OT - Betalar ni själv?
Ni som fortfarande bor hemma, ni mellan 9 och 18 år, betalar ni alla saker till era djur själva? Mat, burmaterial, leksaker m.m
I mina 4 år som djurägare av mina egna djur, har pappa alltid betalat. Men nu helt plötsligt så har han ändrat sig, vilket blev en liten chock för mig. Så betalar ni allt själva till era djur, eller betalar era föräldrar?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jag betalar allt själv. Visserligen har jag inga hamstrar, men ändå :)
Jag betalar allt själv. Självklart kan det behövas låna utav mamma någon enstaka gång. Men det är ju pengarna jag får för mina kullar som får gå till mat, Sand, strö mm.
Jag tycker det känns bra! Det är ju mina djur och min uppfödning.
Även mina marsvin som jag har. Det var ett krav att betala dom själva.
Annars blir dom utan mat sa mamma haha.
Men självklart hjälper hon till om så skulle behövas! :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Jag får mitt barnbidrag 1050 kronor i månaden. Och jag måste ju köpa exakt ALLT för det. Kläder, godis, nöjen, fylla på mobilen och andra saker som kan vara viktiga så månadspengen räcker inte långt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag betallar allt själv, viserligen är jag 19 nu, men har betalat i några år nu. Men om jag skulle ha tajt med pengar, så brukar dom hjälpa mig.
Sen betallar inte jag för min katt, så det är väl det ända dom betallar när det gäller djuren.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
själv
// Julia
Jag fick då börja betala allt som jag ville ha för mitt eget nöjes skull själv så fort jag fick ansvar över barnbidraget, alltså när jag började högstadiet ungefär. Sen tycker jag att det är ganska självklart att man får betala såna grejer själv när man fyllt 18 i alla fall, även om man bor hemma hos sina föräldrar.
Nu är jag 19 år men har sedan jag fick min första hamster betalat allt själv och då var jag inte mer än 12 år ungefär. :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Jag betalar själv åt min dvärghamster det går till spån, mat, strö,leksaker (-=
Spån, Sand och mat betalar mamma. 
Jag har aldrig förväntat mig att mina föräldrar ska betala för mina djur. Här hemma så har det varit så att djuret är huvudsakligen mitt ansvar om jag skaffar det, och då får jag betala för det och ta hand om det själv.
Jag hade kanin när jag var 10, hon betalade mamma sakerna för, men jag fick inte mina egna pengar då heller, så..
Skaffade undulat när jag var 12, honom betalade vi ca 50/50 med. Därefter har alla mina djur varit helt mitt ansvar, och jag tycker inte att man ska lägga betalningar till sina egna djur på sina föräldrar.
Liksom, jag skulle t.ex aldrig skaffa barn och förvänta mig att mamma skulle betala för barnets kläder, mat och leksaker. Tycker det är samma sak. Det är snällt nog att föräldrarna låter en ha husdjur hemma!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#10 håller klart med dig!
Jag får inte veckopeng, månadspeng eller något. Så jag skulle inte ha råd med hamstrar om jag var tvungen att betala allt själv.
Mamma betalar stamtavlor, Bottenmaterial, mat och Sand. Jag betalar för nya burar, nya hamstrar och utställningar. Så lite både och här hemma.
Mvh Alicia.
Betalar allt själv, burar, mat, Sand, leksaker och allt annat som sträcker sig i hamsterns liv! Det har jag gjort sedan jag fick min första hampis när jag var 11 :) Jag var bara glad att min mor låtit mig skaffa djur, hon hade nämligen tvärvägrat ända sen jag börjat fråga.
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
#12 Får du inte något av ditt barnbidrag så är det din rätt att få pengar eller vissa saker betalda, eftersom att det är dina pengar. Tycker i alla fall jag. Men ni verkar ju ha en rättvis uppdelning vad gäller betalningen. 
#14 Ja alltså jag får ju pengar om jag behöver köpa kläder och så också. Men det är rätt mycket pengar som går till hamstersaker som mamma betalar. 
Mvh Alicia.
Sedan 2006, när jag skaffade kaniner igen har jag fått betala allt själv.
Just nu har jag 12 kaniner, 3 marsvin, 11 gerbiler och 1 hamster (mina katter och hundarna betalar mamma) att mäta och se till att de har strö, leksaker och allt annat som kan behövas.
Betalar allt, även medicin, avmaskning, vaccin osv.
Men självklart så hjälper mina föräldrar till om det inte skulle räcka vid tex. ett veterinärbesök.
Jag får mitt studiebidrag, 1050 kr samt en 50 lapp extra från mina föräldrar för lite hjälp med djuren.
De pengarna ska också gå till mobilen, kläder, nöjen osv.
Som "tur" är får jag in lite pengar på mitt och kompisens omplaceringshem som går oavkortat till djuren.
Jag är 17 år.
Jag gillar att betala dem själv, man måste liksom planera. Djuren är mitt ansvar, och jag vill betala för dem. De skulle inte kännas som mina ifall någon annan betalade dem.
Dock har jag tur och kommer undan rätt billigt. Hö är ju det som går åt mest och det köper jag för 20 kr /balen.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#16 Likadant för mig. Okej, har inga djur för tillfället men ska snart få hem min lilla hamstertös, och har under årens lopp haft diverse olika djur. Men jag får betala allt jag vill ha själv, och de enda pengarna jag får är studiebidraget. Dock så prioriterar jag alltid djuren före mig själv, jag har inte köpt kläder på flera månader nu när jag tänker på det..
Men jag tycker det är mysigt att ha djuren som sitt eget ansvar, att veta att man spenderar sina pengar på något bra liksom.
Har alltid betalat själv, men då har jag utöver barnbidraget alltid fått både underhållet som pappa betalar och månadspeng direkt i fickan.

Till mina hamstrar och kaninen betalar jag precis allt själv och har alltid gjort. Till hunden betalar mamma och pappa mat, försäkring och endel vaccination samt tävlingskostnader (+diesel).
Förutsatt att man får en veckopeng eller något tror jag det är bra att lära sig att ta eget ekonomiskt ansvar till viss del.
Mvh Ellenfyrkant
Min dotter och jag har båda hamstrar. Så vi delar på kostnaderna. Delar av hennes barnbidrag går till hennes hamstrar.
Både jag och min dotter har ju djur…hon är 10 år och har en kanin och en hamster som är hennes egna. Än så länge betalar jag allt till djuren, hon får just nu 130:- i månadspeng och dom pengarna lägger hon på leksaker och småkrafs. Vilket är helt som det ska eftersom hon faktiskat är ett barn. Men när hon blir äldre och får mer egna pengar så kommer hon att få betala mer och mer själv för sina djur. Mina grabbar som har mer i månadspeng betalar själva för sina intressen och den äldsta som har hela sitt studiebidrag får även köpa en del kläder och bensin till moppen.
Att ta eget ansvar för sina djur är viktigt och har man då en riktig månadspeng så är det klart man ska betala för sina intressen själv, det kommer min dotter också att få göra. Det är ju ett sätt att lära sig se vad saker kostar och att man ibland måste prioritera viktiga saker mot något fint onödigt man önskar sig. Sedan finns ju jag där som backup om det skulle behövas veterinär besök eller några andra dyrare utgifter typ en ny Bur eller så. Det måste ju finnas en balans även där för jag vill ju inte att det ska bli för jobbigt för henne så att hon inte har råd med någonting annat och tappar sitt intresse för djur.
Men hon är också väldigt duktig att hjälpa mig med mina djur och det anser jag är en typ av betalning hon gör, för det underlättar mycket för mig när jag är inne i en jobbperiod. Så hemma hos oss handlar det om att ge och ta, hon hjälper mig och jag hjälper henne.
#14 Barnbidraget är faktiskt inte barnets pengar utan de vuxnas, annat med studiebidraget som barnet får om det går på gymnasiet.
Iaf hos oss är det jag som vuxen som betalar för djuren, barnen betalar inget.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#22 Det är pengar som ska gå till barnets kläder, skor, skolböcker om så behövs, osv. Och om föräldrarna inte köper detta till sitt barn utan låter barnet göra detta så är det inte mer än rätt att överlämna barnbidraget också.
Jag betalar allt onödigt som bara är för kul, men dom betalar allt viktigt tillexempel om en vattenflaska har gått sönder och dom behöver en ny
// Nadja
Jag betalar allt onödigt som bara är för kul, men dom betalar allt viktigt tillexempel om en vattenflaska har gått sönder och dom behöver en ny
// Nadja
jag är 13 år och har 5 hamstrar. mina föräldrar betalar för det mesta.
Jag vet att jag bara skriver detta från ingen stans har gjort en tråd men ingen svarar så kan man ge hamstrar paprika isåfall vilken färg (har alla)
Jag får månadspeng, eller får och får… Dem pengarna får jag aldrig i handen direkt, men jag klagar inte över att jag inte får dem. För att jag vet att mina föräldrar betalar allt åt mig, för djuren och kläder mm. Så jag gör inte en sån stor sak över att jag inte får mina 250kr, eftersom att dem ger mig pengar när jag ska ner till djuraffären. 
Jag är så himla rädd nu att jag ska måsta göra av mig med mina djur..
Jag är 13 år, äger just nu två marsvin, tre kaniner och tre hamstrar själv och får 1050 i månadspeng. Månadspengen räcker inte för att jag har ont om kläder osv. Dessutom är jag skyldig mamma snart över 3000 spänn som hon drar av mitt barnbidrag (min månadspeng alltså). Jag får göra hundblicken åt pappa & se om han kan vara gullig 6 ställa upp tills jag fått tillbaka hela mitt barnbidrag..

#29 Går det inte att göra någon deal med dina föräldrar att de kanske drar av t.ex. 300:- i månaden tills du betalt tillbaka allt? Så löser ofta jag lån av större summor med mina föräldrar här hemma. Och här gäller det ju prioritering igen, om man knappt har råd med kläder förstår jag inte varför man från början skaffar sig så mycket djur? Djuren ska ju helt klart prioriteras först för de är levande varelser som du valt att ta ansvar för.
Mvh Ellenfyrkant
Är ju 21 nu, men när jag fyllde 14 år fick jag en ödla. Hade han tills jag var ca 17 och betalade allt själv. Fick alltid halva barnbidraget(fram tills det gick över till studiebidrag) till att köpa saker till ödlan och andra saker som var för nöje. Resten av pengarna tog mina föräldrar hand om och sparade till kläder, skor m.m(och det som inte gick åt till det fick jag in på mitt sparkonto).
Jag är 14 år, då vi fick vårt akvarium var det givetvis föräldrarna som stod för alla kostnader (jag och min bror var så små då) och så har det hållit på. Akvariet är FAMILJENS så vi barn behöver inte betala nåt.
I år fick jag min hamster, mitt första egna djur och tanken är att jag skulle betala en del men mamma betalar allting… Mat och spån också men det är så små kostnader i längden så hon tycker inte att det gör nåt. Dock blev det dyrt i början med Bur, Hjul, hamstern, hus, transportbur osv och jag känner att jag borde nog ha betalat själv, MEN då jag inte hade fått t.ex. min veckopeng på jättelänge + jobbat lite hemma så kompenserade det liksom hamsterkostnaderna..
Kommer antagligen att betala nya buren och min nästa hamster själv. Eller kommer spara ihop pengar till ny Bur så mamma ser att jag tar det där med hamster på allvar och det kanske kan hjälpa mig att få en till hamster!
Betalar ALLT själv för mina djur. Min hund och min hamster.
Alla djur jag haft har varit sjuukt bortskämda. Min kanin hade eget rum som var större än mitt eget, min hund och min hamster (Casper) har hur mycket leksaker o annat som helst. Allt har jag betalat själv.
Caspers Bur kostade 600:- plus alla leksaker han har så har jag köpt till honom för ca 3000:- totalt om man inte räknar in mat, bottenströ och Sand, då blir de ju ännu mer. O han är inte ens ett år än.
Foder till hunden o allt annat som behövs betalas som vetrinär och sånt betalar jag också imed att de 'är min egna hund och mina föräldrar inte hjälper mig med några av mina djur då dom bara tycker de är mycket jobb.
Får barnbidrag som bara får gå till kläder till mig
Och 300:- i månadspeng som jag får använda till vad jag vill Utöver de får jag INGENTING mer.
Men för de mesta är de precis så jag klarar mig (:
#30 Jag skaffade djur när jag var 9 år & pappa har ju alltid betalat, ända tills nu.
Jag ska nog börja planera och så, vilket blir en utmaning då jag inte är nån planerarmänniska. Men alla vetrinärbesök/medecin & sånt har jag alltid & kommer förmodligen alltid betala. Leksaker har jag oxå bara köpt själv. Iallafall på senaste tiden. Hamstrarna har aldrig kostat direkt mkt då jag fått det mesta burar gratis eller byggt. Sen har jag fått/fött upp alla hamstrar förutom två som jag har nu som jag köpte.
Alla tre kaniner har jag fått gratis, bara burar och så har kostat.
Ena marsvinet har jag köpt & det andra har jag fått. Deras megastora hus har jag byggt själv men buren har vi köpt.
Så mina djur har igentligen inte kostat sådär megamycket. Inte ens pappa har tyckt det. Han sa till mig då vi skulle köpa en utekaninbur: "Den får inte kosta för mkt". Då köpte vi en kaninbur för 1500 som jag tyckte var dyr, men när pappa sa "den får inte kosta för mkt" menade han kring 5000 var lagom..
Men det här ska nog gå bra.. Jag har så underbara vänner som jag får saker av. Jag hämtar hö hos hon jag fick både ena marsvinet & en av kaninerna ifrån. Dessutom får jag leksaker/burar mm. av kompisarna som blivit av med sina djur. Och kan jag lära mig att planera, så ska detta gå fint!
Jag fick min dvhamster i julklapp 2012. Mamma, som jag fick honom av, betalar mat, Sand, och allt som behövs. Jag betalar allt som inte behövs egentligen, men jag vill ha nya grejer. Nu har jag kommit på en övertalningsmetod så att jag kanske får två hamstrar till. Då tänker jag betala allt själv.
//Selma
Stay strong, whathever they say.
När jag bodde hemma betalade mina föräldrar alla kostnader för våra djur (ett tag var det sammanlagt hästar, hund, hamster, katt och kanin). Det jag betalade för var om jag ville ha ngt som kanske inte var helt "nödvändigt", som t.ex en ny martingal eller en snygg borste. Detta tycker jag är ganska rättvist eftersom det alltid är föräldrarna som har ansvaret för djuren när barnen är omyndiga, sen så kan man givetvis öka ansvaret för barn som närmar sig 18år (gjorde även min föräldrar). Sen inser jag att vissa föräldrar låter barnen betala allt för sina djur för att lära dem ansvar, och det kan jag också förstå, beror kanske på familjens totala finansiella möjligheter med.
Mamma köper all strö och mat min lilla hamster behöver men det är jag som köper alla leksaker, godis och Barnmat etc.
Det är nog mest för att strö och sådant är väldigt dyrt här i Stockholm.
Jag betalar oftast med mitt bankkort, men det är mestadels mammas pengar på det kortet. Får ingen månadspeng/veckopeng, istället har jag några tusen på kortet som jag får använda om jag vill, så länge jag inte slösar/använder allt. Så det beror på hur man ser det (: Man kan ju se en del av dom pengarna som min månadspeng, och i så fall betalar jag ju själv. Eller så kan man säga att det är mammas pengar, och då är det ju hon som betalar. När jag skaffade mina två robbar, så hade jag fortfarande månadspeng, ovh då ville jag betala för allt själv. Men mamma tyckte det var löjligt, hon tyckte att hon skulle betala (även om hamstrarna är mina)
//Jessie
Mina föräldrar betalar allt till hamstrarna men jag får mindre månadspeng. Det beror på hur mycket hamstrarna kostar och det är ju olika varje månad. Men de betalar åt mig och mindre månadspeng ju mer de kostar. Sedan om jag har kullar så betalar mamma och pappa all Barnmat och sånt men de får pengarna av t.ex. en hamster (beroende på hur stor kullen är) när den sålts. :)
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.
jag gjorde en deal med pappa ;D jag betalade hamstern och han betalar allt annat :'D
jag betalar oftast allting själv. Min hyrkanin i somras betalade mamma och pappa, det var en födelsedagspresent typ, men ja betalade allt annat såsom hö, spån, hage, sele, koppel m.m. till puff betalade jag också typ allt, inte grönsaker och leksaker (köpte aldrig lekaaker, gjorde egna men fick i present vid högtider) och maten betalade jag inte heller. buren betalade jag :) (samlan)
Betalar allt själv :) Om inte min pojkvän köper ibland!
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
När jag bodde hemma så betalade jag allt osm jag kund ebetala själv- hade häst, hund och katt. Katten hade hela fmailjen nöje av och alla gav mat så till honom köpte oftast mina föräldrar mat till. Hunden köpte jag mat till, men ibland fick hon samma mat som familjens hund ;D Så gott som hela min månadpeng gick till min häst som jag hade från 13 års ålder. Det gick till el, (värme), utrustning och Foder och allt utöver det hjälpte mina föräldrar med- t.ex biltransport/hästtranspor/veterinär/hovslagare. JAg hade ett eget stall där jag hyrde ut den andra boxplatsen till en kompis, då fick ja gju även hjälp med sysslorna och en del kostnader.
Men jag behövde inte köpa egna kläer för barnbidraget. Jo om jag ville ha en svindyr tröja- men man får inte mycke kläder för barnbidraget idag, inte om man ska ha basplagg. Menar en tröja här och en byxa där men man ska ju ha trosor, sockar, badkläder/gympakläde, vinterkläder, skor.
Om du inte har råd med fodert till dina djur så får du kanske minska ned antalet. Gör upp en Budget och håll dig till den, det osm blir över sparar du till framtida vet-besök och nöjen med vänner och sånt? Vet inte hur gammal du är TS men en möjlighet om du är 15+ är ju att börja jobba extra nån helg i månaden i någon butik eller annat typ av jobb. Under gymnasiet jobbade jag extra för ett företag, handlade om några timmar i månaden så det störde inte mina studier men ökade kassan med några hundralappar (ibland tusenlappar). Hör med dina föräldrar och vänner om någon behöver lite extrahjälp på något företag ibland- Vika kuvert, städhjälp, Gå ut och gå med hundar ;) Låt kreativiteten flöda.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag har ju inte hamster, men har en ponny. Mamma tycker det är fel att jag ska betala grejer för den så hon betalar det.
(Vilket är sjukt tråkigt.. X))
Mina föräldrar betalar det mesta. Vi har 10 kaniner & ca 10 hamstrar (varierar) & två sköldpaddor. Jag har ansvaret för hamstrarna men betalar bara för leksaker som är för nöjesskull. Jag får 1100 kr i månaden (barnbidrag) som jag köper kläder, nöjes, busskort, skolböcker. Vi har ju många kaniner som nog inte riktigt är mitt ansvar utan pappa tar hand om dom & mamma tar hand om sköldpaddorna & jag tar hand om hamstrarna. Jag har ju en hamsteruppfödning och det skulle vara svårt att kunna köpa nya hamstrar, burar, leksaker, mat, Sand mm med "bara" 1100 kr, skulle vara svårt att få det att räcka till. Tycker att det är roligt att ta hand om mitt barnbidrag men det blir ju mer press, jag får ju inte mer pengar utan får klara mig på det.
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Jag betalar allt till mina hamstrar. :/ Skulle vara kul om någon kunde bidra med en slant ibland så jag kunde skämma bort mina hampisar utan att det svider i plånboken. :P
När jag hade egen katt hos pappa så betalade dock han allt. Och när jag var mindre så betalade såklart mina föräldrar för mina djur. :)
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
Jag betalar inte allt själv, men jag måste köpa tillbehör och leksaker osv själv.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#27 Röd, gul och orange går bra. Grön paprika är för stark så den skall man låta bli att ge. 🙂
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Jag betalar allt till mina djur själv. Hela familjen bidrog till att betala vovven, men jag jobbar på att betala av honom. Pappa betalar vovvens mat när vi är hos honom och mamma betalar försäkringen (men jag försöker betala det jag kan).
Hampisarna och kaninerna betalar jag helt själv, men min syster köper något ibland.
Betalar allt själv, eftersom de är mina djur och enbart mitt ansvar.
Sparar en ca hundring i månaden (beror på hur allt ligger till) till "veterinärburken" för akuta veterinärkostnader. Det lilla jag får in från uppfödningen går direkt till hamstrarna, samt någon hundring i månaden till strö, Sand, mat etc.
Inte så dyrt alls 🙂
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har gerbiler och jag betalar allt. Dom är dyra små rackare :P
Är 20 men bor hemma (går gymnasiet).. till de djur som jag själv äger har jag alltid betalat allt själv. Till mina djur som mamma och pappa köpt, tex marsvinen så betalar mamma.
Är 13 år och har alltid betalat mina djur med min vecko peng på 50kr sen brukar jag spara pengarna jag får från julafton m.m och köpa lager med med dem viktigaste grejorna spån, mat m.m och jag har 2 kaniner och en dvärghamster och det går utmärkt att betala dem med den budgeten jag har. Men det går efter som att jag typ aldrig köper något till mig själv alla pengar går till mina bebisar men det tycker jag är kul att kunna ta ansvar för dem själv :-D
Jag betalar nästan allt själv, om det inte är så att man går i affären o handlar och hittar något billigt, som typ någon grönsak eller nått annat bra att ha o inte har kortet med mej :) Annars betalar jag allt, leksaker, Bottenmaterial, Bur, djur osv. dock så hjälper mina föräldrar till om det skulle behövas vetrinär :)
Är tretton år och får 300:- i månaden och jag betalar, ja lite vad som helst. Mina föräldrar (eller ja mamma) betalar spån, Sand, ibland mat (även vattenflaskor, matskålar och sandskålar) och om jag ska ha tex 2 gerbiler så kostar ju de 150:-/styck och då betalar jag en och mamma en gerbil, och hamstrar osv. Ibland så köper jag burar och ibland så betalar min mamma burar. Och sist så har jag köpt 2 träbroar och 1 stege och mamma en hängmatta och ett korkrör (eller ja barkrör)., så både jag och mamma betalr. Jag betalade gerbilmaten sist och mamma hamstermaten. Så det är vi båda två som betalar.
Men jag tror det är mest min mamma som betalar ;P
Men, ja de pengarna jag får försvinner snabbt, alla pengarna går till djuren 🤔
Mamma betalar spån och hö till min kanin och jag resten. Men ibland händer det att mamma också köper frö stänger till honom. Köpte även en hamster för några dagar sen och för henne så ska jag betala allt själv(får 1000kr i studiebidrag), men pengarna till hamstern betalade mamma som födelsedagspresent(fick inga presenter när jag fyllde år pga penga brist) och buren hade jag från en annan hamster jag hade för några år sen
Nu har jag inte läst vad alla skrivit utan bara lite i början. Jag blir lite förvånad över att ni skriver att ni får 1050 kr i månaden och att det inte räcker till mycket. Ni köper kläder, nöjen, mobil och liknande medan era föräldrar betalar för era husdjur. Antar (hoppas) att det bara är husdjur, för om ni har uppfödning som era föräldrar betalar så blir jag smått chockad. Jag ser inget om att ni betalar mat eller hyra till era föräldrar.
Jag skulle aldrig kunna ha husdjur/uppfödning och vänta mig att föräldrarna ska betala för det PLUS ge mig hela barnbidraget PLUS slippa betala något hemma.
Om det är familjens husdjur så är det ju en sak. Men ni skriver att det är era husdjur. Varför skaffa husdjur om man inte kan betala för det? Så himla dyrt är det inte.
Nu är jag 25 år och lever med min sambo, alla mina hamstrar och det är jag som betalar för hamstrarna. Jag skulle inte kunna tänka mig att kräva pengar från min sambo för mina hamstrar.
#57 fast får man barnbidraget så är man så pass ung att nog ingen frälder förväntar sig (allra minst i lagens ögon) att barnet ska betala hyra/mat hemma? Jag är 80-talist och aldrig hört någon i min närhet som behövt göra det innan de började jobba vid 17-18 års åldern. 1050 är ingenting idag- tänk att det är för en hel månad- man ska åka buss, kanske ha ett badhuskort eller man är med i någon/några föreningar, vill se på bio, fika med kompisar, köpa kläder och andra prylar. Spel och filmer. Ett spel idag kostar mellan 400-600 kr om det är nytt osv. Jeans får du ju räkna med att betala 300-1000kr (nej, alla vill inte köpa fula lågbudget jeans från ÖB eller var folk nu hittar dem). Mina pengar (på min tid, runt 900 kr) gick som sagt främst till hästen. Däremot är det ingen rättighet för ungdomen att få sitt barnbidrag. Detta är ju något man kommer överrens med sina föräldrar. Jag fick "bara" 500 kronor när jag var runt 14-16 år, de försvann rätt snabbt vill jag minnas och jag är inte från någon rik familj men när mina 500 var slut så var de slut. Det räckte till någon tröja, kanske nya skor eller förnya badkortet, betala föreningsavgiften osv. När jag närmade mig 18 fick jag hela och när jag gick ut från skolan förväntade de sig att jag skulle skaffa jobb ovh betala en del av uppehället för mig. Men föräldrar som har råd idag, vill nog att deras barn ska ha hela, nya och någorlunda moderna kläder, "leksaker" och fritidsintressen och det kostar. Varför ska man betala hyra/för mat om föräldrarna ändå måste punga ut för allt det andra?
Sambo och bo hos föräldrarna när man fortf får barnbidrag är ju viss skillnad. :> Din sambo har inget ansvar med dina djur antar jag, medan föräldrar gärna ser att deras barn brinner för ett intresse, speciellt sådant som skapar ansvar på olika nivåer. Mina föräldrar var alltid glada åt att jag intresserade mig för sport och hästar. Mindre hyss för annat ;)
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com