Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 5372 ggr
Ferdinan_
1

Hamstern springer mycket

Hej, jag har min hamster Ferdinan som springer väldigt mycket… Jag har nästan precis fått honom och har aldrig haft en hamster så jag vet inte hur mycket dem brukar springa.

Just nu springer den och har sprungit i kanske 4-5 timmar fast ibland vilar den men inte så länge, så är det normalt att den springer så länge?

Frosstis
0

Helst ska inte hamstern ha Hjul när den inte är 3-5 månader än, men har man ett jättestort Hjul så den inte böjer ryggen kan det nog gå.

Och den kan bli hjulberoende då den bara springer och springer hela tiden (vilket din gör) så jag tycker du borde ta bort hjulet.

Sedan ska de inte ha hamstervadd, saltsten eller plastsaker

Ferdinan_
1

Okej tack så mycket! :)

Jag hade ett lite mindre Hjul som han sprang i förut men inte lika mycket fast nu när jag har köpt ett större Hjul så blir han piggare och springer mer.

Men nu när jag har tagit bort det så springer han runt i buren och gräver överallt, när jag ska ta upp honom så blir rädd och försöker springa undan.. :(

Frosstis
1

Kan du mäta hur stort det är i diameter? Jag tycker fortfarande inte du ska ha Hjul. Du kan ge honom andra aktiviteter, såsom strö mat i buren som han får leta upp själv, ge honom massa gnagleksaker, kartonger, toarullar, rivet toalett papper lite här och var i buren som han får leta efter m.m

Hur länge sedan var det du fick honom? Om han är rädd behöver han vara längre tid ensam i buren, och testa ge honom godsaker från handen så han vänjer sig vid dig.

Vad är det för hamster? Dvärg eller guld? Titta på en nålad tråd som heter "snabbguide till hamsterfakta", det står massor av bra råd där!

Ferdinan_
1

Det är en guldhamster som inte är så brukar gömma sig i sitt hus eller liknande (bara när han ska komma ut).

Jag har inte haft honom så länge kanske 1 vecka? Och har du något tipps på vad de gillar som godis? Jag har testat ost och äpplen men ost gillade han inte.

Frosstis
0

Okej, men vissa hamstrar kan komma ut efter dag ett (som min ville♥) medan vissa vill vara längre. Men du får tämja honom.. om du söker på sajten finns det några tips.

Ost och skinka och korv osv är inte så bra för det är salt och kryddigt. Men min gillade (älskade!) makaroner/pasta, ärtor och olika grönsaker. Svårt att säga då de gillar olika.. :P

Avokado får de aboslut inte äta då de dör av det, sedan får de inte äta människogodis, citrusfrukter (clementin går bra) då det är surt, salt och kryddor och sånt. Finns en artikel om detta på snabbguide till hamsterfakta :) Jag tycker du borde titta där.

Ferdinan_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så jättemycket för all hjälp! Jag har en till fråga hehe, Ferdinan (min hamster) har nyst några gånger, ska jag ringa veterinär eller göra något annat?

Fiona1234
0

#7 Fråga på du bara :) Endast kul att hjälpa till :) Om min skulle ha gjort det upprepade gånger 1-2 dagar i sträck skulle jag nog ha gjort det :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Ferdinan_
0

Haha ok ska fråga på ;) är det normalt att den klättrar på nästan allt den ser? Idag lyckades den klättra ungefär en halvmeter (min soffa) ;D

Fiona1234
0

#9 Haha :) Ja det är lite beroende på hamster till hamster :) inget du behöver oroa dig för :) Min Guldhamster hona ska klättra på mig, buren och lekhagen haha :D De har ju ganska spetsiga klor så detvbar nog en baggis att klättra upp där tyckte han haha :).

Ferdinan_
0

Haha:D Och han ska SÅKLART testa att gnaga på nästan allt han ser haha ;) vad gillar din hamster att äta? :)

Frosstis
0

Aw vad söt han är!

När min hamster har nyst så har jag lagt en filt under buren (om det skulle vart drag), lagt ett mörkt lakan över buren, gett massa papper att boa med och han har blivit frisk. Men om din hamster ser sjuk ut kan han få antibiotika :)

Ja de gillar att klättra, men de har ingen höjdkänsla så man måste ha koll hela tiden så den inte släpper taget och ramlar! Som ex f rån en gallerbur, det kan klättra högst upp och sedan bara släppa.

Roxie
0

Kul att du länkar till min hemsida :) Och till Ferdinan_ så säger jag att en liten hamsterunge är nyfiken på allting och vill gärna utforska och upptäcka nya spännande saker, så du behöver inte oroa dig :)

// Sofia

[Avarice]
4

Först och främst: Vilken söting du har hittat Kyss

Nu till din fråga om hjul:
Jag skulle säga att sålänge hjulet är tillräckligt stort så hamstern inte böjer ryggen på ett ohälsosamt sätt så är det inte alls konstigt att den springer mycket i det. I det vilda springer hamstrar flera mil och jag tror inte att din hamster springer 4-5 timmar non stop, utan att vila en enda gång?
Min lille pojk springer i sitt tefat (ett alternativ till hjul) i princip hela natten fast med pauser och det är inte fel. Att det är en ung hamster betyder inte att den inte får springa mycket, bara att man får vara extra noga med hjulstorlek.

Om man inte aktiverar hamstern utanför buren flera timmar om dagen så räcker det oftast inte med att ha gnagleksaker och grävmaterial i buren för att hamstern inte skall utveckla stereotypa beteenden.

Detta är mina åsikter iaf men om någon kan överbevisa mig (att det ska vara farligt för en ung hamster att springa mycket) så är jag inte den som inte ger sig Tungan ute

Fiona1234
0

#11 Haha :) Mina hamstar älskar gurka :) men de får även sallad, knäckebröd ( ibland) Barnmat , välling ( ibland ) haha mariekex de älskar det ;) , majs och mycket mer :)

Ferdinan_
0

Tack för alla svar!

#14 han vilar ibland, dricker lite/lägger sig bredvid hjulet men sedan börjar han springa igen hehe ;)

Han gillar värkligen att klättra! För en stund sedan klättrade han upp på gallret högst upp (har ett hus som han först går upp på och jag har en duna Bur :D) och började klättra lite där haha, betyder det att han vill komma ut eller liknande?Skrattande

Fiona1234
0

#16 Han vill säkert komma ut en stund :)

Ferdinan_
0

okej :) men han är en långårig hamster och jag har spån, kan det vara så att hamstrar kan vara lite kitliga eller något sådant för när jag ska ta bort spånet från honom spratlar han.. :/

Frosstis
0

Ja han vill komma ut, det ville min hamster när han gjorde så :)

Han kanske tycker det är obehagligt när du drar honom i pälsen, vet inte så mycket man kan göra förutom att byta underlag. Man kan borsta de med en tandborste annars men det sliter ganska mycket på pälsen :)

Ferdinan_
0

#19 ja jag tror han vill ut men när han är ute brukar han sprattla i min hand… Vad ska jag försöka göra åt det? Och han brukar ställa sig på bakbenen och kolla ut, betyder det också att han vill ut? (Bilden är på honom när han klättrar på taket)

Frosstis
0

Hur kan man sprattla i handen? Håller du honom upp och ner eller? Du kanske menar att han springer på din hand. Du får köpa eller bygga en rasthage som han kan springa i och få bort sin energi i!

Är det där hela buren? Den ser väldigt liten ut..

Ferdinan_
0

Buren är inte så jättestor men vi ska köpa en ny, vi köpte den av de vi köpte hamstern av så den är begagnand…:)

Frosstis
0

Ja det tycker jag ni ska göra :) Ni kan köpa en stor samla låde från ikea, det är billigt. 130 l för 149 kr (cirka 200 med lock)

Men hur stort var hjulet då?