Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1826 ggr
[Wijsa Kaberg]
0

Hjälp! Hamsterfakta

Både jag och min kompis är sugna på att skaffa varsin guldhamster. Vi hade tänkt att skaffa en var. Det är också tänk att vi ska ha dem i ett akvarium (Hon har en hemma hos sig, jag har en hemma hos mig). Och så lite frågor:

*Hur stort borde akvariumet vara för att räcka till en guldhamster?

*Skulle man kunna ha 2 st i samma "bur" om man skaffar en till från samma kull?

*Är det något speciellt man borde tänka på?

Tack på förhand! / Kajsa

Roonja
0

Fråga 2: Nej  Guldhamstrar lever ensamma. Alltså kan man inte ha 2 i samma Bur. Efter 8 veckor är det lag på att dem ska ha egna burar. Glad

Fråga 3: Om ni ska skaffa guldhamster kanske ni kan tänka ut rätta färgen, och kön. kanske teckning och hårlag. :) Vet ni att man inte ska ha hamster vadd tex! Skrattande

Första frågan man nog någonannan svara på. :) Har inga Akvarium. Utan har vanliga duna burar eller samla lådor. :)

[Wijsa Kaberg]
0

Hamster vadd xD?

Roonja
0

#2 ja, sånt som djuraffärer säger att man "måste" ha. Det är väldigt farligt.

[Wijsa Kaberg]
0

FlörtVad är det då?

Charlie2006
0

Fråga 1: 30 x 60 cm är ok storlek, men iomed att ni inte har flera hemhos er, så tycker jag ni gott och väl kan ha större. :)

Resterande frågor tycker jag Ronja har svarat bra på. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Wijsa Kaberg]
0

#5: Tack ;)

Twisted_T
3

#0  Första frågan, det beror på om du vill ha minsta lagliga mått. Det vet jag inte själv just nu. Jag köper akvarium som jag själv tycker får plats här och som hamstrarna kan trivas i och få tillräckligt med plats i. Sen vid sidan av det så bör man rasta dem med såklart! Mitt ena akvarie är ca 79cm på längden och 40 på höjden. Är jättedålig på mått och kan inte mäta just nu. Men ja, man känner nog ganska bra själv om det känns bra.

Andra frågan:  Nej guldhamstrar lever ensama och börjar bråka om man sätter ihop dem. Även ifall de kommer från samma kull så kommer de bråka, därför skall man sära på dem efter 8 veckor.

Tredje frågan: Tänk på att inte ha saltsten eller plasthus till hamster, inte heller såndär hamsterbomull, det går bra att ha hushållspapper eller toalettpapper som är ofärgat till hamstern att boa med i sitt hus.

Huset bör vara i trä eller något material som andas (går bra med papp t.ex. från cornflakespaket eller så).

De äter varierad kost så grönsaker varje dag vid sidan av basfodret. Går även att ge Barnmat utan salt eller krydda i (inte heller lök). Går att ge rå nötfärs eller kokad blandfärs/fläskfärs, kokt kyckling, kokta ägg, gröt utan salt, välling. Ja det är bara att fråga på forumet om sånt. Finns många som vill hjälpa till!

Tänk också på att ha någon form av galler över akvariumet om det är lågt i höjden eller om ni har några höga hus eller liknande i det.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Roonja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Innan jag visste att det var farligt hade jag det. Om man vill att hamstrarna ska ha något att bädda i så kan man ta vanligt toapapper och riva i bitar. :)

Såhär ser vadd ut (min systers hamster, det var innan vi inte visste att det var farligt):

[Wijsa Kaberg]
0

Tackar ;)

Är det någon som skulle kunna berätta hur mycket och vad man ska mata med exakt varje dag, hur ofta också??

Twisted_T
0

Oj vad många som hade svarat nu :P Haha. Men skadar ju inte med en till;)

// Linn

Charlie2006
0

#9 Går inte att säga exakt då dom ska ha varierande. Ger ex kött 2 ggn i veckan (kan vara kock kyckling, rå nöttfärs, stekt eller ungsbakad fisk, levande insekter). Sen ger jag ex Barnmat, potatis, ris, pasta, pannkakor, grötter, ägg m.m 3 gånger i veckan. Grönsaker får dom varje dag (ex avokado eller citrusfrukter). Frukt ger jag inte alls ofta. Välling kan det bli ibland.

Mina får nästan en full skål varje gång (sån man köper på djuraffären som är för hamstrar, har den högre modelen för mina).

Sen ska dom ju ha sin vanliga hamsterblandning, fyller på när det är tomt i skålen.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Twisted_T
0

#9 Jag gör ungefär som #11.  Men ja det är ju varierande såklart. Beroende på vad man har i kylskåpet. Det ska ju inte ligga för länge och man ska ju variera med så det blir lite olika. Går jättebra att frysa ner med och tina upp. T.ex. Barnmat kan man lägga i dedära frysfacken istället för isbitar och frysa ner och ta ut en portion per gång, det blir en lagom portion till lite grönsaker! tänk bara på att det inte ska vara kallt i mitten när man serverar det. Går ju att blanda egna blandningar med och mixa ihop. Prova dig fram och fråga om det är någonting :) Går ju jättebra att fråga om du tänkt bjuda på någonting från kylen om hamstrar tål det eller inte.

// Linn

[Wijsa Kaberg]
0

Så äter dem verkligen typ Barnmat, VÄLLING pasta m.m?

Hur äter dem vällingen? Häller ni typ upp det i en skål?

Undrar om dem äter:

Gurka

Isbergssallad

Majs

Äpple

Charlie2006
0

#13 Pasta, Barnmat m.m är bra för dom att håll hullet med, pastan bl.a ska inte vara saltat. Dom ska inte ha saltat och kryddat mat.

Välling ska vara osötat. Mina älskar fullkorns välling. :) Man häller upp det i en skål, annars blir det svårt att få i sig det. ;)

Min hemsida

//Frida

[Wijsa Kaberg]
0

Äter dem dessa grejor jag skrivit upp?

Twisted_T
0

#13 Ja de äter det. Det är bra att ha 2 skålar. En för torrfodret/basfodret och en för grönsaker/kött/barnmat/välling… ja all Färskmat helt enkelt.

De äter allt det men det bör ges med måtta.

Gurka innehåller i stort sätt bara vatten inte så mycket näring, det är jättebra att ge om man skall åka en bit och ha dem i transportbur t.ex. då man oftast inte har flaska där.

De kan bli lösa i magen av för mycket gurka.

Isbergssallad går att ge men det innehåller också mycket vatten och inte så mycket vitaminer.

Majs går bra att ge lite mer av än det andra.

Äpple är det mycket socker i så det bör inte ges för mycket utan men en liten bit eller två då och då är ju ok. Som godis t.ex går ju bra med.

Det med mest näring i är ju: Ärtor,groddar,broccoli,morötter… ja finns lite mer men detta har jag gett mina och allt är väldigt populärt. Mina älskar dock majs mest men det är lite mre socker i så blandar med lite annat med.

// Linn

Frosstis
1

#11 men de ska ju inte äta avokado eller citrusfrukter?!?!

[Wijsa Kaberg]
0

Dem vill väl ha färst tex broccoli? Jag menar, gillar dem inte om man tex har kokat den och sedan låtit den svalna?

Frosstis
0

#18 jo klart de älskar broccoli! Men kom ihåg att KOKA UTAN SALT!! Glad vi kan skicka pm till varandra (privatmeddelanden) så kan jag hjälpa dig mer :)

Charlie2006
0

#17 Menade inte avokado och citrusfrukor. :) blev lite fel i texten bara.

Min hemsida

//Frida

Twisted_T
0

#18 De gillar både färsk och fryst. Men koka är det sämsta du kan göra då mycket av näringen i broccolin försvinner. Bättre att lägga dem i ett varmt vattenbad och hälla av vattnet sen t.ex. Färsk broccoli skall såklart tvättas före :)

// Linn

Zorro_Tiger
0

13# Mat som det finns mycket vatten i ska man inten ge för mycket av för då kan hamstrarna få diaree´ (Stavning :P)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Twisted_T
0

#22 Skrev det i tidigare inlägg ;)

// Linn

Odette
0

Det finns lite info om skötsel, mat mm på min hemsida om du vill kolla :)

Här har du en direktlänk;
http://exentrions.weebly.com/hamsterfakta.html

Sedan finns det även olika artiklar här på hif som du kan titta igenom :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

kaizoR
0

Mitt enda råd är att skynda långsamt. Dvs tänk er för noga och häng lite här på hamsterifokus ett tag (man lär sig massor av att bara kolla i trådarna då och då) innan ni bestämmer er om guldhamstrar passar just er. :) Och som privatperson, rekommenderar jag er att köpa de små liven hos uppfödare och inte i djuraffären. Då är de hanterade från födseln och löper mindre risk för sjukdomar, du får råd och stöd, samt att de flesta uppfödare har "lämna tillbaka" garanti. Alltså om någon i familjen skulle bli allergisk eller om ni av något skäl inte kan ha kvar hamstern så tar man tillbaka dem. Listan på fördelar kan göras lång. ;) Eller iallafall längre, för lång är den väl redan! Hihi :)

[Wijsa Kaberg]
0

#25: Känner igen dig från akvariefisk IF, tror jag ;) Känner mig lite mer hemma på det stadiet…

[Wijsa Kaberg]
0

Hemsidan ägde!

Lojs
0

Det går ju faktiskt att ha två i samma akvarium om man har ett riktigt stort och delar av det i två delar. Jag ska eventuellt få ett 450 liters av en kompis och funderar på att göra så själv. Men då måste det ju vara helt rymningssäkert mellan avdelningarna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Odette
0

#27 haha ja men va bra! ;D
Annars är det bara att läsa vidare, fundera och känna efter vad som passar bäst. Vilken Bur du vill ha, och om du har tid att ta hand om en hamster i ca 2 år osv. Bättre att tänka till en gång för mkt än för lite :)

Hoppas ni hittar vad ni söker, hampisar är ju så goa!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[Wijsa Kaberg]
0

Jag har kommit fram till att det blir en dvärgvädur (kanin) istället. Har haft många kaniner under mitt liv, och känner kanske att jag gillar dem bättre. Man kan ju hoppa med dem, gå ut med dem och låta dem beta på gräsmattan på sommaren, mysigt!

Frosstis
0

#30 okej, men det blir ju bra iaf :) Fast vet du, man kan ha ute hamstrar ute på sommaren också ;)

[Wijsa Kaberg]
0

Mja.. Men min mamma är ändå livrädd för råttor och skulle hon se en hamster skulle hon bara skrika rätt ut.

Frosstis
0

Haha ja, så var det ju för min mamma men nu vågar hon till och med klappa honom ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Twisted_T
0

#30 Bra att du funderat och tänkt ut vad som passar dig bäst :) Blir säkert jättebra med kanin med! :)

// Linn