Tips till snart nybliven hamstermatte
Hej alla hamsterexperter
. Vi har bestämt oss för att bli med hamster som vi kommer ta hem till jul, så håller nu på och förbereda med grejer till den. Har aldrig haft hamster så vet ingenting. Det kommer troligen bli en guldhamster, hanne. Här är ett hamsterpaket jag håller på och buda på, vad säger ni om det? Hjulet ser lite litet ut kanske, men buren osv, verkar det bra?
http://www.tradera.com/hamsterbur-med-tillbehor-startpaket--auktion_1820_166129406
Sen vill jag gärna ha alla tips som går att få:
1. Vad ska den äta och vad ska den INTE äta?
2. Ska den ha badsand? Hjul? Hur stort ska hjulet vara och vilken sorts Hjul ska det vara till långhårig hamster?
3. Hur ska man aktivera den bäst?
4. Hur tycker de om att bli hållna och upplockade?
5. Hur funkar deras toavanor? Ska de ha separat toalett med annat strö än spån?
6. Ska den ha någon sorts bäddmaterial?
Alla tips och råd mottages tacksamt, vi är helt rudis på hamstrar. Har kanin och har haft marsvin dock.
Vad säger ni om denna hamstermat?
Mucki hamsterblandning
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/hamsterfoder/278999
Oxbow Healthy Handful
http://www.oxbow.se/pellets.html
Hamster Complete
http://www.grizzlyzoo.se/hamsterfoder/hamster-complete-500g/
Det ser ut som ett bra pris på det där paketet. Tänk bara på att springhjulet är nog lite litet. En guldhamster bör ha minst 20 cm i diameter på sitt Hjul.
Och som alla kommer skrika högt, hamstervadd är inte bra. Bättre att ha toapapper som man rivit i remsor istället. Hamstern kan nämligen trassla in sig i trådarna och det kan gå så illa att den fastnar och tappar en tass. Toapappret är det som den använder till att göra det mysigt i sitt hus, att boa med.
Om hjulet ja. Som sagt så ska det vara ett större Hjul till en guldis. Och se till att köpa ett täckt Hjul om det är en långhårig rackare, så att pälsen inte kan fastna och den gör illa sig.
Badsand tycker dom om. Typ finkorning chinchillasand är bra.
Håll dom gärna med båda händer, en under rumpan och en runt magen. Du kan även hålla båda under rumpan, men se då till att inte hålla för högt för dom är snabba som tusan.
Jag hoppas detta är lite svar på dina frågor. Är ingen expert själv, då jag själv nyligen skaffade en liten dvärghamster. Så du kommer nog få fler svar, men en start iaf. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#3 De säljer det för att tjäna pengar, så som de säljer saltstenar och sådant annat farligt ;)
Den ska inte äta stenfrukter, citrusfrukter (clementin går), salt och kryddor. Avocado är livsfarligt.
annan Färskmat du kan ge är groddar, persilja, havregryn, paprika, sallad, gurka, osv. Typ allt som kaniner kan äta.
2. Ska den ha badsand? Hjul? Hur stort ska hjulet vara och vilken sorts Hjul ska det vara till långhårig hamster?
Ja, badsand gillar dom :) Guldhamstrar brukar bara kissa och sådant där, tror inte det är så vanligt att det tvättar sig där också så som dvärghamstrar (iallafall min guldis haha)
Hjul ska man ha vid minst 5 månader. Finns delade åsikter om det, men detta för att inte riskera att ryggen ska bli "trasigt" (kommer inte ihåg vad det heter nu haha) när den blir äldre. Fast har du ett sånt stort Hjul (29 cm) så behöver de inte springa med krökt rygg och då kan man ha :) Ha inte små Hjul, eller gallerhjul (med mellanrum). Sånt Hjul på bilden är väldigt bra, fast ett mycket större då :)
Gosa med den, ha den i rasthage m.m :)
Hamstrar är keldjur :D
Nästan alla hamstrar kissar i Sand :)
Rivet toapapper :)
#4 o 5 tack! Ja det ska bli jätteroligt. Har aldrig haft hamster, bara marsvin o nu kanin(er) eftersom det kommer en till eddy dvv fluffboll till oss i början på november. Sen har vi hela lägenheten full med burar och gnagarmat, haha…
Du har redan fått bra svar på dina frågor så jag svarar inte, men ang. Hjul. Så är det bäst att sätta in det när dom dom växt färdigt alltså vid 4-5 mån då dom annars kan få växtfel eller vad det nu var :) MEn man kan låte hamstern ha det i buren korta stunder när den kanske har blivigt 2.5-4 mån så den oxå får vänja sig lite och ifall den har överdrivet med energi :) Även en hamsterboll kan man ha men inte till en unge och inte så ofta heller när dom är stora, men en stund då o då :) Grattis till hamsterköpet
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Jag tycker man kan ha Hjul till de även om de inte är 5 månader, men bara om hjulet är så stort att de inte springer böjt. Unga hamstrar har så mycket energi.
Och du kan vänja honom att gå upp tidigare, för hamstrar är ju nattdjur. Börja väck honom lite smått på kvällen och så kommer han vänja sig sen :)
#8 Det är ju klart attd et går men jag har hört att man helst inte ska ha det förrän den har växt till sig lite, mebn man kan ju ha de studer då p då :)
#9 ja, det kan man oxå :) va bra att den är i den åldern,då har den nog inte lika mkt energi som en 1 månads unge, det är vad jag har hört om att det bäst att den får Hjul vid den åldern, men lycka till
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
#10 Det beror väl på att hamstern inte växt klart och växer hela tiden, samtidigt som den springer i hjulet. För det gör ju ingenting att den springer, det gör den ju i buren ändå. Bara att hjulet är tillräckligt stort så den inte springer men böjd rygg går det nog jättebra. Dessutom behöver man inte ha i hjulet hela tiden, kanske bara i rasthagen för ett stort Hjul får inte plats i den buren om man inte tar bort en våning.
tänk på att inte ha plasthus heller :)
#11 varför inte plasthus?
#12 Därför att luften blir kvav där inne och hamstern kan få hudproblem, täcker den igen hålet kan den kvävas..
#Aha! Mycket bra att veta. Går det bra om den täcker för hålet i trähus, eller ska huset helst ha nåt fönster eller ventilation också då?
#14 Ja det går bra i trähus/kartong för de andas! :) Plast är ju helt tätt och det kommer inte in någon luft, men i trä så kommer det in luft även om det är stängt i ingången :)
Tänkte på en sak angånde hur hamstern skulle bli uppblockad.. tänk på att inte komma ovanifrån och bara ta tag i honom, låt honom se din hand och lukta på den.. hamstrar gillar inte att bli överraskade och dom ser nite så bra, så stoppa hellre in handen från sidan när du ska gosa med den! =) Kul att du ska skaffa hamster!
#16 tack för tips! Vi är ju vana med rätt så mycket större djur som kanin, katt och marsvin. Det känns lite läskigt för att de verkar så små och sköra faktiskt, man är rädd att göra dem illa utan att vilja det.
Kom på en fråga - om man ska transportera hamstern på vintern, hur går det när det är så stora temperaturskillnader mellan inne och ute, även om man åker bil? Tål dem det och ska man ha strö eller nåt i transportburen så de kan gräva ner sig?
Och på sommaren/våren, uppskattar de att få komma ut någonting då eller ska man hålla dem hemma?
Ha strö i buren, går de bara på kartong är det väldigt halkigt, och det är varmare med strö.
Går du ut med honom på vintern så stoppa transportburen innanför jackan om du har möjlighet.
Man kan ju kanske vira in transportburen i ett duntäcke eller en dunjacka isf och lämna ett lufthål bara?
Kanske det :) Men i bilen brukar det inte vara någon fara tror jag för ni är ju där och ni vill inte sitta i kall luft, i början när bilen är kall kanske ni kan ha den innan för jackan men sen värms ju bilen upp :)

Vad säger ni om sån här hamsterbädd? Borde funka, eller?
Detta är också papper
http://www.zoosajten.se/fargat-bomaterial-till-smadjur--p-667-c-186.aspx
Jag tycker i alla fall det är retså onödigt att köpa sånt "papper" när man endån har vanligt toapapper hemma som de kan bädda med och göra små bitar av, det tycker de är kul! :)
Hittade dessa små söta burkar med maskar, gräshoppor, skalbaggar och diverse urkiga saker, men borde vara mums för hamstrar?
Nån som testat dessa?
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/snacks_fodertilskud/proteinsnacks/gnaver/274953
Som Paulina säger, Stenfrukter, helst inte citrusfrukter, men små mängder går, kryddor m.m.
Du kan ha badsand. Du kan ha everclean, klumbildande Sand, men ifall hamstern visar tendenser till att äta på sanden kan du byta. Jag tycker dock everclean är bäst. Men chinchilla Sand fungerar ju också.
Hjul sätter jag in vid 3 månader. Sock 23 cm i diameter, alltså stora Hjul så det är som att springa på marken för hamstern, så de inte skadar ryggen. Men till vissa har jag inte Hjul.
För att alla mina ska hinna vara rastade har jag 10 motionsbollar, 2 hamsterhagar, och 2 rum de kan springa pritt i. De som inte får plats får sitta i mitt knä då och gosa. Jag brukar ha mina ute 1 timme per dag. :)
Jag tar handen runt midjan och ger stöd för rumpan.
Jag diskar kina(plast) lådor eller gladdlådor och häller i Sand. Där kissar och bajsar mina.
Jag har Al-spån, det är superbra, luktar gott och fastnar inte i långhåriga hamstrar pälsar. 
#27 tack! Om du har alspån som bäddmaterial, vad har du för strö i resten av buren? Jag funderar på att ha alspån eller aspspån i hela buren.
#28 Ojdå, jag har al-spån som Bottenmaterial och vanligt toapapper som bäddmaterial. :)
Ingen som gett sina hamstrar mumsiga maskar och skalbaggar och gräshoppor från Mucki? Har iaf beställt 6 burkar eftersom jag inte lär gå ut och samla såna iaf bläää….