Funderar på hamster....
Jag ville egentligen köpa ännu en kanin, men det vill inte pappa.
Är det enklare med en hamster än en kanin?
Skriv alla råd och saker man kan behöva och köpa. Vilken Bur, inredning och mat o.s.v
Uppfödare eller djuraffär?
Guldhamster eller annan sort?
Uppfödare (renrasig med stamtavla) definitivt. Jag får en kull på fredag och de är leveransklara 4-5 veckor efter ankomst.
Jag har lite olika burar till mina hamstrar beroende på hur deras beteende är. Min Offwhite hona gnager mycket så jag kunde inte ha henne i glasbur (akvarium/terrarium) Då hon gnagde bort silikonet i hörnena. Min Silver sobel hane bryr sig inte så mycket om gnagning så han får va i ett terrarium. Till honan så har jag nu skaffat en stor "låda" (står på svenska hamsterföreningens sida att man kunde göra så). Jag gick till Ikea och frågade efter deras lådor Samla kolletionen. samt att jag köpte lock och borra en massa hål i locket så hon får luft givetvis :P. Är mycket nöjd med det resultatet då hon inte gnager längre och man ser igenom lådan. Den var också väldigt billig så det är något jag rekomenterar :) ! Som inredning har jag 2 hamsterhus, ett Hjul, en "toalätt" med Sand i som dom älskar att rulla sig i. Mat och vatten skål. Ett böjbart plaströr och såklart en massa spån då dom älskar att gräva. Funkar också med Toalätt (papperspellets) luktar inte lika mycket. Eftersom jag haft kanin själv så tycker jag det är mycket lättare med hamster. Jag har upplevt att guldhamstrar blir mer tillgivna då jag haft massa dvärgisar förut sominte blivit lika tillgivna (dock var dom från djuraffär vilket jag ångrar) men jag var väldigt liten då och visste inte bättre. Jag kommer aldrig mer att köpa en hamster eller något annat djur från djuraffär. Hoppas tipsen var till någon hjälp :)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#1 Tack det hjälpte mycket!
Finns ju bara 1 uppfödare i västerbotten, men hon uppfödningen på is p.g.a virus.
Har allergi, men funkar det ändå tror ni?
Den kommer såklart inte bo i mitt rum.
Håller man rent och tvättar händer osv efter man kelat med den så ska det funka. Min pojkväns mamma är lite känslig mot hamster och kanin osv men hon känner inte av något då jag är väldigt noga med att hålla rent :)
vet inte riktigt vart vbotten ligger men antar att de ligger jävligt långt upp :P så här är det en som har bebisar om hon har några kvar
http://hamster.ifokus.se/discussions/4fca6719d3b4fd7d4400121c-s-26-hamstrar-umea-fort?discussions-3
Om det ligger långt upp så har jag 4 bebisar kvar, och jag tror transport kan fixas i slutet av veckan :)
Vi är några runt Umeå. Jag har några guldhamsterungar som får flytta först i augusti-september, ifall de är fria från papova. Martina har fortfarande kvar några tror jag, jättehärliga bebbar. Sen finns det en uppfödare i Skellefteå, och säkert fler.
En hamster är ju lite enklare än en kanin, men kräver mycket ändå. Den behöver vara ute och leka och bli gosad med minst ett par timmar varje dag för att må bra.
#1 svarade bra på frågorna om skötsel, vill bara tillägga att vad än djuraffärer säger så ska saltsten och alla andra former av vitaminstenar undvikas, precis som hamstervadd.
Ge hamstern mycket grönsaker och annan Färskmat. Det finns artiklar här, kolla där.
Lycka till! 

Du skriver har allerig, men allergi mot vad och hur mycket?
Är man allergisk mot pälsdjur så är det kanske inte en så bra idé att skaffa någon. Det är en otrolig massa omplaceringar varje år just pga allergi.
Allergi kan ju vara på så många olika nivåer, vissa klarar av att klappa djur bara de inte tar sig i ansitket eller mot ögonen efteråt, medans andra som är allergiska får massa kliande utslag och svårt att andas.
Det går att ta allergitest på vårdcentralen för att vara säker.
#6 vars bor du? :)
#7 En uppfödare i skellefteå verkar vara bra!
#8 Pälsallergi. Har en kanin som bor i ett annat rum men på samma våning och det funkar bra. Tänkte att hamstern skulle bo där om jag skaffar en.
Jag bor nära skellefteå kan jag tillägga :)
9# Jag bor i stockholm, men min släkt är här på besök och dom bor i Arvidsjaur väldigt långt upp :) du kanske vet vart de ligger? skellefteå är ju inte så långt där ifrån tror jag :)
Jag bor egentligen i Jörn som är på samma väg mot arvidsjaur :)
Vet inte om jag kan ta en hamster nu, men ska höra med mamma och pappa :)
jaha okej ! :D har ingen aning om vart de ligger men dom vet nog :)
okej! men det är bara att höra av sig om du vill se bilder åså! :)
Vill bara flika in en grej med allergi. Min sambo är pälsdjurallergiker. Och han har aldrig känt något av mina hamstrar när jag hade (Har haft som mest ca 40 samtidigt).
Men det är individuellt och det är troligt att det finns dem som absolut inte klarar av hamstrar.
// Sofia
#12 När ska dom fara hem? Så jag vet ungefär när min deadline är! :)
#13 Okej :)
Du kanske kan få passa någons hamster för att se om du reagerar?
#15 Känner ingen med hamster tyvärr :(
jag skulle tro lördag/söndag :)
#17 Okej, det blir nog lite för tidigt. Jag får ju sommarlov snart och då kommer jag inte vara hemma så mycket.