Vad behöver jag veta?
Vill gärna ha er hjälp här på sajten. Är så att jag jobbar i djuraffär. Känner att jag kan grunderna bra om hamstrar och har själv haft dessa djur. Men jag tror att den bästa kunskapen har ni som verkligen "lever" för just detta djurslag. Känner mig inte okunnig men blir samtidigt så ledsen när folk skriver hur ledsna och ibland arga de är på djuraffärer för att de inte har någon kunskap. Jag vill helt enkelt ge rätt fakta och råd till kunderna och hoppas ni vill hjälpa mig! Så jag vill veta allt! Skriv gärna med sådant som ni tror jag redan kan/vet.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Hamstervadd (bomull) är farligt! Dom kan fastna med tassen i det och för att komma loss så gnager av sig tassen 
Andvänd istället rivet toarullspapper
Saltsten ska dom inte ha.
Hamstar är köttätare.
Plasthus är inte bra.
Hamstar äter pasta , ris , potatis alltså inte bara grönsaker.
Det va nog allting jag kom på nu som är viktigt att veta 
Ja, använd inte plasthus, hamstervadd, saltsten/mineralsten/kalksten, ha helst inte så färgglada hamsterblandningar för det är onyttigt. Då skulle ni får väldigt bra rykte kan jag säga. Sälj helst inte små burar, och höga burar. Och ha inte för många hamstrar i en Bur.. Det är vad jag skulle ge för tips på vad ni kan ändra på.
Ge gärna faktablad när ni säljer hamstrar/andra djur, där kan det stå att dom ska ha Färskmat varje dag (av allting, kött, grönsaker, proteiner m.m), saker dom inte får äta (citrusfrukter, människogodis, AVOKADO, stenfrukter m.m), att det är lag på att guldhamstrar ska leva själva (solitära) och att dvärghamstrar ska vara 2 och 2.
Hamstrar behöver rastas varje dag, minst en liten stund (halvtimme eller så) för att må bra. Vet inte om ni i affären kan rasta hamstrana men skicka med det iallafall.
Om djuraffärer slutade med detta, skulle jag vart överlycklig. Köp inte från grossister. Vet att du har kaniner och att man ska köpa från uppfödare, så du vet nog vad en grossist är.
Kan inte komma på något mer..
måste bara påpeka #1 hamstrar är inte köttätare utan allätare :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack alla :D Alltid undrar om hamstrade. Vi säljer det men är inget jag någonsin rekommenderat och nu så vet jag. Tusen tack! Funkar det bra för hamstrar att ha akvarium eller så som Bur? Som till gerbiler där de kan gräva gångar eller är det ok med en större gallerbur? Tycker utfodring är intressant och här Vill jag gärna lära mig så mycket som möjligt :) om man ger ris o pasta, ska det då kokas innan? Hur är det med badsand? Funkar det med chinchillasand? Min butik säljer inte levande djur vilket jag är glad för. Vi har kontaktuppgifter till uppfödare för dem som är intresseradeatt köpa djur :)
Hamsteradd* dumma autocorrect =p
Jag upprepar säker en del men ja:
- Hamstervadd är farligt
- Saltsten är big no no
- De ska inte ha för sött/fett foder
- Skriv aldrig djurslaget som "vanlig hamster", utan guldhamster (tyvärr vanligt)
- Undvik plasthus
- Om ni säljer Hjul ihop med hamstern, välj då det största. Många har alldeles för små, och många djuraffärer rekommenderar även för små. Dessutom, kör på de som antingen är hela eller de som har nätgaller - INTE de som har som "pinnar" djuret skall springa på.
- Informera om att de behöver animaliskt protein och grönsaker, inte bara torrfoder.
- Inte alldeles för mkt solrosfrön och andra väldigt feta fröer.
- Upplys köparen om att de är kvälls/nattaktiva och helst skall få vara ifred under dagen.
- Upplys om att de är solitära (vilket jag hoppas man alltid gör, men har hört om folk som satt ihop sina guldisar så vad vet jag..)
**Ang dina frågor:
**Pasta, ris och potatis fungerar men skall kokas innan. Salta eller krydda ej!
Till badsand funkar t.ex. chinchillasand. Många hamstrar använder sandbadet som kisslåda så man får sila/rengöra ofta.
Akvarium är superbra som Bur, och de flesta anser nog att det är det bästa alternativet. Bara man ser till att ha nätlock eller såpass högt akvarium att hamstern inte rymmer.

Angående burar så är höga gallerburar inte optimala, hamstrar har inget djupseende och släpper ofta taget från högst upp om de klättrar. Ofta bryter de svansen och i värsta fall nacken. :(
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Dock sväller ju både pasta och ris i magen annars…
Jag skulle rekomendera att koka det innan. Utan kryddor eller salt då..
Min hamster gillar inte när han inte får det kokat. Antar att man inte behöver koka men rekomenderar att göra det. Min åsikt är nog att det blir godare för hamstern och lättare att äta. Min gillar inte så mycket "hårda" saker.. Tex så gillar han inte morot och då får jag ta och mixa min egen barnamat med mycket morot. Sedan stoppar jag i lite pinnar han kan gnaga på. :)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Nej man behöver inte koka innan, jag har gett massor av gånger okokt och det har inte vart någon fara alls. Dessutom är det bra för tänderna.
som #11 sa så behöver man inte koka.. Men min hamster gillar inte att äta tex pasta okokt..
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Vi sade inte att det är farligt utan att det sväller i magen. Vilket knappast heller är bra.
#3 Ja det var det jag menade xD Fast man vet nog redan att dom äter grönsaker ;)