Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 1778 ggr
[Em_I_Am]
3

Vill ni se...

Hur en Vintervit ser ut i naturen? Har en kille som enbart har vildhamstrar i stammen. Därför ser han ut precis som de gör i naturen.

Zaviie
0

Vill se :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Scorpio97
0

Vill gärna se (:

//Jessie

nakuta
0

Vill se ;)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Alice98
0

Vill se!! Skrattande

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

[Em_I_Am]
0

Ok, strax. Håller på att ta kort :)

Roonja
1

Vill se, gud vad kul! Vad kommer han ifrån? :) Ska du avla på honom? Skrattande

Odette
0

Nej jag vill absolut inte se ;)
Hur går det ihop att han bara har vilda djur bakom sig, liksom.. är de inte domesticerade eller vad menar du ?

Riktigt nyfiken!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[Marro98]
0

Håller med dom andra & vill verkligen se! Skrattande

Alexinas
0

Gud vad spännade, jag vill se!! Skrattande

[Em_I_Am]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, nu har jag tagit bilder. Men ska förklara hans förflutna först.

För sju generationer sedan fångades en grupp vilda hamstrar in. Dessa används på laboratorier. Men en Holländsk uppfödare lade vantarna på en grupp. Dessa har uppfödaren avlat på i några generationer och inte blandat in något annat blod alls. Av denna uppfödare har Roslagens importerat ett avelspar. Dessa parade hon och resultatet blev Wille. Han köptes av Snögatans som parat någon hona med honom. Men eftersom det är ganska unikt att få in ett så orört blod och även 100% Vintervit delade hon med sig till mig.

Och eftersom det inte har blandats in något annat blod än dessa vilda hamstrar ser han alltså ut precis så som Vintervita gör i naturen. Och ja, det är stor skillnad!

Så ja, jag ska ta en kull på honom och kommer välja hona med stor omsorg. Det kommer inte bli typade hamstrar eftersom han inte är vad vi kallar typad idag. Men visst är det spännande?

Wille är förvånansvärt snäll och trevlig. Han är som en Kines att fånga i buren (slinker mellan fingrarna) men väl i handen är han snäll. Han bits inte.

Wille är fullvuxen men han är väldigt liten.

[Em_I_Am]
2

Han har lång nos jämfört med många Vintervita från uppfödare.

[Em_I_Am]
1

Lång, slank kropp och mycket ljus Agouti. Visst ser han ut som en Kines?

[Em_I_Am]
0

Här syns den ljusa bandfärgen mer och de otydliga markeringarna vid bågarna.

[Em_I_Am]
0

.

[Em_I_Am]
1

.

Roonja
0

hahaha, så söt han är! Skrattande Han är extremt lik en ljus agouti kille med smal kropp och smalt huvud här hemma! Förvånad

Lojs
1

Ja, han var väldigt lik en kines i mina okunniga ögon.

Vad synd att utställningstypen gått så långt från den naturliga hamstern.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Em_I_Am]
3

Men visst är han söt ändå? :-)

Laboratoriedjur är så klart inget jag tycker är bra att avla på i vanliga fall. Men när avelsbasen är så liten som den är idag och allt för många tyvärr hybridavlat känns det verkligen som ett unikt tillfälle att få in "orört blod" som är artrent.

Michaela-N
0

Ååå men han är ju jättelik de tama! Ser ingen skillnad på en vild och en tam ju!

[Marro98]
0

Häftig!
Får hålla koll på kullen då ;)

Roonja
0

ja, han är supersöt, tycker nästan de med lite smalare är sötare än de med trubbigt huvud. Skäms Men självklart är de superfina med trubbigt huvud också. Glad

[Em_I_Am]
0

Ja, jag håller med dig Louise. Det får inte bli FÖR extremt. Med för övertypade huvud blir hamstrarna lätt glosögda med utstående ögon. Tyvärr. Men sen gillar jag de mörka Agoutisarna. Men färgen är inget som påverkar hamsterns hälsa, så som övertypade huvud med stora utstående ögon, för kort nos osv.

Det här är Uneton. En ung Agoutihane som inte är allt för "typad" men ändå är skillnaden enorm.

Scorpio97
0

Tyckte först inte det var så stor skillnad, men nu när du lade in en bild på en "vanlig"/typad hamster så såg jag det. Men söt var han i alla fall! :D

//Jessie

nakuta
0

Men ohh så söt Skrattande

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Lojs
3

Jag tycker egentligen att det ursprungliga borde vara det som standarden sätts efter, även på färg och liknande, inte vad som vi människor tycker är fint (för vi tycker ju olika vi med). Eller att det kunde vara en egen klass, att se ut som de ursprungliga.

Men men, detta är mest en filosofisk fråga. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Zaviie
0

Söting :) Synd att dem skiljer så i typerna. Men det blir ju så på d flesta avlade djuren tycker jag.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Roonja
0

#25 håller med! Skrattande

Guldhamster är dock lite sötare med trubbigare nog enligt min smak, de ser lite ut som nallebjörnar. Oskyldig Men att det fanns en egen grupp för ursprungliga tycker jag!

[Em_I_Am]
4

Ja så är det med alla djur vi avlar på. Guldhamster är långt ifrån ursprunget också.

Jag tycker om de lite mer typade hamstrarna, men uppskattar även de vilda. Den typen är dock inget jag själv kommer sträva efter. Tyvärr är det ju standarden och vad domarna på utställningarna vill ha som styr. Det de säger är bra tycker vi oftast också är bra. Huvudsaken är att vi inte går till överdrift och avlar fram extrema djur som inte mår bra.

Roonja
4

#28 Jag tycker redan det är lite extremt på dvärgfronten. Nu nämner jag inga namn, men en av mina vintervita hanar som jag hade förut hade så typat huvud att hans ögon putade ut. Det är direkt inget jag vill avla på. Rynkar på näsan

Sarah!
0

Ååh va söt!

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

Charlie2006
0

Söt liten pojk, ser ut som en Kinesisk hamster. ;)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Em_I_Am]
0

#29 Nej det är precis det jag menar. Jag har någon sådan också. Men kommer enbart para med en hamster med allt för små ögon och lång nos för att få mellanting. Den "looken" är inget jag strävar efter. Även om de tyvärr går bra på utställningar.

#31 Haha ja visst gör han! Har varit sugen på en Kines men tänkt hålla mig till Vintervita ett bra tag nu. Så jag fick ju lite två i ett nu hihi ;-)

Emi&Musse
0

Hjälp vad söt!!! Förvånad

[Em_I_Am]
1

Hihi ja jag tycker han är jätte fin jag. Men som sagt, han kommer inte lämna några utställningshamstrar. Men för avel och sällskap kommer det nog bli kanongulliga små bäsar efter honom :-)

[Ingunn_1969]
1

Söta Wille! <3

Hoppas han ger dig ett fint gäng små "låstas-kineser", Emma :-)

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Roonja
8

#32 Ja det är just det, det är synd, precis som mopsar. De avlas med så ihoptryckta nosar så de får andningsproblem. Varför avlar människan bara för att få som de vill..? Nä…den har lite svårt att andas, men det gör inget, den är ju snygg.

Jag tycker det är helt hemskt, det visar egentligen på hur självisk människan är i grund.

Jag tog en hona med lite längre huvud till honom. Det blev väldigt fina bebisar, så där hade jag tur. :)

Anena
0

Jag tycker han är jättefin. Jag gillar ju kineser, så han får ett + i kanten från mig Glad

[Em_I_Am]
0

Det gör han säkert Ingunn! Och jag hoppas han får barn hos dig med!

Precis Ronja. Håller med dig fullständigt. Jag ser de där extrema som bra att ha om man behöver typförbättra. Men para två lika extrema skulle jag aldrig våga eller vilja.

Haha Anena det kan jag tro att du tycker ;-)

Roonja
0
Odette
1

Håller med er i diskussionen, lagom är bäst. Definitivt ett bra och sunt inslag i linjerna :) Kul att du berättar om honom, tycker sånt här med "orörda" linjer är så faschinerande Skäms

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Frosstis
1

Oj vad söt han är! Vad roligt att han är tam, fastän han nästan är som en vildhamster! Skrattande Ascoolt ju ^^

[Em_I_Am]
0

Ja jag tycker också det är häftigt! Sju generationer i fångeskap och inget domesticerat blod inblandat och ändå så tam att han sitter snällt i handen, inte bits osv. Men inte helt lättfångad i buren hihi.

WilmaP
0

Han var superfin ju! Håller med om att han ser ut lite åt kineshållet. Jätteroligt att se! :)

jossa5
0

Jättefin liten kille!

Som andra säger, såg först ingen skillnad, men när man jämförde han med en vanlig, så syntes mer!

Hoppas du får söta bebisar då :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frosstis
0

Vet du vilken land dom kommer ifrån? det är ju jättehäftigt, dom vet ju hur man överlever i naturen! Du skulle kunna släppa ner en syrsa och han skulle veta exakt hur man fångar den (säkert) Skrattande

[Em_I_Am]
0

#45 Vintervita bor i ett område som går mellan södra Sibirien och norra Kazakstan. Så någonstans därifrån kommer hans släktingar som fångades in. :-)

Det vet dom ändå. När jag släpper ner insekter till både vuxna och ungar vet de direkt vad de ska göra. Ungarna i F-kullen fick för första gången mjölmask för en vecka sen. Blixtsnabbt tog dom maskarna och högg huvudet av dom. Sen ville de inte äta dom, men de tyckte det va roligt med jakten :-)