Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 519 ggr
Wellcraft
0

Behöver tips & råd ang. vintervita

Hej!

Som flera av er redan säkert sett fick jag hem två vintervita agouti pojkar för ca två veckor sedan.

Jag har lite funderingar ang. dem.

1. Jag funderar på att ställa ut dem senare, då  i petclass eftersom de kommer från oreggad uppfödare. Har hört olika om petclass, går de efter hur välskötta hamstrarna eller hur tama de är, eller både och? Vad är definitionen av "tam"? Den ena är nämligen pannkakshamster, medan den andra är sjukt tam, går upp i handen själv osv men mer allert och vill inte ligga stilla, räknas den som "inte-tam" då eller? 😮

2. De kivas rätt ofta, de bor i ett stort akvarium med kul inredning, plus flera bon och gömd mat lite överallt. När de får Färskmat  ställer jag två skålar i varsin ände av buren. Har dock ett Hjul bara men den ena är ej så intresserad av hjulet och när de vill springa så gör de det helt utan bråk tillsammans på en rad (hjulet är ämnat för guldhamstrar från början.. lite stort). De kivas endast om maten, direkt när Achilles ser att Phoenix sitter och äter ska han dit och jaga iväg Phoenix, de har aldrig bitit varandra, det enda Achilles gör är att vända Phoenix på rygg och sen står han bara och hotar. Phoenix kan dock pipa högt och verkar rätt skrämd, han smyger  sig förbi Achilles och blir ibland rädd för min hand då han tror att det är Achilles, funderar på att flytta Phoenix för jag har självklart en helt okej extra Bur, men känns lite synd då de verkar tycka om varandra. De sover alltid tillsammans och ibland putsar de varandra, springer som redan nämt i hjulet tillsammans osv, verkar trivas förutom när det gäller maten. Hur ska jag göra? 

Nu tar jag ut Achilles ur buren någon halvtimme ett par gånger om dagen  och låter honom springa ensam i rasthagen så att Phoenix får äta i lugn och ro, dock är Phoenix mycket större än Achilles med bra hull så jag oroar mig inte direkt över utifall han ej för i sig mat, snarare över stressen att inte få äta i lugn och ro.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

börjar bli lite akut, behöver råd från någon som har långtids erfarenhet av vintervita!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mizuki
0

Testa att posta på Dvärghamster iFokus!

Wellcraft
0

Hade helt glömt bort dif, tack för påminnelsen! (:

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frosstis
0

Skicka ett meddelande till Emma Öhr på facebook kanske?=)

Wellcraft
0

Får se hur det blir, ska se om jag får svar på dvärghamster :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund