Rädd/stressad hamster
Jag har haft min hamster i snart fyra månader och han är ca 9,5 månader totalt. Men han har blivit en helt annan hamster än han var när jag köpte honom. när jag köpte honom var han lugn, lite långsam och nyfiken. Nu springer han runt runt och verkar jättestressad. Han gnager på gallret och vill ut (då tar jag ut honom men det hjälper inte, han fortsätter bara när jag släpper in honom igen)och är inte intresserad i leksaker eller någonting.
Jag är livrädd, då jag hade en hamster innan denna som var en månad när jag köpte den och när jag haft honom i en månad dog han och under tiden blev han mer och mer stressad för varje dag.
Min nuvarande hamster (Åke)är nästan lika stressad som den gamla var när han dog. Jag fösöker ge honom så bra mat som möjligt och han är inte tjock men inte smal. Varier hans kost mycket och han får olika grönsaker varje dag och lite Barnmat som protein ibland.
Är hans beteende normalt för en hamster eller ska jag göra något? Kan det ha med hans personlighet att göra?
Han är även rädd för allt och jag har inte lyckas få honom handtam än, hur jag än försökt. Han äter inte från min hand och han blir rädd när jag vill ta ut honom. Han är även rädd om han kryper på ett bord, när jag dammsuger och om jag prasslar med något.
Kanske ska skriva detta också, när jag inte köpt honom skulle uppfödarna para honom med en hona, men hon höll på att ha ihjäl honom så han är livrädd för honor och har en kal fläck på ryggen och ett hål i örat.
Kan någon hjälpa mig, då jag inte är så väldigt kunnig på hamstrar? Har försökt googla men alla skriver som olika saker…
Har du några andra djur? Hund/katt? Eller någon annan hamster kanske?
För att få honom handtam är det väldigt viktigt att aldrig jaga honom i buren när du vill få upp honom. Antingen ska han klättra upp i handen själv, du lungt kan ta upp honom eller att han får klättra in i ett hus/toarulle och du bär upp den med honom i. Jagar man hamstern i buren, så kommer dne vara rädd för händer. Det är även viktigt att inte lukta mat eller något annat om händerna (jag tvättar alltid händerna noga i vatten innan jag pysslar med hamstrarna), och till en av mina hamstrar så gnider jag händerna mot spånet i hamsterns Bur, så att jag inte luktar läskigt. Att småprata eller sjunga kan hjälpa, men inte höga eller plötsliga ljud. Att ha en godis i handen kan hjälpa, även om hamstern bara springer och tar den och sätter sig och äter någon annanstans.
Om han är rastlös så får du börja ta ut honom mer. Att gömma maten i buren och få honom att kämpa för den kan också vara bra. Tillexempel att vira in maten i toapapper, så det blir ett litet paket. Eller fylla en roarulle med papper och mat.
Att han gnager på gallret kan dock vara en dum ovana. Är han från djuraffär? Jag rekommenderar att helt enkelt byta Bur till exempelvis akvarium, då har han ingen galler att bita i. (Är han understimulerad så löser det dock inte problemet, för då är han ju fortfarande uttråkad).
//Jessie
Har han et løpehjul i buret eller lekhagen? Det kan minske stress for hamsteren. NB! Hjulet må være minst 18-20 cm i diameter slik at ikke ryggen på hamsteren blir for mye bøyd når han løper.
Ellers viktig å være lugn når du tar kontakt med hamsteren, ikke ha brå bevegelser - kanskje du skal la ham roe seg ned og ta initiativet selv en stund, slik at han kan føle seg trygg igjen og føle at han har kontroll.
#1: Har inget annat djur, men jag åkte utomlands och under tiden tog en av mina vänner hand om honom, men hon skaffade under tiden en hamster hona och det fick jag inte veta och hon var inte speciell försiktig när det gällde att inte låta min hamster ha något att göra med hennes och min hamster som då är rädd för honor skrek och var livrädd :'( Jag burkar gömma maten i buren ibland, men ska börja göra det alltid och göra detdär med toapapper. Jag försöker ta ut honom så mycket jag kan, men det är så svårt att ta ut honom då han inte går att hålla i/ha i knäet, han vill alltid försvinna, är rädd att han ska försvinna in någonstans. Han är från en uppfödare.
#2: Han har ett stor Hjul och en lekhage och en boll han kan springa i. Har även hängt upp en socka och gjort en hängmatta i hans Bur. Istället för att försöka ta upp honom när han är rädd brukat han få gå ut ur buren själv, sen kan jag ta honom, då han inte är lika rädd. Men han är inte rädd när jag håller honom.
#1 Dåligt av kompisen, speciellt om han redan var rädd för honor :/
Kan vara bra om du har en lekhage som är tillräckligt stor så att du kan sitta i den. Jag har en rädd hamster, och hon har blivit mycket bättre sen jag började vara med i lekhagen, eftersom hon då kan klättra omkring på mig och vänjer sig vid min lukt.
//Jessie
Jag byggde ut hans Bur idag med en till Bur, men han sover så han har inte hunnigt kolla in den än. Igår testade jag att sitta med honom i badkaret (det var inget vatten i)och han var lugnare då än om jag har honom i knät, eftersom att han kan springa fritt i badkaret, annars smiter han. Var även mycket lugnare när jag tog upp honom och mer tålmodig så han blev inte lika rädd. Brukar ge honom mest pellets men även lite fröblandning, han tycker bäst om fröblandningen så jag gömde den under spånet och i en toarulle med papper. Jag tror han uppskattade det. Tck så mycket för tipsen förresten!
#5 Vad bra! :D Roligt att kunna hjälpa till!
//Jessie