Duna-storlek?
Hej jag ska kanske få en hamster om jag håller reda på pmitt rum.p så jag undrar hur stor Duna-buren ska vara? Och vilken mat ska hamstern få? Alla säger olika så jag vill vara säker. Dka man köpa från uppfödare eller affär? Hur gör man för att hamstern ska vara vaken på morgonen? Det är en guldhamster jag sk ha. :-) Förlåt omstexten är konstig men jag skriver med mobbilen.
Lagen säger minst 0,12m² kan vara ex en ytta på 24cm X 45cm och minst 20 cm höjd. Men det är absolut minimåt och skulle inte rekommendera dessa mått. :)
Förutom hamsterblandningen som ska finnas i buren hela tiden, så ska den ju få färskfoder. Då hamstrar är allätare så ska den ha kött minst 1 gång i veckan, kan vara i form av insekter, nöttfärs, kyckling (ej rå) och fisk. Sen ger jag Barnmat, ägg, olika grötter, ris (kokt), potatis (kokt), pasta (kokt), pannkaka, välling, keso m.m och varierat med grönsaker. Färskmat ger jag mina varje dag, 6 dagar/vecka. Dock ska maten inte ha salt eller kryddor på sig när du ger den.
Du kan köpa både från djuraffär eller från uppfödare, jag rekommenderar dock alla gånger uppfödare. Där vet du vad du får. Framförallt är det större chans att du får en hanterad och tam hamster om du köper från uppfödare. :)
Vissa hamstrar är ibland vakena på morgonen, flera av mina är det utan att jag har behövt väcka dom. Då hamstrar är nattdjur så ska den inte behöva vara vaken på dagen om den inte väljer att gå upp själv då förstås. Sen finns det hamstrar som är riktiga nattugglor, så då kan jag tycka det är okej om man lär den gå upp runt 20 på kvällen. Då gör man så att man ger den mat samma tid varje kväll. Man kan även hålla på lite i bomaterialet och även prata med hamstern.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Okej tack för svaren :-) Kom på en sak ochså hur stor ska hamsterbollen vara? Kan man ge äpple/äppelskal? :-) S
Finns en Duna-bur på blocket som är 52 cm lång, 26 cm hög, 31 cm bred är det tillräckligt för en Guldhamster?
Till guld så brukar man rekommendera ett Hjul som är 25cm i diameter, så det samma bör gälla Hjul. Hamstern ska kunna springa utan att behålla böja på ryggen alltför mycket. Dock ska du inte ha hjul/boll fören hamstern är 5 månader. Sen ska dom inte springa i bollen för länge, vissa hamstrar tycker det är obehagligt (och då ska dom slippa springa i den)
Äpple och äppelskal är okej.
Om jag räknat rätt så är den buren 0.16 m2, vilket allstå kan räknas som litet. Men det är laglig. Ju större desto bättre (:
Tänk på att köpa en bra hamsterblandning/torrfoder också. Den ska inte innehålla för mycket solrosfrön eller andra feta nötter. Hamster Nature säger många är bra, finns att beställa på internet (och säljs i vissa djuraffärer). Om du läser på ordentligt så kan du blanda eget Foder.
Rekommenderar också att köpa från uppfödare (: Då får du en frisk, snäll och förmodligen handtam hamster och du får även stöd från uppfödaren resten av hamstern liv (: Om du säger ungefär vart du bor så kan vi säkert tipsa om bra uppfödare i närheten.
Hamstern är vaken den tid du håller på med den mest (: Jag brukar sätta i hjulet åt mina runt tolv, sen ger jag färskfoder och småstädar lite senare på dagen och tillsist tar jag ut dom så dom får springa på kvällen. Mina hamstrar är vaken vid dessa tre tidpunkter, eftersom dom vet att jag kommer och gosar med dom då. Om hamstern sover kan man prassla lite försiktigt i spånet, då brukar dom vakna. Men tänk på att inte väcka hamstern för hastigt eller för ofta, det är inte så bra/trevligt för hamstern.
Sen vill jag bara säga att om du har råd, så köp akvarium eller terrarium istället för dunabur (: Mycket snyggare, och oftast större(och terrarium öppnar du från sidan, mycket praktist). Dunabur är ju också bra (jag har själv det) och vissa köper samla-lådor från Ikea (billigt och bra, köp största storleken). Gallerburar är inte så bra, eftersom hamstern kan klättra eller bita på gallret och skada sig.
//Jessie
Ja samla-buren hade jag faktiskt redan planerat att jag skulle ha till min hamster ;) Men i någon tråd så var den nån som sa att de största på 130 liter har utgåt från sortimentet
Jag bor i Storfors om du vet var det är? :)
Du kan alltid kolla på deras hemsida :) Senast jag kollade så hade dom på hemsidan iaf :O
Du kan annars bygga eget? :)
#6 Jaa får göra det imorgon
Njaaa vill nog helst ha Duna/Samla 
Vilket kön på hamstern är bäst att ha? Jag har läst i en bok för ett tag sen att honorna kunde vara agressivare och att honorna luktade mer än hanarna, är något av det sant?
Det är inte sant att "i regel" så är honor aggressivare än hanar. Det är olika från individ till individ. :) Men ja, det är sant att honor luktar mer än hanar då honor brunstar, dvs de kan paras. Honorna brunstar ca var tredje dag och det är mest under den perioden hon luktar ^^ Du känner igen att hon brunstar genom att om du stryker henne på ryggen så ställer hon sig i parningsställning, dvs med svansen upp i vädret och kroppen mot marken. :)
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Min guldhamster Pärlan älskar äpplen så jag tycker att det är helt ok om du ger henne det! Inga problem alls:)
///Pärlan123
Kram från mig!!!
///Pärlan123
#8 Okej tänkte väl det :-) Hanarna verkar på nåt sätt gosigare :-) #9. Har du det som godis eler mat? Det är väl inte bra att ge för mycket äpple/ge det som mat? L äste en annan tråd att äpplen hade hög sockerhalt eller nåt sånt iaf var det nåt med socker, därför var det inte bra att ge för pycket :-)
Jag tycker att mellandunan är ett ganska bra minimått till guldisar. Jag skulle iaf inte stoppa ner en guldis på mindre yta.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#11 Ok bra att veta ;)
Kom på en sak… Jag kommer ju ha hamstern i mitt rum och jag brukar sitta vid mitt skrivbord och ha musik på o måla/skriva hur går det men en hamster?
Så länge du inte har väldigt hög musik så borde det ju gå bra. Men hamstern har bättre hörsel än vi människor, så du kan ju tänka på det och hålla musiken låg (: Eller så skaffar du hörlurar, så kan du lyssna på musik utan att störa hamstern.
//Jessie
Jag brukar inte ha så högt för då börjar alla klaga, Jag kan inte ha hörlurar i min cd-spelare 
Våra hamstrar bor i vardagsrummet, de verkar inte störas av alla ljud.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Okej vad bra :)
Kan man ge hamstern björnbär?
Kan man ge hamstern mosad egenfångad fisk? Eller blir det lite för "onaturligt" för en hamster?
#19 Kokt fisk kan man ge, osaltad och okryddad då. Vissa ger stekt och ugnstekt också, men det är jag mer osäker på. Jag ger bara kokt (: Rå borde ju också gå.
//Jessie
Okej bra att veta ;)