Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1414 ggr
Inaarah
0

Hamsterköpartankar

Hej på er!
Går just nu och funderar på att köpa hamster, efter ett djurfritt år. Har tidigare haft kaniner, och kaninuppfödning, men har sedan september förra året varit utan djur i mitt liv. Det dels på grund av tidsbrist - mycket i skolan, och då blir det tungrott att gå ut i regn och rusk, städa Bur, se till att de får sin motion och så vidare. Men trots allt, saknar jag att ha ett litet liv att pyssla om. Nu står jag inför ett nytt vägskäl, gymnasiet, vilket innebär en stor förändring i mitt liv, och har kommit fram till att en hamster är det djur som jag tror passar mig bäst.

Jag har ingen hamstervana, men har givetvis läst på litegrann om dem i samband med mina funderingar på att skaffa en liten kompis. För min del kommer det bli långa dagar med mycket pendling, men vad jag förstått sover ju hamstrarna större delen av dagen, och då fungerar det nog ändå. Jag lär vara hemma vid fem-sex varje dag, och planerar att ha hamstern på mitt rum, alternativt ett rum alldeles intill. Jag tänker då att det i sig underlättar avsevärt - att det är nära, smidigt och enkelt att gå förbi, prata lite, mysa och sådär. Att sedan kunna gosa med den på kvällarna utan att behöva gå ut, upplever jag som oerhört mycket mer trivsamt. Tilläggas bör kanske att jag bor ensam med mina föräldrar, och därför lär hamstern inte bli utsatt för mycket ljud eller stök runt omkring.

De tankar jag ville bolla med er, var framför allt hur ni ser på saken. Kan det tänkas fungera för mig? Fastän jag har långa dagar, och sedan aktiviteter eftermiddagstid, så anser jag mig hinna med att ge min hamster tid och kärlek kvällstid. Vad jag förstått kräver de inte heller någon motion, i form av vistelse i rasthage - eller? Min tanke är att hitta en guldhamsterhane, så den klarar sig själv samt inte brunstar. Är det ett bra alternativ? Luktar de mycket? (Tänker mig ha en toalett eller liknande som jag kan tömma regelbundet.) Har någon erfarenhet av hur de är ur allergisynpunkt? Min mamma är allergisk mot pälsdjur, tror ni det funkar ändå? Är då akvarium den bästa burvarianten, kanske?

Med tiden lär jag säkerligen komma med mer frågor gällande direkt vård, tips på mat, strömaterial och så vidare - men vill nu mest höra lite tankar om hur jag tänkt mig ha min hamster och lite svar på de frågor jag nämnde ovan.

Tack på förhand! Glad

Sarah!
0

Kul! Som svar på din fråga: Jo, hamstrar behöver få vara ute och röra på sig. Man kan köpa en litet rasthage för hamstrar och låte dom springa där en stund/ett tag, lägg bara in lite leksaker och kanske lite mat (brukar jag göra) och håll den under uppsikt då hamstrar lätt kna rymma från hagen och den är gjord av galler. Ett tips för att hamster ska få det roligare är att gömma och lägga maten i tunlar och i hår (som den når ) och på olika ställen så blir den mer sysselsatt.Glad Du kan även ta ut den på sommaren, men då ska det hellst vara minst 15 grader (helst varmare) och var försiktig och håll den alltid under uppsikt då det finns katter, ormar och fåglar som är väldigt kvicka!

Det luktar om man inte rensar hamsterns kiss-skål/hörna för urinet luktar värdigt starkt. Och det bör du göra varje till varannan dag. DU bör även rensa buren varje eller varanan vecka!

Min mamma är allergisk och hon klara av det när jag hade två dvärghamstrar och 2 guldhamstrar (meen guldisarna var ju såklart inte i samma bur) Men det beror på hur allergisk hon är, du kan ju kanske låna hem en hamster från någon bekant eller besöka någon som har en hamster. :)

Den bästa Bur varanten… det finns en artickel om dem olika burarna på första sidan här på forumet. Det finns mga burvarianter men dom bäsa är ju som som inte har galler och dom som är breda och inte höga! för annars kan hamstern klättra upp och ramla ner och skada sig! Man kan köpa IKEAs största SAMLA låda bara man fixar en ventilation och fixar en bra plats till vattenflaskan eller om du nu tänker använda vattenskål.

Som strömaterial så finns det spån, kattpellets (toalett), alspån osv. Det bästa är toalett eller alspån dp dom inte dammar, det är iaf vad jag tycker ;)

Hoppas du fick dom svar du ville ha, fråga bara om det är något mer du vill veta!Skrattande

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

Frosstis
0

Jo, som Sarah har skrivit så måste en hamster få komma ut och rastas minst 1 gång per dag :) Jag tar ut min hamster (guldhamster) runt kl 18.00 i rasthagen, där har jag kartonger, rör, småhöga sandskålar som han får gräva i och rulla runt, lite hus, ett Hjul m.m

Han är ute där till runt 23/24, så han är ute många timmar per dag. Han är väldigt tam och kan ligga stilla i min hand när jag klappar honom, men bara ett tag Skrattande Han tycker det är jätteroligt att springa i soffan och löst på golvet på olika ställen i huset (under stark uppsikt!), så det rekommenderas :) Fönsterbrädor brukar vara populärt, men se till så det inte finns farliga Växter han kan komma åt, elelr att det är för kallt ute så det blir dragit på brädan.

De luktar inte speciellt mycket, jag har en toalett i hans Bur (som nästan alla har) och där kissar han (om det inte är fullt av kiss) varje gång, så jag byter varje dag, minst 1 gång men ibland upp till 3. Sedan har han matskål, vattenskål, grenar, ett hus, och lite stenar och sånt som är kul för en hamster :)

Rör är väldigt uppskattat, så jag rekommenderar att du köper några, eller gör själv (det är jättelätt, du kan göra det av ex petflaska och skära av lock+botten och sätta tyg där så det inte är vasst)

Akvarium anser jag är bäst. Jag använder en SAMLA-låda vilket också är väldigt bra, men man kan inte se in till hamstern eftersom plasten är grumlig, och den bucklar in på sidorna, vilket är ett minus om man har en gnagig hamster. Jag vill skaffa ett akvarium till honom när jag har hittat ett i bra storlek och bra pris.

Många hamstrar är riktiga grävare, så då tycker jag man ska ha kutterspån, då det är enklast att göra gångar i. Då får man ha i 10+ cm spån i buren, så de kan få gräva. För mer stimulering kan du strö maten i buren istället för att ha skål, det blir mer skitigare men det är kul för hamstern att hitta maten.

Fråga på vad du vill veta bara Glad

Evovva
0

Håller med föregående.

Med tillägg att till rasthage kan du även köpa IKEAs minsta expedit hylla.

Den är 78x78 cm i yttermått och 39 cm hög.

Den kostar 199:- jag satte bara ihop själva "ramen" hyllorna inne struntade jag i. Men om man är duktig att såga kan man ju sätta dit hyllorna och såga ut små hål den kan krypa igenom.

Och lägga i leksaker, grävsand  osv.

Frosstis
0

Eller så kan du köpa pallkragar att ha som rasthage, de är också bra Glad

Och med allergi, det är olika för olika människor. Ett tips är att ni går till en med hamster/en uppfödare och testar :)

Evovva
0

För att hamstern inte ska klättra ut så behövs 2 pallkragar och det är lättare att klättra på en pallkrage då dom inte är släta.

Inaarah
0

Tack för mycket bra svar!
Jag har ju som nämnt haft kaniner innan - och nu menar jag inte att djurarterna verkar vara särskilt lika, men jag har rätt bra koll på sysselsättningssaker, uppsikt vid utevistelse och så vidare.

Har inte läst någonstans att de bör ha motion varje dag, så det var något nytt! Men det går absolut att ordna. Är ju van sedan tidigare. Flört Har även möjlighet att låta den lilla vara ute när vädret tillåter, då jag bor på landet. Tackar för rasthagestipsen, ska absolut kika på dessa! Och IKEAs samlalådor verkar ju inte heller dumma… Anledningen till att min tanke föll på akvarier var just ur allergisynpunkt, av någon anledning känns de mer allergivänliga. Spån är nog det strömaterial jag tänkt mig - men den där sanden jag läst om - kan man ha det i t.ex skål/toalett/liknande, där hamstern är tänkt utföra sina behov? Är det typ kattsand?

Och så lite kostfrågor. Har läst att hamstrar är lite av allätare, men bör de ha något basfoder? Typ fröblandning? Går dessa att köpa på djuraffärer…? Jag tillhör skaran som är ganska kritisk mot djuraffärer vad gäller foder/godis/godisstänger samt att köpa djur från dem. Läste någonstans att hamstrar behöver saltsten - stämmer det eller är det bullshit? Och gnagarpinnar (eller vad det heter), är det bra för dem? Från tidigare erfarenheter är detta väldigt onödigt, och jag själv skulle hellre ge min hamster kvistar utifrån än att köpa dem på djuraffärer med godis och annat. Är hö något jag behöver?

Sedan skulle det vara roligt att höra lite åsikter om kön på hamstern! Jag tänker mig en hane, då jag hört att honor kan lukta vid brunst. Stämmer det? Ur sällskapssyfte, vad är era erfarenheter? Glad Tänker antingen köpa unge från uppfödare, eller en hamster som är runt ett år. Kanske en hamster som använts i avel eller liknande…

Ska se om det kanske finns någon hamster att "passa" en period, uppfödare att besöka eller liknande så vi kan prova detta, tänker jag.

Tack igen för bra och snabba svar!

Frosstis
0

Du kan använda ex Everclean som kattsand, men även chinchillasand, blästersand, sandlådesand m.m

De ska ha fri tillgång på torrfoder, några bra är de från oxbow, Hamster Nature, Hamster Crispy m.m Gnagarblandning är somsagt inte bra :) Hö ska du inte ha, det kan skada kindpåsarna, men om det är mjukt hö går det bra, men det är inget nödvändigt.

Kvistar plockar du utifrån ja, pinnar från djuraffär kostar och dessutom är stenhårda :)Saltsten eller sk mineralsten ska de inte ha.

Jag har en hane, det som är ett minus är väl att de har så stor pung Flört Det är olika för honor, vissa luktar starkt och vissa luktar ingenting.

Vart bor du?

NaDa...
0

Som Sand kan du använda vanligt sandlådesand,klumpfritt kattsand eller chinchillasand.
Sanden kan du ha en låda, jag rekomenderar en låda av plast (ett gammalt ursköljt glasspaket funkar bra.) eftersom att de är lättare att rengöra. :) Hamsern lär sig snabbt att gå på lådan.

Fröblandning ska de ha fri tillgång till, välj ett utan mycket frön och nötter. Men jag är inte så bra på de olika sorterna då jag använde rmig av ett finskt märke. har hört folk som även sätter ihop en egen blandning med olika fågelfrön. Hamstar ska INTE ha saltsten, lika som för kaniner så kan det leda till njurskador. Med gnagarpinnar, menar du 'kräckers' (fröstänger) då? De är endast som godis.
Hamstarar behöver inte hö, hö kan skada deras kindpåsar, men du kan ge mjukt ängshö någon gång som lite gott.

Jag valde också en hane, med tanke på Brunsten.Har även hört att hanar blir lättare tillgivna än honor. Min Guldis Brage så är otroligt sällskaplig, han klättrar upp i handen och sitter i famnen med mig och ser på TV. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Inaarah
0

Tack för tipsen. Jo, hade också tänkt ha någon form av toalett för att underlätta städning. Då räcker det väl med att tömma den varje dag, eller?

Jaså, de ska alltså ha fri tillgång till en fröblandning? Och så kan man komplettera den med övrig kost, antar jag? Har läst att de äter pasta, ris, potatis, köttfärs, ägg, grönsaker, frukter och så. Stämmer det? Och, ja, det var dessa fröstänger jag syftade på! Är inte alls inne på det här med saker som går att köpa i djuraffärer… Flört Hade redan förutspått att man inte ska ha saltsten/mineralsten, men bra att få det bekräftat.

Då låter det som att jag tänkt rätt när jag funderar på en hane, alltså! Haha.

#7: Jag bor strax norr om Göteborg.
#8: Fy, så mysig din kille verkar! Kyss

Frosstis
0

Ja de saker du nämde kan de äta. Barnmat också, du kan lätt göra egen, bara lägga de grönsaker du vill ha i i en kastrull så de får koka tills de blir mjuka, sen mixar du de bara, klart! '

Jag bor också i göteborg, i Hisingen, om du vet vart det ligger? Du kan få passa min hamster i ett par dagar om du vill.

Inaarah
0

Jag blir ju mer och mer sugen på hamster ju mer jag får veta om dem…

Självklart vet jag vart Hisingen ligger! Det vore jättesnällt, om inte annat att komma och hälsa på, kanske? Har bara träffat hamstrar ett fåtal gånger, så vore om inte annat trevligt att få hälsa lite på en, och sådär. Börjar pendla till Göteborg den 21:a augusti, men är annars där ganska ofta.

Frosstis
0

Jag bor i en liten ort bredvid Angered typ, du får komma och hälsa på om du vill. Jag ska åka till Danmark 3 dagar eller så, jag tror jag åker den 15, om du vill får du passa honom så länge. Fast annars får du väl hälsa på om du vill Glad

Inaarah
0

Jaha, okej! Jo, får fundera på det. Blir kanske lite omständigt då jag ju bor utanför stan, men ska höra här hemma. Glad