Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
LĂ€st 1195 ggr
Ă€ngla03
0

Min hamster

Hej😃

Jag ska hĂ€mta min söta hamster om 6 dagar. Det hĂ€r Ă€r min första hamster. Och jag undrar om ni har nĂ„gra enkla tips🙂

Unicornpopcorn
0

BUR:

En guldhamster ska ska ha sĂ„ stor Bur som möjligt.  En duna Bur Ă€r vĂ€ldigt bra lĂ€tt att stĂ€da m.m men ett stort akvarium Ă€r det bĂ€sta i mina ögon. Om man vill ha det billigaste alternativet kan man köpa en samla lĂ„da pĂ„ IKEA.(största) Stora och lĂ€tta att göra rent.

Mat: 

du kan ge din hamster lite extra saker nÄgon gÄng ibland sÄ som sallad, rÄ köttfÀrs, kokt potatis, ris, gurka(lite), Barnmat utan kryddor(max upp till 6mÄnader) sÄ som tex köttfÀrsÄs och spaggeti Barnmat burkar vara uppskattat!

Men dom fÄr inte Àta

Citrusfrukter ( lime, citron 

Lök

kryddor

Stenfrukter ( persika, hallon )

choklad

Varannan dag ska man ge dom extra tillskott ut över maten som sallad, mandlar, knĂ€ckebröd, kokta makaroner  kokt ris, havregryn, morot, gurka, Ă€pple m.m detta kan du lĂ€tt googla fram om du vill veta mer.

En guldhamster ska inte ha en "kompis" :) AlltsÄ dom ska bara vara en och en i buren.

Tillbehör:

I en Bur ska det vara matskÄl, vattenflaska, hus (trÀ), leksak, Hjul som minst ska vara 20cm i diameter, och man ska inte ha saltsten. Det Àr bra att ha en boll som hamstern kan springa i utanför buren med sÄ kan man aktivera pÄ det sÀttet! den skall Àven vara stor.

NĂ€r man köper hus fĂ„r det inte vara plasthus för att det kan vĂ€xa svamp och blir fuktigt i huset vilket kan leda till sjuk hamster, och i vĂ€rsta fall döden, samma med hamstervadd, Man ska ALDRIG ha hamstervadd. Dom kvĂ€ver sig sjĂ€lva med det, kan Ă€ven fasta med benen och fĂ„ blodbrist sĂ„ de ramlar av. En leksak Ă€r ett mĂ„ste sĂ„ att han/hon inte blir rastlös och gnager pĂ„ gallret och man har en gallerbur. Mitt tips Ă€r att ha minst 3 gnagar saker i buren. toarullar eller tunnlar brukar ocksĂ„ gillas! Hjulet ska vara i plast och inte ha smĂ„ glipor/hĂ„l mellan plasten sĂ„ att han/hon kan fastna. ett trĂ€hjul i 20cm i diameter Ă€r det bĂ€sta, lĂ„ter inte mycket heller.

istÀllet för hamstervadd ska hamster fÄ toalÀttpapper att ha i huset som de ska sova i.

hamstern ska Ă€ven ha en skĂ„l med Sand som den kan tvĂ€tta sig i och Ă€ven kissa. 

PĂ„ sommaren kan hamstern vara ute men eftersom dom egentligen Ă€r ökendjur sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt viktigt med  graderna. Om det blĂ„ser fĂ„r hamstern inte vara ute. Men om gradera Ă€r mellan 19-24 grader sĂ„ Ă€r det helt ok för hamstern att vara ute men det bĂ€sta Ă€r ju att ha den i bollen. SĂ„ att ingen katt eller rovfĂ„gel tar den. 

En hamsterbur fÄr inte heller stÄ i drag. DÄ kan hamster lÀtt bli sjuk.

LYCKA TILL

[sara&skrÄllan]
0

tycker #1 skrev en massa bra saker men kan fylla pĂ„ pyttelite 🙂

Ge inte hamstern:

avokado

saltsten eller mineralsten (för mycket salt pajjar njurarna)

Du kan ju ocksĂ„ pyssla mycket leksaker till hamstern (det Ă€r vĂ€ldigt uppskattat)😉 Se dock till att om du limmar sĂ„ ska hamstern inte kunna komma Ă„t och Ă€ta limmet.

HĂ€r Ă€r en trĂ„d men en massa roliga recept till hamstrar😛 :

http://hamster.ifokus.se/discussions/51226d8a88f4720c240002ca-tips-pa-bra-recept

Lycka till ! đŸ€—

wiis
0

Åh, vad roligt! Vet du vad det Ă€r för fĂ€rg? Är det en hona eller hane? Du fĂ„r otroligt gĂ€rna lĂ€gga upp bilder hĂ€r nĂ€r du fĂ„r hem h*n; kan ju aldrig fĂ„ nog av hampisbilder! đŸ˜ƒ

NÀr det kommer till aktivering sÄ kan man ju #1 sÀger ha en hamsterboll, men dÀr i ska de inte vara allt för lÀnge och det Àr bra mycket roligare och stimulerande för en hamster att fÄ undersöka ett hamstersÀkrat rum eller en lekhage. Dock Àr lekhagarna i galler som gÄr att köpa pÄ djuraffÀrer inte att rekommendera eftersom kanterna Àr alldeles för lÄga och en guldhamster lÀtt kan ta sig över; det Àr dock lÀtt att göra sig en egen med en stor kartong eller med trÀplankor, annars Àr badkaret, med en filt eller liknande i botten, ett bra alternativ.

Det du ska tÀnka pÄ nu nÀr du fÄr hem hamstern Àr att lÄta den vara. Hur lÀnge Àr vÀl lite individuellt, men ge h*n minst ett dygn för att boa in sig ordentligt i sin nya Bur och mÀrker du att h*n Àr orÀdd och kÀnner sig sÀker kan du försöka dig pÄ att handmata den lilla krabaten med lite god mat. Annars Àr det bra att sitta vid buren och lÄta hamstern vÀnja sig vid din lukt och röst.

Lycka till och grattis till det nya tillskottet! ;)

Mvh Isabelle

Twisted_T
0

Som #1 skrev sÄ skall hamstern ha tilllÀggsfoder. Det skall dock ges varje dag. Grönsaker av olika slag dvs. DÀremot behöver man inte ge kött/fisk/kyckling varje dag utan ungefÀr 3 dagar i veckan. Samma sak med pasta/ris/potatis eller dyl. Grönsaker skall dock ges en gÄng om dagen. Det finns massor och trÄdar om vad som kan ges och inte ges pÄ forumet.

Basfodret skall hamstern ha tillgÄng till hela tiden.

Har du en lĂ„nghĂ„rig hane sĂ„ funkar det för det mesta inte att ha de flesta sorters spĂ„n i buren, det fastnar i pĂ€lsen och det blir tovor. Har du en lĂ„nghĂ„rig hane sĂ„ Ă€r det dĂ€rför bĂ€ttre med antingen toa-lĂ€tt, som gĂ„r att köpa i en del mataffĂ€rer eller lĂ€ttströ frĂ„n granngĂ„rden har jag hört. Det finns sĂ€kert nĂ„gra fler alternativ med men jag sjĂ€lv har toa-lĂ€tt och det fungerar jĂ€ttebra, dammar inte och luktar inte sĂ„ mycket som spĂ„n.

Det Ă€r bra att köpa en mjuk borste att borsta en lĂ„nghĂ„rig hane med för att slippa tovor. Jag sjĂ€lv har en mjuk barntandborste till min lĂ„nghĂ„riga herre :)

Jag tycker de andra tjejerna har gett bra svar :) Àr det nÄgot du undrar Àr det bara att stÀlla de frÄgorna :)

// Linn

Medarbetare pÄ Hamster.ifokus! :)

Unicornpopcorn
0

tack för att ni fyllde pÄ tjejer, var vÀldigt trött nÀr ja skrev detta, haha! :>

Ă€ngla03
0

Åh, Tack snĂ€lla söta ni för alla tips nĂ€r jag har fĂ„tt han ska jag börja ta lite bilder och filma nĂ€r han har vant sig

ps            han Ă€r vit med lite grĂ„tt pĂ„ huvudet😉

Ă€ngla03
0

Ska lĂ€gga ut bilder nĂ€r kan kommer😉

The Idizen
0

Åh, lycka till! ♄

Dom Àr sÄÄÄ mysiga. <33

Live HjĂ€rta Laugh HjĂ€rta Love HjĂ€rta

Ă€ngla03
0

Tack ja dom Àr ju det!!