Skaffa hamster
Hej på er! Jag är ny här på forumet och hittade faktiskt hit just tack vare denna sajten. Det är nämligen såhär att jag funderat ett tag nu på att skaffa en hamster, råtta eller mus när jag flyttade hemifrån. Men jag har ju absolut inget tålamod och hamster är det enda djuret mamma nog egentligen skulle godkänna. Idag i julklapp så fick jag faktiskt valet att skaffa en hamster och jag blev så himla glad!
Har haft två dvärghamstrar innan, dock många år sedan och jag behöver några experter som kan friska upp mitt minne! Jag måste även betala kostnader själv (mat, spån och extra tillbehör), så jag undrar ungefär vad en hamster kostar i månaden?
Ingen som vet någon bra uppfödare i Skåne? Jag har hört mycket dåligt om Zoo-butiker, dock har jag faktiskt haft bra erfarenhet av djuraffärer och det är även från den affären jag kanske, köper min lille kille ifrån.
Sen har jag denna gången tänkt att skaffa en guldhamster. Jag kan bara inte bestämma mig vilket namn den ska ha. Jag funderar mellan Tristan, Tamlin eller Turbo. Vilket föredrar ni? 
Åh jättekul! Och god jul! :D
En hamster är jättebillig i månaden! Det är bara i början allting kostar.
Men det beror ju på du köper. Om du köper en bale spån (20 eller 25 kilo) så kostar det 79 kr på granngården, som räcker fleera månader. Men om du köper småpåsar från mataffären för typ 14 kr st så kanske det blir 4-5 st i månaden :)
Sedan maten, beror ju på vad du köper, hur mkt du köper och sådant.
Det är billigt! En hamster äter inte så mycket faktiskt. Men om du blandar egen mat så går det åt ganska fort tycker jag.. :P
Sedan bur+tillbehör kanske går på lite över tusen.. fast det beror ju på om allting är nytt eller om det är begagnat! Om det är begagnat tänk på papova viruset (det är ett virus som hamstrarna dör av- kortfattat), som endast finns på guldhamstrar. Så du får deficiera (hur det nu stavas.. xd) Allting om du vill undvika detta.. :P
En hamster ska också ha sandbad, chinchilla Sand kan de ha men det är ganska dyrt och de kissar där så det går åt rätt mycket. du kan ha kattsand också (vet inte riktigt vilken) men jag använder/använde den stora 20 kilos säcken från bauhaus för 40 kr! Det räcker jättelänge och du kan "slösa" ;)
Sedan daglig skötsel, se så den mår bra, har vatten (friskt), torrfoder 24/7. Färskmat varje dag m.m Rastas utanför buren några timmar per dag.
Titta på "snabbguide till hamsterfakta", det finns mycket där!
Samla låda från IKEA :)
#2, Ja det ska bli jättekul! Och god jul på dig också! :)
Tack så mycket för faktan. Chinchilla Sand hade mina hamstrar innan också, fast de kissade aldrig där utan bara "badade".
En samla låda från IKEA har jag läst ska vara bra men hur sätter man fast vattenflaskan i den? Och jag tycker det verkar så obehagligt med sådana lådor för de kanske inte får luft, haha. Men det är inga problem alltså? :)
#4 Ja man kan köpa typ 1 kg och 5 kilo i påse i min djuraffär, vet inte hur det är hos er, men man kan nog köpa i lösvikt också!
Ifall man har 2 st sandbad så badar de i ett och kissar i ett :D
Man kan ha vattenskål (det hade jag), men om du tittar på gerbiler iFokus så finns det lösningar där om du söker!
Sätt galler i locket!

Jag tycker Paulina gett dig väldigt bra info. Det finns massor att läsa om hamstrar på internet. Det är bara söka på hamsterfakta på google. Ja, samlalådor funkar jättebra. Man borrar en massa hål i locket och på sidorna, då kommer det in lust. Sedan kan man skära ut ett hål i locket och sätta nät för och det ventilerar också bra. Man kan ha vattenflaska eller så borrar man ett stort hål och två mindre och sätter fast med ståltråd som man hakar i de små hålen sedan själva "pipen" på vattenflaskan ska vara i det stora hålet.
MVH FiffiLiina
*luft Sedan rekommenderar jag dunaburar men de är ganska dyra. Men man kam köpa billiga begagnade men tänkt då på att desinficera som Paulina skrev. Sedan rekommenderar jag akvarium mest. Man gör ett lock av nät över och man kan få ett fint och begagnat akvarium för ca 200 (så mycket har mina akvarium kostar iaf. De kan ju kosta mer eller mindre.) Man ser hamstern igenom glaset och kan se vad den gör. :) Samla lådor ser man ju också igenom men de är lite svårare att se igenom. Dunaburar ser man ju också igenom. Men samlalådor är ju billigast. Man kan köpa den största modellen (130 liter) och använda som Bur. Men de håller på att gå ur sortimentet så frågan är om de finns kvar på Ikea …
MVH FiffiLiina
*vattenskål
MVH FiffiLiina
*vattenskål
MVH FiffiLiina
Jajuste, hamstrar har ingen höjdkänsla så man ska inte ha en hög Bur till dem (alltså där dem kan klättra) då de bara kan släppa taget och ramla.. Därför är dem inte som möss som kan ha tjocka grenar att klättra på jättehögt (fast man kan ha det men tänk på att inte ha för högt upp bara).
Sedan ser hamstrar väldigt dåligt, cirka 30 cm (tror jag.. elelr var det 15?), svart vitt och grumligt, så det spelar ingen roll om du har ett akvarium eller en dunabur med färgad botten. Den använder luktsinnet istället :)
Ge hamstern ingen saltsten, hamstervadd eller plasthus(saker).
Ingen avokado (dödsfarligt), kryddor och salt, citrusfrukter (clementin går bra i mindre mängder), ingen choklad eller människorgodis, inte för mycket kol-saker ex broccoli, kol och sådant som ger de gaser då de inte kan fisa.
Saker de gillar extra mycket jag märkt är pasta/makaroner/spagetti, pannkakor, rå köttfärs (inte blandfärs, det är inte bra för dem. Måste vara rent nötfärs), Barnmat (under 1 år tror jag, utan lök alltså), och lite sådant!
#10: Tack så himla mycket för infon, till er båda!
Jag har bara en liten fråga till. Det är såhär att när jag hade mina hamstrar innan så satt den ena alltid på min axel eller låg i luvan, den älskade det. Medan den andra knappt ens ville vara nära mig. Jag förstår att det där med att få en hamster att sitta på axeln inte är så vanligt, eller hur? Så det är ingenting jag ska vänta mig igen? :)
#11 Jag vet inte riktigt, om du köper från uppfödare som avlar på lugna och trevliga hamstrar så kan du nog förvänta dig mysstunder! Em_I_Am här på forumet finns i småland men brukar transportera neråt, så jag rekommenderar henne om du ska ha dvärghamster! Men om du ska ha guldis tror jag faktiskt det finns nere i skåne, är inte så bra på uppfödare av guldisar/vart dem bor. Men transport löser sig (nästan) alltid! :)
Hur lugna och gosiga hamstrar är, är väldigt individuellt.
Vissa hamstrar är lugnare vissa är helt galna. Det hjälper ju mycket att köpa från uppfödare om man vill ha ett bra temperament överlag. Betyder ju inte att hamstern kommer bli goshamster, men det är klart den kan vara eller bli det.
Tack för svaren allihopa!
Har letat igenom hela hemmet efter en gammal samla låda från IKEA men hittar absolut ingen. Nu är det bara tre dagar kvar tills jag får hem min lille kille. Men jag har en känsla att jag kommer hem med något helt tvärtemot det jag tänkt mig. Kanske två små honrobbar. Haha!
Jo en fråga till har jag!!
Kan man ha tidningspapper i botten? Men spån över då självklart. Läste någonstans att tidningar är giftigt för hamstern (bläcket). Tacksam för svar. 
Ja man kan ha tidningspapper, det är inte farligt längre bläcket :) Vissa hamstrar tycker det är kul att slakta det :P
En samla låda kostar bara 149 kr (den största) så det är jättebilligt :)
Ja, det kan man. Det vet giftigt förut men inte nu:)
MVH FiffiLiina
Men ååh! *var
MVH FiffiLiina
#15: Hade självklart köpt en om jag haft nära IKEA. Det har jag dock inte, men samtidigt när det finns ett såpass bra och billigt alternativ kanske jag ska gå inom Jysk och se vad jag hittar. Så att jag inte köper en jättedyr Bur i "onödan".
#16: Hehe! Går bra ser jag ;) Men jag förstår vad du menar! :D
#18 Man kan beställa från ikea om du nu inte hittar något annat! :)
Jag vill bara fråga:
Samla lådan på Jysk rymmer 70l. Är inte det lite litet? Måtten är: 40x72x39. Det var den jag tänkte köpa men är det för litet?
Till en guldhamster tycker jag det låter lite litet :/ Guldhamstrar brukar vara lite mer aktiva vad jag har märkt och dom behöver stor yta med massa leksaker, det är mer dvärgar som gillar att klättra;) Jag bor också i skåne och det finns ju ett ikea varuhus i malmö men du kanske inte bor här nere i södra skåne ? Om man har en gallerbur kan hamstrarna lätt bli "beroende" av att bita på gallret och det låter inte säskilt kul och kan heller inte vara så bra för dom. Jag har en 60-70 l till mina dvärgar i nödfall alltså andvänder jag den bara om det inte finns tillgång till en större ;)
Men annars tycker jag att duna burar är väldigt bra, det brukar finnas billiga på tex blocket ;) De finns ju också akvarium/terrarium.
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
#21, nja, min fader bor i Malmö men det är sällan jag åker dit. Jag själv bor i Kristianstad. Har ej heller någon bil och skolkortet fungerar ju ej på loven. Får se om jag hittar en dunabur för isåfall får det ju bli en sådan. Hur stor behöver den vara till en guldis? :)
Vill inte ha gallerburar heller då jag sedan tidigare inte har så bra erfarenheter av dem. =)
Men jag tycker 72 cm på längden låter rätt långt? Men det kanske är bredden som räknas? För nu är det ju en hamsterbebis jag ska ha, och jag ska till IKEA i slutet av Januari - början på feb. och då inhandlar jag en 130l. Du tror inte man kan ha denna sålänge? :)
För det blir ju rätt dyrt att köpa en dunabur nu för att bara ha det i någon månad. Självklart om 70l inte räcker så har jag ju inget annat val men om det finns ett billigare alternativ som fungerar så gör jag ju gärna på det viset. :)
#11 kan berätta att det går att lära dom vissa saker.
på sommaren brukar jag ha en i fickan. har en munktröja med stor ficka fram. den kan de ligga i och sova när jag går på hundpromenad.
när jag diskar brukar jag ha en i fickan. de gillar att ligga i tröjans ficka å sova.
inte samma sak som att ha en på axeln men det är säkrare med fickan de kan inte hoppa iväg lika snabbt å oplanerat. de är ju ändock med.
#25, åh vad mysigt! 
Min f.d hamster Herby satt alltid på min axel när jag satt i soffan för den gillade att krypa i mitt långa hår. Ja dom är verkligen ett par mysiga djur, längtar sååå efter min som jag får på fredag! Ska bli så spännande att se vad det är för en liten familjemedlem och vad h*n har att bjuda på. =)
#23 till en bebis är den mindre lådan bättre än den stora då de annars kan bli rädda av all stor yta som de får ha helt ensam. när den är större i kroppen å van vid er lukt,ljud,rutiner etc då är det dax för en större.
har hört om så många hamsterbebisar som blivit rädda av att få för stor yta i nya hemmet. många har fått börja om med hanteringen å tränat upp deras tamhet igen.
så mitt råd är att ha den mindre tills du kan köpa en större om några v.