Dräktig??
Jag har haft min guldis i snart 9 dagar.
Och på dom senaste dagarna så tycker jag att hon har blivit tjockare.
Hon har också öst upp allt spån i buren till en hög som hon ligger i.
Hon har också börjat bete sig konstigt hon vill inte bli upplockad eller gosad med som hon ÄLSKADE förut :(
Min fråga är Kan hon vara dräktig??
Hon kommer ju från en djuraffär så det kan ju ha blivit fast dom inte har vetat om det..
Lydia & Tindra 
Det kan ju vara så. Det kan ju vara att dom sett fel på en hane och trott att det var en hona och då satt den i fel Bur. Om det nu är så att hon är dräktig får du gärna fråga mig om hjälp eller om du har frågor svarar jag gärna :) Lycka till nu !
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Tack så jätte mycket! Känns bra at ha någon att fråga om det skulle vara så 
Lydia & Tindra 
Jag tycker också det låter så. Du kan fråga mig också om det är något, varar gärna på frågor och hjälper till! Och sen som emmny säger så ge henne gärna lite extra näringsrik mat:)
MVH FiffiLiina
Tack så mycket! :) Vi åt plättar igår så jag gav henne en bit :) Så imorgon blir det pasta :) Hur mycket ska jag ge henne ungefär jag gav henne en fjärdedels plätt är det för mycket/lite??
Jag lägger till er som vän så att jag hittar er om jag kommer upp och det ligger små bebisar i boet :P
Lydia & Tindra 

Hur gammal är honan? Är hon bara bebis själv så behöver hon massa extra mat då hon både ska ta hand om bebisar som växer i magen samtidigt som hon ska växa själv.
Ge henne ordentligt med extra mat, det som blir över slänger du bara. Då ser du hur mycket hon äter. Hellre ge henne för mycket än för lite.
Gröna ärtor är en bra källa till energi. Men försök att ge både kolhydrater, proteiner och grönsaker varje dag nu.
I och med att du inte vet när bebisarna kommer (om de kommer) se till att buren är nystädad med massa bomaterial (toa eller hushållspapper). Efter bebisarna har fötts kommer du inte att kunna städa buren på ca 10 dagar iallafall och då är det bra om det är nystädat innan.
Hur gammal är honan? :)
Lägg gärna upp en bild om några dagar. Så kan vi kanske säga om det ser ut som hon är dräktig. :)
Genom att försiktigt känna på sidorna på magen där kulorna är kan du känna bebisar. Men det är lite senare troligtvis.
Du får jättegärna fråga mig om du undrar något också. :)
Hon är ca 4 månader gammal 
Jag gav henne dubbelt med mat och lite ärtor och spagetti.
Så blir det burstädning imorgon.
Hon har blivit lite slöare också kan det också höra med att hon kanske är dräktig??
Lydia & Tindra 
Då klarar hon nog av kullen ganska bra. Men hon ska fortfarande ha mycket näringsrik mat:) Ja, det beror nog på det:) Lägg gärna in bilder på mamman:)
MVH FiffiLiina

Hon har ju bebisbulor. Men ibland kan de faktiskt få det när de är skendräktiga också.
Den 7 jan hade du haft henne i 9 dagar så nu har du haft henne i 12 dagar.
En hamster går ju dräktig i 16 dagar så har det inte kommit bebisar innan dess så kommer det ju inga. Men det är ju några dagar kvar ifall hon skulle blivit parad precis innan du köpte henne.
Okej tack för ditt snabba svar! 
Lydia & Tindra 

Inga problem.
Kan vara bra att hålla extra koll också nu framöver. För det mesta så klarar de sig ju själva men i och med att hon är så ung så kan det ju vara bra att hålla ett extra öga på henne så att allting är som det ska.
Ja det ska jag göra! Är det något mer jag behöver tänka på innan dom ev kommer?
Lydia & Tindra 

Att hon får så mycket mat hon vill ha. Att hon har tillräckligt med mjukt bomaterial (toa-papper, hushållspapper). En del bygger stora pyramider till bo.
Att hon om det blir bebisar, hon får det väldigt lugnt och tyst. Att man inte är där och petar utan man byter bara mat lite snabbt varje dag.
Kollar till morgon och kväll så allt verkar stå rätt till med mamman främst. Är det någonting med bebisarna så är det inte så mycket man kan göra åt det ändå utan det tar mamman hand om.
Det är en lite svår avvägning där för man ska låta mamman vara ifred, men ändå måste man ju se till att hon mår bra. En mamma kan ju få t.ex mjölkstockning och då får ju inte bebisarna någon mat och hon mår inte bra. Så man får avväga lite hur mamman beter sig. Vissa är ju såpass trygga att de inte bryr sig nämvärt att man är där och "stör" lite. Medans andra haft mammor som käkat upp alla sina bebisar vid minsta tecken på störning.
En avvägning man själv får ta helt enkelt.
Men lugn och ro, varmt och skönt, bra mat. Om man själv tar hand om mamman på bästa sätt så gör man ju så att hon kan ta hand om bebisarna på bästa sätt:)
Det har inte kommit några bebbar än så hon var nog bara skendräktig… men tack för att ni har svarat! :)
Lydia & Tindra