Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1541 ggr
[LittlePiglet]
0

Frågor =)

Hejsan Svejsan! =)

Mina föräldrar har gått med på att skaffa en hamster så nu skulle jag behöva lite info om dem. Tror jag har läst nästan varenda artikel här på hamster.ifokus men man kan ju aldrig bli fullärd Flört

Så här kommer en liten frågbomb!

Får Kinesiska hamstrar bo själva?

Vad är bästa fodret att ge tycker du?

Kan man ha vanligt spån som underlag?

Måste hamstern ha en bolåda? Vilket material?

Är skokartonger roliga för hamstrar? x)

Är det här en bra Bur för en Kinesisk hamster? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972/#/30102974(gillade höjden på den storleken)

Någon vanlig sjukdom/"hemmabehandling" jag borde känna till?

Övriga tips och råd?

Kommer nog på fler frågor snart…

Tack på förhand! =)

MvH Maja

Hamsterlycka
0

Får Kinesiska hamstrar bo själva? Nej, det är lag på att dvärghamstrar inte får bo ensamma.

Vad är bästa fodret att ge tycker du? Köper en från djuraffärn som jag tycker funkar utmärkt! Vet dock inte vad den heter, eller tror det var typ Hamster nature eller nånting sånt…

Kan man ha vanligt spån som underlag? Beror väl på vad du menar med vanligt?:)

Måste hamstern ha en bolåda? Vilket material? Ja. Trä funkar bäst!

Är skokartonger roliga för hamstrar? x) Ja, det kan det vara.

Är det här en bra Bur för en Kinesisk hamsterhttp://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972/#/30102974(gillade höjden på den storleken) - Jag skulle inte köpa en sån till dvärghamstrar. Den större storleken på samla är bättre, 130l.

Någon vanlig sjukdom/"hemmabehandling" jag borde känna till? Fatty eye drabbar dvärghamstrar, ögonen som "ploppar ut", vet inte riktigt hur jag ska förklara…, diarrè är också ganska vanligt, och tumör.

Övriga tips och råd? Läs på mycket. Glad

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[LittlePiglet]
0

#1 Tack för svar!

Angående fråga nummer ett har jag läst på en del sidor att kinesiska hamstar inte är dvärghamstrar egentligen. Det kan man också se på det latiska namnet, kinesisk heter Cricetelus griseus och de andra dvärghamster arterna heter Phodopus om jag fattat det rätt?

Gällande "buren" så kör jag väl på den större (130 l) i sånna fall =)

"Vanligt" spån = Typ sånt som är sågspån x)

Hur behnadlar men diarrè? För det andra två antar jag endast kan behandlas med avlivning?

Hamsterlycka
0

Kinesiska är dvärghamstrar. Vet inte om det latinska men de är dvärghamstrar!

Det låter jättebra! Glad

Sågspån, alltså sånt som man hyvlar typ själv eller nått? Förstår inte riktigt. Men det skulle jag inte ta, kör istället på det man köper från djuraffärn! Finns annars toa-lätt som man kan köpa på willys, coop och ica! Jättebra som underlag, det finns vid alla djurgrejerna.

Jag vet ärligt faktiskt inte riktigt. Red fatty eye går att behandla om jag inte minns fel, men det krävs veterinärbehandling. Tumör går att behandla med operation, men det är väldigt liten risk att de klarar av det. De klarar inte av narkosen. Eftersom att tumör oftast drappar äldre individer så brukar man avliva, endel lider av det väldigt mycket. Har aldrig hört om nån som har opererat en hamster faktiskt.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[LittlePiglet]
0

Asså det är inte sågspån, men det påminner om det, man kan köpa det i djuraffär ;) Heter säkert nåt som jag inte kan =P

Här är några sidor som säger att dem inte är dvärghamstrar…

http://home7.swipnet.se/~w-77537/dvarfkines.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_hamster

http://exoticpets.about.com/od/hamsters/p/chinesehams.htm

http://www.southernhamsterclub.co.uk/new/index.php?option=com_content&view=article&id=44&Itemid=55

Floppan
0

Kinesika dvärghamstrar bor oftast ensamma eftersom de i de allra flästa fall börjar bråka efter ett tag med sin bur-kompis

[LittlePiglet]
0

Det är det jag också läst och jag vill bara ha en hamster…

Therese.G
0

Får Kinesiska hamstrar bo själva? I lagen så står det "1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och
skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov."
Kinesiska har inte detta behov, och dom mår bäst när dom bor själva. Enstaka uppfödare har lyckats att ha kinesiska i flock, men det är verkligen en minoritet.

Vad är bästa fodret att ge tycker du? Personligen ger jag Duvblandning utan majs, som man kan beställa från zoosajten. Till det så kompletterar jag med grönsaker.

Kan man ha vanligt spån som underlag? Ja, vi använder spån.

Måste hamstern ha en bolåda? Vilket material? Våra hamstrar använde inte sina bolådor, utan boade istället i spånet. Men ska du ha en bolåda så ska det vara i trä eller kartong.

Är skokartonger roliga för hamstrar? x) Haha, jo det är dom verkligen! Se till att du gör lite hål här och var så dom kan springa in och ut, kommer även att fungera som en bolåda om dom vill det. :)

Är det här en bra Bur för en Kinesisk hamster? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972/#/30102974(gillade höjden på den storleken) Själv så använder jag mig av duna-burar och en SAMLA på 130L. Rekommenderar någon av dom. SAMLAn är mycket större och man kan inreda mer, medans dunan ser bättre ut.

Någon vanlig sjukdom/"hemmabehandling" jag borde känna till? Sjukdom och sjukdom .. hamstrarna har snabb ämnesomsättning och otroligt dåligt immunförsvar. Är du sjuk så håll dig borta från hamstern.
Viktigaste är egentligen att du håller koll på dom, "kläm" lite så du vet hur din hamster känns så du märker om något förändras. Och tveka inte att ringa till veterinären om det är något, även om det bara är en fråga om något. Alltid bättre att vara på den säkra sidan. :)

Övriga tips och råd? Lusläs gärna all information som finns på http://www.hamsterforeningen.se/dv%C3%A4rghamster-1895076 !

Hoppas svaren gjorde dig lite klokare iaf, har du fler frågor får du jättegärna skicka ett meddelande till mig. :)

- Therese

Frosstis
0

Om du vill ha en hamster, varför köper du inte en guldhamster? :)

[LittlePiglet]
0

#7 Tack så jätte mycket!!! #8 det jag fastnade för hos kinesen var att den gillade att klättra, sen har jag aldrig vart särskilt fötjust i guldhamstrar… =)

Therese.G
0

#9 Varsågod. :)

- Therese

Frosstis
0

#9 Jaha ok :) Egentligen är jag sån som typ "dvärghamstrar måste vara misnt två och två!!!" men nu börjar jag luta åt andra hållet att kineser faktiskt kan vara ensamma. Även om man är med den en eller två timmar per dag så ersätter det aldrig en kompis.

Men köper man två så tror jag att de så småningom kommer att börja bråka, och då sitter man där med 2 burar (inte så mycket skillnad men ändå). Iofs kan kineser vara ganska lätta att sälja för de är ganska ovanliga, tror jag..

Men du väljer :)

[LittlePiglet]
0

Jo men det känns så "onödigt" att köpa två när det nästan är säkert att man måsta sära på dem. Kom på en till fråga! När vaknar/somnar dem?

Therese.G
0

#12 Det beror helt på hamstern .. men dom är ju nattdjur, så du kan räkna med att dom vaknar på kvällen och somnar på morgonen/förmiddagen.

Du kan dock försiktigt försöka ändra deras dygnsrytm genom att ta ut dom under dagarna och leka/gosa .. men gör det försiktigt då, tex genom att prassla lite i buren och se om hamstern kommer fram lite nyfiket och sedan plocka upp den, istället för att bara slita upp ur boet.

- Therese

[LittlePiglet]
0

#13 Okej, undrade mest om man skulle ha tid och gosa med den på morgonen, sen blir det väl efter middagen ungefär jag kan ta ut den på kvällen =)

Nu har jag kommit på en del frågor:

Vad ska man ha för Sand i sandbadet?

Måste/bör man ha ett Hjul?

Vet ni någon uppfödare av arten Kinesisk hamster?

Vad jag har fattat kan hamstrar ha stamtavla? Betyder det att man kan ställa ut dem? I sånna fall, kan någon förklara lite om hamsterutställning? Tungan ute(aldrig hört om nämligen, är ju ganska ny när det gäller hamstrar)

Therese.G
0

Vad ska man ha för Sand i sandbadet? Chinchilla Sand använder vi, hur mysigt som helst!

Måste/bör man ha ett Hjul? Nja, man måste inte ha ett Hjul .. men det ger dom ju motion och något att göra i buren.

Vet ni någon uppfödare av arten Kinesisk hamster? Tyvärr inte, den jag vet fanns förut har tyvärr lagt ner sin uppfödning.

Vad jag har fattat kan hamstrar ha stamtavla? Betyder det att man kan ställa ut dem? I sånna fall, kan någon förklara lite om hamsterutställning? Tungan ute(aldrig hört om nämligen, är ju ganska ny när det gäller hamstrar) Det stämmer! Har dock själv aldrig ställt ut så jag hänvisar dig till http://www.hamsterforeningen.se/utst%C3%A4llningsinfo/anm%C3%A4lan-1894949

- Therese

[LittlePiglet]
0

#15 Tack igen =)

Det verkar vara ganska svårt att få tag på en kines =/

En till fråga:

Är det någon skillnad i temperament mellan honor och hanar?

Therese.G
0

Är det någon skillnad i temperament mellan honor och hanar? Om det är vetenskapligt bevisat har jag ingen aning om, men tycker att våran hona har ett rejält humör, medans våra hanar är mer gosiga av sig. Tyst

- Therese

[LittlePiglet]
0

#17 Ungefär som kaniner då, oftast gosigare hanar men det beror mycket på individ Tungan ute

Roonja
1

Det finns ingen lag för att kinesiska ska bo 2 och 2. Dock så måste vintervita, campbells och robbar bo minst 2 och 2 enligt lag. Kinesiska börjar oftast bråka när de bor 2 och 2. Så du kan köpa en. Då trivs de bra. Skrattande

Jag har gnagarblandning lyx, själv vet jag inte vad som passar bäst för kinesiska.

Ja, det kan du.

Nej, det måste den inte, men de gillar att ligga i något när de sover, kanske ett trähus eller så river du bara papper i en stor hög så kan den boa själv.

Det vet jag inte. :P Men äggkartonger älskar mina hamstrar. Så det gör säkert kineser också!

Är det här en bra Bur för en Kinesisk hamster? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972/#/30102974(gillade höjden på den storleken)

Den ser ganska bra ut, fast lite högre borde den nog vara.

Någon vanlig sjukdom/"hemmabehandling" jag borde känna till?

Vad jag vet så finns det inte så mycket sjukdommar på kinesiska. Obestämd

Röd fatty eye finns bara hos vintervita dvärghamstrar.

Kinesiska är dvärghamstrar men kan bo själva.

Jag har everclean, fungerar perfekt, men chinchilla sant fungerar också.

Det får du välja själv, större destå bättre. Minst 20 cm i diameter tycker jag.

Vet ni någon uppfödare av arten Kinesisk hamster?

Ja, Rosla gens i stockholm föder upp, http://www.roslagshamstrar.se/

Och Goldens föder upp kinesiska också http://www.chinese-hamster.webs.com/

Vad jag har fattat kan hamstrar ha stamtavla? Betyder det att man kan ställa ut dem? I sånna fall, kan någon förklara lite om hamsterutställning? Tungan ute(aldrig hört om nämligen, är ju ganska ny när det gäller hamstrar)

Ja, de från uppfödare har stamtavlor, men inte de från zoo om det inte har varit en uppfödare som lämnat in en hamster till zoo.

Du kan ställa ut, men tyvärr är alla utställningar i Shf inställda hela det här året på grund av papova.

Therese.G
0

#18 Exakt! Dock så har jag märkt att hanar gillar mig mycket mer än honor .. underligt.

- Therese

[LittlePiglet]
0

#19 Tack så mycket =) Jag ska nog ha en större Bur 130 l och så kommer jag ha lite olika skokartonger till hus, är det bra? Att byta lite då och så? =)

[LittlePiglet]
0

#20 Haha, ja =)

Roonja
0

#21 det blir perfekt. Skrattande

Jag svarade på lite mer frågor så du kan läsa i inlägg #19 igen! Skrattande

Therese.G
0

Tyvärr så har både Goldens och Roslagens slutat att föda upp kineser, dock så verkar Roslagens ha två kineser för omplacering (enligt hemsidan).

- Therese

Roonja
0
[LittlePiglet]
0

#24 Okej, tack igen =D

Ja det verkar bli lite knepigt att få tag på en kines… Men jag skulle nog kunna tänka mig en omplaceringshamster, om den är snäll Flört

UlrikaD
0

Skärgårdens har kineser, hon har några nu.

www.skargardenshamstrar.se/wordpress/?page_id=169

Finns en tjej i Borås som har kineser för omplaceringar, kommer från Goldens.

Beror ju på vart du bor.

Flöffo
0

Ja.Kineser är dom enda av alla dvärghamstrar som inte behöver en kompis.

Egenblandat.

Ja , jag tycker dock inte spån är så bra.

Ja , trä eller kartong.

Jadå!

Tycker den är ganska liten , den på 130 liter är perfekt!

Övriga tips och råd?

http://violetpetshamstrar.weebly.com/

Chinchilla Sand är det bästa.

Jag har inget Hjul till mina.Ibland har dom ett tefat i rasthagen dock.

//Flöffo

[LittlePiglet]
0

Har pratat med mamma o pappa och dem har gått med på att skaffa två dvärgar eftersom det är lag på det, så det kommer nog bli två roborovskis(stavade nog fel nu) istället =)

#29 Tack så mycket, vad har du i ditt egenblandade Foder? Vad har du för underlag?

#28 Vart ligger den? Jag bor i Värmland…

Flöffo
0

* Gröna ärtor (torkade).

* Saltå Bas musli (innehåller: havregryn,veteflingor,kornflingor,rågflingor och cornflakes). Inget salt eller socker!

* Matvete.

* Gröna linser.

* Undulatfoder (innehåller: kanariefrö,vit hirs,gul hirs,japan hirs ,röd hirs och skalad havre)

* Hundfoder (som jag även ger till min hund).

* Selective hamster Foder.

Toa-lätt , men bara för att mina inte gillar att gräva + den ena har allergi.

//Flöffo

Frosstis
0

#30 Vad kul! :) Du kanske inte vill veta, men säger ändå.. :P : robbar är inte så mycket kelhamstrar :) De är aktiva och man brukar kalla de "titthamstrar" (om du fattar typ..) Skrattande

[LittlePiglet]
0

#31 Okej, tack för receptet Tungan ute

#32 Jo jag har fötstått det men det var lite därför jag fastnade för dem, för att de hade mycket fart i sig Tungan ute Men är det vanligare att de är skygga/aggresiva?

Frosstis
0

#33 Nja, jag tror väl inte att de är skygga elelr aggressiva, men de vill väl inte sitta en längre stund och gosa i handen :) Dock kan jag inte så mycket om robbar men detta är vad jag lärt mig :)

[LittlePiglet]
0

#34 Okej, nej men då får man väl hitta på fler "lekar"/aktiviteter till dem istället =)

Någon som vet nån robb uppfödare? Behöver inte stamtavla!

Räcker fortfarande 130 l?

Hur stor chans är det att de börjar bråka?

Ska jag har två honor eller två hanar?

Flöffo
0

Någon som vet nån robb uppfödare? Behöver inte stamtavla!

http://kolarangen.weebly.com/

Kolarängen har robbar om jag inte har fel.

Räcker fortfarande 130 l?

Jadå.

Hur stor chans är det att de börjar bråka?

Köper du två syskon från uppfödare är chansen väldigt liten.

Ska jag har två honor eller två hanar?

Spelar ingen roll!

//Flöffo

Therese.G
0

Någon som vet nån robb uppfödare? Behöver inte stamtavla! Det var nån inne på Dvärghamster iFokus som hade robbar till salu för inte så länge sen.

Räcker fortfarande 130 l? Absolut!

Hur stor chans är det att de börjar bråka? Se till att du skaffa kullsyskon, dom burkar vanligtvis fungera bättre i grupp. Men risken finns alltid där, men du minskar den genom att ha en stor boyta och massa leksaker för dom att leka med. Vissa vill också ha flera matskålar/vattenflaskor/sandbad.
Vi hade allt det där men tvyärr så bråkade fortfarande våra robbar så dom fick säras på. :/

Ska jag har två honor eller två hanar? Spelar ingen roll, vissa tycker att hanar luktar mer än honor.

- Therese

[LittlePiglet]
0

#36 & 37 Tack båda två =)

Roonja
0

#39 Robbar är inga kel hamstrar, jag har själv haft robbar. Det är fart, fart, fart som gäller. Tungan ute De kan bli tama men snabba som bara den.

Therese.G
0

Håller med Roonja, robbar är verkligen inga kelhamstrar .. dom sitter inte alls i handen för en sekund ens (kanske om handen är den plats som dom akut måste tvätta sig på) men absolut inget gos.

Våran vill inte sitta i handen, men jag kan klia honom på ett speciellt ställe så han somnar på plats .. men han är en halvgammal skrutt nu.

- Therese

UlrikaD
0

Jag har haft robbar, vintervita, campbells och kineser.

Robbar gosar man inte med, men de är roliga att kolla på när de busar runt, men då är det roligare med en liten flock än bara två stycken.

Vintervita och Campbells är väldigt gosiga, ligger snällt stilla i handen och bara myser.

Kineser är som en blandning mellan en vintervit/campbells och en mus tycker jag. De gosar gärna, men de klättrar gärna omkring också. Lite roligare att inreda Bur till dem då de utnyttjar höjden likaväl som bottenytan. Dessutom är de otroligt mysiga när de tar tag med framtassarna runt fingret på en och håller fast.

Just nu bor det Campbells och en kines här hemma:)

Skärgårdens finns på Värmdö utanför Stockholm. Det är väldigt sällan man har turen att hitta bra djur och det man söker precis där man bor så ibland kan man få leta lite längre bort för att hitta rätt.

[LittlePiglet]
0

#39 40 41 Jag har funderat på att om jag skulle skaffa hamster så skulle jag  prova att klickerträna och träna agility eller nåt, mest lek och inte så mycket gos. Tyckte det lät som att robbar passade bra för sånt, för att dem har så mycket fart?

Flöffo
0

Träna går inte med en sprallig hamster , det har jag provat!Men att köra agility går kanske.Fast jag är lite osäker på om robbar kan det.

//Flöffo

[LittlePiglet]
0

#43 Okej, varför skulle dem inte klara av att köra agility?

Flöffo
0

#44 , det är ganska svårt att hitta hinder till dom tror jag.Dom är ju små så dom får ju inte vara får stora , sen kan dom nog klättra genom hinder också.Och eftersom det är fart på dom så är det nog lite svårare att träna dom.Om du förstår vad jag menar.

//Flöffo

[LittlePiglet]
0

#45 Okej, vi får se hur det blir. Alla är ju olika, den ena kanske vill medans den andra inte vill  =)

Flöffo
0

#46 Japp. Glad

//Flöffo

UlrikaD
1

För att klickerträna ett djur så behöver du djurets uppmärksamhet och intresse. Det tror jag aldrig du kan få av en robbe.

Klickerträning är ju ganska godismotiverat till en början och för det första att få en robbe att sitta still så den ens tittar på dig vete fasen. Och godis….en pyttebit så är den ju mätt för dagen.

Just den här kontakten djur-ägare som krävs för klickerträning tror jag kan bli ruskigt svår.

Sätter du ner en robbe på en yta så har den vänt och sprungit åt andra hållet innan tassarna nuddat marken.

[LittlePiglet]
0

#48 Haha, okej, men agility då? Med mycket tålamod? Annars kan man väl göra labyrinter och sånt?