extra säker på att ungarna lever iallafall. 

Hoppas allt går bra för er.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Roonja
1

fotboll22, jag ber dig att lugna ner dig lite. :) De försöker ju bara hjälpa TS för att hennes hamster ska må bra. :)

NinjaKakan
4

Alla kan göra misstag osv osv. Men det viktiga är att man försöker göra allt man kan för att ställa saker tillrätta igen. Vi som människor, unga eller vuxna har ett ansvar gentemot våra djur och hur vi behandlar och tar hand om dom. Och då menar jag inte bara fylla på mat,kela och städa buren. Utan även i hur man ska agera då ens djur blir sjukt. Hund eller hamster, det spelar ingen roll men djuret har rätt till veterinärvård oavsett. Och som djurägare får man ta sitt ansvar och åka in. Det hade jag gjort, sen hade veterinären fått säga vad dom ville. Hade jag trott att något varit fel så hade jag åkt ändå. Veterinärer är kunniga, men vet inte alltid bäst vad som gäller ens djur. Dom dömmer utifrån vad vi berätta för dom, inte hur allmäntillståndet hos vårt djur ser ut eftersom dom inte kan se djuret om man inte åker in. Så Ts, oavsett. Åk in. Om din mamma inte vill, åk in ändå.

Silverlight
0

Håller med #93 tyvärr :(

Candela
0

Borde man inte kunna känna fosterrörelser i mammans mage så sent i graviditeten? Jag tänkte om TS kan känna ifall ungarna lever eller inte.

Silverlight
2

Det verkar som att ts inte kommer svara. Hoppas verkligen att ts tar hamstern till veterinären och lär sig att man måste vara beredd att ta hamstern till veterinär när man parar. Är man inte beredd att göra det bör man inte avla alls…

Gizzmo,Cinderella,Tingeling
0

Hon har kanske bara räknat lite fel?! Eller är hon sken dräktig tror jag ! Säkert inget att oroa sig för.

Silverlight
0

Jag tror inte att de lever. Det har trots allt gått flera dagar sen hon skulle födit. #103 Om hon fortfarande är tjock och bara blir mer och mer tjock och gått över tiden med flera dagar kan det vara farligt. Honan kan dö. Och eftersom de säger att de räknat helt rätt så får vi väl lita på det.

Gizzmo,Cinderella,Tingeling
0

Men vi vet inte om de har kommit till världen ,hon har ju inte skrivet!?

ElviraNym
0

Hur går det?🙂 Mår hamstern bra? Hoppas verkligen det har hållt tummarna för dig. Skrev du innan att "den blivande mamman" inte hade gjort ett näste eller bo?

//Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Olivia8383
9

Men snälla ingen här vill henne något illa. Jag är också 12 år och vet att i denna ålder så är man väldigt kännslig men man måste förstå att det är allvar. Hon älskar sin hamster, eller ?? I sådana fall så tycker jag att det är dags att ta ansvar. Hon är 12 år inte 5. Jag tycker att om hennes mamma inte vill åka till veterinär så ska hon säga emot henne och förklara att detta är viktigt. Eftersom att hon fick at denna kullen för sina föräldrar så måste hon förklara för de att detta är en sak som kan hända och om hon fick ta kullen så ska hon in till vet nu när det är så här som hon har beskrivit det. ❤️Hoppas att allt går bra tillslut! 🙂

Lycka till!
/Olivia & Aguacate

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Zaviie
2

Om Ts nu skulle läsa tråden utan skriva, visa den för din mamma som bär ansvaret för din hamster.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Cahira
2

Om hamstern inte klarar sig ska inte TS känna sig skyldig, det är veterinären och mamma som då bär ansvaret och felet.

ElviraNym
0

Somsagt så måste du förklara för din mamma, gör så att hon förstår att det kan vara allvarligt. Försök och gör ditt bästa. Ingen vet hur allt detta slutar men vetrenären kan hjälpa dig. 

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Cahira
1

#110 veterinären har sagt åt dom att vänta, därför jag undrade om dom varit inne eller bara telefonkontakt.

ElviraNym
0

Just det glömde det:/:)

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Sara1214
0

Kan någon snälla säga hur man tar bort tråden!

Sara1214
0

Kan någon snälla säga hur man tar bort tråden!

jossa5
2

#114 Det är bara en admin som kan göra det.

Mvh,

Frosstis
3

Man kan inte ta bort tråden! Och vad är det som är så roligt? Fotboll22, du skrev "HAHA". Jag ser INGET kul i detta.

Tycker så synd om lilla hamstern. Tror inte heller vi kommer få reda på vad som har hänt med hamstern. Ärligt talat så tror jag att antingen så har hamstern tumörer som växer eller så har ni räknat fel på dagarna. Och om det skulle vart bebisar som fortsatt att växa, då skulle mamman inte få ut de- inte en chans. vilket leder till döden i vilket fall, då man inte kan göra kejsarsnitt på hamstrar.

Rebornbabyn
0

Håller tummar och tassar för stackars hamster. 

Fotboll22: Kan du inte vara snäll att skriva här ibland hur det går med lilla hamstern? :) Vi är ju bara snälla och bryr oss.

Zaviie
3

fotboll22 det är ju inte ens din tråd…?

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Wellcraft
7

Vad tror veterinären? Att hamsterhonan klarar sig själv, vadå ska hon göra abort på sig själv eller… Om ni verkligen ringt veterinär och hen sagt så är det väldigt förskräckligt!
Att inte informera oss som är flera stycken som är oroliga för hamstertjejen det är riktigt, riktigt lågt!
Hade fått intrycket av att du fotboll22 var en ansvarsfull hamsterägare, tyvärr ser jag inte ett spår av detta nu - synd.
Det är inte din hamster, men du verkar gå med på det hela och jag skulle inte bli förvånad om det är din hane som är pappa till ungarna?
Visa din kompis/kompis mamma denna tråd så kanske de vaknar till?

Har inte hamsterhonan fött ännu så är det tumörer eller så kommer hon avlida, tyvärr. Känns hemskt att säga men det är sanningen. Så går det när oseriösa barn avlar på sina djur bara för skojs skull utan några föräldrar som stöttar alls.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sara1214
0

Nej min är inte pappan.

Sara1214
1

Och jag tycker det är riktigt lågt av dig att skriva att jag inte är en bra hamsterägare"!  Riktigt RIKTIGT LÅGT AV DIG. Det där var riktigt sårande.. Tyvärr så kommer jag lämna detta forum för all framtid. Såna där kommenterar är inte det gladaste man kan få😭

Wellcraft
4

Citerar mig själv _"Hade fått intrycket av att du fotboll22 var en ansvarsfull hamsterägare, tyvärr ser jag inte ett spår av detta nu - synd."
_Tror du tolkade det fel, påstod aldrig att du var en dålig hamsterägare däremot har du inte visat din bästa sida i denna tråd precis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frosstis
0

Hmm det är ju bra hamsterägande att låta hamstern som är livshotande låta vara, liksom jag vill inte se ett meddelande "Tyvärr dog min hamster inatt. Vi lät den vara eftersom vi inte vill ta den till veterinären och nu led den till döds."

Och jag tror visst du kommer fortsätta skriva här på hamster iFokus.

Sara1214
0

Fast jag har inte honan och nu tänker jag sluta skriva här. Det löser sig säkert och hamstern mår bra,slut.!

Roonja
5

#123 Dock är det inte fotboll22s hamster, utan bara hennes kompis.

Jag tror inte fotboll22 är någon dålig hamsterägare, hon vill nog bara försvara sin vän, även fast hon kanske gör fel.

Jag tycker inte du ska lämna forumet fotboll22, men du kanske ska tänka efter vad som egentligen är bäst för din kompis hamster, för du vet ju det egentligen och inte göra allt för att säga imot oss som vill hjälpa. 🙂

neapeaw
2

Men fotboll22: du kan väl inte mena att man är en ansvarsfull Hamsterägare om man låter djuret lida? Oavsett om det är din eller inte så gör du ju inte speciellt mycket för att påverka dom att åka till vet heller. Sen hur du är med din Hanster har jag ingen aning om. Men man är inte en ansvarsfull Hamsterägare om man låter djuret lida eller håller med den som gör det.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Roonja
4

#124 Jag vet att du kanske inte är så gammal och du vill försvara din kompis, men allt kan inte bara bli bra och lösas av sig själv, tyvärr. Hamstern behöver komma till veterinär och jag hoppas innerligt att den har fått gjort det nu. :)

Anna4077
2

#126 vi vet ju faktiskt inte vad dom pratar om. Hon kanske uppmanar sin kompis att ta hamstern till veterinären lika mycket som vi. Det är trots allt inte hennes hamster eller hennes ansvar. Hon ska inte stå till svars för vad hennes kompis gör. Även om jag tycker hon kunde betett sig annorlunda i tråden så är det inte hennes ansvar eller fel

Anna och taxen Max

Wellcraft
2

#128 Dock skrev fotboll22 "Vetrinären sa att dom är bra på att ta hand om sig själva och ja, vi ska inte åka in" till exempel, visst förstår jag att de lyssnar på veterinären.
Men att de inte lyssnar på oss, många väldigt många erfarna hamsterägare känns lite drygt. Speciellt när de flesta veterinären tyvärr inte tar smådjur på allvar heller.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

neapeaw
0

Nej inte så jag menade , men på hemma låter det som att det är vi som är dumma i huvudet för vi tycker hons kompis ska åka till en vet . Hon skriver ju själv att dom inte tänker ta hamstern till en veterinär. Så tycker hon kunde hållt med oss andra i tråden om hon nu gör det i verkligheten :) men men vem vet som sagt :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Anna4077
0

#129 håller med dig till 100% #130 jo det tycker jag med men hon har ändå ingen talan om saken. Själv fattar jag inte hur man inte kan ta sitt djur till veterinären men det är ju jag. Tycker detta är hemskt och väldigt tragiskt. Har varit ledsen flera dagar trots att jag inte ens vet vem ts eller hamstern är. Tycker det är fruktansvärt. Vill nästan kidnappa den och ta den tillveterinären själv.. men så funkar det inte :(

Anna och taxen Max

Unicornpopcorn
8

Blir så jävla förbannad av sånt här. DET spelar ingen roll vem som har gjort vad. 

MAN TÄNKER SIG FÖR INNAN MAN PARAR ETT DJUR, STOR SOM LITET.

då det är liv man tar ansvar för.

DJUR ÄR INGA LEKSAKER.

och många personer nu för tiden fattar inte detta.

och blir ännu mer arg när personen inte svarar heller. ansvarar fullt ellerhur?

mina barn kommer då inte få något djur innan ja kan lita på att dem inte skulle göra något sånt här. 

spelar ingen roll om hon är 12 eller 20. oansvarigt ändå, bara för man är mindre är det inte mer okej att göra såna här misstag, min åsikt. 

tack för mig. 

hoppas hamstern mår bra iallafall.

wildalia
1

Vad kan en veterinär göra om en hamster inte kan föda fram sina ungar ? Skulle dem öppna henne eller vad ! Jag tror aldrig att jag har hört en veterinär hjälpa fram ungar. Har ni varit med om detta, någon !

Candela
0

Det handlar väl snarare om att man kan få hjälp att sätta igång värkarna så att ungarna (döda eller levande..) kommer ut.

Hamsterlycka
9

Denhär tråden är ju helt… fruktansvärd. Och som du skriver fotboll22, så ser jag dig inte alls som en ansvarig hamsterägare, eller din kompis för den delen. Och JA. JAG SKREV DET. #133 Hade TS åkt in direkt hon såg våra svar hade de bara kunnat ge henne igångsättande medicin, men eftersom det går så pass många dagar nu så får hon säkert inte ut dom. Det är därför man ALDRIGGGG ska skaffa kull när man är barn utan att veta att föräldrar är 100% med på att fara till vet om något skulle hända. Tyvärr var detta en av de olyckliga historierna. Tyvärr är det säkert inte den sista heller.

Susannaaa
2

Jag kan bara inte förstå varför man låter sin hamster lida? Hon får uppenbarligen inte ut ungarna , hur kan man ens skriva "det löser sig nog" när hamstern riskerar att dö? 

Hemskt att läsa sånt här. Skaffar man ett djur har man ett visst ansvar.

UlrikaD
16

#133 Verkar i och för sig inte som om någon läser eller tar åt sig av vad folk med mer erfarenhet skriver här i tråden.
Men tänkte ändå svara på din fråga. Om hamstern inte får ut ungarna så åker man till veterinären och så ger man hamstern en spruta med Oxytocin. Det gör att värkarbetet sätter igång så att hamstern kan krysta ut sina ungar. Om ungarna är döda och man åker in direkt så kan hamstermamman föda ut de döda ungarna och klara sig bra sen.
Har själv gjort detta med en hona utan att det blev några problem. Förutom för min plånbok förstås.

Om man väntar för länge så går ju mamman alltså med döda bebisar i magen, vilket i sin tur ruttnar och ger mamman havandeskapsförgiftning (likförgiftning) och i det läget om man tar honan till veterinären så finns det ingenting att göra. Då finns det inga värkar att sätta igång. Och även om honan skulle få ut ungarna (finns faktiskt veterinärer som gjort kejsarsnitt på hamster) så har giftet gått ut i honans kropp och det är försent ändå.

Men det är ju inte säkert att det här honan var dräktig. Kan ju vara det och då är det verkligen galet. Men om magen blev större kan det även röra sig om tumörer.

Eller så mår hamstern hur bra som helst och det var aldrig nån panik för TS hade fel om hamstern till att börja med.

Och om nu fotboll22 är kompis med denna tjej och pratar med henne hela tiden så tycker man ju faktiskt att hon kunde skriva hur hamstern mådde. Då kunde tråden fått ett slut. Men att istället hela tiden säga att tråden ska tas bort? Det har jag svarat på tidigare, men det lästes väl inte heller. Hamstern kanske är död, vad vet vi. Det är ju tydligen roligare att fortsätta att driva med denna tråden istället för att ge ett rakt svar. Bättre nöjen borde man väl ha tycker jag.

Candela
1

Men om honan nu har döda ungar i magen, borde hon inte själv ha dött redan? Eller hur lång tid tar det innan de blir sjuka och dör (ca)?

Jag hoppas att honan bara var skendräktig *håller tummarna*

Fiona1234
2

Asså seriöst … Jag blir själv ledsen … Stackars hamster. Hur har det gått ?

minihamster
7

Man blir både arg och ledsen av att läsa den här tråden. Stackars hamster! Hur kan man para en hamster och sen när det blir problem INTE ÅKA TILL VETERINÄREN! Det tycker jag hade varit självklart om det var min hamster att man ska göra när ungarna inte kommer ut!

//Josephine :)

hikaru
3

Oansvarigt.

//Sara

hikaru.se

jmellberg
10

Det är så himla hemskt att föräldrar köper hamstrar åt barn, som om det vore en leksak! 

Sen låter dom barnen skaffa kull på hamstern också, alltså vad är det för FEL? Kan gissa på att föräldrarna inte tagit reda på nån info om parning och knappast ungen heller!

jag blir så arg så jag skakar… hoppas du skäms. Skiter i om hon är 12 år, tar man en kull får man fan ta ansvar för det sen också!

ElviraNym
1

Nu kan väl alla lugna ner sig lite. Ingen gör någonting bättre igenom att skriva tillexempel "oansvarigt". Alla vill  hamster väl och när alla skriver saker som är taskiga ( det klart att det inte är rätt det med hamstern och ungarna ) vill ju hon som har hamstern inte vara med mer. Det är väl bättre att ta det lugnt så att vi vet vad som händer med den. Det klart att ni borde åka med den till veterinären fast-en ni redan har pratat med dom på telefon. Men veterinären kan ju kolla på hamstern ändå och se att dom inte har missat någonting. 

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

jossa5
1

Skulle tro att det är lika bra att låsa tråden, för vi kommer nog inte få höra hur det gått för hamstern, och det är ingen ide att fler skriver dessvärre.

Mvh,

jmellberg
3

#143 det är ganska uppenbart att folk reagerar såhär när hon praktiskt taget utsätter sin hamster för misshandel. Tänk hur hamstern måste ha mått. & att en vetrinär säger att ''de klarar de bra själv'' det är skitsnack, hon lär ha ringt till en kattvetrinär eller något isf. För ingen vettig å kunnig vetrinär skulle säga att en hamster som gått över 5 dagar kommer klara det där själv.

ElviraNym
0

kanske men jag vill verkligen veta hur det gick för hamstern hoppas att dom inte kommer låsa tråden och inga mer taskiga kommentarer så skriver hon säkert hur det gick.

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Anna4077
2

#146 vi kommer bara höra ifall hamstern klarar sig. Jag kommer iallafall anta att stackarn gått bort om vi inte får höra något. Om den klarar sig kommer dom vilka 'gnida in' att vi hade 'fel' och att allt var bra utan att förstå att ingen vill annat än att det ska gå bra. Om den lilla går bort kommer personen aldrig erkänna detta då dom vet att dom gjorde fel. Förstår hur du känner. Jag har varit ledsen i flera dagar nu.. Egentligen ska jag inte låta sånt påverka mig men i detta fallet går det inte…

Anna och taxen Max

Silverlight
1

Har inga stora förväntningar om att vi kommer få veta hur hamstern lår tyvärr. Det verkar som att de inte kommer svara tyvärr. Hon bad om hjälp, vi hjälpte men hon tog inte åt sig våra råd och då kan vi tyvärr inte göra så mycket mer :/

ElviraNym
1

Om du läser detta kan du väl skriva något som typ "hej" eller något så att jag vet att du lydsnar.

Med vänliga hälsningar,
Elvira

connie98
1

En grej jag tycker är konstigt är att de ber om hjälp och ser sen hjälpen som påhopp… 🤔 men alla är olika hoppas att allt går bra med den lilla hamstern🙂

Unicornpopcorn
0

småbarn kan inte inse att dem gör fel! oftast iallafall och då blir som sura och skyller på allla andra!

Cahira
4

PMade med TS och fick veta att honan är skendräktig, så hamstern mår bara bra. :) Magen har börjat krympa, slutet gott, allting gott. :)

Wellcraft
2

Hoppas verkligen inte att ts parar om honan, då är h*n galen på riktigt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cahira
0

Vad kul att höra att du är glad att djuret lever och mår bra #153

minihamster
0

#152 Va skönt att höra att honan mår bra igen, jag trodde att hon hade dött! Men hoppas att TS inte parar om henne…

ElviraNym
0

Ååå vad skönt att hon mår bra!

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Fiona1234
0

#152 Åhh vad skönt ! Ifall du ska para henne igen så skulle jag rekomendera att prata med dina föräldrar om konsekvenser osv ;)

Olivia8383
0

Ååå va bra! då slapp man oroa sig, men jag tycker att TS kunde skrivit det här själv faktiskt. För om inte du Cahira hade pmat TS så hade vi nog aldrig fått veta nåt… 🤔

Mvh Olivia & Aguacate ❤️

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Cahira
2

Är man 12 och blir elakt påhoppad så vågar man kanske inte uppdatera mer i rädsla att bli sårad mer. Jag hoppas hon inte tog illa upp att jag "talade i mun" på henne men jag kände att tråden höll på att spåra ur nästan ännu värre av tystnaden. 

Hon är en jättetrevlig tjej och hon är inte den som brustit i detta. Det är alltid vuxnas ansvar då man låter minderåriga göra saker så det är föräldrarna ni ska vara arga på, inte ett stackars barn.

jossa5
1

#159 Dom flesta är nog arga på föräldrarna, men även barnet måste ta ansvar då det är hon som vill ha kull. 

Men det är skönt att hamstern mår bra. Och TS är ju mer än välkommen att skriva både här i tråden, och starta nya trådar.

Mvh,

Cahira
0

#160 Jo förvisso, men hur många här skulle lära sina barn med samma taktik? 

Nåja, ska släppa det. :)

[goldhamster]
4

#159 Håller med dig till 100 % Om man är 12 år kan man inte göra så mycket. vetrinär kostar pengar och så mycket pengar har tyvärr inte en 12 åring varke till taxi eller vetrinär. Ni ska int evara arga på ett stackars barn som inte vet vad hon ska göra när hennes föräldrar säger nej. Det är föräldrarna ni ska vara arga på.

Detta var fel gjort men var inte arga på henne. Hon är ett barn och barn har föräldrar. Föräldrarna är ansvaret för hamstern!

ElviraNym
2

Jag tycker som#162

Alla har skrivit hat kommentaren till den lill flickan som försöker och lämpar emot sina fräldrar.

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Roonja
5

#163 Nu tycker jag du drar alla över en kam. "ALLA" har inte skrivit "hat kommentarer", jag ser faktiskt ingen som gjort det, bara folk som blivit upprörda över det här. Och jag förstår dem.

Men huvudsaken är att hamstern mår bra nu. 🙂

ElviraNym
0

okej jag menar det men just då kom jag inte på något bättre ord

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

amandaerslid
0

Hur mår hamstern? Har den klarat sig eller var hon sken dräcktig? :)

Hoppas det går bra.

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen

.

Cahira
0

#166 hon var skendräktig och mår bra. :)

[goldhamster]
6

Jag håller med dig #164 , men jag tycker fortfarande det är fegt att gå på en 12 åring. Särskiljt när alla skriver "åhh vad dålig Hamsterägare du är" " FÖRTÅR DU INTE!? ÅK TILL VETERINÄR" " fy, hon kommer säket dö!?" jag menar hur snällt är det!!? Om det hände något med eran hamster skriver inte jag att den KOMMER dö!. Hon vet och har fattat. Om alla hade slutat säga att hon skulle dö tror jag att hon hade skrivit hur Hamstern på i dagsläget. Såklart man ska åka in till veterinären men nu är det såhär att föräldrarna tyvärr bestämmer. Och hon hade inte behövt prata med sin mamma för det är självklart man åker in till veterinären! Ni hade bara behövt säga "säg åt din mamma att detta är allvarligt!" och berätta konsekvenserna(då kan mamman läsa tråden också) Men det är så fegt att gå på en 12-åring!

amandaerslid
2

#168 håller med dig till 100%

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen

.

Roonja
2

#168 Jo, jo exakt, det är lite hårt att skriva åt en 12 åring, verkligen. :/ Det skulle jag aldrig gjort, men inga "hat kommentarer" har förekommit i tråden.

minihamster
16

Fast när vissa pratar om 12 åringar låter det som 5 åringar. Jag är 12 år och innan jag skaffade min hamster så kollade jag upp så att vi kunde åka till vet om den blev sjuk och att vi läst på innan. Min hamster blev sjuk en dag när hon var lite äldre än ett halvår. Jag behövde inte tjata nånting på mina föräldrar så dagen vi märkte sjukdomen så ringde mamma vet och dagen efter vi åkte vi in så hon blev kollad och fick medicin så att hon mår mycket bättre idag. Hon har epilepsi. Jag får inte ta någon kull på min hamster för mina föräldrar och det skulle jag inte få för mig att göra heller. Men tänk på att man inte är jätteliten som 12 åring och borde kunna tänka lite själv och inte skylla allt på föräldrarna. Det var både dåligt av TS att ta en kull på sin hamster om hon inte kollat så hon får åka till veterinären med den om det blir problem. Det var också dåligt av föräldrarna att låta henne ta en kull på den när de inte vill åka till vet. Bra att hamstern mår bra nu i allafall men kom ihåg att TS snart är tonåring och inte är ett litet dagisbarn längre…

[goldhamster]
1

Nej självklart är man inte 5 år längre men man är fortfarande ett Barn. Och barn tänker inte helt klart. Och eftersom hon är ett barn vilar ansvaret i föräldrarnas händer eftersom hon inte är myndig. Sedan är det vissa som tar mer ansvar än andra men vi får inte glömma att hon fortfarande är ett barn,kanske inte ett litet barn men fortfarande ett barn. Och då är ansvaret i föräldrarnas händer, punk slut.!

Candela
2

Lite off topic, men jag minns precis hur stor jag kände mig när jag var 10-12 år. Nu har jag en son som nyss fyllt 9 och han är ju inte alls stor 😃Man får ett helt annat perspektiv när man blir vuxen..

ElviraNym
0

mmmm.. Håller med. Ja känner mig ganska stor och jag är 13 men jag tycker att man är stor när man är 16:):D Det är väl skilnad:)

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Miss__Linda5
2

Jag är fortfarande upprörd. Vad händer nästa gång hamstern blir sjuk?  Jag hoppas ni har kvar tråden så att ingen här anförtror henne en hamster igen/även om det är mammans ansvar som också brustit.

ElviraNym
0

Är mållös tyvärr.

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Unicornpopcorn
0

man är inte dum bara för man är 12, man har fortfarande ett ansvar som hon inte tog. liten unge som inte lyssnar på sina föräldrar  henne mamma sa nej och hon gjorde det ändå då är det hennes fel, inte hennes mamma.

[goldhamster]
1

Fast nu var det antagligen så att hon fick ta en kull för hennes mamma ock dom som sagt tar vissa mer ansvar än andra. Och då måste föräldrarna ryka in. Om man inte kan ta ansvar är det föräldrarna som ska säga NEJ.

jmellberg
0

Skulle inte förvåna mig om hon inte ens fick ta kull för hennes föräldrar.

[goldhamster]
0

fast hon fick det. Föräldrarna tror jag var till och med med!När dem parade!

jmellberg
0

Det är lätt att sitta här och skriva att hon fick det för sina föräldrar för att inte få allt för mycket kritik riktad mot sig. Kritik verkar ju inte vara något hon tål.

emdavidsson
0

En fråga bara, slutet gott allting gott visst? Förmodligen har de lärt sig en läxa. I några trådar upp bönade nästan och bad folk om att de bara ville veta hur det hade gått så kunde tråden dö ut efter det. Nu har ni ju alla fått veta hur det gått, ska man inte sluta spekulera och diskutera det då?

[goldhamster]
0

Fast jag känner hennes kompis och vet att hon fick. Sluta säg imot mig nu!

[Avarice]
3

Denna tråd borde låsas eftersom den inte bidrar med något produktivt längre, bara spekulationer.

ElviraNym
2

Ja nu håller jag med. Tråden borde låsas för att nu vet vi att hamstern mår bra och det är det viktigaste. Så snälla lås denna tråden nu.

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer