Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 615 ggr
juliino
0

Små hanar

Jag har ju då tre Guldhamstrar varav två är hanar far & son. Jag vet att hanar är mindre än honor men mina hanar är väldigt små tycker dom ser underviktiga ut.(har haft en annan hane tidigare och täffat flera andra hanar)

Nu är våran digitalvåg i strejk. Men sist jag vägde herrarna var 8 November.

Nemo vägde då 93g och blir 1år denna månad den 31. Tilläggas bör väl med att han har svansknyck så svansen är helt böjd åt sidan.

Helmut vägde då 101g och är född 21 augusti 2012. Han har svansknyck med men inte alls mycket.

Dom får Barnmat antingen dagligen eller varannan dag och Färskmat grönsaker, ägg, spagetti osv Utöver deras gnagarblandning.

Dom har varit utan Hjul båda större delen av tiden här men nu under senaste tiden har dom fått varsitt pga att vi håller på med att sanerar hos marsvinen och och det tar upp en stor del av tiden och jag ska se till att inte smitta hamstrarna så då har dom fått varsitt för att ha något att göra.

Finns det något mer jag kan göra?
Jag funderar nu på om det kan ha att göra med svansknycken?
Hur mycket väger era hanar och har dom några defekter?

annakarin_li
0

Kan du ge dem lite energirik mat som Barnmat och pannkakor? Tänkte att de kanskegår upp lite i vikt då….

juliino
0

#1 Det gör jag och har gjort det dagligen under hela deras liv. (Skrev det i huvudinlägget :))

Men dom går ändå inte upp i vikt. Nemo var minst i kullen. Båda är små i kroppen men jag tycker även dom är taniga och har försökt få upp dom i vikt men utan resultat. :(

annakarin_li
0

Åh förlåt jag missade det! Då vet jag inte riktigt vad du kan ge dem för ännu mer energirik kost.

Frosstis
0

Testat solrosfrön? Minska motionen kanske, ta bort ev Hjul. Annars kanske de bara är små ^^

juliino
0

#4 Solrosfrön kan jag testa. Vart köper jag det? Jag håller mig just nu borta från djuraffärer (bor i södermanland) Jag vet inte hur papova smittar men har iaf hållt mig borta för säkerhets skull.

Dom har varit utan Hjul större delen av deras liv men nu cirka 5 veckor har dom haft Hjul pga den pågående saneringen hos marsvinen som gör att jag har lite tid åt hamstrarna samt inte vill smitta dom sen har jag själv varit dålig så då har dom fått Hjul och jag vill ju inte ta ut det så att dom sitter och inte har något att göra under kvällar/nätter.

Jag tycker inte bara att dom är små utan även att dom är smala. Helmut är nog i bättre hull än Nemo.

jossa5
0

#5 Solrosfrön finns ju på lösvikt i dom flesta djuraffärer. Sen har du ju dom svart/vita solrosfrönen som finns på typ 20kilossäckar på mataffärer och så. Har dessvärre inte sett någon liten solrosfrö-påse där. :/

Annars vet jag inte vart du kan få tag på det.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frosstis
0

Skalade solrosfrön finns i vanliga matbutiker :) Oskalade tror jag man bara kan köpa stora säckar eller flera kilo åt gången, till fåglar då.

Min hamster älskade solrosfrön :)

juliino
0

Jag kan köpa stor påse då vi matar fåglar.

Vi har en påse med fågelfröer men det är inte enbart solrosfrön går det att ta utav det? Det är köpt till våran fågelholk :)

Kan jag ge mina herrar solrosfrön dagligen nerblandat i deras mat eftersom dom är så tunna och sen när dom börjar komma upp i hull bara ge det någon/några gång i veckan?

Frosstis
0

Ja men dåså :) det blir aktivering för dem då de måste skala dom. Kan jag inte svara På tyvärr..;) Ja du kan blanda ner det :) de flesta har det i maten, ink jag ^^

Frosstis
0

Dessutom är solrosfrön bra och man kan ge ett par stycken per dag även när de är i bra hull :)