Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4057 ggr
juliino
0

Nemo + Vildvittra

Tyckte mina tjuvparnings bebbar skulle få en tråd där jag kommer lägga in bilder när dom bli lite större.

Idag är dom exakt en dag. Inte ett dugg gamla och mamma Vittra bestämde sig för att föda mitt på dagen och började klockan 12. Hon var klar vid ungefär 4 på eftermiddagen. Det var riktigt spännande att få vara med om en hamster födsel dock lämnade jag henne ifred i undantag för när jag gick och kollade så att allt gick bra och att ingen unge låg fel osv.

Tänkte höra med er vad ungarna får för färger, Skulle vara kul att veta.

Mamman är Silversvart skp

Pappan är svart

Mormor/Farmor är Svart

Morfar/Farfar var Black silver Pearl

(Detta är en tjuvparning mellan två syskon)

juliino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mamma Vildvittra

juliino
0

Pappa Nemo

[octopus]
0

Oj va fina!

juliino
1

Tog en snabb bild med mobilen när Vildvittra fick sin kvällsmat igår.

Idag börjar man se pigmenten ska bli kul att se vad dom ljusa ungarna får för färg.

Dom gnisslar och piper mycket hör jag. :)

juliino
0

Idag se jag att det är fem svarta och fem ljusa. Ingen som kan gissa vad för färger det blir?

Floppan
0

Ingen aning

juliino
0

många som kollat in i tråden men ingen som kan gissa färg.

Min vän säger att det kan bli Gul och Silver Pearl.

nakuta
0

#7 det bör bli 50% skp flickor, 50% gula pojkar

Som jag ser bara på färgerna så kan den komma svart, silversvart, gul, B/Y? Black silverpearl? och silverpearl

Om de bär Bö, så kan även choklad, silverchoklad, bö silverpearl C/Y

Om de bär rö, så kan det även komma Dove, chamange, Dove yellow, Chamange yellow Honey?

Och då bör 50% av honorna bli skp

Detta kan va fel, men detta är min gissning Skrattande

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

juliino
0

Tack Nakuta! Själv hoppas jag på en liten black Silver Pearl som Morfar/Farfar var då det är min favvo färg på hamster och jag saknar morfar/farfar Alfons enormt med hans nalle björns päls. Trist att denna kull inte kommer kunna gå i avel. Hade varit kul om det kom lite flea Black Silver Pearl man ser dom inte så mycket.

juliino
0

Alla 10 lever och växer så att det knakar. Vildvittra är en super duktig mamma och störs inte av att jag ger mat osv. Det enda problemet är att hon är en väldigt aktiv hamster och utan hennes Hjul håller hon på att gnaga sig ur buren.

När kan jag flytta henne och ungarna till en ny Bur?

På Fredag ska jag få hjälp att kolla könen då är dom 10 dagar.

Dom som är svarta nu kommer dom bli svarta/Silversvart? Vet att det är en Skp hona blir hon då Svart skp eller Silversvart skp?

nakuta
0

#10 Hon kan va båda, så vilken färg hon kommer bli år du nog vänta att se senare Flört

Amor vincit omnia

juliino
0

#11Okej :)

Men dom som ser svarta ut nu tror du dom blir svarta? Eller kan dom vara tex Choklad? Eller är dom för mörka för det?

Vet du när jag kan flytta dem till en ny Bur?

Många frågor ^^

nakuta
0

#12 Jag ser en som ser ljusare ut, vet dock inte om den är choklad eller vad den kan vara, men troligast blir de flästa mörka svarta (vet ju inte riktigt vad som finns bakom i stammen)

Tror du kan flytta dom runt 2 veckor, brukar ju städa buren själv , och då kan man ju passa på att flytta över i ny Bur =)

Amor vincit omnia

juliino
0

#13 Okej Tack så hemskt mycket för hjälpen! :)

nakuta
0

#14 Så lite så, kan bli spännande att se vad de olika färgerna utvecklas till =)

Amor vincit omnia

juliino
0

Idag kollade vi könen och just nu se det ut såhär:

2 Svarta honor
2 Gula? honor
3 Svarta hanar
3 Gula? hanar

På bilden är alla hanar och en svart hona

juliino
0

Bilden tre av fyra honor :)

juliino
2

En gäspande pojk

juliino
0

En liten pojke slummrar. :)

Sarah!
0

Naw va söta, du kanske inte ska fota så jättemycket än då dom inte har öppnat ögonen :)

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

juliino
0

Har inte fotat mycket och utan blixt min vän som är bättre på att se kön kollade könen och jag tog lite få bilder. :)

Sarah!
0

#21 okej :D Så söta iaf

Mvh Sarah

juliino
0

Några av dom gula har fått mörkare öron medans några har ljusa. Vad betyder det?

Roonja
0

#20 sarah har rätt, du ska inte pyssla med de mer än 1 gång innan de öppnat ögonen, ta upp de snabbt när de är 10-14 dagar och titta kön och städa buren. Sen så kan du pyssla med de när de öppnat ögonen. Skrattande

juliino
0

Jag har inte pysslar med dom mer än när Jessika kollade kön. :)

Roonja
0

#25 Bra. Glad

Jag längtar efter bilder när de öppnat ögonen! Skrattande

Lojs
0

Om de ljusa är honor så är de mest troligt créme, en skp hona som paras med en icke-gul hane kan bara ge skp honor, inte gula honor.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

juliino
0

Jag vet inte vilka det är som har mörka öron om det är honor eller hanar såg bara en snabb skymt.

Kan en hane bli Cream? Urk vad svårt det kommer bli att välja vem som ska stanna. En Black Silver Pearl SKA Stanna men om det kan komma en cream hane tror jag det blir två som stannar. Oskyldig

Roonja
0

Cremearna kan också vara creme skp om de är honor.

juliino
0

Okej Tack Lojs och Ronja :)

Lojs
0

Hanarna kan vara créme, eller créme-gula, det enda man vet säkert är att honorna måste vara varianter av créme eftersom de inte kan vara gulbaserade. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

juliino
0

Okej så dom ljusa honorna är cream skp.

juliino
0

Vildvittra har sitt lilla kiss hörn (trots en toalett) som börjar se ganska vidrigt ut. Kan man bara ta upp det spånet och fylla på med lite nytt? Yterst litet hörn. Går det bra?

nakuta
0

Ja, det går bra, rensa den hörnan, sen fyll på med lite nytt

Amor vincit omnia

juliino
0

Fann att några ungar låg utspridda i buren och Vildvittra låg i boet med några ungar och diade så jag plockade in dom i boet igen, Två var lite kalla. Vad kan detta bero på?

Såg att två hanar har mörka öron och den ena av dem har blivit lite gulare i pälsen medans den andra är benvit, Betyder det att en blir Gul? Vad tror ni den andra är för färg? En hane har ljusa öron och då blir han altså Cream?

Kanske har fixat så att Vildvittra och ungarna får flytta in i ett akvarium när ungarna är två veckor. :)

juliino
0

Man kan snacka om livliga och hungriga bebbar! Alla har varit ute och vandrat runt och dom går till mammas kiss hörna och kissar. En unge satt i matskålen och åt kattmat och när han var på väg ut kissa han rätt i maten. Äkta syskon kärlek kallar jag det. Oskyldig

Längtar tills dem öppnar ögonen. Och dom måste verkligen byta Bur, Det luktar inte mumma just nu. Tyst

juliino
0

Kan jag flytta ungarna till en ny Bur imorgon när dom är 13 dagar gamla?

juliino
0

Igår kväll flyttade ungarna och Vittra till ett akvarium. Försökte ta med så mycket som möjligt av deras gamla bo. Allt gick galant och ungarna utforskade hela buren och vildvittra fick gräs och maskrosblad som hon blev jätte glad över.

Det ser så kul ut när ungarna vandrar runt helt blinda men ändå hittar. Först går dom och äter Barnmat sen går dom till toaletten och kissar och sedan tillbaka till boet.

Nu på morgonen stack jag åt dom en bit av min macka och alla skulle äta av den..Hmm Vildvittra är inte direkt den moderliga typen hon ville bara ha mackan för sig själv. Tyst

juliino
0

Tog ett snabbt kort på tre bebbar när dom var ute och åt. Nu börjar man se små springor på dom flesta en har öppnat ögonen.

Vad tror ni om färger? Den i mitten vet jag ju är vart men dom andra två. Undrar speciellt vad den varmt gulaktiga är för färg. Cream?

Roonja
0

#39 Jag tror jag ser tippning på den till höger. Den ser ut som silverpearl. Den andra är nog creme. Om det är en hona så kan den vara skp. Om det är en hane kan han vara creme-gul, ev gul.

juliino
0

Den till vänster är hane och den enda med den färgen resten av dom ljusa har samma färg som den till höger tror att honorna har ljusa öron och hanarna mörka. Tack för hjälpen Ronja :) Det är kul att få ett litet hum om vad dom blir för färger.

juliino
0

Gav hamstrarna ris och gick sedan och matade marsvinen och när jag kommer tillbaka ser jag det här. Var bara tvungen att ta ett kort. Alla 10 i matskålarna mumsandes på ris. Gud vad det ä mysigt med hamster ungar :)

juliino
0

Nu har nästan alla öppnat ögonen. :)

Flickan på bilden tror jag är Silversvart skp då hon ser exakt ut som sin mamma när hon var liten och mamman är ju Silversvart skp.

En av dom ljusa tjejerna har fått lite mörkare öron.
Är riktigt ugen på att få reda på vad dom ljusa är för färger!

Vilda Silversvart skp på bilden

juliino
0

Vips hade några ungar bytt kön och nu är det 6 honor och 4 hanar.

Är så otroligt nyfiken på vad dom ljusa har för färger!

En hane har ljusa öron och en har mörka.
En hona har mörka öron och den andra har halv mörka öron.

kickar med en bild så ni förhoppningsvis ser skillnaden på öronen.

Roonja
0

#44 Hanarna kan vara silverpearl, en brunörad. Skrattande Men honorna kan inte vara silverpearl. De är offwhite skp troligen.

juliino
0

okej Tack :)

juliino
0

Måste ju få visa dom fina hanarna i kullen som troligen redan har hem.

Gilbert stannar eller flyttar till en tjej i min stad.

juliino
0

Helmut flyttar kanske till Nallebus på forumet. :)

juliino
0

Fridolf kanske flyttar till min lärare :)

juliino
0

Och så lilla Ruben som jag tror stannar. :)

Roonja
0

Suuuupersöta! Kyss

Tycker Gilbert och Helmut ser ut att vara silverpearl Skrattande

Ruben ser ut som gul i mina ögon. Skrattande

juliino
0

#51 Det var en kamp att få bra bilder på 10 nyfikna springiga hamster ungar! förstår inte hur du lyckas få så bra bilder på dina Ronja! Skrikandes

Okej :) Får väl vänta o se vad dom visar sig vara. :)

Roonja
0

#52 Hahahaha, jo, det är svårt, man måste ha tålamod, rätt som det är sätter de sig still för att titta runt eller lyssna på något. Tungan uteSkrattande

juliino
0

Eller så gör dom som Ida gjorde och stannar för att kissa… fick en bra bild iallafall.. Tyst

AnnaCDSG
0

Sötsaker!

juliino
0

#55 Tackar :)

Ruben flyttar till Nallebus här på forumet.

Helmut stannar här

Belinda är Tingad

Gilbert är Tingad

Bilden som sålde Belinda ^^

juliino
0

Fiina Elma är frestad att behålla henne med OskyldigTyst

Hamsterlycka
0

Så snygg mamma Vildvittra var!! Väldigt fin skp! Skrattande

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

juliino
0

#58 Tack. :)

juliino
0

På Tisdag är ungarna 3 veckor. Ska jag sära på dom då? På SHF står det 3 och en halv vecka. :)

Roonja
0

#60 Det säkraste är ju att sära på de ca 2 dagar innan de är 4 veckor. :)

juliino
0

Idag märkte jag att dom små pojkarna i kullen visade intresse av sin mor och små tjejerna börjar lukta misstänkt likt brunst så jag tror jag särar på dom lite tidigare. Vill inte riskera något.

juliino
0

Det är fullt ös med ungarna. Dom är i en jäklig ålder då dom vägrar sitta stilla och skuttar för fullt..Popcorn ålderna.

Min lediga dag idag så passade på att ta nya bilder på hanarna. ska ta mig tid och fota honorna med.

Fridolf som troligen flyttar till min lärare och hennes två söner. :)

juliino
0

Ruben som var hel galen och kuta runt som en tokig liten hamster pojk så denna är den bästa bild jag fick på grabben. Han flyttar till Nallebus här på forumet (min vän)

juliino
2

Helmut som stannar här hemma :)

juliino
2

Gilbert som jag tror är brunörad? Ska flytta till Sabina med familj :)

Roonja
0
juliino
0

#67 Okej Tack :) Vad tror du om Ruben? Cream-gul eller Gul?

Nu har jag fotat tjejerna och det var inte enkelt.

Belinda

juliino
0

Ida Offwhite skp bö? Rätta mig om jag har fel ;) Tingad till sofia med familj

juliino
0

Fin fina Vida. I verkligheten ser hon ut att vara Silversvart Jessika håller med mig där då ingen av oss tycker att hon har gula fläckar. Vad tror ni, Luras bilderna? Till salu

juliino
0

Elma Tycker hon ser Cream ut på bilden Skrikandes

Stannar troligen här

juliino
0

Disa Till salu

juliino
0

Adina Till salu

Roonja
0

Hmm, jag vet inte, ruben ser ut att vara creme-gul nu, men jag ser nog bättre när han är äldre. Skrattande

Vida är svart skp, helt klart. Glad

monstermash
0

Åh så fina dem är! Tycker att du gjort ett bra jobb med att fotografera dem små, inte lätt när de är så ivriga och helst vill springa omkring Skrattande

juliino
0

#74 Okej, Ja vi kan ju följa honom eftersom han flyttar till Jessika :)

Vad tror du om Elma?

#75 Ja visst är dom! Helt bedårande. :) Oj tack, ja det är riktigt svårt att få bra bilder.

Roonja
0
monstermash
0

#76 - Flört Se det positivt; du får med hela hamstern och det är fokus på bilderna, och du har inte fotograferat de ståendes medans hamstern är på golvet… Det är såna hamsterbilder jag alltid behöver springa på, så denna tråden var riktigt kul för mig som är fotointresserad att titta på xD

juliino
0

#78 Tack så mycket :)

Nu har alla ungarna hem som väntar och ingen unge flyttar ifrån min stad. Det gick bättre än jag väntat men jag gillar inte att ha ansvar för att alla dessa ungar ska få ett bra liv. Jag är super rädd att jag valt fel hem åt någon. Men jag har sagt åt alla köpare att om dom ej kan ha kvar min unge ska dom tillbaka till mig, Jag vill ha koll på mina ungar.

Men Lilla Vidas hem känns helt underbart! Dom är så glada för att få sin lilla Vida och dom har skaffat ett stort akvarium bara för henne och visar verkligen ett stort intresse då kan man inte bli annat än varm i hjärtat. Kyss

juliino
0

Här ska Vida flytta in. Hennes nya ägare är jätte härliga och bryr sig verkligen om henne.

Bilden är tagen av Marina Wistbacka Skrattande

FiffiLiina
0

Jag håller med. Sånt värmer. Det var en liten kille som köpte en av ungarna ur min kull. Han hade använt alla sina födelsedagspengar och köpt Bur och massa tillbehör. Jag hade mailkontakt med mamman och hon undrade hur de mådde och ville ha bilder och när han hade köpt allt för sina egna födelsedagspengar så vart man varm inom sig. :)

MVH FiffiLiina

juliino
0

#81 Ja sånt är skönt. Vida är stor och fin så dom ska få hämta henne denna vecka :) Känner mig så trygg med dom. Ruben flyttar imorgon till min kompis och det är bara bra då han slåss så otroligt mycket med bröderna och jag har ingen möjlighet att sära på dom.

Sarah!
0

alla är så underbart söötaOskyldig

Mvh Sarah

juliino
0

#83 Tack! :) Nu är det ju bara två kvar, dom jag ska behålla. :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.