Behöver jag en till hamster?
Har frågat detta innan, men alla svarade olika så jag är tveksam.
Jo, jag har en liten dvärg hamster på 7 veckor.
När jag fick hem henne visste jag inget om att dom
lever bäst två och två.
Jag vill gärna skaffa en till i samma Bur.
Men det finns ju risk att dom bråkar, och då har jag ingen möjlighet att sätta den ena i en plastlåda eller Bur.
Hur ska jag göra nu?
Antar att jag måste köpa från en uppfödare.
Finns det då någon uppfödare i närheten av lund i så fall?
Hur stor risk är det att dom bråkar?
Vill ju inte komma hem och se att dom har bråkat och har dött.
Live
Laugh
Love 
Vill gärna veta.. :///
Live
Laugh
Love 
…
Live
Laugh
Love 
Hur stor är buren?
Tumregeln är en stor Bur för att de ska fungera ihop.
Jag har mina två pojkar i ett akvarium på 77x44 tror jag det var, fungerar utmärkt. Men det är ju inte enbart ytan som spelar roll utan även inredningen. Massa gömställen är viktigt, så att hamstrarna kan dra sig undan när de känner för det, två stycken av allt är också viktigt. Två vattenflaskor, två matskålar, två Hjul osv.
Jag skulle också tipsa om att inte mata i skål, utan strö ut mat lite överallt. Annars ge mat i två skålar, självklart. Det gäller både Färskmat och torrfoder.
Klart din hona behöver en kompis, vintervita, campbells & roborowskis mår inte bra ensamma (med vissa undantagsfall), lagen om att de ska bo i par eller grupp finns där av en anledning! Det bör säkerligen finnas en dvärghamsteruppfödare nära lund, men du kanske ska säga vad du söker. Campbell, vintervit, Hybrid? Det skulle nog underlätta. Du kan säkert låna hamstern från uppfödare och lämna tillbaka ifall det inte skulle fungera, men du kan heller inte förvänta dig att det kommer fungera i en liten gallerbur med ont om inredning (säger inte att du har det, enbart påpekar).
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag antar att din hamster kommer från en djuraffär och är en Hybrid ? så det bästa är om du kan hitta en uppfödare och försöka testa ut en kompis till hon/han. min erfarenhet av att ha haft 3 djuraffärshamstrar och 1 uppfödd är att djuraffärsdjuren inte går bra ihop. alla 4 hamstrar har börjat slåss förr eller senare mest troligen pga att dom inte är uppfödda efter temrament osv. Men det är värt ett försök och fungerar det inte så kan man om man har köpt från en seriöst uppfödare lämna tillbaka den nya. Den som är uppfödd hos mig för att tillägga är från en oplanerad kull. Och inte från en seriöst uppfödare alltså.
Muffin har 2 hus redan, men sover hellre i en av toa rullarna.
Till denna buren finns det bara plats för en vattenflaska, eftersom att det är ett hål man sticker in sugaren i och sedan sätter man flaskan mot plasten.
Varför måste man ha 2 av allt?
Egentligen vet jag inte vad det är för ras ? Men tror det är en roborovskis.
Live
Laugh
Love 
#5 Om du laddar upp en bild så kan vi se vad det är för en filur :)
Är han köpt i djuraffären? :)
Man ska ha 2 av allt just för att dom inte ska bråka över hjulet,maten osv osv. :)
Kan mycket väl vara en roborovski, för kan säga att det finns roborovski i djuraffärer även om Campbell/vintervita hybrider är vanligast.
Om det skulle va så att det är en Hybrid mellan Campbell och Vintervit, så har jag en kull vintervita som beräknas födas nu imorgon, och om du skulle köpa av mig och det inte skulle funka så tar jag gärna hem den lille igen så att den har chans till en burkompis någon annan stans =)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
#8 Jag har ju sett TS's hamster och den är ingen roborovski..
#9 Det visste jag inte, läste bara inläggen rakt ner och då kunde det mycket väl ha varit en Roborovski, va lixom inget i texten som avslöjade att du sett bild på den.
Amor vincit omnia
#10 Så kan det vara 😃
Måste man ha 2 Hjul? :O
Live
Laugh
Love 
Har inte Hjul till mina överhuvudtaget, har ett som jag har i rasthagen, men används inte alls av dvärgarna utan bara mina guldar so använder det då och då =)
Amor vincit omnia
Glömde skriva i #8 gällande att jag har en kull på gång just nu, att jag finns i Skurup (alltså inte så långt ifrån Lund) om det skulle vara så att du vill prova med en burkompis dock dröjer det ca 5 veckor innan de är leveransklara 🤔
Amor vincit omnia
#16 Har du börjat föda upp dvärgar? Eller är det jag som är efter? XD
Ts, det är en Hybrid du har :)
#17 Har börjat med de på liiiten skala, jämsides med mina guldar, detta kommer vara min första kull 😃
Amor vincit omnia