Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 990 ggr
Hamsterlycka
0

AKUT hjälp!!

Min hamsterhona som har bebisar har RASAT i vikt! Hon beter sig precis som vanligt, äter, dricker osv. Men jag är riktigt orolig då hon har gått ner nästan hela 65gram! :'( Vad ska jag göra?!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Frosstis
0

Är du säker på att vågen inte är sönder?

Emmyz
0

Det kan ju vara så att hon gått ner eftersom det är stor påfrästning att ha bebisar och dia? Men 65 gram låter ju ganska mycket:C Det bästa är nog att ge dom massa näringsrik mat (precis såsom du gör)! Men har hon gått ner 65 gram sedan innan hon blev dräktig eller sedan hon fick bebbarna?

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

Hamsterlycka
1

#1 Ja jag är säker. Jag känner även på henne att hon har blivit betydligt smalare och mindre. Rynkar på näsan

#2 Det var det jag också tänkte. Och bebisarna tränger sig alltid före (haha…) när jag ställer in maten, och då går hon därifrån bara. Så det känns inte som hon får i sig så mycket heller. :( Idag samlade jag ihop bebisarna och satte dom i en mindre låda medans Estelle åt, sen satte jag in dom igen. Hon fick iallafall i sig lite, men inte var det mycket. Rynkar på näsan Är orolig att hon inte har någon mjölk heller så bebisarna inte får i sig det dom behöver..

Hon vägde jättemycket och var så tjock och fin när hon var dräktig (och innan), men sen när hon fick bebisarna har hon börjat rasa ner i vikten. Gråter

Emmyz
0

#3 Tror inte att det påverkar ungarna, då dom börjar vänja sig av vid att sluta dia snart. Och kan vara så att mamman gett all näring och mat hon haft till bebisarna, och därför hon har gått ner. Kanske man kan prova att ställa in flera "fat" med Färskmat så att ungarna och Estelle slipper trängas vid samma? Eller att man låter bebisarna eller Estelle vara ute i en lekhage eller låda/liknande, så att Estelle får ta en paus från ungarna. Dom brukar tycka det är skönt att ta en paus från ungarna. Hoppas att bebbarna och Estelle mår bra! Barbossa håller tassarna för er! Och hälsar till både Estelle och sina småttingar <3

p.s läste nyss att det tydligen är normalt för hamstermamman att gå ner i vikt när dom diar! Och att dom går upp i vikt då bebbarna slutar dia eller flyttat till egna burar:) Så förhoppningsvis är det normalt!:)

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

Roonja
1

Hmm låter inte bra. :/

Jag hade en hona som gick ner enormt mycket när hon hade kullar. Första kullen gick hon ner 53 gram. Men återhämtade sig fint till nästa kullen och vägde 200 gram vid andra parningen. Vid andra kullen gick hon ner 40 gram dem 3 första veckorna. Men sista veckorna när bebisarna var lite äldre så gick hon nästa upp alla 40 gram igen och gick upp dem sista gramen när ungarna hade flyttat.

Sockan vet du ju också vem det är. Hon vägde 206 gram när hon födde ungarna och gick upp 265 under ungarnas uppväxt. Väger dock 230 nu då hon vägde för mycket då enligt mig.

Men det skilljer väldigt mycket på honor om dem går upp eller ner. Vissa håller nästan samma vikt hela tiden, vissa går upp och vissa går ner. Så jag tror det mest är att det är påfrestande på Estelle nu. Försök ge henne extra Färskmat så hon kan gå upp lite. Men jag tror hon kommer återhämta sig fint efter kullen. :)

Hamsterlycka
0

Okej! Tack för hjälpen. :) Blev så förskräckt när jag ställde henne på vågen, och kände hur lätt hon blivit. Som tur är verkar hon inte må dåligt, så ska nog fortsätta att ta ut bebisarna en snabbis så hon får äta först. Och snart ska jag ju sära på honorna och hanarna, så tror att även småtjejerna får egna burar då så Estelles får ta igen sig. :) Tack igen för all hjälp!

LinneaJohaanson
0

Min chickasaw gick ner otroliga mängder trots att hon åt som en häst när hon hade första kullen. Var också rätt orolig men när hon bodde själv och inte diade så gick hon upp igen!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Zaviie
0

Min hona hade gått ner väldigt mkt(vet ej i gram, utan kände på henne) när hennes kull var 2 veckor, hon hade mest burit in maten till bebisarna och inte ätit tillräckligt sj, när ungarna hade öppnat ögonen fick hon komma ut en tio-tjugo min varje dag  o fick extra god Färskmat, sen höll på så ett tag hjälppte väl lite men inte tillräckligt så hon fick flytta från sina bebisar när d var 4,5 vecka, då började hon gå upp i vikt ordentligt. Hon hade ju 10 stycken så det var ju ett gäng att dia med. Hon lät alltså barnen äta i första hand och glömde väl sig själv. Ungarna blev stora o fina, och hon fortsätter gå upp i vikt och är pigg och fin.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Fruberg
0

Hej, jag vet att detta inte har något att göra med en hamstermamma utan nu handlar det om en dvärghamsterunge som jag köpte i Onsdags.. Hon beter sig precis som kaninungar som fått hörseln. När får hamsterungar hörseln? (när hon hör ljud så verkar hon bli skrämd och springa och gömma sig) Dom på arken zoo sa att lille Kiwi är ca.10 veckor men det tror jag knappast!