Nybliven hamsterägare!
Jag får hem en hamster (vuxen) i eftermiddag, vilket ska bli jättekul! Men, jag kan knappt någonting om hamstrar. Anledningen till att jag får henne tar jag inte i tråden, men kan säga att annars hade hamstern blivit ormmat.
Jag vet att hamstrar ska äta fröblandning/hamsterblandning, och vet att dom är allätare o.s.v (går naturbruk på gymnasiet så vet basic om de flesta djur) men vad ger ni era hamstrar? Honan jag får hem är en guldhamster.
Hur stor Bur bör man ha till en guldhamster? Får med en Bur, men den blir förmodligen bara tillfällig.
Hur mycket kostar hamsterblandning/fröblandning och hur mycket ska hamstern ha?
Kan ni berätta lite allmänt om hamstern?
Som sagt, vill ni veta varför jag tog hamstern får ni skicka ett PM
Tacksam för svar :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Fröblandningen kostar runt 20-30 kr kilot och den ska alltid ha tillgång till det. Den ska också iblan få lite ägg för att få i sig protein och du kan ge den lite grönsaker ibland. Hamstern kommer ju utsprungligen från syrien och är väldigt känslig för kyla. Om man har bara någon hus i buren så kan hamstern känna sig otrygg eftersom de har många fiender och då måste de ha ställen att gömma sig på. Bättre är det om man har för mycket leksaker än för lite! Hamstar bor ju under marken så du bör ha runt 5 cm djupt sågspån (om du nu har de) . Du ska inte låta den springa fritt i huset eftersom de är så snabba och kan lätt fastna bakom springor.
Det var lite om hamstrar
Frida
Jag blandar eget, finns ett bra recept på råttor iFokus om du går in på hjälp tråden, mat - del 2 eller något sådant.
Annars kan du köpa gnagarblandning, men de är oftast inte så bra men dom kan leva på det också. Annars finns det andra bra Foder, såsom selective, owbow m.m! Finns nog några i din djuraffär :)
Tja, eftersom de är ganska stora så ha så stort som möjligt :) Köp gärna en stor plastback, en samla-låda från ikea för 149 kr! Den är stor (130 l) och man ser hyfsat bra igenom den.
Hamstermaten är faktiskt väldigt billig och den räcker ganska länge!De ska ha fri tillgång till basfodret och få Färskmat varje dag, kolla på "snabbguide till hamsterfakta". Det står mycket bra där.
En hamster är som sagt allätare och ska ha kött, grönsaker, protein m.m. Gör mycket leksaker, jag själv har gjort en artikel på framsidan som du kan titta på!
Inte mycket springyta i buren, många leksaker men den ska gärna kunna gå lite också ;)
Färskt vatten varje dag såklart.
Guldhamstrar brukar inte gräva så mycket, men det är olika för varje individ! Så testa ha mycket strö, och se om hon gillar att gräva. Du har väl marsvin också, så om du inte redan gör såhär så kan du köpa en stor bale på granngården för 79 kr, 25 kilo spån.
De ska inte ha hö, hamstervadd, plasthus/saker, gallerhjul (sånna med springor, de kan få ner foten där), hjulen ska vara minst 18 cm :)
Om du undrar något mer får du väldigt gärna fråga.
Och det är ju klart de kan få springa fritt, men bara om du hamstersäkrat- dvs inte några sladdar, små hål osv som den kan krypa in i :) Finns rasthagar att köpa och bygga, också hamsterboll :)
#1 tack :) hur mycket ägg ska jag då ge henne? och är det bara vitan/gulan, eller både och?
#2 oj tack :) Vad för kött ska hamstern ha, och hur ofta? Jo precis, jag har marsvin och därmed maaaassa spån. Hmm, fick med ett plasthus och två plasthyllor, men får byta ut dom. Ska eventuellt köpa min kompis gamla hamsterbur nu också.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Vet inte helt riktigt vad de inte kan äta, men blandfärs får dom inte äta! Men rå nötfärs är vääldigt uppskattat! Jag tror även att man kan koka kyckling och ge :)
Plasthyllorna kan du ha kvar, bara hon inte gnager på dom :P Men inte plasthuset, om du inte vill göra det till en toalett :)
Ägg kan du väl ge så mycket hon äter upp, men inte hela ägget såklart :P det blir nog för mycket ^^
Jajuste, kött, 1-2 gånger i veckan (tror jag). Jag har glömt lite men inte för ofta :)
okej, så det är alltså nötfärs som gäller :) ska på hamstershopping på fredag, då ska trähus, köttfärs, hamsterblandning och badsand inskaffas. Är det någonting mer? Jag kommer på något sätt skaffa ny, större Bur, och det jag har är: plasthyllor till buren, ett plasthjul, vattenflaskor (tre olika haha!), en matskål, en skål till sandbad, ett plasthus (som blir ersatt av trähus) men är det någonting mer?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det ser bra ut :D
Se bara till att hamsterhjulet är minst 18 cm, men rekommendationerna är 20 cm ^^ men ju större desto bättre :)
okej,har inte mätt det men ska ta och göra det :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
hjulet visade sig vara 14 cm i diameter, jag måste skaffa ett större då va?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9 jag vet inte så mycket om guldisar, men dvärgar (som är mindre) ska ha minst 15 cm i diametern på hjulet, så du måste nog byta. :)
#9 Ja, det är för litet. Men det är inte ett måste att ha Hjul! Man kan aktivera dom på många olika andra sätt :)
Strö maten i buren istället för skål, släng in massa kartongsaker osvosv! Finns massor att göra, känn ingen press att du måste ha ;)
Det hjulet du har (om den har en vägg på ena sidan) kan du göra till en gunga, genom att göra hål i sidorna och hänga upp i taket med hjälp av någon tråd :) Ex ståltråd så gungar den inte så mycket ;)
ska köpa ett stort Hjul av min kompis nu, men kommer lägga in lite toarullar och annat kul :) men hur är det med hamsterboll? Är det bra eller inte?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tycker alla gett dig bra svar. :) Hamsterboll är bra för de kan utforska rummen utan att kunna speings och gömma sig på små gömställen och gnaga på sladdar. Sålänge hjulet är minst 20 cm i diameter så är det bra:)
MVH FiffiLiina
men vad bra! då köper jag det också, hon hade tydligen det också. men jag tänkte på badsand, var köper man det? och ska dom ha toalett?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det kan man köpa på djuraffären, chinchillasand heter det :) Man kan även använda parfymfri kattsand, det använder jag till alla mina hamstrar och det funkar jättebra för det klumpar sig och då kan man ta bor bara klumparna istället för all Sand. Mycket snålare i och ekonomiskare :)
MVH FiffiLiina
#15 okej :)
juste! buren är 0,5 kvadratmeter, är det okej för en guldis?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Minsta kvadratmeter 0,12 så det är bra :)
MVH FiffiLiina
Ja jag såg det, herregud vad litet men 0,12 :( men tur att den är tillräckligt stor :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kattsand och chinchilla Sand är ganska dyrt, eller inte riktigt men a, men om du vill ha jättemycket Sand kan du köpa sandlådesand från bauhaus för 40 kr :) Det är 20 kg och räcker läänge! Du kan även köpa blästersand (utan aluminium) på biltema om du vill :) Men köp den sanden du tycker ser bra ut.
Och tänk på att inte ha hamstern i bollen för länge bara ;)
Jaa, 0,5 är minimum för dvärgkaniner, så ja, det är bra xD
oj haha 20 kg! det var inte lite det :p ska se vad jag hittar, ska leta runt lite till :) men tack för tipset :)
haha ja men då så, då behöver jag inte vara så orolig :) men hittar jag en bra och billig Bur så tar jag den, vill ju det bästa åt mina djur ;)
vill bara ta upp henne och gosa med henne! men ska låta henne vara, måste vara nog så stressande med flytt och allt… får försöka hejda mig tills imorn ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja, gör så:) Köp vad du tycker ser bäst ut:) Ja, svårt är det alltid men man måste hålla fingrarna i styr. Någonting jag tänker på när de kliar i fingrarna är att jag vill det bästa för mina djur och det bästa är att låta det vara en dag. Då går det oftast bättre :) Lägg gärna in en bild på henne :)
MVH FiffiLiina
ja jag tar upp mina marsvin när det börjar klia för mycket i fingrarna ;) skapade nyss en till tråd om henne där det finns en bild, dock ingen bra bild då den är tagen med mobilkamera ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
jag brukar koka ägg men jag tror de kan äta både gulan och vitan. De gör mina iallafall men vet inte om det är dåligt
Frida
Jag vet inte riktigt vad alla andra skrivit men taar upp lite grann utifall någon missat det ;)
Dem ska ha rent nytt vatten varje dag.
Byt även sanden/rengör sanden varje dag (har hört att hamsterkiss är giftigt för haamstrar om det blir för mycket och för lite frisk luft för dem)
Ge dem inte citrusfrukter (citron,apelsin,avovado … osv)
inte heller lök.
Här är ett recept på något gott du kan göra till hamstern:
Du behöver:
1ägg
1/2 dl grahamsmjöl (eller vetemjöl men det är inte lika bra för hamstrar)
1/2 dl havregryn
sen her du i lite av det hamstern tycker om som tex frön, frukt eller kanske bara vanlig hamster blandning.
Såhär gör du:
sätt ugnen på 200 grader
knäck ägget och blanda i resten tills det bir en geggig fast form.
klicka sedan ut smeten i bitar på en plåt med bakplåtspapper och sätt in i ugnn i 10-20 min eller tills dem fått gyllenbrunfärg och fast form (liktkaka/bulle).
Låt svalna och servera!
Mina hamstrar älskar det ! ;)
#25 tack för receptet, ska testas!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#25 det måste jag testa ;) kan man ta vetemjöl eller är det jätte dåligt för hamstrar?
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#27 nja tror inte det direkt är dåligt för hamstrar men grahamsmjöl är lite nyttigare/bättre för dem ;)
#28 okej :)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎